Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Myyjän ammatti ei ole enää Suomen surkein

Myyjän ammatti ei ole enää Suomen surkein

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Vihdoin Suomen Kuvalehti ryhdistäytyi. Oli jo aikakin. Aviisin edellisestä ammattien arvostus -tutkimuksesta ehti pärähtää 8 vuotta.

Mietin jo pari vuotta sitten puolivakavissani, että pitäisikö teettää vastaava gallup omalla kustannuksella.

Joka tapauksessa tuore listaus on nyt hyppysissäni. Se ilmestyi 1. kesäkuuta 2018 lehden numerossa 22. Syöksyin heti ensimmäiseksi katsomaan, miten myyjät pärjäsivät.

Hyviä uutisia kaikille, jotka harjoittavat tuota jaloa ja vaikeaa ammattia: myyjä ei ole enää listan viimeisenä. Eikä edes toiseksi viimeisenä.

Pahnanpohjimmaiseksi päätyi tubettaja (sijalle 379). Se on ammatti, jota ei vuoden 2010 listalta löytynyt lainkaan.

Toiseksi surkeimman sijoituksen nappasi toinen uusduuni, eli feissari.

Mutta ikävä kyllä ensimmäinen myyntiammatti tuleekin jo kolmanneksi viimeisenä. Se on puhelinmyyjä, joka sijoittui kahdeksan vuotta sitten pykälää huonommin.

Edellisen kyselyn kaikkein surkeimman tuloksen saanut ovelta ovelle -myyjä oli pudotettu listalta kokonaan. Emme siis voi tietää, olisiko se ollut vielä tubettajaakin vähemmän arvostettua puuhaa edelleen.

Mutta sitten tuleekin varsinainen jymy-yllätys:

Bloggaaja/vloggaaja on Suomen neljänneksi vähinten arvostettu ammatti!

No, toki jokainen ymmärtää, että tässä on nyt sattunut jokin virhe. Jäämme siis odottelemaan Suomen Kuvalehden nöyriä anteeksipyyntöjä.

Ilmainen vuosikerta – tai oikeastaan loppuelämän mittainen kestotilaus – olisi vähintä, jolla lehti voisi hyvittää järkyttävän mokauksensa.

Myös kaikille muille erilaisten tuotteiden valmistajille tiedoksi, että ei se suinkaan ole kerjäämistä, vaikka toivonkin teiltä kaikkia kivoja ylläripaketteja. Mieluiten niitä saisi tupsahdella tonne eteiseen silleen jatkuvana virtana.

Myyjän työ on Suomen aliarvostetuin ammatti edelleen.


Tule juttelemaan kirjoittavan myyjän työstä nenätysten. Nimittäin copywritereiden arvostus nousi yli 20 pykälää sijalle 343.

Paljastan jälleen Copywritereiden salaisen veljeskunnan oppeja tiistaina 18. syyskuuta 2018. Kurssin järjestää Ratekoulutus.

Paikkana on entiseen tapaan Scandic Helsinki Aviacongress. Nimestään huolimatta se nököttää lentokentän kupeessa Vantaalla.

Ilmoittaudu heti mukaan ennen kuin paikat loppuvat taas kesken. Ehdit mukavasti kaukaakin, koska aloitamme vasta klo 9:30.


9 vastausta

    1. Kuntatyönantajien kartellia vastaan voi olla vaikea taistella. Lastentarhanopejen pitäisi ryhtyä yrittäjiksi ja rikkoa moinen kartelli.

      Kun Helsinki ei saa lastentarhenopeja, niin joku kyllä ymmärtää, että tilanteelle on olemassa helppo ratkaisu eli palkkojen nostaminen. Mutta tuo palkkakeskustelu pitäisi ehkä käydä markkinoilla eikä kabineteissa.

      1. Ylipäätään on hupaisaa seurata eri alojen mäkätystä työvoimapulasta. Silti ei näytä käyvän mielessäkään, että mitäs jos tarjoaisimme enemmän liksaa!

        No, tietysti umpikujaan on syynsä.

        Kun oma palvelu ei erotu kilpailijoista millään tavalla, katteet painutvat pohjamutiin jo näilläkin palkoilla. Lopulta kyse on taas kerran tuotekehitysonglemasta.

  1. Johtuisiko puhelinmyyjien huono arvostus siitä, että iso osa puhelinmyyjistä on ammattitaidotonta, ainakin niistä jotka soittelevat kuluttaja-asiakkaille?
    Saan pari kolme puhelua puhelinmyyjiltä päivässä ja jos silloin tällöin törmään ammattitaitoiseen tekee mieli ostaa jo siksi.

    1. Eiköhän myyjäkunta kokonaisuutena ole maineensa ansainnut. Muuten joutuisimme toteamaan, että väärin äänestetty. Sekin on aika ylimielinen näkökulma.

      Kaikenlaiset ammattitaidottomat ja epäluotettavat tyrkyttäjät sekoilevat riesanamme vuodesta toiseen.

      Reagoin ihan samalla tavalla kuin sinäkin. Kun aina joskus törmään hyvään myyjään, tekisi mieli ostaa jo pelkästään siitä ilosta.

    2. Puhelinmyynti on saastetta, jonka kulut maksaa ostamaton asiakas. Hyödyt taas valuvat ostaville asiakkaille, lehtifirmalle ja puhelinmyyntifirmalle. Suurimmalle osalle kyse on kuitenkin saasteesta.

      Jos kuluttaja saisi esim. euron per myyntipuhelu, niin puhelinmyyntiä arvostettaisiin enemmän. Tällöin saaste myös vähenisi, koska puhelinmyyntifirman ei kannattaisi soitellla sellaisille, joiden oston todennäköisyys on kovin pieni.

      Yrityspuolen puhelinmyynnistä on tässä yhteydessä turha puhua, koska tämmöisessä äänestyksessä vastaajien kokemukset muodostuvat noista lehtimyyjistä.

  2. Suomen Kuvalehdestä hieman off-topicia:
    Koitin taannoin metsästää sellaista isoa mediaa, joka pyrkisi uutisoinnissaan objektiivisuuteen, vaikkei journalistien ohjeet sitä edellytäkään. Tilasin jopa tuon SK:n nettiversion itselleni.

    Tämän tutkimuksen lopputulos oli se, että joissain jutuissa SK:n toimittajan maailmankatsomus näkyi selvästi. Noin niinkuin kauniisti sanottuna.

    Että välttämättä ilmainen SK:n vuosikerta ole sellainen mieleinen hyvitys, jolla he voisivat hyvittää järkyttävän mokansa. Kun sitä kiiltäväpaperista lehteä ei voi edes käyttää kiukaan sytykkeinä, digiversiosta puhumattakaan.

  3. Niin, kyllähän tuon kyseisen SK:n toimittajat taannoin julkaisivat juttuja poliisin toiminnasta, ja jutut olivat erään Aarnion kirjoittamia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?
Jari Parantainen

Mitä brändi tarkoittaa käytännössä?

Jokainen myyjä oppii tunnistamaan vaaran merkit. Itse pelkään erityisesti sellaisia asiakasehdokkaita, jotka viljelevät brändi-sanaa. Brändin määritelmää voi jokainen käydä tankkaamassa vaikkapa Wikipediasta. Luultavasti et tule

Neuvotteleeko suomalainen nakuna?
Jari Parantainen

Neuvotteleeko suomalainen nakuna?

Vedin ensimmäiset tuotteistusprojektit videoneuvotteluna pari vuotta sitten. Sen jälkeen olen istunut studiossa yhä useammin. Eikä siinä mitään, sehän sopii vallan mainiosti. En mitenkään erityisesti rakasta

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.