Kävin hiljattain saarnaamassa iltapäivän ajan Helsingin seudun kauppakamarin järjestämässä koulutuksessa. Aiheenamme oli tuotteistaminen.
Ilmeisesti sain palautetta sessiomme äänitarkkailijalta:
”Kympin olisit saanut, jos et olisi huutanut ihan niin kovasti ;)”
Ei koulutustuotteeni turhaan ole nimeltään Noste-palopuhe®.
Syytän tästä vaimoani. Hän jaksoi opastaa vuosikausia, että vaikka kuinka olisin introvertti & nörtti sielultani, sosiaalisissa tilanteissa tulee katsoa ihmisiä silmiin ja välttää mutisemista jonnekin pöydän alle.
Tässä ensin kauppakamarilaisten keräämät viralliset palautteet:
Tilaisuuden yleisarvosana (asteikko 1-5): 4,60
Henkilökohtainen arvosana (asteikko 1-5): 4,67
- ”Kiitos, annoit ajattelemisen aihetta.”
- ”Käytännön esimerkit olivat hauskoja ja elävästi kerrottuja, mutta omalla kohdallani esimerkit pienyrittäjän BtoB-palvelujen tuotteistamisesta (esim. verhoilija-esimerkki) eivät ole kovin kiinnostavia. Hyötyisin enemmän esimerkeistä isompien BtoB -asiantuntijapalvelujen tuotteistamisesta. Kaiken kaikkiaan koulutus oli kuitenkin parempi mitä odotin ja hyödyllinen nykyisessä työssäni!”
- ”Erinomainen ja innostava esitystapa. Hyvät esimerkit, joilla konkretisoi sanomaansa.”
- ”Jari on mahtava esiintyjä, joka lyhyessä ajassa pystyy antamaan lyhyessä ajassa paljon ajattelemisen aihetta. Iso peukku!”
- ”Hieno tapa tuoda esille asioita, jotka periaatteessa ovat silmiemme edessä, mutta joita ei itse havaitse. Lisäksi pidin kehoituksesta tehdä muistiinpanoja: jälkikäteen materiaalin pohjalta ei olisi saanut palautettua mieliin asioita kaikin osin.”
- ”Tarpeellinen aihe ja kiinnostavasti pidetty koulutus.”
Tilaisuuden paras anti oli:
- ”Uudet näkökulmat.”
- ”Tuotteistajan tiekartta käytännön oppaana ja siihen liittyvät esimerkit.”
- ”Innostavat esimerkit.”
- ”Kiinnostavat tarinat.”
- ”Sisältö.”
- ”Rohkaisu tuotteistamisasioissa yleensä!”
- ”Hyvä pelkistys & pääviestin kertaus!”
- ”Havainto siitä, että palvelut todella pitää tuotteistaa, jotta asiakkaan hyödyt pysyvät keskiössä teknisen höpötyksen sijaan.”
Kehittäisin tilaisuutta seuraavasti:
- ”Jos tapahtumaa jotenkin haluaisi kehittää, niin ajan puitteissa voisiko tilaisuudessa oli pieni harjoitus jostakin kaikille yleisen teeman parista.”
- ”Olisi kiinnostavaa kuulla koulutukseen osallistuneiden ihmisten kokemuksia onnistuneista / epäonnistuneista tuotteistuskokemuksista.”
Laskin jälleen myös Net Promoter Score -pisteet:
- Suosittelijoita 18 kpl (81,8 %)
- Neutraaleja 4 kpl (18,2 %)
- Ei-suosittelijoita 0 kpl (0 %)
- Yhteensä palautteita 22 kpl
- NPS-pisteet 82 (= erittäin vahva suositus)
Lopuksi vielä tekstareina saamani palautteet sensuroimattomina:
- ”Kiitos paljon.”
- ”Kiitos ajatuksista!”
- ”Kiire päästä töihin toteuttamaan saatuja ideoita.”
- ”Hyvä ja tarpeellinen koulutus. Kiinnostus säilyi hyvin.”
- ”Hyviä ideoita ja mietinnän aiheita meidän businekselle.”
- ”Yleensä olen itse kouluttajana ja haluaisinkin onnistua yhtä hyvin. Hyvin tuotteistettu ja jäsennelty kokonaisuus, kiitos 😉 !”
- ”Erittäin mielenkiintoinen ja innostava koulutus. Kiitos!”
- ”Kympin olisit saanut, jos et ois huutanut ihan niin kovasti ;)”
- ”Kiitos antoisasta koulutuksesta. Sai uutta buustia töihin.”
- ”Kiitos hyvästä koulutuksesta. Hyviä vinkkejä ja ajatuksia käytäntöön sovellettavaksi.”
- ”Koulutus oli sopivan mittainen. Runko rakennettu hyvin. Sain näkökulmia bisneksen kehittämiseen. Keskustelut ja ilmapiiri avoimia. Arvosanaksi 7,5 ,koska mietin, sopiiko tämä koulutus kokeneille yrittäjille.”