Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kuinka Tarjan Zarjasta tulisi hittituote?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Tiistai-iltana osallistuin kaimani Jari Sarasvuon isännöimään webinaariin (katso tallenne). Aiheenamme oli hinnoittelu ja ensimmäinen verkkovalmennukseni. Se on nimeltään Houdini-hinnoittelu.

Osallistujia oli hurjasti, lähes kaksituhatta! Kun kuulin lukeman, iski sellainen ramppikuume, että horjuin kameran eteen hädin tuskin tajuissani.

Sain ennen suoraa lähetystämme kysymyksen, jonka lähetti yrittäjä Tarja Impiö:

Hei, Jarit!

Olen saanut tammikuussa hyödyllisyysmallisuojan kiinnitysjärjestelmälleni ja tuotteella on tuotemerkki. Tuotteesta lisää www.zarja.fi sivuilta.

Sivuja ei ole markkinoitu vielä, kun tuotteen hinta on vielä vaiheessa. Olen miettinyt verkkokauppaa, mutta olisiko se tässä vaiheessa järkevä vaihtoehto. Rahaa siinä ainakin saa kuulemma palamaan.

Olen myynyt koeversiona viiden kehyksen sisäkkäin menevää Zarja-sarjakehystä 39€ setti. Koivukehyssetti on tietysti arvokkaampi, koska pintakäsittely maksaa.

Tuote on kehitetty helppoon kehystämiseen ja kiinnittämiseen. Tuote sopii kotiin, kouluun, päiväkotiin ja kaikkiin julkisiin laitoksiin em.tarkoitukseen. On tiedossa, että juuri näissä laitoksissa on krooninen rahapula. Myynti ja markkinointi on siksi haastavaa.

Tässäpä yksi case mietittäväksi. Miten olisi järkevintä hinnoitella? Uusi tuote on haasteellinen. Kehyksiä on myytävänä 2-180€/kpl pilvin pimein. Miten erottua ja saada brändi?

Ystävällisin terveisin

Tarja

Ilmeisesti Tarja omistaa oman paikkakunnan Pohjois-Suomessa, koska hänen postinumeronsa on 97765 IMPIÖ.

No, joka tapauksessa kysyin Tarjalta, saisinko joukkoistaa ajattelutyöt maailman fiksuimmille ihmisille, eli Pölli tästä -blogin lukijoille. Ilmeisen hullunrohkeana yrittäjänä hän suostui tietenkin heti.

Miten siis neuvoisit Tarjaa niin, että hänen Zarjastaan tulisi hittituote?

44 vastausta

  1. Ensin laittaisin etusivulle ”Osta”-napin ”Kotiin”, ”Päiväkotiin” ja ”Kouluun”-linkkien tilalle. Sitten siirtäisin esittelyvideon ”Osta”-napin alle ja yrittäjän tarinan jorinoineen jonnekin alasivulle.

    Tuote vaikutti videon pohjalta loistavalta. Rakensin vastikään seinän johon voi magneetilla kiinnittää valokuvia, lappuja ja supermagneeteilla myös painavampia esineitä. Zarja-kehykset toisi mainiosti ilmettä seinälle – olisin halunnut nähdä hinnat ja tilata.

    Miksi ”Osta”-nappi? Yhteystiedot ja ”Ota yhteyttä”-roskaa ei jaksa. Ostan kokeiltavaksi jos hinta sekä toimituskulut on kohdallaan ja ostaminen on helppoa. Esimerkki – viimeksi eilen erehdyin kysymään maakunnan pienyrittäjältä kiinnostavia ledilistoja ”Ota yhteyttä”-tyyppisen ratkaisun kautta – vastaus tuli kyllä seuraavana päivänä puhelimella ja sitten lupaus sähköpostitarjouksesta sitä seuraavana päivänä. Olin jo tekemässä kaupat ehdottomalla laskua jota odotin sähköpostitse ja olisin hoitanut heti mutta sainkin tarkennuksena käsittelykuluja ja lähetyskuluja jotka nostivat tuotteen muuten asiallista hintaa ~35%:lla. Ei tälläistä businessta ledilistojen kilpailutilanteessa voi tukea joten kieltäydyin kohteliaasti ja toivotin hyvää kesää. Parempi tehdä ostaminen helpoksi ja kokonaishinta näkyväksi.

    1. Kiitos Ville, juuri näin konkreettisista korjausehdotuksista on eniten hyötyä!

      Olen kanssasi samaa mieltä, nyt ostaminen on liian vaikeaa. Eikä asian korjaamiseen mitään verkkokauppaa tai muuta mutkikasta tarvittaisi.

    2. Magneettiseinä on kyllä loistava ja kehyksillä saa seinälle yksilöllisen ilmeen. Tiedostan ostamisen vaikeuden sivuillani ja etsin siihen tekijän, joka osaa korjata asian. Kiitos sinulle rakentavasta palautteesta! Hyvää juhannusta.

  2. Kun en nettivideoista juurikaan innostu, kaipaisin jotain helposti löytyvää konkretiaa jo etusivulle siitä mikä tämä tuote oikein on. Mobiililaitteella piti selata menua että moisen vihjeen löysi

    1. Kiitos Teppo, aika oleellinen pointti!

      Jos tuotteen idea ei selviä heti ja helposti, tavallinen kärsimätön asiakas karkaa sekunnissa.

    2. Ajattelin, että nettivideo jos mikä pysäyttää katsomaan. Mutta ei siis takuuvarma juttu. Kiitos näkökulmasta!

    3. Parasta olisi nostaa video verkkosivun yläosaan taustalle äänettömänä versiona, jossa tuotteen asennus ja tarkoitus käy ilmi.

      Videon pituus saa olla maksimissaan 10 sekuntia, se voisi sisältää videostasi pätkän sekuntien 13 ja 23 väliltä.

    4. Luen tekstiä, niin kuin varmaan moni muukin kännykällä ja lapsi nukkuu vieressä, joten en uskalla painaa videota päälle. Video ei voi olla ainoa keino esittää asiaa…

      1. Video on hyvä tukimatsku mutta sen pitää olla lyhyt ja selkeä. Konsepti pitäisi ymmärtää ilman ääntä. Ehkä myös nettisivuilla voisi olla rautalangasta väännettynä kuva tai vaikka 2-5 palluraa miten tuote tai konsepti toimii: Eli esim. käytetyn tavaran kaupan mukaan 1) osta, 2) pakkaa, 3) toimita, 4) seuraa ja 5) nouda tuote.

    5. Ja tarkennuksena vielä, että en 5min sivujen selailun jälkeen tiedä mitä eroa noissa kehyksissä on ihan normaaleihin.

  3. Muistan että Leijonan Luola USA:ssa (ei muistaakseni Kanadassa) oli vastaava tuote. Googlettamalla löysinkin sen eli GoodHangups oli tuote (https://www.goodhangups.com/)

    Eli rohkeasti katsomaan heidän nettisivunsa ja vaikka tuo jakso jostain, siitä voisi saada uusia ideoita tuotteen markkinoimiselle. Ei sillä etteikö Pölli tästä-sivustolla olisi Mr. Wonderfulin kaltaisia liikemiesmoguleita mutta ehkä heitäkin voisi kuunnella..

    Ideana Zarja on mitä mainioin. Voin lähemmin palata kehitysehdotusten kanssa, mutta oli hinta mikä tahansa niin ne reippaasti vaan etusivulle esiin! Ja osta-nappi on kyllä helppo toteuttaa, yhteydenottolomake on vähän ysäriä.

    Lisäksi pyrkisin saamaan tuon mahdollisimman helpoksi asiakkaalle, niin että esim. Ifolorilta tilatessa olisi vieressä linkki tuollaiseen kehykseen. Silloin asiakkaan ei tarvitsisi tietää mikä valokuvan yms. koko on kyseessä vaan palveluntarjoaja miettisi sen puolestani.

    Tällä hetkellä koen että tuohon goodhangupsiin verrattuna metallilista on vähän könkkö, tuollainen peukalonpäänkokoinen magneetti olisi paljon kätevämpi ja joustavampi useimmille.

    Lasten vanhemmille tämä olisi loistava tuote. Lisäksi olisi kiva saada taulut seinille eikä aina jonkun tason päälle eli lähtökohta on erinomainen!

    1. Tumpe, sinuun voi aina luottaa!

      Tuo oli erinomainen vinkki ja näyte siitä, miten asiaa on mietitty isossa maailmassa.

      Olet oikeassa myös siinä, että ehkä kehyksien jakelua (tai edes markkinointia) kannattaisi hoitaa kuvavalmistajien kautta. Tosin se on selvää, että sitä jakelutietä vaanii varmasti moni muukin kehysten valmistaja. Ruuhkaa siis luvassa kuin Lahdentiellä tänään / huomenna.

    2. Kiitos kannustuksesta ja nettisivuista. Käyn sen tsekkaamassa varmasti????

  4. Terveisiä Tarjalle. Ostaminen on todellakin aivan liian hankalaa. Tuolta sivulta pitäisi heti päästä laittamaan tuotteet ostoskoriin ja maksuvaihtoehtoina pitäisi olla kaikki mahdollinen pankkitunnuksista osamaksuun.

    Minulle jäi nyt epäselväksi, minkäkokoisia kehyksiä on saatavilla ja mitä erilaisia lisäpalikoita niihin voi hommata. Nämä laittaisin kaikki selkeästi esille ja niin, että niitä voi klikata helposti ostoskoriin. Tuotteen viereen esimerkiksi ”yhteensopivat tuotteet”, jollloin asiakas tietää takuulla, että ostamansa palat sopivat toisiinsa.

    Olen itse pyörittänyt eri verkkokauppoja usealla suomalaisella alustalla ja lisäksi Shopifylla. Kokemusta on alle kymmenen tuotteet minikaupasta noin 2500 tuotteen tarvikekauppaan. Tällä taustalla lähtisin toteuttamaan tämänkokoista tuotevalikoimaa joko simppelillä verkkokaupalla tai Osta-nappien avulla. Esimerkiksi suomalainen Finqu tarjoaa maksuttomat Osta-napit verkkokaupan lisäksi, jotka voi liittää suoraan mille tahansa verkkosivulle. Mitään erillistä kauppaa ei siis välttämättä tarvita. Ja jos haluaa kaupan, sellainen maksaa kaikkinensa, maksumiehen päivineen, aivan maksimissaan 100 e / kk (oletuksena, että kaupan osaa itse kikkailla kuntoon ilman ostettua osaamista).

    Olen itse toteuttanut omien sivujeni yhteydessä olevan piskuisen teoskauppani Finqun Osta-napeilla. Takana on lisäksi sopimus Collectorin kanssa. Kun asiakas painaa nappia, hän ohjautuu saman tien maksamaan. Sivuni eivät näytä edes kaupalta, mutta todellisuudessa ostaminen on tehty helpommaksi kuin monessa perinteisessä verkkokaupassa.

    Kuten Ville ja Jari tässä jo toivatkin esiin, nykyinen ”Ota yhteyttä” on yksi tehokkaimmista kaupan esteistä. Sivulta pitää päästä ostamaan heti.

    Tämä olisi ohjeena nro 1, sitten sen jälkeen lähtisin viilaamaan tekstejä ja viestiä entistä houkuttelevampaan suuntaan sekä tuomaan vielä paremmin esiin hyötyjä asiakkaalle.

    1. Kiitos Liisa, kerrot tässä erittäin arvokkaita käytännön kokemuksia.

      Täytyypä ottaa itsekin opiksi. Tyypillisenä putkiaivona olen ehkä itsekin jumittunut ajattelemaan, että verkkokauppa tietää heti jotain järkyttävän mutkikasta ja kallista projektia.

    2. Joo. Ei se tosiaan kallista ole. Eikä vaikeaa aloittelijallekaan. Suomalaisista juuri vaikkapa mainitsemani Finqu on kaikkien omaksuttavissa ja taipuu jo moneen.

      Mutta se kyllä täytyy sanoa, että jos ei ole hirveästi kokemusta näistä asioista ja oma osaaminen on jossakin muualla, tulee helposti rakennettua kauppa, mikä ei erotu millään tavalla miljoonasta muusta kaupasta. Joten jos ei itse osaa tehdä erottuvaa, sitten kannattaa ostaa joku muu tekemään ja se tietenkin jo maksaa.

      Tarjan kysymys olikin alunperin se, miten tehdä brändi. Siihen ei ikävä kyllä vielä toimiva kauppa ja ostamisen helppous riitä. Jotenkin tuo oma visio pitäisi ensin saada äärimmäisen kirkkaaksi, sitten on helpompi lähteä miettimään käytännön puolta.

      1. Osut nyt asian ytimen keskipisteen fokukseen. Tästäpä pääsemme taas kerran siihen, että miten se brändi (joka on mielestäni käytännössä sama asia kuin maine) pitäisi rakentaa.

        Jos olisin Tarjan tilanteessa, lähtisin ehkä rakentamaan ensisijaisesti henkilöbrändiä.

        Ainakin terveet ihmiset ovat aina kiinnostuneimpia muista ihmisistä. Esineet jäävät kirkkaasti kakkoseksi.

    3. (Korjaus ekaan viestiini, niin siis maksusopimus on tehty tietenkin Checoutin kanssa, ei Collectorin. Ajatusvirhe…)

    4. Näin on. Ja tulee ajatus, että tätä hinta-asiaakaan ei voi tässä nyt auttaa, ennenkuin muut isot kysymykset ovat saaneet vastauksensa. Minun on ainakin mahdoton sanoa tässä vaiheessa, mikä kehysten hinnan pitäisi olla, sillä toiminnan perustukset vaikuttavat vielä omaan silmään keskeneräisiltä.

      Hinta on suhteessa brändiin ja toisinpäin. Jos tuolle kehysratkaisulle nyt lätkäisisi jonkun hinnan, se olisi ehkä väärin viimeistään siinä vaiheessa, kun pelkät sivut menisivät eteenpäin.

    5. Aivan uskomattoman mahtavia kommentteja, jotka haluaisin heti toteuttaa!

    6. Liisa, olet kyllä uskomaton tietopankki. Laitan asian kuntoon, kun saan siihen kohtuuhintaisen tekijän.

    7. Kovasti tsemppiä, Tarja. Jos haluat joskus pallotella ideoita aiheen tiimoilta, laita viestiä. Autan mielelläni siinä, missä voin.

    8. Verkokauppoja työkseni duunaavana on hieman sanottava, että kaupan saa kyllä pystyyn ihan itse. Toinen asia on saako ihan itse tehdyllä kaupalla oikeasti myyntiä aikaan. Verkkokauppakenttä on erittäin laaja-alainen kokonaisuus ja siinä pitää tietää, seo, markkinointi, google tag manager, facebook-pikseli, mobiilioptimointi, konversio, ab-testaus, jne, miltei loputon lista. On olemassa kauppoja, jotka myyvät ja ne on itse kyhätty. Valitettavasti näin ei kuitenkaan 99% tapauksista ole. Meillä on monta casea, jossa asiakkaan itsetekemiä sivuja parannetaan meillä ja saadaan myynti selkeään kasvuun. Kannattaa siis tarkkaan puntaroida tehdäkkö itse ja opiskella satoja jos ei tuhansia tunteja vai maksaa tuhansia tunteja alaa opiskelleelle. Toki yrittäjä. Aikahan yleensä lasketaan ilmaiseksi 🙂

      1. Voin kyllä hyvin kuvitella, että verkkokaupassa riittää optimointia ihan loputtomasti. Eikä teknisten yksityiskohtien hinkkaaminen omin avuin ole tietenkään järkevää.

        Ehkä tässä Tarjan tapauksessa on kyse nyt kuitenkin siitä, että mikä tahansa välittömän ostamisen keino edistäisi bisnestä näin alkuvaiheessa. Epätäydellinenkin kauppa olisi siis parempi vaihtoehto kuin ei kauppaa lainkaan.

        Luulen sitä paitsi, että ekaa verkkokauppaansa pystyttävä yrittäjä ei välttämättä hahmota, että hänellä on ongelma. Mutta kun hän on turannut riittävästi tee se itse -menetelmällä, totuus alkaa valjeta. Vasta siinä vaiheessa hän hoksaa, miksi kannattaisi ostaa kaltaisesi asiantuntijan apua.

  5. Voisko kehykseen saada myös yksilöllisen nimikoinnin? Esim liikelahjakäytössä firmat voisi antaa omalla logolla varustettuja kehystettyjä kuvia lahjaksi. Tai jos nimen voisi laittaa oikein helposti ja ottaa vielä poiskin yhtä helposti, niin päiväkodissa lapsukaiset voisi nimikoida tuotoksiaan ja kehyksiä voi uusiokäyttää myöhemmin. Se voisi helpottaa ostopäätöstä rahapulan vaivaamilla.

    1. Totta, personoitu tuote tuntuisi varmasti arvokkaammalta kuin se Ikean ”persoonaton” vaihtoehto.

  6. Hei,
    itse ihastuin tuotteeseen heti videon perusteella. Muuten sivut olivat tosi sekavat. Olen edellisten kanssa samaa mieltä, että suoraviivaisempaa ”osta tästä”.
    Hinnoittelua ei ole pakko lyödä lukkoon muuta kuin kuluttajille eli se on ainoa hinta, joka kannattaa miettiä etukäteen tarkkaan. Muiden kanssa voi jumpata, varsinkin jos varioi tuotteita yritysten logoilla, kuten edellä ehdotettiin. Päiväkodeille ja yrityksille kannattaa laittaa kummallekin omat hinnoittelunsa, myyntisivustonsa kirjautumisen taakse (tarvii y-tunnuksen jne) ja menee tukkuerissä eli ei myydä yksittäiskappaleita.
    Päiväkodeilla on toki budjettinsa, mutta myös tarkat laatuvaatimukset. Eivät voi usein ostaa Ikeasta, vaan niillä on usein tarkat katalogit, mistä voi tuotteet tilata. Kannattaa saada tuotteet niihin.
    Kuluttajille kustannuksien, järkevän katteen jne. lisäksi pitää miettiä psykologisia hintoja. Sen takia tuotteet ovat usein hinnoiteltu 9-loppuisesti. Jos tuote maksaa 39 e, niin ihminen mieltää sen kolmenkympin tuotteeksi. Sitten on ne hintakategoriat eli tällaisissa tuotteissa puhutaan krääsäosasto,jos tuote on alle 25 euroa. 50-80 e on jo laatua. Yli 100 luksusta. Kyse on siten myös mielikuvista.
    Jenkkeissä myytävistä tuotteista voi ottaa toki osviittaa, mutta siellä hinnoittelu, verotus ja kulttuuri on erilainen.

    1. Kiitos Pinja, mainitsemasi hinnan haarukointi on tärkeä juttu. Syyskuussa ilmestyvästä Hinnoittelu on helppoa ja halpaa -kirjastani löytyy esimerkki tutkimuksesta, jossa testattiin naisten puuvillamekkojen postimyyntihintoja.

      Testaajat antoivat samoille tuotteille satunnaisesti jonkin kolmesta hinnasta, jotka olivat 34, 39 tai 44 dollaria.

      Keskimmäinen hinta 39 dollaria tuotti 31 % enemmän tilauksia kuin viisi dollaria halvempi hinta!

      Toisella tuoteryhmällä sama koe osoitti, että 79 dollarin hinta myi samaa tuotetta 60 % enemmän kuin 74 dollarin hinta.

      Tämä on hyvä pitää mielessä, sillä monet ihmiset tuntuvat ”tietävän”, ettei 99-hinnoittelu pure kuin idiootteihin.

    2. Hinnoittelu on psykologiaa sen olen jo Jarien opeista saanut selville. Mainitsemasi kolme kategoriaa toimii mielikuvissa suuntaa antavasti. Ikean tuote on halpa ja toimii tiettyyn rajaan saakka. Kiitos vinkeistäsi.

      1. Niin ajattelinkin, että perusteet hallussa. ????Tarkoituksena oli sanoa, että ole ylpeä tuotteestasi! Älä myy sitä liian halvalla. Se on oikeasti hyvä ratkaisu pulmaan, jota monella lapsiperheellä on. Painoarvo sanalla ratkaisu. Kuten sanoit, kehyksiä löytyy pilvin pimein, mutta useat ovat hankala käyttää ja halvat…no hajoavat ainakin meidän vilkaan lapsen kanssa helposti. Se tulee loppupeleissä kalliiksi. Korosta juuri tätä ratkaisua, ei tuotetta.
        Ikea pystyy dumppaamaan hinnat tosi alas valtavalla volyymilla, jonka takia saa tavarantoimittajat löysään hirteen, kun neuvottelevat ostohinnat tosi alas. Eettisyys ja muut arvot tuovat tuotteeseen lisäarvoa, jota tämän kohderyhmän ostajat arvostavat. Hintaa on hankala nostaa myöhemmin ja siksi on tärkeä, että se on oikea. Aikoinaan tein töitä pitkään omaa designia tekevien naisyrittäjien kanssa, ja se on se syy miksi niin tätä nyt korostan. Tuotteestaan saa ja pitää olla ylpeä. Totuus on, että loppupeleissä kyse on tuurista. Sattuu oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Lähetä tuote vaikka mammabloggareille testattavaksi. Voi olla, että tilauksia alkaa sadella kohta enemmän kuin ehdit toimittaa. ???? Itse varmasti tilaan heti syksyllä, kun on päästy muuttamaan
        uuteen kotiin!

  7. Tuotteen ideaa oli vähän vaikea hahmottaa, siinä meni monta sekuntia, mikä usein on liikaa. Tuote kuitenkin oli oikein fiksu! Olisi mahtavaa kehystää lapsen uusimpia töitä siististi.

    Tämmöistä tuotetta harva hakemalla hakee, joten pari asiaa pitää olla kunnossa:
    – Myyntikanavat.
    – Tuotteen idea pitää löytyä heti. Tuo lapsen töiden jatkuva kehystämien on tosi hyvä idea. Mieti saatko sen kiteytetyä muutaman sanan arvolupaukseksi ja ehkä jopa muutettua tuotteen nimen samaan suuntaan.
    – Pysyt tuottamaan sisältöä vaihtamalla paketteja eri hintaryhmiin, ja tuo mahdollistaa myös perustuotteen laajentamisen. Joku sisältöön nähden arvokas karvalakkipaketti voisi olla hyvä vaihtoehto tarjota.
    – Hinnasta: Jos hinta on kovin korkea, niin tuote positioituu kalliiksi design-kamaksi ja volyymit voivat jäädä pieneksi.

    Yksi hyvä lähtökohta hinnalle olisi miettiä, mitä paketti saisi maksaa lahjaksi ostettuna. Lapsiperheissä tieto hyvistä tuotteista leviää nopeasti, ja lahjaksi kelpaavaa kamaa jaetaan mielellään, jos itse on oltu tyytyväisiä.

    1. Mainitsemasi karvalakkipaketti lienee jotain sellaista, jota itse kutsuisin sisäänheittotuotteeksi.

      Asiakkaat täytyy saada kokeilemaan tuotetta, vaikka kehyksiä pitäisi sitten jakaa ilmaiseksi. Tai kuten PayPal aikanaan teki, sehän maksoi asiakkaille kympin siitä, että nämä kokeilivat palvelua.

    2. Tässä tapauksessahan siäänheittotuote ei edes kannibalisoi muita tuotteita, koska yhdellä yksivärisellä A4 kehyksellä ei pitkälle pötkitä. Jos tuotteeseen tykästyy, niin lisää on saatava eri kokoisina ja värisinä.

      Joskus näkee fyysisiäkin sisäänheittotuotteita. Esim. Swiss Diamondilla on pieni pannu, joka ei oikein riitä mihinkään ruuanlaitossa. Sillä voivat epäilevät asiakkaat kuitenkin edullisesti kokeilla pitävätkö lupaukset paikkaansa.

  8. Laatisin nasevan ja selkeän tunteisiin vetoavan ehdotuksen valikon alla olevan kuvan yhteyteen. Laittaisin tilalle mieluummin joko yhden ison kuvan tai kuvakarusellin, jossa kuvat vaihtuvat muutaman sekunnin välein. Kuten aiemmin kommentoineet ovat tuoneet esille, osta nappi olisi hyvä minunkin mielestäni.

    Laittaisin eri tuotteet esille boximaisesti ja niiden sivulla olisi palluroilla eritelty tuotteen ominaisuudet mm. koot, mikä varmasti kiinnostaa potentiaalisia ostajia kovasti.

    Kunkin boxin vasempaan yläkulmaan laittaisin tuotteen hinnan, voi sen toki oikeankin kulmaan laittaa jos tuntuu paremmalta. Hinnat kuitenkin esille ehdottomasti. Nyt jää liian epämääräiseksi, mitä on kaupan. Saa liikaa kaivella. Tykkään värimaailmasta, se on pirteä.

    Vaihtaisin sivujen järjestystä seuraavaksi. Etusivu, Tuotteet, Referenssit, Yritys, Yhteystiedot.

    Idea on mielestäni hyvä, joten toivon karhun sylillisen onnea ja menestystä Tarjalle.

    1. Kiitos Jyrki, kommentistasi tuli mieleen aprikoimani yksityiskohta. Se on tuo referenssi-sana.

      Jos Tarja on myymässä yrityspäättäjille, termistö on tietysti erilaista kuin tavallisille kuluttajille. Mutta väittäisin, ettei suurin osa kuluttaja-asiakkaista ymmärrä koko sanaa. Se kuulostaa joltain viraston byrokratialta.

      Muutenkin sivustolta pitäisi löytyä aina vain enemmän asiakkaiden innostuneita kertomuksia, kokemuksia, käyttövinkkejä, ihan järkyttävä määrä isoja kuvia, videoita ja muuta tavallisten ihmisten touhua.

      Aivan oleellista olisi se, että näistä innostavista ihmisistä olisi (nimen lisäksi) kunnon henkilökuvia. Se on aina referenssimarkkinoinnin tärkeimpiä asioita.

      Ostajien pitää pystyä samaistumaan jo aikaisemmin ostaneisiin asiakkaisiin. Se on tosi vaikeaa, jos niitä samaistuttavia ei omin silmin voi nähdä.

      Lisäksi Tarjan pitäisi tietenkin masinoida sivustolleen pöhinää ja elämää vaikkapa blogin tai jonkin muun somekuvion avulla.

    2. Kiitos näistä ratkaisuista, joita tulen hyödyntämään jatkossa. Itsekin pidän sivuni väreistä. Zarja muuten tarkoittaa auringonnousua ja uuden alkua, värit sopii siksikin. Kiitos!

  9. Jari lupasi, että tässä ryhmässä osataan antaa näkökulmia tuotteeni suhteen. Olen aivan otettu näistä kommenteista – kiitos teille kaikille! Tästä on hyvä jatkaa hyvällä tuotteella, jota kehitän edelleen niin, että se löytyy jokaisen lapsiperheen magneettimaalatulta seinältä tai vähintään jääkaapinovesta.

  10. Tässä taas palattuani aiheeseen niin muutama mieleeni tullut pointti:

    1) Kannattaisiko alkuvaiheessa keskittyä johonkin näistä asiakasryhmistä erityisesti? Ei sillä etteikö tuote soveltuisi kaikkiin näihin (koti, koulu, päiväkoti tai vaikkapa työpaikat), mutta olisiko selkeintä aloittaa yhdestä näistä segmenteistä ja miettiä perinpohjaisesti sen asiakasryhmän keskeiset arvot, kipupisteet ja kanavat mistä tavoittaa? Nopealla ajatustyöllä kotitaloudet tuntuisivat kaikista luontevimmalta (helpommin skaalattavissa, WoM-markkinointi, suoramyynti, sosiaalinen media jne. Osittain myös sen takia että koulut ja päiväkodit vaatinevat valtavasti jalkatyötä.

    2) Kannattaisiko sarjakehyksen sijasta tuotteesta puhua jollakin muulla nimellä? Tai ainakin mulle tuote nimeltä sarjakehys ei kerro yhtään mitään. Sen sijaan voisiko puhua esimerkiksi ”kaiken kehystämisestä ja kiinnittämisestä?” Tuo tuskin estää erilaisten vaihtuvien mietilauseiden tai vaikkapa omien mindmappien kehystämistä?

    3) Jokaisesta kotitaloudesta löytyy jääkaappi mutta kuinka monta magneettiseinää kotitalouksilla tyypillisesti on? Tai monta metallilistaa kotitalouksilla on? Itse koen jostain syystä juuri tämän kaikein työläimpänä, vaikeimpana ja epäselvimmältä osuudelta (ja totta puhuakseni haluaisin tuollaiselta tuotteelta joustavuutta). Itseeni vetoaa tuo goodhangupsin lause että ”hang your pictures instantly anywhere”. Eli käytännössä tuotetta voi käyttää missä tahansa, milloin tahansa. Tähän verrattuna Zarja vaikuttaa liian työläältä vaihtoehdolta ainakin minulle. Eli voisitko lyöttäytyä kimppaan amerikanserkkujen kanssa tai kehittää helpomman tavan että kehyksen voisi kiinnittää mihin tahansa, milloin tahansa? Yksi vaihtoehto olisi paketoida tuo kehys yhteen goodhangupsin kanssa eli kehyksen kanssa tulisi automaattisesti 2-4 goodhangpsia mukana. Ja jos jakelisit itse goodhangupseja Suomessa niin niiden myynti sataisi suoraan laariisi.

    4) Mitä ihmiset ovat valmiita maksamaan töiden ripustamisesta? Todistetusti ainakin n. 7.5USD/kuva/posteri jne. Voisin kuvitella että kehyksen saaminen mihin tahansa olisi vielä arvokkaampaa sillä ihmiset eivät haluaisi porata reikiä ja haluaisivat ripustaa niitä erilaisille pinnoille sekä mahdollisesti haluaisivat joustavuutta pintojen käytön suhteen. Jokainen voi miettiä paljon voisi maksaa esim. lapsen, lapsenlapsen tai hääkuvan ripustamisesta haluttuun paikkaan? Tai että pelkän julisteen ripustaminen voi tulla taulua huomattavasti edullisemmaksi, joustavuudesta puhumattakaan..

    Toivottavasti näistä on hyötyä sinulle ja saat ajattelemisen aihetta työhösi kehittämisen suhteen.

    Ps. Tuon shark tankin jakson voi katsoa seuraavasta: https://youtu.be/y3rszPM9Kv0

    1. Olet oikeassa segmentoinnin suhteen. Keskittyminen juuri yksityistalouksiin voisi olla helpointa.

      ”kaiken kehystämisestä ja kiinnittämisestä” – kuvaa tuotettani hyvin ja sopii suoraan tuotteen esittelyyn.

      ” Yksi vaihtoehto olisi paketoida tuo kehys yhteen goodhangupsin kanssa” – tätä täytyy miettiä tarkkaan. Kiitos näkökulmasta!

  11. Moi!
    Mä en jaksannut selailla sitä sivustoa kun oli sekava ja siitä olikin jo montaa kommenttia. Jos tämä on kohdennettu Suomalaisille markkinoille, sitten voisi olla hyvödyksi mainita missä on tehty. (jos ei ole jo)

    Toisaalta uskoisin tän olevan ihan globaali haaste ja vois hyvin toimia myös matkamuistona, esim Japani noista koivuisista tuli ekaks mieleen. Eli kannattaisi olla jälleenmyyjille joku selkeä yhteydenottomahdollisuus. En löytänyt hintoja, mutta Tarja varmasti osaa laskea kannattaako jälleenmyynti paikoissa joss turistit vierailee, tai jopa ihan ulkomailla asti. Mutta jos on hieno tuote sitten ehkä voi olla hintavampikin. Varmaan kokeilemalla selviää.
    Kannatan myös henkilöbrändäystä, koska niitä muovibrändejä on jo tarpeeksi. Ja sitä että voisi käyttää missä vaan ihan helposti, ei pelkästään jääkaapin ovessa.

    Tiedän että ainakin Finnova Pariisissa haki uusia suomalaisia muotoilutuotteita, ja mun mielestä tämä voisi olla ihan hyvä siihen.
    Hatusta vedän vielä Samuji Kotin, joka myös tuntuu olenva sen tyylinen että se voisi EHKÄ sopia niille, ajaton ja klassinen.

  12. No, niin … nyt on syksy väännetty verkkokauppaa http://www.zarja.fi sillä ajatuksella, että se toimisi paremmin kuin edellinen.

    Sain hienoja ideoita, joita sovelsin tähän verkkokauppaan ja paljon jäi vielä pöytälaatikkoon, josta jalostan niitä matkan varrella. Käykääpä vilkaiemassa, kun ehditte.

    Hakusana- ja displaymainonta on käynnistynyt. Osa sanoo, että olen heittänyt rahat hukkaan – fb-mainonta olisi kuulemma tehokkaampaa. Kohta nähdään, miten se on toiminut. Nyt odottelen asiakkaita 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Kolme viheliäistä kysymystä yrittäjälle
Riikka Nurmi

Yrittäjän kolme viheliäistä kysymystä

Mitä tehdä, jos asiakas pyytää jotain, mitä en osaa, ja josta en tiedä, miten se tehdään? Miten asetan hinnan oikein, ettei palveluni ole liian halpaa eikä kallistakaan? Mitä vastaan, kun asiakas kysyy miksi palvelusi on niin kallis?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.