Asiakasehdokas soitti perjantaina ja kysyi, olisinko kiinnostunut copywriter-keikasta. Firma tarvitsisi kiireesti tekstiä, joka myisi tehokkaasti uutta tuoteversiota. Sovimme tapaamisen.

Yritys valmistaa lipputangon nuppeja. Tai ei se oikeasti valmista juuri niitä, mutta tavallaan tuote muistuttaa lipputangon nuppia. Tavallinen ihminen ei koskaan tule ajatelleeksi, että joku niitäkin suunnittelee ja tehtailee jossain.

Jätän nyt kertomatta, mistä kikkulasta on kyse. Mutta se lienee muovia, asennetaan taloon sisälle ja maksaa ehkä muutaman kympin. Jokainen kämppä tarvitsee sellaisia yhden tai muutaman. Rautakaupasta niitä löytyy.

Sain asiakasehdokkaalta viikonlopun aikana sähköpostia:

“Ottaisitko mukaan muutaman referenssi tekstin jotka olisivat mahdollisimman lähellä meidän kaltaista yritystä/tuotetta.”

Mieleeni tuli heti tarina professori Robert Cialdinin uusimmasta kirjasta Pre-Suasion. Markkinointitoimiston myyntiedustaja on päässyt käymään mahdollisen asiakkaan luokse.

Asiakas: “Onko teillä kokemusta uusien elintarvikkeiden markkinoinnista?”

Myyjä: “Meillä on niistä paljonkin kokemusta!”

Asiakas: “Tarkoittaako se kokemusta myös pakasteista?”

Myyjä: “Kyllä, niitäkin olemme markkinoineet.”

Asiakas: “Mutta entä pakastetuista vihanneksista?”

Myyjä: “Olemme lanseeranneet myös pakasteita monta kertaa.”

Asiakas: “Pinaattiakin?”

Myyjä: “Itse asiassa kyllä, pinaattia myös.”

Asiakas kumartui eteenpäin. Hänen äänensä vapisi jännityksestä: “Kokonaisia pinaatin lehtiä…vai pilkottuja?”

Cialdini kertoi, että juttu naurattaa seminaarien osallistujia vuodesta toiseen – paitsi silloin, kun vitsissä esiintyvä asiakas sattuu omalle kohdalle.

Luulen, että joudun perumaan tapaamisen. En pysty esittämään esimerkkiä tekstistä, joka myisi edes etäisesti lipputangon nuppeja muistuttavia tuotteita.

Sitä paitsi jos olisin kirjoittanut lipputangon nupeista jo useita kuolemattomia suorakirjeitä, seuraava saman kategorian asiakkaani ei taatusti suostuisi maksamaan kilpailijoidensa käyttämistä ideoista.