Kävin toissailtana vetämässä kolmituntisen sissimarkkinointikoulutuksen Tuusulan Onnelassa. Käsiäänestyksen perusteella selvä enemmistö yleisöstä oli yrittäjiä.

Tilaisuuden järjestäjä Keuke tietää luultavasti tarkan pääluvun. Mutta veikkaisin, että se osui johonkin 150–200 osallistujan tienoille.

Kävimme läpi arkisia keittiöpsykologian esimerkkejä. Ihmisen korvien välissä puksuttava 20-wattinen supertietokone on aihe, jossa riittää loputtomasti ihmeteltävää.

Erään sissioppilaan lähettämä palaute sisälsi liinavaatteita koskevaa pohdintaa:

“Pyyhepino jäi ihmetyttämään; oliko se todella hyvä ja ok? Meidän firmassa ei menis läpi.”

Veikkaan, että pyyhepino viittaa tähän näyttämääni valokuvaan:

Asianajotoimiston wc:ssä asiakkaat kuivaavat kätensä aitoihin kangaspyyhkeisiin.

Asianajotoimiston wc:ssä asiakkaat kuivaavat kätensä aitoihin kangaspyyhkeisiin.

Nappasin ruudun pari vuotta sitten, kun piipahdin ensimmäisen kerran asiakkaani Asianajotoimisto Hammarström Puhakka Partners Oy:n vessaan. Asiaan liittyy sitä paitsi hauska yhteensattuma.

Turasin nimittäin joskus hamassa menneisyydessä vertailun, jota olen esittänyt sadoissa koulutuksissa:

Kuvassa on kahdesta kuvitteellisesta käyntikortista napattuja tietoja. Jokainen päättelee jo pelkästään niistä (ilman esim. visuaalisia vinkkejä), millaisesta firmassa kortin omistaja on.

Kuvassa on kahdesta kuvitteellisesta käyntikortista napattuja tietoja. Jokainen päättelee jo pelkästään niistä (ilman esim. visuaalisia vinkkejä), millaisesta firmassa kortin omistaja on.

Sivulla on siis kaksi esimerkkiä siitä, mitä joku saattaisi painaa käyntikorttiinsa. Jokainen meistä osaa päätellä vaistomaisesti heti, millaisista yrityksista on kysymys. Siihen ei tarvita edes visuaalista ilmettä, kartongin hajua tai näppituntumaa.

Yksityiskohdilla on merkitystä. Eräs asiakkaani kertoi aikoinaan, että hänen yrityksensä käyntikortteihin ei saanut painaa halpaoperaattoreiden matkapuhelinnumeroita. Vain 0400-, 040- tai 050-alkuiset numerot kelpasivat.

Nykyisin varsinainen operaattori saattaa tietysti olla mikä tahansa. Mutta nuorille lukijoille tiedoksi, että välittömästi kivikautta seuraavina vuosina numeroa oli pakko vaihtaa, jos joku halusi ojasta allikkoon – eli vaikkapa Elisalta Soneran asiakkaaksi.

Joka tapauksessa pohdin aikoinaan, mikä olisi hienoin mahdollinen osoite Suomessa. Päädyin siihen, että olkoon se vaikkapa Bulevardi 1, Helsinki.

Olikin aika hupaisaa marssia yli 10 vuotta myöhemmin Bulevardi 1:een. Talo on jo lähes kokonaan asiakkaani Hammaström Puhakka Partnersin hallussa. Firma on kasvanut lamavuosinakin niin, että se valtaa rakennuksesta kerroksen toisensa jälkeen.

Juristiporukan vastaanotto oli timmissä kunnossa. Samoin asiakkaiden odotustilat. Mutta sitten päätin kurkistaa myös konepellin alle.

Miltä vessassa näyttäisi?

Oli mahtavaa törmätä sellaiseen suomalaiseen harvinaisuuteen, että eriössä asiakkaita odotti pino aitoja kangaspyyhkeitä.

Ei tietoakaan Serlan kellertävänharmaista paperikasoista. Muutenkin koppi oli tiptop-kunnossa.

En tiedä, miksi pyyhepino askarrutti koulutukseni osallistujaa. Mutta juuri noin haloilmiötä kannattaisi käyttää hyväksi.

Jokainen asiakas tajuaa viimeistään lakitoimiston pikkulassa, että kohta rupatellaan a) arvokkaista palveluista ja b) laskunkin loppusumma lienee muikea.

Haloilmiö tarkoittaa, että yleisvaikutelma tarttuu esimerkiksi tuotteisiin tai palveluihin. Kalliin kaupan kannattaa näyttää kalliilta. Halpakaupan täytyy näyttää halvalta.

Osallistujien suositteluhalukkuutta mittaavia Net Promoter Score -pisteitä (NPS) kertyi 77 (asteikolla -100…100). Yli viidenkymmenen yltäviä pisteitä pidetään yleensä erinomaisina.

Tässä vielä tekstareina saamani palautteet:

  • “Kiitos Jari eilisestä upeasta koulutuksesta Tuusulassa. Kysyit kuinka todennäköisesti suosittelisin luentoasi – kympillä tietenkin! Ja olen jo muutamalle suositellutkin.”
  • “Kiitos koulutuksesta!”
  • “Kiitos koulutuksesta! Voin suositella, ja yritän laittaa opit käyttöön “keittiömyynnissä” Täysi 10!”
  • “Mahtava setti, jonkun verran olen aikaisemmin tutustunut sun ideoihin (kirjakin löytyy hyllystä), joista myös saanut vinkkejä ravintolan avajaisten mainostamiseen sissimeiningillä jotka myös toteutin! ????”
  • “Kiitos Jari!” T. Eturiviin ja keskellä, maksoi mitä maksoi ????”
  • “☺Kiitos hyvä mielenkiintoinen aihe. Muutaman juttua noista joskus käytettykin. Pyyhepino jäi ihmetyttämään; oliko se todella hyvä ja ok? Meidän firmassa ei menis läpi.”
  • “Hieno. Innostava koulutus. Monta uudenlaista myynti juttua! Kiitos.”
  • “Moi! Kasilla just läpi;-) en nukahtanut :D”
  • “Kiitos Jari! Saat napakympin 10!”
  • “Olet vaikuttava esiintyjä, pysyin hyvin korvat höröllä vaikka väsytti armottovasti tullessa! Paljon hyviä selkeitä vinkkejä!”
  • “Suositus???? Virkistävä koulutus????”
  • “Olit hauska, viihdyttävä sekä ammattitaitoinen. Täysi 10.”
  • “Kiitos, hyviä käytännön esimerkkejä, monipuolisesti eri aloilta.”
  • “Kiitos!”
  • “Loistava koulutus näin aloittelevan myyjän näkökulmasta, kiitos!”
  • “Haluan ostaa kuvassa olevan kirjan.”
  • “Onnelasta 9+, kiitos hyvästä koulutuksesta.”
  • “Parempi kuin Jethron myyntikoulutus, enemmän asiaa ja mielenkiintoisia näkökulmia markkinointiin.”
  • “:) vaikka oli tuttujakin asioita mutta virkistävää”
  • “Kiitos, että sain kuulla innostavat ajatuksesi!”
  • “Osa “totuuksista” hiukan kyseenalaisia.”
  • “Konkreettiset esimerkit plussaa.”
  • “Arvosana 10! T. 21-vuotias, jolla ei päässä paljoa säteile, koulutuksen jälkeen kylläkin hieman enemmän.”
  • “Mielenkiintoinen ilta, kiitos!”
  • “Vähän enemmän b to b esimerkkejä”
  • “Nopeatemponen ja mukava koulutus. Tosi hyvä. Kiitos”
  • “Mielenkiintoinen”
  • “????????????????????”
  • “Kiitos hyvästä setistä.”
  • “Kiitos, hyvä koulutus!”

Ilmoittaudu seuraavalle Näin voitat tarjouskilpailun -kurssilleni. Vedän sen tiistaina 27. syyskuuta 2016 Rantasipi Airportissa Vantaalla.