Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Koulutuspalaute: ”Kerrankin vuorovaikutteinen päivä ilman pienryhmätöitä”

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Viime tiistain Tuotepäällikön pelastuspakkaus -kurssilleni osallistui 20 innokasta. Sessio olikin kuluvan kevään viimeinen laatuaan. Eräs osallistujista oli hiukan pettynyt:

”Ehkä lisää interaktiivisuutta. Kuvittelin, että tehtäisiin jotain harjoituksia, ettei pelkkää luentoa.”

Toinen tuotepäällikkö oli päinvastaista mieltä:

”Mahtavaa, että kerrankin on vuorovaikutteinen kurssi ilman, että tehtiin pienryhmätöitä läpi päivän. :)”

Kuten olen monesti ennenkin todennut, koulutuksiini ei koskaan kuulu ryhmätöitä. Siksi firmani rekisteröity iskulause on ”Ei laulua, ei leikkiä”.

Mielestäni saan liksaa nimenomaan siitä, että huhkin palkanmaksajieni puolesta. Siksi he saavat meditoida kaikessa rauhassa ilman, että alan patistella ketään tekopirteiden harjoitusten pariin.

Ei tule jumppatuokioita, ei pakollista tutustumista naapurin kanssa, ei mitään. Kenenkään ei ole ylipäätään pakko sanoa päivän aikana sanaakaan, sikäli kuin se minusta riippuu.

Hiljattain tosin kävi vahingossa niin, että erään toisen koulutukseni vieraileva tähti teetti vartin mittaisen ryhmätyön. Sain ylläristä heti palautetta. Kurssini ennakkotiedoissa kun oli nimenomaan luvattu, ettei moista olisi luvassa.

Koulutus voi aivan hyvin olla vuorovaikutteinen ilman pienryhmätöitä.

Tässä jälleen kaikki osallistujien terveiset sensuroimattomina:

A. Kerro lyhyesti, millainen oli päivän anti

  • ”Tuotteistuksen vaiheiden tärkeys.”
  • ”Hyvä. Mielenkiintoinen.”
  • ”Tuotteista kartoitus sisäänheitoksi. Törkeä lupaus.”
  • ”Paljon hyviä pieniä juttuja näkökulmia.”
  • ”Hyvä kokonaisuus.”
  • ”Tuotepäällikön tärkeimmät tehtävät.”
  • ”Perusasiat hyvin kiteytettynä.”
  • ”Herättelyä asian tärkeyteen.”
  • ”Hintakategorioiden perustelut.”
  • ”Hyviä näkökulmia ja ideoita.”
  • ”Hyviä ideoita, jää paljon mietittävää.”
  • ”Tuttuja asioita uusista näkökulmista. Ajatuksia herättävä päivä, huumorilla höystetty.”
  • ”Ajatuksia herättävä.”
  • ”Uusia ideoita.”
  • ”Vahvistusta aiempaan osaamiseen ja pari uutta juttua.”
  • ”Soveltaa tuotteistamisen oppeja omaan toimialaan.”
  • ”Kiteytys tuotteistuksesta ja sen merkityksestä.”
  • ”Toteuta strategiaa työssäsi, ole itsekäs aikasi suhteen, mieti tuotteistamista luovemmin.”
  • ”Vahvistus ”Ei”-sanan käyttöön, itsevarmuutta oman roolin tarkeydestä ja työnkuvasta.”
  • ”Erotu, lupaa, hinta esille, sisäänheittotuote, tyhmät kysymykset.”

 B. Koulutuksen sisältö (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Vastasi ennakkoinformaatiota: 4,5
  • Sisällön kiinnostavuus ja hyödyllisyys: 4,4
  • Opitun hyödynnettävyys: 4,0
  • Teorian ja käytännön yhteensovittaminen: 4,3
  • Koulutusmateriaali: 4,2
  • Kokonaisarvioni kurssista: 4,5

Kommentit koulutuksen sisällöstä

  • ”Tosielämän esimerkit jäivät hyvin mieleen.”
  • ”Jonkin verran kirjallisuutta lukenut, niin jonkin verran oli kertausta. Kirjavinkit oli huippuja!”
  • ”Täyttä asiaa. Sai hyviä näkökulmia ja hoksautuksia omaan työhön.”
  • ”Loistavia käytännön esimerkkejä. Mahtavaa, saatiin kirja :-)”
  • ”Teoria vs. käytäntö; mikäli olisi enemmän aikaa niin ehtisi käydä läpi enemmän => tiivistys.”
  • ”Ehkä lisää interaktiivisuutta. Kuvittelin, että tehtäisiin jotain harjoituksia, ettei pelkkää luentoa.”
  • ”Vastasi tarvetta & odotuksia. Oma kirja kiva ylläri!”
  • ”Paljon hyviä käytännön esimerkkejä, kirjavinkkejä. Osa aiheista sellaisia, ettei ole osa omaa työtä (tarjoukset).”
  • ”Hyvin havainnollistava ja helposti omaksuttava tietopaketti!”
  • ”Positiivisesti yllättynyt. Myynnin puolelle hyviä työkaluja.”

C. Koulutuksen etenemisvauhti

  • Liian hidas: 1 osallistuja
  • Sopiva: 19 osallistujaa
  • Liian nopea: 0 osallistujaa

D. Kouluttaja Jari Parantainen (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: 4,8
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 4,8

Kommentit kouluttajasta

  • Innostava ja tarttuva tyyli
  • Aina ei ymmärtänyt, mitä kysyttiin.
  • Innostava tyyli.
  • Hyviä esimerkkejä aidoista tilanteista.
  • Mukava ja rento tyyli.
  • Osallistujia voisi haastaa enemmän mukaan. Kollegojen kommenti aina myös mielenkiintoisia.
  • Luonnollista ja mukaansatempaavaa, no fakeing!

E. Ratekoulutuksen palvelu  (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Koulutuksesta tiedottaminen 4,1
  • Yhteydenpito: 4,1
  • Palvelualttius ja ystävällisyys: 4,2

Kommentit Ratekoulutuksen palvelusta

  • ”En osaa sanoa.”
  • ”Vähän kokemusta.”
  • ”Kaikki toimi OK.”
  • ”Viestintä oli sähköpostin välityksellä tapahtuvaa, riitti.”
  • ”Tulin paikalle oikeastaan työkaverin sijasta, joten en saanut oikeastaan mitään tiedotteita, vaikka ilmoitimme asiasta.”

F. Oheispalvelut (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Ruokailut: 4,6
  • Koulutustilat: 4,4
  • Sijainti: 4,4

Kommentit oheispalveluista

  • ”Raskasta ruokaa koulutukseen.”
  • ”Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi.”
  • ”Sijainnista erityispisteet!”
  • ”Välillä olisi [hyvä?], että koulutuksia olisi muuallakin kuin pääkaupungissa. Itse olen Jyväskylästä.”
  • ”Toimiva paikka (aina), hyvät tarjoilut (aina).”

G. Mistä kuulit koulutuksesta?

  • ”Netistä”
  • ”Työkaverilta”
  • ”Pomolta”
  • ”Toimitusjohtajalta”
  • ”Esimieheltä”
  • ”Oma toimitusjohtaja vinkkasi.”
  • ”Maili toimitusjohtajan välittämänä.”
  • ”Pomolta”
  • ”Email”
  • ”Esimieheltä”
  • ”Esimies ehdotti.”
  • ”Esimieheltä”
  • ”Sposti”
  • ”Kollega”
  • ”Kollegalta”
  • ”Sain sähköpostia.”
  • ”Esimieheltäni”
  • ”Sain mainoksen sähköpostiin.”
  • ”Postituslistan ansiosta + kollegalta muistutuksena.”
  • ”Työkaverilta”

H. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • ”Hinnoittelu”
  • ”Kokonaisuus oli hyvä näin, en muuttaisi sitä.”
  • ”Lopussa vähän lennettiin vauhdikkaasti.”
  • ”Miten viestiä lupaus ”huijaamatta” (ei vielä lunastusta / tuotetta olemassa)Sopivasti ”vähän kaikkea” yhdessä päivässä.”
  • ”Enemmän tuotepäälliköiden vertaistukea.”
  • ”Olisin ollut kiinnostunut kuulemaan laajemmin tuotehallinnasta, mutta se onkin vähän kurssin scopen ohi.”
  • ”Ajanhallintaa.”

I. Muita kommentteja kurssin kehittämiseksi?

  • ”Paikkauksesta / reklamaatioista voisi olla pieni osuus.”
  • ”Tiivistys tai sitten 2 pv.”
  • ”Mahtavaa, että kerrankin on vuorovaikutteinen kurssi ilman, että tehtiin pienryhmätöitä läpi päivän. :)”
  • ”Aihe laaja -> olisi tarve useamman päivän koulutukselle. Kirjavinkit todella hyviä.”
  • ”Pidempi päivä = enemmän aikaa. Nyt aikaa oli liian vähän tauot mukaan lukien (joita oli sopivasti).”
Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

lehdon-kirittaja-koulutus
Jari Parantainen

Kirittäjä-palvelun tuotteistaminen johti 100-kertaiseen nopeuteen

Lehdon Kirittäjä-palvelun tuotteistaminen oli vuoden 2019 tärkein projektini. Hankkeen tuloksena syntyi projektimalli, jonka ansiosta toimitilan suunnittelutyö nopeutuu jopa satakertaiseksi perinteiseen tapaan verrattuna. Rakennus ehtii tuottaa jopa miljoonia euroja enemmän.

Noste-käyntikortti-1280x640
Jari Parantainen

Koulutuspalautetta: ”Jari olisi voinut esitellä itsensä alussa”

Vain moukka jättää esittäytymättä. Niin kiire ei koulutuksessa voi olla, että käytöstavat täytyisi karsia. Olenkin jo palauttanut käytäntöni perinteisemmäksi. Nykyisin kerron taas esityksen aluksi minuutin tai pari siitä, kuka olen, mistä tulen ja mitä teen.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action