Kävin hiljattain saarnaamassa iltapäivän ajan Helsingin seudun kauppakamarin järjestämässä koulutuksessa. Aiheenamme oli tuotteistaminen.

Ilmeisesti sain palautetta sessiomme äänitarkkailijalta:

“Kympin olisit saanut, jos et olisi huutanut ihan niin kovasti ;)”

Ei koulutustuotteeni turhaan ole nimeltään Noste-palopuhe®.

Syytän tästä vaimoani. Hän jaksoi opastaa vuosikausia, että vaikka kuinka olisin introvertti & nörtti sielultani, sosiaalisissa tilanteissa tulee katsoa ihmisiä silmiin ja välttää mutisemista jonnekin pöydän alle.

Tässä ensin kauppakamarilaisten keräämät viralliset palautteet:

Tilaisuuden yleisarvosana (asteikko 1-5): 4,60

Henkilökohtainen arvosana (asteikko 1-5): 4,67

  • “Kiitos, annoit ajattelemisen aihetta.”
  • “Käytännön esimerkit olivat hauskoja ja elävästi kerrottuja, mutta omalla kohdallani esimerkit pienyrittäjän BtoB-palvelujen tuotteistamisesta (esim. verhoilija-esimerkki) eivät ole kovin kiinnostavia. Hyötyisin enemmän esimerkeistä isompien BtoB -asiantuntijapalvelujen tuotteistamisesta. Kaiken kaikkiaan koulutus oli kuitenkin parempi mitä odotin ja hyödyllinen nykyisessä työssäni!”
  • “Erinomainen ja innostava esitystapa. Hyvät esimerkit, joilla konkretisoi sanomaansa.”
  • “Jari on mahtava esiintyjä, joka lyhyessä ajassa pystyy antamaan lyhyessä ajassa paljon ajattelemisen aihetta. Iso peukku!”
  • “Hieno tapa tuoda esille asioita, jotka periaatteessa ovat silmiemme edessä, mutta joita ei itse havaitse. Lisäksi pidin kehoituksesta tehdä muistiinpanoja: jälkikäteen materiaalin pohjalta ei olisi saanut palautettua mieliin asioita kaikin osin.”
  • “Tarpeellinen aihe ja kiinnostavasti pidetty koulutus.”

Tilaisuuden paras anti oli:

  • “Uudet näkökulmat.”
  • “Tuotteistajan tiekartta käytännön oppaana ja siihen liittyvät esimerkit.”
  • “Innostavat esimerkit.”
  • “Kiinnostavat tarinat.”
  • “Sisältö.”
  • “Rohkaisu tuotteistamisasioissa yleensä!”
  • “Hyvä pelkistys & pääviestin kertaus!”
  • “Havainto siitä, että palvelut todella pitää tuotteistaa, jotta asiakkaan hyödyt pysyvät keskiössä teknisen höpötyksen sijaan.”

Kehittäisin tilaisuutta seuraavasti:

  • “Jos tapahtumaa jotenkin haluaisi kehittää, niin ajan puitteissa voisiko tilaisuudessa oli pieni harjoitus jostakin kaikille yleisen teeman parista.”
  • “Olisi kiinnostavaa kuulla koulutukseen osallistuneiden ihmisten kokemuksia onnistuneista / epäonnistuneista tuotteistuskokemuksista.”

Laskin jälleen myös Net Promoter Score -pisteet:

  • Suosittelijoita 18 kpl (81,8 %)
  • Neutraaleja 4 kpl (18,2 %)
  • Ei-suosittelijoita 0 kpl (0 %)
  • Yhteensä palautteita 22 kpl
  • NPS-pisteet 82 (= erittäin vahva suositus)

Lopuksi vielä tekstareina saamani palautteet sensuroimattomina:

  • “Kiitos paljon.”
  • “Kiitos ajatuksista!”
  • “Kiire päästä töihin toteuttamaan saatuja ideoita.”
  • “Hyvä ja tarpeellinen koulutus. Kiinnostus säilyi hyvin.”
  • “Hyviä ideoita ja mietinnän aiheita meidän businekselle.”
  • “Yleensä olen itse kouluttajana ja haluaisinkin onnistua yhtä hyvin. Hyvin tuotteistettu ja jäsennelty kokonaisuus, kiitos ;) !”
  • “Erittäin mielenkiintoinen ja innostava koulutus. Kiitos!”
  • “Kympin olisit saanut, jos et ois huutanut ihan niin kovasti ;)”
  • “Kiitos antoisasta koulutuksesta. Sai uutta buustia töihin.”
  • “Kiitos hyvästä koulutuksesta. Hyviä vinkkejä ja ajatuksia käytäntöön sovellettavaksi.”
  • “Koulutus oli sopivan mittainen. Runko rakennettu hyvin. Sain näkökulmia bisneksen kehittämiseen. Keskustelut ja ilmapiiri avoimia. Arvosanaksi 7,5 ,koska mietin, sopiiko tämä koulutus kokeneille yrittäjille.”