Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Koulutuspalaute: ”Täytyy osata sanoa EI”

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. jari.parantainen@noste.fi ✆ 050 5229 529

Tiistaina (14.11.2017) vedin jälleen Tuotepäällikön pelastuspakkaus -kurssin Vantaan Cumulus Airportissa. Tällä kertaa ryhmässämme oli kymmenen osallistujaa.

Heti aamusta sain muistutuksen siitä, miten helppoa on sössiä yksinkertaisimmatkin perusasiat. Keskustelimme nimittäin siitä, oliko koulutuksen organisaattori (Ratekoulutus) ilmoittanut päivämme aloitusajan selvästi vai epäselvästi.

Osa ryhmästä oli sitä mieltä, että asia oli aivan selvä. Osan mielestä ennakkotieto oli epämääräinen.

Ongelma on tietysti lähettäjän, jos viesti tuntuu (terveestä) vastaanottajasta hämärältä. Koska kaikki osallistujat vaikuttivat erittäin täysjärkisiltä, perusjutuissa on siis vielä hiomista.

Lisäksi pohdimme sitä, kannattaisiko koulutus aloittaa mieluummin klo 9:30 kuin tasan yhdeksältä.

Myöhäisempi aika olisi tietysti kätevä sikäli, että mahdollinen aamuruuhka on siinä vaiheessa yleensä jo ohi. Ehkä kaikkien pitkämatkalaistenkaan ei tarvitsisi herätä aamuyöstä.

Kuten palautteista näkyy, harjoittelimme jälleen tärkeitä e- ja i-vokaaleja.

Tuotepäällikön pöytä on usein kaatopaikka, jonne asiakkaat, esimiehet, myyjät, tuotekehittäjät ja ties ketkä käyvät dumppamassa kaikki mahdolliset ja mahdottomat tulipalohommansa.

Jos poloinen tuotepäällikkö ei opi kieltäytymään, hän tietysti ruokkii kierrettä entisestään.

Kollegat kyllä äkkäävät pian, että heidän joukostaan löytyy yksi partiolainen. Hän on aina valmiina sinkoilemaan sekä isojen että pienten kriisien kimppuun.

Ei kurssin nimi ole sattumalta se mikä se on. Päivän tärkein tavoite on kehittää kieltäytymistaitoja ja ehkäistä tuotepäälliköiden vatsahaavaepidemioita.

Tuotepäällikön tärkein sana on ”EI”.


Koska syksyn ensimmäinen copywriter-koulutukseni myytiin loppuun saman tien, tarjolla on vielä uusinta tiistaina 28. marraskuuta 2017.

Muutamia paikkoja on jäljellä, ilmoittaudu siis heti.


Tässä jälleen kaikki osallistujien terveiset sensuroimattomina:

A. Kerro lyhyesti, millainen oli päivän anti

  • ”Opi sanomaan ei + muista tarinat.”
  • ”Hyvä läpileikkaus tuotepäällikön työmaasta.”
  • ”Erilainen ote tuotehallinnan tehtäviin. Kannusti olemaan rohkea ja opettelemaan sanomaan EI!”
  • ”Strategiaa ja vuorovaikutusta.”
  • ”Paljon hyviä ajatuksia jäi mieleen, joita aion runnoa väkisin läpi.”
  • ”Jäsensin keskeisen rungon itselleni itseni pelastamiseksi.”
  • ”Antoi uusia ajatuksia. Täytyy osata sanoa EI.”
  • ”Käytännönläheinen paketti 🙂 Kiitos.”
  • ”Hyvä, tiivis koulutus.”

 B. Koulutuksen sisältö (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Vastasi ennakkoinformaatiota: 4.3 (yleisin vastaus: 4)
  • Sisällön kiinnostavuus ja hyödyllisyys: 4,8 (yleisin vastaus: 5)
  • Opitun hyödynnettävyys omiin tarpeisiin: 4,1 (yleisin vastaus: 4)
  • Teorian ja käytännön yhteensovittaminen: 4,3 (yleisin vastaus: 5)
  • Koulutusmateriaali: 4,4 (yleisin vastaus: 5)
  • Kokonaisarvioni kurssista: 4,6 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit koulutuksen sisällöstä

  • ”Hyvä yhden päivän sessio.”
  • ”Hyvä ja mielenkiintoinen, käytäntöön sovellettavissa.”
  • ”Kaikkinensa erittäin miellyttävä kokonaisuus ja koko päivä. KIITOS!”
  • ”Sisältö tosi laaja.”
  • ”Hyvä kokonaisvaltainen koulutus. Kirjavinkit hyviä.”

C. Koulutuksen etenemisvauhti

  • Liian hidas: 0 osallistuja
  • Sopiva: 10 osallistujaa
  • Liian nopea: 0 osallistujaa

D. Kouluttaja Jari Parantainen (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: 5,0 (yleisin vastaus: 5)
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 4,9 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit kouluttajasta

  • ”Kirjallisuus OK.”
  • ”Viihdyttävää koulutusta, helppo omaksua.”
  • ”Erinomaista, jopa ikkunaverhot meni kiinni oikeaan aikaan.”
  • ”Mukava esiintymistyyli. Esimerkit oli hyviä, jäi mieleen.”

E. Ratekoulutuksen palvelu  (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Koulutuksesta tiedottaminen 4,6 (yleisin vastaus: 5)
  • Yhteydenpito: 4,8 (yleisin vastaus: 5)
  • Palvelualttius ja ystävällisyys: 4,9 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit Ratekoulutuksen palvelusta

  • ”Hienoa, että tarjottiin uusi ajankohta edellisen peruunnuttua.”
  • ”Aloitusaika epäselvä.”
  • ”Toimii hyvin.”

F. Oheispalvelut (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Ruokailut: 4,5 (yleisin vastaus: 4)
  • Koulutustilat: 4,3 (yleisin vastaus: 5)
  • Sijainti: 4,6 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit oheispalveluista

  • ”Hyvien kulkuyhteyksien päässä myös pitkämatkalaiselle.”
  • ”Helppo tulla!”
  • ”Ilmastointi pienemmälle, ei iso juttu, mutta hieman liian kylmää oli :)”
  • ”Erinomainen ruoka!”

G. Mistä kuulit koulutuksesta?

  • Sähköpostista 2 kpl
  • Kollegalta 4 kpl
  • Esimieheltä 2 kpl
  • Netistä 1 kpl

Kommentit

  • ”Raten sähköpostispämmistä.”
  • ”Sähköpostitarjous – Niin hyvä, että huomioni kiinnittyi! Nautittava teksti! Toimi.”

H. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • ”Aloitus klo 9:30!”
  • ”Ehkä esimerkkejä osallistuneiden henkilöiden toimialoilta.”
  • ”Kaikkea lisää, mutta ehkä se on useamman koulutuksen paikka.”
  • ”Strategian käsittelyä olisin toivonut hieman enemmän.”
  • ”Mielestäni tasapainoinen. Paljon informaatiota. En osaa sanoa, mitä olisi voinut puuttua.”
  • ”Hyvä koulutus, en muuttaisi sisältöä.”

I. Muita kommentteja kurssin kehittämiseksi?

  • ”Aloitus tasan klo 9.”
  • ”Aloitus 9.30 tai selkeästi klo 9 aloitus.”
  • ”Juuri nyt ei tule mieleen, mutta laitetaan postia, jos jotain ilmenee…”

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Näin myyjä manipuloi sinua
Jari Parantainen

Myyjä manipuloi sinua vähän väliä

Kyllä meistä jokainen on nähnyt, miten myyjä manipuloi kylmän rauhallisesti. Hän ei todellakaan ajattele muuta kuin omaa etuaan – ja sitäkin härskin lyhytnäköisesti. Silti Myyjä manipuloi -koulutukseni nimi polttaa päreitä joka vuosi.