Etsi kirjoituksia
Close this search box.

Sisäänheittotuotteen tuotteistaminen on riittävän vaikea harjoitus

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Sisäänheittotuotteen tuotteistaminen tekisi monen asiantuntijan elämästä helpompaa. Ostaja pelkää jokaista uutta toimittajaa aivan aiheellisesti. Edullinen, helposti ostettava ja riskitön paketti raivaa ostamisen esteitä. Sen jälkeen asiakas uskaltaa ostaa myös kalliimpia palvelujasi.

Menin loppusyksystä lupaamaan Sukseen hepuille, että toimitan heille uuden verkkokurssin materiaalit maaliskuun puoliväliin mennessä. Aiheena olisi tietenkin tuotteistaminen. Pläjäyksen nimeksi annoimme Troijalainen tuotteistus.

Kuvittelin, että perinteiseen tapaan alkuvuosi olisi aika rauhallinen. Yleensä asiakkaani pääsevät kunnolla vauhtiin vasta pääsiäisen aikoihin. Siitä tahti sitten kiihtyy juhannusta kohden, kun palvelut pitäisi saada paketoiduksi ennen kesälomia.

Unohdin vain sellaisen yksityiskohdan kuin suhdanteet.

Elämme pitkästä aikaa nousukautta. Ilmeisesti kilpailijani eivät ehdi ottaa enempää töitä vastaan, koska epätoivoisten ostajien viestejä päätyy myös omaan puhepostiini.

Kuten kaikki tietävät, konsultin homma on muutenkin raskasta. Loputtomien lounaiden, golfkierrosten ja jatkuvasti päälle pukkaavien lomajaksojen välissä pitäisi paiskia jopa nelituntisia työpäiviä. Laskujakin pitäisi ehtiä lähettää jossain välissä.

Troijalaisen vuoksi olenkin joutunut raatamaan jopa iltapäivän puolella. Videoiden kuvaukset eivät ole se työläin osa. Eniten aikaa meni kirjoittamiseen.

Verkkokurssin käsikirjoitukseen kertyi merkkejä 219 678 kappaletta. Se vastaa ehkä noin 200-sivuista kirjaa.

Siksi esimerkiksi Pölli tästä -blogissa on ollut hiljaista. Edellisestä postauksesta ehti pärähtää yli kuukausi.

Pudotan tähän leikkaamattoman ja muutenkin käsittelemättömän näytteen verkkokurssin osasta 29. Se kestää 11 minuuttia ja 11 sekuntia. Kaikkiaan koulutukseen kuuluu 33 moduulia, tämä pläjäys on siis loppupuolelta:

Jokainen asiantuntija tarvitsee sisäänheittotuotteen, jolla hän pääsee näyttämään osaamisensa. Sellaisenkin tuotteistaminen on aivan tarpeeksi vaikeaa. Monsteripalvelujen tuotteistaminen kannattaisi usein jättää kokonaan.

Entä mistä tuo verkkokurssin nimi putkahti?

Troijalainen tuotteistus viittaa siihen, että kurssin aiheena on sisäänheittotuotteen tai -palvelun tuotteistaminen. Se on usein hyvä tapa aloittaa tuotteistuspuuhat.

Ensinnäkin jokainen meistä tarvitsee jonkin (ostajan kannalta) riskittömän työnäytteen. Liian kallista ja laajaa pakettia on vaikea myydä.

Kannattaa siis rakentaa huumekauppiaan polku, joka etenee kevytmielisistä kokeiluista vähitellen kohti järeämpiä annoksia.

Siksi toisekseen myös suppeankin sisäänheittotuotteen tuotteistaminen on aivan tarpeeksi vaikeaa – etenkin jos homma ei ole kovin tuttua.

Syöksy keskiraskaiden palvelupakettiesi kimppuun vasta, kun olet treenannut hommaa ensin sisäänheittotuotteiden avulla.

Entä ne todella raskaan sarjan monsteripalvelut?

No, niitähän ei välttämättä kannata tuotteistaa lainkaan. Toki Suomestakin löytyy muutamia esimerkkejä onnistuneista, todella laajoista tuotteistuksista. Mutta niitä on vain muutamia.

Jos kuitenkin haluat itsetuhoisesti syöksyä laajaan tuotteistusprojektiin, suosittelen, että ensin pilkot monsterisi napakoiksi moduuleiksi. Tuotteista niitä tärkeysjärjestyksessä yksi kerrallaan.

Kun sopivia moduuleja on riittävästi valmiina, niistä on sitten mahdollista koota vaikka kuinka laajoja tuotteistettuja kokonaisuuksia. Sitä paitsi pääset silloin kokoamaan palikoista asiakaskohtaisia paketteja, jotka ovat silti täysin tuotteistettuja.

Sisäänheittotuotteen tuotteistaminen tähtää johonkin yksinkertaiseen ja helposti ostettavaan kokonaisuuteen. Sen avulla todistat osaamisesi asiakkaallesi.

PS. Troijalainen tuotteistus -verkkokurssi tulee myyntiin näillä näkymin ennen vappua 2018.

5 vastausta

  1. Sun pitää seuraavaks valita joku raflaavampi aihe. Vaikka siitä miten taiteilijoiden pitäis elättää itsensä yrittäjinä 😀

    1. Ei kun nythän täällä kommenttiboxissa on ollut mukavan seesteistä ja rauhoittavan hiljaista.

      Mutta juttuideoita kyllä löytyy alalta ja niitä tarjoillaan valtamediassa, kuten Ylen uutisissa tänään:
      https://yle.fi/uutiset/3-10167721

      (Ko. uutisen aiheeseen en viitsi kommentoida mitään.)

      Nimimerkillä Yrittämisen vapaus

      1. Totta, juttujen aiheista ei todellakaan olisi pulaa. Tiedotusvälineet ovat päivittäin täynnä ruikuttajia, joiden mielestä muiden tehtävä on kantaa vastuu heidän toimeentulostaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.