Harkitsen ostavani kotimaista pilvipalvelua, joka maksaisi firmalleni vähintään viisi tonnia vuodessa. Mutta olen liian usein sutaissut nimeni sopimukseen niin, etten ole ajatellut seurauksia loppuun saakka.

Päätin olla tarkkana tällä kertaa. Luin myös pienellä präntätyt tekstit. Törmäsin taas kerran samaan huonoon ideaan: saattaisin jäädä myyjän panttivangiksi.

Palvelun hinnoittelu houkuttaa siihen, että sitoutuisin ainakin vuoden määräaikaiseen sopimukseen.

Olen tästä ennenkin mussuttanut. En käsitä, miksi aivan täysjärkiset yrittäjät ovat niin innokkaita rajoittamaan asiakkaidensa vaihtoehtoja.

Piipahdin hiljattain konsulttikeikalla Vincitin pomojen juttusilla. Firman keulahahmo ja Vincit Development Oy:n toimitusjohtaja Mikko Kuitunen täräytti tiskiin nerokkaan ajatuksen:

“Vincitillä ei voi olla tyytymättömiä asiakkaita.”

Kuuntelimme pää kallellaan Mikon perusteluja.

“Ei ole kenenkään etu, että asiakkaamme on jatkuvasti tyytymätön. Hänestä on tultava hyvin nopeasti tyytyväinen jälleen. Jos se ei onnistu, hänestä tulee entinen asiakkaamme.”

Toisin sanottuna Vincitillä on vain joko a) tyytyväisiä asiakkaita tai b) entisiä asiakkaita. Kroonisesti tyytymättömistä sen sijaan irtaudutaan hellästi, mutta jämerästi.

Oletko Mikon logiikasta samaa mieltä, häh?

Minä ainakin olen. Siksi vaikkapa pilvipalvelukauppiaani ei kannattaisi pyrkiä tahallaan tilanteeseen, joka tuskin on kovin harvinainen:

  1. Ensin asiakas valitsee mahdollisimman pitkän kiinteän sopimusjakson, koska myyjä tarjoaa siitä alennusta.
  2. Yhtäkkiä tulee ryppyjä rakkauteen. Myyjän lupaukset eivät pitäneetkään paikkaansa. Tai kenties ostajan tilanne muuttuu. Saattaapa hän olla myös kusipäinen ammattivalittaja.

Sitten onkin jäljellä enää kaksi vaihtoehtoa:

  1. Ostaja puree hammasta ja sinnittelee tyytymättömänä asiakkaana sopimusjakson loppuun. Se tuppaa olemaan ankeaa aikaa myös toimittajan kannalta.
  2. Ostaja päättää irtautua joka tapauksessa. Siitä riemusta hän saa maksaa myyjälle “sakkoa” ehkä jopa vuosikausia.

Jostain syystä en keksi tästä yhtään skenaariota, joka olisi edes pelkästään myyjän etu. Puhumattakaan, että se olisi molemmille suotuisa.

Eräs entinen tilitoimistoni piti firmaani panttivankinaan useita kuukausia. Jouduin siis roikkumaan asiakkaana paikassa, johon olin tyytymätön. Mutta kun olin joskus nuorena ja hölmönä sopimuksen allekirjoittanut, saatoin syyttää vain itseäni.

Toki yrittäjä sai kiskotuksi firmaltani tonnin tai kaksi laskutusta, jonka olisin mieluummin maksanut muualle. Mutta näin hän varmisti vain sen, etten taatusti suosittele putiikkia kenellekään. Saati että palaisin koskaan asiakkaaksi, vaikka hän pyörittäisi maailman viimeistä tilitoimistoa.

Ehkä pilvipalvelun myyjä haluaa rahoittaa tuotekehitystään. Siksi hän vokottelee asiakkaitaan maksamaan mahdollisimman etupainotteisesti.

Ikävä kyllä suunnitelma toimii vain, jos asiakas on a) tyytyväinen koko sopimusjakson tai b) ymmärtää pettyä juuri sopivasti ennen sopimusjakson loppua.

Määräaikaiset sopimukset ovat jäykkiä jäänteitä menneisyydestä. Se ei ole mikään peruste, että kaikki muutkin niitä tyrkyttävät.


Huhtikuun Pölli tästä -lukupiiri starttaa perjantaina 28. maaliskuuta klo 9:15. Puimme opusta nimeltään The Undoing Project: A Friendship that Changed the World.

Teoksen on kirjoittanut Michael Lewis, joka on julkaissut urallaan jo useita bestsellereitä. Hänen uusin kirjansa kertoo kahden nerokkaan psykologin urasta. Daniel Kahneman ja Amos Tversky loivat yhdessä 40 vuotta sitten joukon merkittäviä päätöksentekoa koskevia teorioita, jotka loivat pohjan lukemattomille käyttäytymistiedettä ja taloustiedettä sittemmin yhdistäneille tutkimuksille. Ikävä kyllä Tversky kuoli syöpään jo vuonna 1996, joten Kahneman pokkasi prospektiteoriasta taloustieteen Nobelin vuonna 2002 yksin.

Kirja taustoittaa mainiosti kaksikon työtä, jonka tulokset tiivistyvät Kahnemanin kirjassa Thinking, Fast and Slow vuodelta 2011. Se taas on mielestäni yksi kaikkien aikojen tärkeimmistä bisneskirjoista. Teos nököttää New York Timesin bestseller-listalla vieläkin nyt 6 vuotta julkaisunsa jälkeen – sattumoisin heti Lewisin uutuutta seuraavana, eli 6. sijalla (tilanne 2.4.2017).

Lukupiiriin kannattaa osallistua, vaikket kirjaa ehtisi lukeakaan. Ja jos ajankohta ei satu sopimaan, pääset myöhemmin katsomaan / kuuntelemaan tallenteen joka tapauksessa.

Ilmoittaudu huhtikuun Pölli tästä -lukupiiriin


Lisää lukupiirin ajankohta kalenteriisi suoraan tästä:

Google-kalenteri  Apple-kalenteri  Microsoft Outlook