Koulutuspalautetta: ”Olisi voinut tiivistää tuntia lyhyemmäksi.”

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Vedin toukokuun puolivälissä hiukan tavallisesta poikkeavan myynnin psykologiaa käsittelevän kurssin. Sen otsikko kertoo näkökulman:

”Näin myyjä manipuloi sinua – tunnista psykologiset ansat”

Ajattelin, että paikalle saattaisi tulla esimerkiksi ammattiostajia. Mutta väärässä olin. Käsittääkseni kaikki osallistujamme olivat joko myyjiä, markkinoijia tai johtajia.

Tarkoitukseni maustaa soppaa myös sosiaalisen hakkeroinnin näkökulmalla. Se osuus jäi tällä kertaa turhan ohueksi, kuten yksi osallistuja kommentoikin.

Juttelimme vain lyhyesti Frank Abagnalen kikkakolmosista. Hänhän on monille tuttu huijarikoijari elokuvasta Catch Me If You Can, jossa pääosia näyttelevät Leonardo DiCaprio ja Tom Hanks.

Puutteita oli muitakin. Sain palautetta myös siitä, että päivä eteni liian verkkaisesti:

”Olisi voinut tiivistää tuntia lyhyemmäksi.”

Joka tapauksessa olen jo lyhentänyt koulutuspäiviäni kuluvan kevään aikana niin, että ne alkavat vasta klo 9:30 ja päättyvät neljältä. Ehkä seuraavaksi pitäisi kokeilla vielä sitäkin, että lopettaisimme jo klo 15:30.

Leikkaukset eivät johdu siitä, että alkaisin olla liian vanha ja väsynyt. Mutta jos joku saapuu pääkaupunkiseudulle vaikkapa Oulusta, hänen ei tarvitse punnertaa punkasta neljältä tai viideltä.

Toisaalta olen aika saletti, etteivät aivot pysty keskittymään yhtään mihinkään kokonaista työpäivää. Veikkaan, että keskimäärin kapasiteetti loppuu viimeistään neljän tunnin paikkeilla.

Tämän päättelen ihan jo siitä, miten porukan katseet alkavat toljottaa loppuiltapäivästä.

Mutta tämä lienee taas esimerkki siitä, ettei asiakas aina ihan tiedä, mitä hän lopulta haluaa. Mutta toki tajuttomuuden asteeseen vaikuttaa se, miten onnistun pitämään ohjelman kiinnostavana.

Tässä jälleen osallistujien sensuroimattomat palautteet:

A. Kerro lyhyesti, millainen oli päivän anti

  • ”Opin uutta myyntityöstä / manipuloinnista.”
  • ”Oppia ymmärtämään, kuinka ihmisen käyttäytymiseen voi vaikuttaa.”
  • ”Hyviä käytäntöjä käytännön myyntityöhön.”
  • ”Myyjän ”työkalujen” ymmärtäminen tosielämässä.”
  • ”Tykkäsin esimerkkitarinoista ja osallistujien keskustelusta.”
  • ”Hyvät käytännönläheiset tarinat.”
  • ”Uutta näkökulmaa omaan alaan.”
  • ”Myynnissä on konsteja, joita pitää hyödyntää. Näitä tuli monta!”

B. Koulutuksen sisältö (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Vastasi ennakkoinformaatiota: 4,5 (yleisin vastaus: 5)
  • Sisällön kiinnostavuus ja hyödyllisyys: 4,6 (yleisin vastaus: 5)
  • Opitun hyödynnettävyys omiin tarpeisiin: 4,5 (yleisin vastaus: 5)
  • Teorian ja käytännön yhteensovittaminen: 4,8 (yleisin vastaus: 5)
  • Koulutusmateriaali: 4,3 (yleisin vastaus: 4)
  • Kokonaisarvioni kurssista: 4,6 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit koulutuksen sisällöstä

  • ”Aika meni nopeasti, oli tosi mielenkiintoinen.”
  • ”Peukku eväistä, se oli hieno detalji.”
  • ”Super-Jari :)”
  • ”Oikein hyvä koulutus. Paljon hyödynnettävää materiaalia. Ideoita!”

C. Koulutuksen etenemisvauhti

  • Liian hidas: 1 osallistuja
  • Sopiva: 7 osallistujaa
  • Liian nopea: 0 osallistujaa

Kommentit koulutuksen etenemisvauhdista

  • ”Olisi voinut tiivistää tuntia lyhyemmäksi.”

D. Kouluttaja Jari Parantainen (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: 4,9 (yleisin vastaus: 5)
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 4,8 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit kouluttajasta

  • ”Hyvää konkreettista esittämistä.”
  • ”Tykkäsin tyylistä, jolla asiat esitettiin.”
  • ”Innostunut, todella laaja kokemus aiheesta.”
  • ”Mainio esiintyjä ja innostava kouluttaja.”

E. Ratekoulutuksen palvelu  (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Koulutuksesta tiedottaminen 4,6 (yleisin vastaus: 5)
  • Yhteydenpito: 4,7 (yleisin vastaus: 5)
  • Palvelualttius ja ystävällisyys: 4,7 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit Ratekoulutuksen palvelusta

  • ”Vähän ohi meni.”

F. Oheispalvelut (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Ruokailut: 4,0 (yleisin vastaus: 5)
  • Koulutustilat: 4,4 (yleisin vastaus: 5)
  • Sijainti: 4,8 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit oheispalveluista

  • ”Tietysti maakunnissa voisi olla.”
  • ”Lounas voisi olla laadukkaampi.”

G. Mistä kuulit koulutuksesta?

  • Sähköposti 5 kpl
  • Kollega 2 kpl
  • Esimies 1 kpl

H. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • ”Esimerkkejä vaan lisää :)”
  • ”Ehkä lisää heti arkisia esimerkkejä, miltä tutkimukset näyttävät arjen työtilanteissa.”
  • ”Sosiaalinen hakkerointi.”
Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

lehdon-kirittaja-koulutus
Jari Parantainen

Kirittäjä-palvelun tuotteistaminen johti 100-kertaiseen nopeuteen

Lehdon Kirittäjä-palvelun tuotteistaminen on vuoden tärkein projektini. Hankkeen tuloksena syntyi projektimalli, jonka ansiosta toimitilan suunnittelutyö nopeutuu jopa satakertaiseksi perinteiseen tapaan verrattuna. Rakennus ehtii tuottaa jopa

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.