Kevään viimeiselle Näin voitat tarjouskilpailun -kurssilleni kokoontui runsaat kaksi tusinaa innokasta opiskelijaa Rantasipi Airportiin. Palautelomakkeensa toimitti 21 osallistujaa.

Sain monta hyvää kehitysehdotusta. Tämä vaatii kuitenkin välitöntä kommenttia:

“Esim. lisää positiivisuutta.”

Ikävä kyllä en aio muuttaa kurssin sisältöä myönteisemmäksi.

Joku saattaa tietysti ajatella, että mikä kiittämätön mölli olen, kun väitän jatkuvasti asiakkaitani vastaan. Mutta tietenkin käsittelen palautteita näin julkisesti siksi, että mahdolliset seuraavat osallistujat tietäisivät, mitä odottaa.

Jos joku kaipaa myönteistä hyminää, hänen ei kannata tulla kursseilleni.

Olen erikoistunut kielteiseen ajatteluun, mustavalkoisiin näkemyksiin ja jyrkkiin yksinkertaistuksiin. Vaihtoehtoisia, valoisia harmaasävyanalyytikkoja löytyy Suomestakin pilvin pimein.

Yritän esimerkiksi taivutella mahdollisimman monta opiskelijaani luopumaan tarjouskilpailuista kokonaan. Syynä on yksinkertainen tosiasia:

Tarjouskilpailun voittaa yleensä se myyjä, joka tekee pahimman hinnoitteluvirheen.

Moni väittää, ettei hänen työnantajallaan olisi bisnestä lainkaan, jos se ei osallistuisi tarjouskilpailuihin. Itse arvelen, että se on vain luutunutta ajattelua ja bisnesmallin heikkoutta. Vaihtoehtoja olisi loputtomasti.

Jos firma päättäisi tunkea tarjouspyynnöt roskikseen kategorisesti, sen olisi pakko miettiä kilpailijoistaan täysin poikkeavia näkökulmia. Samalla yritys alkaisi pitkästä aikaa tuottaa muutakin kuin liikevaihtoa. Kuten vaikkapa voittoja, veroja ja osinkoja.

Tässä koulutuspäivän palaute sensuroimattomana:

A. Kerro lyhyesti, millainen oli päivän anti

  • “Hyviä ideoita hinnoitteluun.”
  • “Hinnaston uusiminen.”
  • “Alennukset, hinta-ankkurit.”
  • “Pureutuminen hinnoittelun maailmaan, hyvä ajatuksia herättävä.”
  • “Alennukset: ei kannata antaa, arvon merkitys, hinta ei perustu kustannuksiin.”
  • “Hinnoittelu.”
  • “Omien toimintatapojen ja tottumusten uudelleenarviointi, ideoiden saanti.”
  • “Hyvä.”
  • “Paljon ideoita, hieman kertausta jo olevaan tietoon.”
  • “Paljon hyödyllistä asiaa, vaatii paljon jatkopaneutumista.”
  • “Pääni täyttyi ideoista. En osaa nimetä mikä oli kiinnostavinta. (kaikki.)”
  • “Hinnan ankkurointi.”
  • “Älä lähde turhiin tarjouskilpailuihin, arvo > kustannus.”
  • “Perinteisellä alalla kannattaa järkyttää vanhoja tapoja.”
  • “Hyvä.”
  • “Antoi uusia näköaloja kehittää omaa myyntiä ja maximoimaan katetta.”
  • “Sai vähän enemmän työkalua tai varmistusta uusien hinnoitteluratkaisujen tekemiseen.”
  • “Vaikuta ennen tarjouspyyntöä, ei alea.”
  • “Jonkin verran tuli uusia asioita.”
  • “Terävöitti kiinnittämään huomiota useisiin pikku asioihin.”
  • “Täky, oppi, läppä”
  • “Selkeitä oppeja hinnoitteluun, myyntiin ja asiakaspalveluun.”

 B. Koulutuksen sisältö (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Vastasi ennakkoinformaatiota: 4,1
  • Sisällön kiinnostavuus ja hyödyllisyys: 4,2
  • Opitun hyödynnettävyys: 4,1
  • Teorian ja käytännön yhteensovittaminen: 4,1
  • Koulutusmateriaali: 4,1
  • Kokonaisarvioni kurssista: 4,2

Kommentit koulutuksen sisällöstä

  • “Hyvä kurssi ja tiivis paketti, mielenkiintoinen.”
  • “Jäin kaipaamaan arvomielikuvan luomiseen “lisää kamaa” ja vinkkejä.”
  • “Kannatti osallistua.”
  • “Hyvä.”
  • “En ehtinyt alkuun, joten hiukan vajaaksi jäi.”
  • “++++”

C. Koulutuksen etenemisvauhti

  • Liian hidas: 1  osallistuja
  • Sopiva: 21 osallistujaa
  • Liian nopea: 2 osallistujaa

D. Kouluttaja Jari Parantainen (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: 4,5
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 4,7

Kommentit kouluttajasta

  • “Kiva, innostava tyyli.”
  • “Mahtava tyyli kouluttaa!”
  • “Hyvä.”
  • “Hyvä niin kuin aina.”
  • “Asiat tuleva selkärangasta, mutta esitystapa on silti freesi.”
  • “Ei pettänyt odotuksia.”
  • “Sujuva ja selkeä.”
  • “Tehokas ja tietää, miten asiat hoidetaan!”
  • “Selkeä ja hyvä.”

E. Ratekoulutuksen palvelu  (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Koulutuksesta tiedottaminen: 4,0
  • Yhteydenpito: 3,8
  • Palvelualttius ja ystävällisyys: 4,1

Kommentit Ratekoulutuksen palvelusta

F. Oheispalvelut (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Ruokailut: 4,7
  • Koulutustilat: 4,5
  • Sijainti: 4,3

Kommentit oheispalveluista

  • “Erinomaiset.”
  • “Hyvä.”
  • “Ruuhkaa aamulla ja poistuessa.”
  • “Kaikki huippuja.”
  • “U-muotoinen pöytä voisi olla parempi keskustelujen kannalta.”

G. Mistä kuulit koulutuksesta?

  • “Kollegalta.”
  • “Sähköpostimainos.”
  • “Työnantajalta.”
  • “Työnantajalta.”
  • “Tuotepäällikkökoulutuksessa.”
  • “Sähköpostiviesti.”
  • “Edelliseltä kurssilta.”
  • “Sähköposti.”
  • “Sähköposti.”
  • “Sähköpostimarkkinointi.”
  • “Sähköpostimainos.”
  • “Kollega.”
  • “Internet / blogi.”
  • “Edelliseltä kurssilta.”
  • “Esimieheltä / verkosta.”
  • “Työkaveri.”
  • “Kollegalta, joka oli saanut spostilla.”
  • “Pomolta!”
  • “Työnantajalta.”
  • “Sähköpostitse.”
  • “Sähköposti.”
  • “Sähköposti.”
  • “Spostimarkkinointi.”
  • “SP.”
  • “Ystävä.”

H. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • “Keskittyi vähän liikaa palvelutuotteisiin.”
  • “Vähemmän: näin haarukoit hinnan – vaihe 3.”
  • “Vastaväitteet: hinta, alennus. Asiakkaan käsittely: vaikuttamiskeinot.”
  • “Enemmän globaalia, paljon Suomi-pohjaista oli nyt.”
  • “Enemmän konkreettisia esimerkkejä / tehtäviä.”
  • “Kun paketointi ei ole vaihtoehto -> hinnoittelun skaalautuvuus, 1 kpl tuotetta 100 € (liian halpa) 1000 kpl tuotetta 100000 € (liian kallis).”
  • “Arvomielikuvan syntyminen asiakkaan päässä. Arvopohjainen palvelujen tuotteistus B to B kaupassa.”
  • “Tuotteistusta!”
  • “Hinnoittelun psykologia lukuina -> lopuksi käytiin läpi hyvin lyhyesti.”
  • “Vaikuttamista tarjouspyyntöjä tekevään.”

Muita kommentteja kurssin kehittämiseksi?

  • “Monissa koulutuksissa istuneena olen huomannut, että iltapäivästä on pää täynnä intoa ja lisää vain tulee. Tietoinen mieli ei enää ota tietoa vastaan, vaan loppu 2h menee ohi korvien.”
  • “Olisiko ideaa venyttää 1 päivän anti 2 päiväksi? Nyt paljon sisäistettävää yhteen päivään. Mahdollistaisi myös enemmän esimerkkejä ja tehtäviä.”
  • “Ehdotus: yritysostajan näkökulma.”
  • “Julkisten hankintojen hinnoittelupolitiikka.”
  • “Esim. lisää positiivisuutta.”
  • “Jatkokurssit, mitä kannattaa ottaa seuraavaksi haltuun.”

Ilmoittaudu seuraavalle Näin voitat tarjouskilpailun -kurssilleni. Vedän sen tiistaina 27. syyskuuta 2016 Rantasipi Airportissa Vantaalla.