Kaltaiseni kokenut kosmopoliitti ja kielinero pääsee tietysti tutustumaan kansainvälisiin bisneskäytäntöihin alvariinsa. Piipahdin vaimoni kanssa hiljattain Itävallassa.

Wienissä törmäsimme ilmiöön, jollaiseen ei sorru edes Manhattanilla suhaava taksikuski.

Kun pääsin maksamaan kevyttä illallistamme, siihen saakka mukavalta vaikuttanut tarjoilija tunki kortinlukulaitteensa nenäni tuntumaan ja kysyi:

“Haluaisitteko jättää juomarahaa?”

Sävyt eivät tietenkään välity näin kirjoitettuna. Mutta livenä kysymys kuulosti siltä, että kuinka paljon olin ajatellut tippiä antaa.

Sönkkäsin hädissäni jotain. Tarjoilija pyöristi loppusummaa vikkelästi noin 15 prosenttia yläviistoon.

Maksan lisää ihan mielelläni, jos palvelu on edes kohtalaista. Mutta silti haluaisin päättää siitä ihan itse. Nyt tilanteesta jäi vain kiristämisen fiilis.

Yksi kerta menisi vielä sattuman piikkiin. Mutta pari iltaa myöhemmin sama kuvio toistui toisella puolen kaupunkia. Tarjoilija oli ehkä pykälää hienotunteisempi, mutta erikoiselta se tuntui silti.

Sähköinen maksaminen on tietysti johtanut siihen, etten enää pääse arpomaan lompakostani sopivia seteleitä. Ennen sentään koko pöytäkunta sai pohtia kiitollisuutensa astetta kaikessa rauhassa. Nyt siihen ei ollut mitään mahdollisuutta.

Toisaalta on turha kuvitella, että maksajat osaisivat navigoida erilaisten kortinlukijoiden valikoissa. Jos henkilökunta ei naputtele juomarahaa koneelle, pieleen menee varmasti.

Ainakin miestarjoilijat ovat päättäneet tarttua härkää sarvista. Jos asiakkaat eivät muuten hoksaa maksaa ekstraa, heitä pitää hiukan auttaa!

Vaatisi melkoista pokkaa tuijottaa kaksimetristä korstoa yläviistoon ja todeta, että heitäpä heebo voltti: en kyllä ajatellut tipata pennin jeniä.

Toki ymmärrän pienipalkkaisia raatajia. Mutta ikävä kyllä he ampuvat omaan räpyläänsä.

Vapaaehtoinen pakko ei vain toimi.

Asiakkaat hakeutuvat muualle yhtä varmasti kuin demarit ehdottavat taas uusia veronkorotuksia rikkaille.

Täsmällinen hinta ei ole kaikille asiakkaille kovin oleellinen asia. Mutta se on vuosi vuodelta tärkeämpää, että myyjä vaikuttaa reilulta.


Ilmoittaudu seuraavalle Näin voitat tarjouskilpailun -kurssilleni. Vedän sen tiistaina 27. syyskuuta 2016 Rantasipi Airportissa Vantaalla.