Hesarin älypäätoimittajat iskivät jälleen tiistaina (27.6.2017). Aviisin talousosassa ilmestyi aukeaman juttu aiheesta Mikä tekee erikoisjäätelöistä niin kalliita?

Lehden “analyysi” oli tietysti tarkoitettu hauskaksi kesäviihteeksi. Mutta ihminen on tavattoman sosiaalinen elukka. Siksi kaikki terveet aikuiset ovat alttiita ajattelemaan, että jos jokin mielipide on yleinen, sen täytyy varmaankin olla totta.

Taloustoimittaja tuntui vilpittömästi uskovan, että tuotteen hinta määräytyy sen valmistuskustannusten perusteella. Ikävä kyllä se on paskapuhetta, jolla on ikäviä seurauksia. Moni yrittäjä tai asiantuntija ei koskaan saa ansionsa mukaan, koska hän uskoo tuohon yleiseen väärinkäsitykseen.

Juttu vertaili viiden erikoisjäätelön hintaa. Kallein niistä maksoi seitsemän kertaa enemmän kuin litra suomalaista vaniljajäätelöä. Halvimmankin erikoisjäätelön hinta oli 2,6-kertainen verrattuna perusvaniljaharkkoon. No nythän piti sitten selvittää, mikä kumma tekee erikoisjäätelöstä niin hintavaa.

Jäätelöiden valmistajat pistivät parastaan.

Maitoa oli tiristetty suomalaisten kyyttöjen tai lapinlehmien utareista. Erikoistuotteita oli väännetty hankalasti käsityönä, mikä on tietysti kallista. Kuusen makuista jäätelöä varten käytiin poimimassa neulasia metsästä. Pakkauksetkin olivat tavallista tyyriimpiä.

Kaikki tuo oli tietysti ihan hauskaa knoppitietoa. Mutta mikään kustannus ei tietenkään sanele jäätelön hintaa.

Erikoisjäätelö on erikoista pitkälti juuri siksi, että se on kallista. Hinta on viesti: kallis on hyvää ja halpa huonoa. Ja kallista jäätelöä on tietysti mahdollista valmistaa kalliisti, jos kysyntää vain riittää.

Joskus jotkut ihmiset haluavat maksaa jäätelöstään paljon. Ihmisen aivot toimivat niin, että kallis jäätelö maistuu paremmalta kuin halpa. Ja jos duunissa on mennyt erityisen hyvin tai huonosti, herkkusuu juttelee itselleen kuin L’Oréalin mainosmimmi: “koska olen sen arvoinen”.

Sitä paitsi erikoista ja kallista jäätelöä on mukavaa tarjota arvovieraille, koska halpatarjoilu välittäisi aivan vääriä mielikuvia.

Se on sitten toinen juttu, että jokainen ostaja haluaa perustella kallista hintaa itselleen. Siihen valmistajien sepittämät tarinat erikoisista valmistusmenetelmistä ja raaka-aineista soveltuvat mainiosti.

Tuotteesi ns. oikea hinta määräytyy vain sen arvon tai hyödyn perusteella. Valmistuskustannuksesi saattavat olla pienemmät tai isommat kuin se hinta, jonka asiakkaasi ovat valmiita maksamaan.


Houdini-hinnoittelu-verkkovalmennukseni myynti sulkeutuu tänään perjantaina klo 23:59. Rimpuile sinäkin irti halpojen hintojen kahleista.