Toissapäivänä jännitti tavallista enemmän. Koulutuksen aihe oli nimittäin aivan uusi: “Näin rakennat ärhäkän myyntiesityksen”.

Tunnelma oli tiivis, koska 30 hengen luokkaamme ilmestyi 29 innokasta opiskelijaa. Kouluttajiakin oli tuplasti tavalliseen nähden, sillä vokottelin Timo Sorrin Havain Oy:stä vierailevaksi tähdeksi.

Timo näytti esimerkkejä siitä, mitä jokainen meistä voisi tehdä esityksensä visuaaliselle ilmeelle.

Pyysin ryhmältämme tällä kertaa erityisen tiukkaa palautetta, koska koulutuksen rakenne ja sisältö hakee aina aluksi muotoaan. Vasta live-tilanteessa näkyy, mikä lopulta kolahtaa ja mikä jättää kylmäksi.

Kehitysideoita tulikin vaikka kuinka paljon – tuhannet kiitokset niistä! Osan sain nenätysten jo päivän aikana. Kirjalliset kommentit löytyvät tästä postaukseni lopusta.

Parikin osallistujaa huomautti samasta asiasta:

“Alussa jutusteltiin vähän turhia.”

Päivä lähti siis kaikesta päätellen liian verkkaisesti liikkeelle. Se on erityisen säälittävää, koska ehdin itse monta kertaa tuomita myyntiesitykset, jotka alkavat pitkäpiimäisesti.

(Yritin pontevasti kieltää puisevat yritysesittelyt, joilla lukemattomat myyjät yhä edelleen haluavat tainnuttaa asiakkaansa heti tapaamisen aluksi.)

Kenties mylläänkin päivän ohjelman seuraavaksi kerraksi niin, että syöksymme heti aluksi case-esimerkkeihin. Voimme sitten arvioida niiden rakenteita ja perusteita vaiheessa kaksi.

Muutenkin saattaa olla, että että olen liian ihastunut teoreettiseen pyörittelyyn.

Palautekuponkien kohta “Teorian ja käytännön yhteensovittaminen” saa kaikista arvioitavista asioista lähes aina heikoimmat lukemat.

Teorian soveltaminen arkityössä on selvästi yksi vaikeimmista tehtävistä. Semminkin, kun salissa kuitenkin istuu maailman parhaiten koulutettua eliittiporukkaa, joka kyllä pystyy käsitteelliseen ajatteluun aivan varmasti.

Seuraavalla kerralla syöksyn suoraan asiaan heti koulutuksen aluksi. Tunge sinä vastaavasti tylsät yritysesittelysi johonkin hyvin pimeään paikkaan.

Tässä vielä koko koulutuspalaute sensuroimattomana:

A. Kerro lyhyesti, millainen oli päivän anti

  • Hyvän myyntiesityksen psykologia & rakenne.
  • Todeta pitkälti vanhan olemassa olevan esitysmat. olevan niin “out of season”.
  • Vaatii vielä sulattelua, että pystyy itse ottamaan käyttöön.
  • Ytimekäs esitys.
  • Käytännön esimerkit, hyvät case-esimerkit (kummatkin esitykset: Jari & Timo).
  • Myyntiesityksen rakentamisen perusteet.
  • Myyntiesityksen sisältö, tavoite & haasteet, vinkit visuaalisuuden hyödyntämiseen helposti & näppärästi.
  • Käytännönläheistä ja heti sovellettavissa.
  • Silmiä avaava sisältö, ravisteli hienosti irti totutuista tavoista.
  • Antoi eväitä parempiin myyntiesityksiin. :)
  • Konkreettista apua työhön => käynnissä myyntim. suunnittelu.
  • Paljon konkreettisia vinkkejä markkinointiesityksen tekemiseen.
  • Päivä antoi vahvistusta omaan tekemiseen, samalla hyviä vinkkejä kehittää omia esityksiä.
  • Konkreettiset vinkit.
  • Auttoi tunnistamaan kehitettäviä juttuja.
  • Käytännön vinkit, verkostoituminen, nyt ehkä osaan, mutta en ole ollut huono aiemminkaan.
  • Selkeä runko ja hyviä esimerkkejä.
  • Hyvät käytännön vinkit esityksen viestiin ja rakenteeseen.
  • Uusia vinkkejä dynaamisen esityksen rakentamiseen. Vahvisti käsitystä omasta osaamisesta.
  • Herätys – ajatus – muutosaction (mutta jäljillä on oltu).
  • Myyntiesityksen tehokas käyttö myyntityön apuna.
  • Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun teet myyntiesitystä.
  • Useita konkreettisia pikkuvinkkejä, hyviä lukusuosituksia.
  • Hyviä vinkkejä ja esimerkkejä.

 B. Koulutuksen sisältö (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Vastasi ennakkoinformaatiota: 4,4
  • Sisällön kiinnostavuus ja hyödyllisyys: 4,5
  • Opitun hyödynnettävyys: 4,2
  • Teorian ja käytännön yhteensovittaminen: 4,1
  • Koulutusmateriaali: 3,9
  • Kokonaisarvioni kurssista: 4,4

Kommentit koulutuksen sisällöstä

  • Hyvinkin valaiseva pläjäys, jonka perusteella oma materiaali menee uusiksi.
  • Ei mitään erityistä. Ei erityisen hyvä, ei erityisen huonokaan.
  • Työtapa hyvä: ei leikkiä tai laulua. Sopii introverteille.
  • Oikeita asioita hyvin käsiteltynä.
  • Esityksen rakenne vaihe vaiheelta hyvä ja sovellettava työkalu.
  • Caset hyviä, olisin jaksanut enemmänkin…
  • Ei pettänyt odotuksia!
  • Hyvin tiivistetty sisältö.
  • Työkaluihin liittyen voisi tuoda videoviestinnästä esimerkkejä.
  • 365-koulutus meni aiheen ohi, kun ei ole kaikkien käytössä. Olisi voinut olla maanläheisempi.
  • Tosi hyvä ja tarpeellinen koulutus.
  • Alkuun mentiin vähän hitaasti, lopussa tuntui, että tuli kiire.
  • Kokonaisuutena erinomainen. Hyvä jako Jari/ Timo.
  • Yleisen myynti-/markkinointimateriaalin esityksen hionta.
  • Oikein hyödyllinen. Kirjavinkkien avulla on hyvä jatkaa itsenäisesti kotona.

C. Koulutuksen etenemisvauhti

  • Liian hidas: 2 osallistujaa
  • Sopiva: 27 osallistujaa
  • Liian nopea: 0 osallistujaa

D1. Kouluttaja Jari Parantainen (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: 4,7
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 4,6

D2. Kouluttaja Timo Sorri (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: 4,6
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 4,2

E. Ratekoulutuksen palvelu  (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Koulutuksesta tiedottaminen ja yhteydenpito: 4,2
  • Palvelualttius ja ystävällisyys: 4,2

Kommentit Ratekoulutuksen palvelusta

  • Erittäin hyvää palvelua.
  • Kaikki toimi.
  • Kalenterilinkki -> koko pv. Piti itse tarkistaa aika.
  • Perusasiat kunnossa.
  • SMS, email-muistutus, info tiloista (wc, kahvi).
  • Ei tarvetta henk. koht. palvelulle.
  • Ei kokemusta vielä.

F. Oheispalvelut (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Ruokailut: 4,7
  • Koulutustilat: 4,1
  • Sijainti: 4,2

Kommentit oheispalveluista

  • Todella hyvät ruoat!
  • Junamatkustajalle tosi aikainen aamu, kun tulee kauempaa ja rautatieasema kauempana.
  • Ruoka keskinkert. :)
  • Hyvät ja toimivat puitteet.
  • Voisiko luokan kalustaa vähemmän tylsästi.
  • Tosi hyvä ja toimiva lounas.
  • Kahville muutakin helppoa syötävää kuin viineri & pulla. WIFI takkuili.
  • Pöydät merkitty huonosti, porukka seisoi lautaset kourassa ja odotti vuoroaan.
  • Sattumalta työpaikan vieressä.
  • Aamuapalan karjalanpiirakat olivat vanhoja. Lounaan ruoka oli rasvaista ja suolatonta. Makua ei juuri ollut.
  • Lounaan pöytäjärjestelyt ontuivat.

G. Mistä kuulit koulutuksesta?

  • Työkaveri / esimies
  • Työkaverilta
  • Internet
  • Sähköposti
  • Kollegalta
  • Työkaverilta
  • Pölli tästä…
  • Kollegalle tullut mainos
  • Työkaverilta
  • Edellinen koulutus, Raten sivut
  • Esimieheltä
  • sähköpostimainos
  • Työkaveri löysi
  • Kollegalta
  • Työkaverilta
  • En muista.
  • Sähköpostimainos
  • Löysin itse netistä
  • Parantaisen blogi
  • www.pollitasta.fi
  • Verkkomainos (mail)
  • Emeil-mainos
  • Esimieheltä
  • Jarin blogi
  • Jari kyseli henk. koht. tulisinko
  • Törmäsin internetissä
  • Sähköpostimainos

H. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • Ensimmäinen 1,5 h laahasi ja aihe tuntui rönsyilevän. Lopussa sitten kirittiin aikataulua kiinni.
  • Jos olisi 2-päiväinen kurssi, voisi toisen päivän pyhittää omien esitysten työstöön ja sparrailuun.
  • Enemmän lupauksen muotoilemisesta ja soveltamisesta + yritysesityksen läpikäynti, joka ei keskity pelkästään heittotuotteen esittelyyn vaan palvelusta koostuvaan kokonaisuuteen.
  • Ehkä tunteisiin vetoamisesta vielä joitain caseja. Miten henkilökohtaisiin hyötyihin / arvoihin “pääsee kiinni”?
  • Vähemmän PowerP. Timo Sorrin matskut olisivat voineet olla VAIKKA VIDEONA ja voisi olla muutenkin hyvät linkit pp:n käyttöön jos tarvetta jollakulla.
  • Timon osuus oli hyvä mielenkiintoinen, mutta sai aikaan pientä ahdistusta, koska omassa firmassa käytössä Windows-versio vuodelta kivi ja puukko…
  • PowerPointia olisi voinut käydä hiukan pinnallisemmin.
  • Mielestäni sopivasti kaikkea, ehdittiin käymään läpi päivän puitteissa.
  • Vinkkejä vielä lisää esitysten visuaaliseen puoleen. “Psykologiapuoli” oli hyvää, tätä voisi käsitellä enemmänkin.
  • Nyt paino oli aika paljon yhden hyvän myyntipresiksen laadinnassa -> esim. itse en käytä samaa presistä kovin usein eli kertaluonteinen tekeminen on pointti -> toki tätä osaa itse soveltaa, mutta tästä olisi ollut kiva kuulla lisää. Ryhmän aktivointi olisi voinut olla parempaa.
  • “Yleisön” mukaanottaminen, esim. konkreettinen harjoitus!
  • Myyntitilanteen käsittely ja miten asiakasta “luetaan”. Johdattelevat kysymykset asiakkaalle, jotka pakottavat häntä kuvaamaan esim. ongelman tai tarvetta.
  • Office 365-myyntiesitys?? meni ohi, kouluttaja voisi pitää oman kurssin heille, jotka haluavat oppia käyttämään PowerPointia, muutoin tosi jees.
  • Alussa jutusteltiin vähän turhia. Tämä aika esim. käytännön esimerkkeihin.
  • Enemmän esimerkkejä ärhäköistä argumenteista.
  • Esimerkkejä bulkkituotekaupan saralta.
  • Muita esiintyjien työkaluja. Esim. miten käyttää videoita oikein.
  • Timo Sorrin osuus meni vähän turhan tarkaksi PP:n käyttöppaaksi. Pois. Pois. Pois. Olisi riittänyt huono vs. parempi esitys.
  • Jarin setti toimii. Sen vuoksi tulin. Ja tulisin uudestaan. Timo vaikutti kivalta kaverilta, mutta Timon osuus kuuluu toiselle kurssille. Myös Timon esiintyminen oli takertelevaa ja ponnetonta. Kukaan ei näe omia virheitään!

I. Muita kommentteja kurssin kehittämiseksi?

  • Todella hyvä muistiinpanoaineisto!
  • Hyviä käytännön esimerkkejä & caseja vaan jatkossakin.
  • Timon osuudessa oli hieman tekn. haaseita, voisi testata etukäteen.
  • Enemmän konkreettisia esimerkkejä.
  • Osallistujilta voisi kerätä mieleenpainuvimman myyntitapaamisen, jolla tuoda syvyyttä opetuksen tueksi.
  • Jos mestaripuhuja tuijottaa pääsääntöisesti toista kouluttajaa puhuessaan, niin mielestäni se osoittaa kevyttää epävarmuutta kouluttamaansa aiheeseen (kaikella rakkaudella).
  • Toimiiko globaalisti, vai mitä erityispiirteitä voisi ottaa huomioon esim. US, Venäjä, Aasia, Saksa/Keski-Eurooppa jne. kannalta?
  • Motiivitaulukko: julkiset vs. yksityiset (esimerkki). Tunne ennen järkiperusteluita. “Herätä ostohalu” = avainasia?
  • Tuotemarkkinointi-/myyntikurssi. Yhdistelmä tuotepäällikön ja myynnin näkökulmasta.
  • Lyhyempiä esim. webinaarikoulutuksia? Markkinointi / inbound vrs. myyntiesitykset.

Ilmoittaudu seuraavalle Tuotepäällikön pelastuspakkaus -kurssilleni. Vedän sen tiistaina 29. marraskuuta 2016 Rantasipi Airportissa Vantaalla.