Keväällä päätin, että nyt loppui patustelu. Olen lykännyt vääjämätöntä vuosikausia. Järjestäisin ensimmäisen kirjoittajakoulutukseni.

Tosin en ole aivan noviisi sikäli, että olen aikoinaan vetänyt firmani pienimuotoisia sisäisiä kirjoittajakursseja. Mutta nyt tarkoitan kaikille avoimia koulutuksiani. Niiden markkinoinnista ja organisoinnista on vastannut Ratekoulutus Oy jo vuosikausia.

Ehdotin ratelaisille otsikoksi “Copywritereiden salainen veljeskunta paljastaa”. Suunnittelin päivälle ohjelman. Luulin, että asia oli kunnossa.

Olinkin aika äimänä, kun jossain vaiheessa myöhemmin – täysin sattumalta – huomasin olevani kouluttajana kurssilla, josta en ollut koskaan kuullutkaan. Se oli nimeltään “Näin vaikutat ostajaan tekstin avulla”.

Kun aloin selvittää asiaa, kävi ilmi veikeä yksityiskohta. Ratelaiset olivat sensuroineet alkuperäisen otsikkoni. He vain unohtivat mainita asiasta minulle.

Veljeskunta-sana olisi kuulemma sovinistinen ja syrjivä sana, josta joku saattaisi pahoittaa mielensä.

No, totta kai valitsin sensuurin kohteeksi joutuneen nimen tahallani. Lähes kaikki kuuluisimmat copywriterit ovat miehiä. Ehkä se johtuu miehisestä perinteestä, josta vaikkapa suosittu Mad Men -sarja ammensi ideansa.

Aihe on sattumoisin ajankohtainen, kun Aamulehti päätti muuttaa perustuslakia. Esimerkiksi eduskunnan puhemies onkin jatkossa puheenjohtaja.

No, sovin Ratekoulutuksen pomon Sampo Korppoon kanssa, että emme ala vääntää koulutuksen nimestä pelkkien mielipiteidemme perusteella. Ehdotin, että testaisimme otsikot Google AdWordsin avulla.

Kirjoittaisin siis kaksi muuten samanlaista Google-mainosta, mutta toisen otsikko olisi “Copywritereiden salainen veljeskunta paljastaa” ja toisen “Näin vaikutat ostajaan tekstin avulla.”

Hakukone näyttää sitten kumpaakin otsikkoa suhteessa 50–50. Tilastoista näkisimme, kumpaa otsikkoa kirjoittajakoulutuksia etsivät Google-käyttäjät klikkaisivat enemmän*.

Mainos pyöri verkossa puolisentoista kuukautta. Raportoin tulokset pari päivää sitten.

Salainen veljeskunta -versio tuotti 44 prosenttia enemmän klikkauksia kuin virkamiesversio.

Vaikka otsikkoni voitti kisan selvästi, olin silti pettynyt. Voittomarginaali olisi saanut olla isompikin. Hyvä Google-otsikko saattaa pestä huonon esimerkiksi viisinkertaisesti.

Entä jos otsikkoni olisi hävinnyt?

Tilanne olisi aika nolo. Hyvä copywriter osaa laatia magneettisia otsikoita. Joutuisin sönkkäämään heti kurssin aluksi jotain epämääräistä suutarin lapsista.

Ensimmäinen Copywritereiden veljeskunnan salaisuuksia paljastava kurssi on loppuumyyty. Kaksi kolmasosaa osallistujista on naisia.

* Juu, testimme ei suinkaan ollut aukoton. Emme tiedä, kumpi otsikoista lopulta myi enemmän kurssipaikkoja. On aivan mahdollista, että vähemmän klikattu otsikko tuotti enemmän tilauksia.


Ensimmäinen kirjoittajakurssi myytiin loppuun. Mutta ei hätää, Ratekoulutus järjestää uusinnan heti marraskuussa. Lue lisää & ilmoittaudu mukaan.