Porin Jazzin toimitusjohtajaksi valittu Aki Ruotsala tuntuu uskovan, että homoudesta voi “parantua”. Niinpä festareiden hallitus reagoi ripeästi eilen. Se hyvästeli toimarinsa, siis ennen kuin tämä ehti edes aloittaa virassaan.

Ainakin oman somekuplani enemmistö tuntuu olevan liikuttavan yksimielinen siitä, että näin pitikin toimia. Muuten Porin Jazzin imago olisi kärsinyt. Se taas tietäisi bisnekselle hallaa.

Itse en ole asiasta lainkaan niin varma.

On aivan mahdollista, että Poriin olisi tunkenut tavallistakin enemmän porukkaa, jos Ruotsala olisi saanut pitää työpaikkansa.

Tässä saattoi käydä taas kerran niin, että johtajat (Porin Jazz ry:n hallituksen jäsenet) jahtaavat aivan väärää kamelia.

Taustaksi kannattaa vilkaista juttua, jonka kirjoitin kolme vuotta sitten: Mikä on jokaisen markkinoijan pahin vihollinen?

Usein tehokas markkinointi jakaa yleisön kahtia:

  1. Osa porukasta koostuu ns. hyödyllisistä idiooteista. He suistuvat moraalipaniikkiin ja tuottavat maailmaan älämölöä.
  2. Toinen ryhmä riemastuu siitä, että hyödylliset idiootit ovat niin idiootteja.

Näiden kahden ryhmän ulkopuolelle saattaa toki jäädä suurin osa yleisöstä. Heitä koko juttu ei voisi vähempää kiinnostaa. Jupakka on enintään uutinen muiden joukossa.

Joka tapauksessa markkinoijan näkökulmasta kahteen vastakkaiseen leiriin ryntäävän yleisön jakauma muistuttaa kaksikyttyräistä kamelia tähän tapaan:

Vasemmalla on suuttunut sakki hyödyllisiä idiootteja. He muodostavat ensimmäisen kyttyrän.

Asiasta riemastuneet sijoittuvat oikealle. Heitä saattaa olla selvästi vähemmän kuin idiootteja, mutta ihan kohtuullisesti kuitenkin. He muodostavat oman kyttyränsä.

Mutta kuten yllä linkkaamastani tekstistä selviää, 99 prosenttia johtajista kuvittelee, että heidän kannattaa metsästää dromedaareja:

Merkittävä suomalainen filosofi Johanna “Tuksu” Tukiainen on todennut, että rakkauden vastakohta ei suinkaan ole viha. Se on välinpitämättömyys.

Yksikyttyräinen käyrä esittää juuri sellaista tilannetta, jossa lähes koko yleisö ahtautuu jakauman keskelle. He ovat siis välinpitämättömiä.

Ylivoimainen enemmistö markkinoijista rakastaa dromedaaria. Ammattikunnan tyypillinen edustaja kuvittelee sitkeästi, että hänen tavoitteensa on hissutella ja hyssytellä asiakkaat ostoksille.

Ehdotan, että mietit asiaa hetken. Kumpi lähestyminen tuottaisi enemmän kauppaa? Hoituuko homma yhdellä kyttyrällä? Vai pitäisikö niitä sittenkin olla kaksi?

Kahden kyttyrän periaate tarkoittaa, että pusket yleisön tahallasi kahteen ryhmään. Sopiva vastakkainasettelu tuottaa hurjasti kauppaa.


Tule juttelemaan kameleista ja kyttyröistä kanssani nenätysten.

Paljastan jälleen Copywritereiden salaisen veljeskunnan oppeja tiistaina 18. syyskuuta 2018. Kurssin järjestää Ratekoulutus.

Paikkana on entiseen tapaan Scandic Helsinki Aviacongress. Nimestään huolimatta se nököttää lentokentän kupeessa Vantaalla.

Ilmoittaudu heti mukaan ennen kuin paikat loppuvat taas kesken. Ehdit mukavasti kaukaakin, koska aloitamme vasta klo 9:30.