Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Kirjoittajakurssi oli vedettävä ikkunattomassa kopissa

Koulutuspalaute: ”Ikkuna olis kiva.”

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. jari.parantainen@noste.fi ✆ 050 5229 529

Viime viikolla oli vuorossa kevään viimeinen kaikille halukkaille avoin koulutukseni. Se oli oli kaksipäiväinen myyntikirjoittajakurssi (Copywritereiden salaseura paljastaa).

Olin etukäteen aivan saletti, ettei kukaan enää nykyään suostu irtautumaan kahdeksi päiväksi toimistoltaan. Mutta sitten kuulin, että Ratekoulutuksella on monipäiväisiä koulutuksia vaikka kuinka paljon – ja aivan hyvin niihinkin riittää osallistujia.

Vantaan Flamingon kokoustiloihin kokoontui 18 innokasta kynäilyn ammattilaista eri puolilta Suomea. Että se taas kerran näistä ennakkoluuloistani.

Sitä paitsi yksipäiväinen kirjoittajakurssini on jo moneen kertaan todettu liian hätäiseksi hölkkäämiseksi. Emme tosin nytkään haaskanneet aikaa rentoutusharjoituksiin tai ryhmälauluun. Mutta totta kai kahdessa päivässä on helpompi porautua sisältömarkkinoinnin ihmeisiin & tekstinikkareiden ajatteluun kunnolla.

Aloimme valmistella taas tätäkin koulutusta puolisen vuotta etukäteen. Mutta niin vain kävi, että myöhästyimme. Se näkyy myös palautteista.

Moni ihmetteli, miten olimme päätyneet ikkunattomaan tilaan.

Oikeastaan olimme hätämajoituksessa Kehä III:n eteläpuolella Flamingossa. Yleensähän kaikki koulutukseni sijoittuvat Scandic Airport Mikä-sen-koko-nimi-nykyään-lieneekään -hotellin kongressisiipeen. Mutta nyt sekin oli täyttynyt jo aikoja sitten niin, ettei vapaata löytynyt edes pannuhuoneen siivouskomerosta.

Tämä on tietysti vain selittelyä. Tilanne ärsytti itseänikin. Kun tulin aamulla paikalle, Ratekoulutuksen pomo Sampo Korppoo oli jo siellä polvillaan rukoilemassa meille maisemia.

Mutta ei auttanut, umpioon oli tyytyminen. Ei se kenenkään mielialoja kohentanut.

Oikeastaan kokoustilojen myyjän pitäisi varoittaa etukäteen, että hänellä on vain B-luokan tavaraa. Maksajat (eli kurssien osallistujat) ansaitsivat parempaa.

Kutsun kaikki tuhannet Pölli tästä -blogini lukijat Senaatintorille keskiviikkona, heinäkuun 8. päivänä klo 5:30–6:30 massatapahtumaan ja mielenosoitukseen, jossa vaadimme Rinteen hallitukselta lisää ikkunallisia koulutustiloja pääkaupunkiseudulle.


Suositteluhalukkuutta kuvaavat Net Promoter Score -, eli NPS-pisteet muodostuivat seuraavasti:

  • Palautteita yhteensä 18 kpl
  • Suosittelijoita 17 kpl (94,4 %)
  • Neutraaleja 1 kpl (5,6 %)
  • Häätäjiä 0 kpl  (0 %)
  • NPS = 94

(NPS on useimmille tuttu systeemi, mutta kertauksen vuoksi: huonoimmillaan suositteluhalukkuus ja NPS-pisteet voivat vajota -100:aan. Paras mahdollinen arvio yltää +100 pisteeseen. Nollan ylittävä lukema tarkoittaa hyvää suoritusta. Jos pisteitä kertyy yli 50, se tarkoittaa erinomaista tulosta.)

Tässä kaikki kirjalliset palautteet jälleen kerran sensuroimattomina, olkaapa hyvät:

A. Kerro lyhyesti, millainen oli päivän anti

  • ”Monipuolinen ja havainnollinen herätys katsoa asioita uusilla ajatuksilla.”
  • ”Rohkeus, kristallisointi, kyseenalaistus, mileipiteet, perustelu, mitattavuus.”
  • ”Ideoita ja käytännön vinkkejä omaan duuniin.”
  • ”Formaatti ja referenssi.”
  • ”Testaus kannattaa – Pitää tehdä tsekkilista – Ei pidä hinkata virheettömäksi.”
  • ”Kattavasti esimerkkejä, hyviä käytännön eväitä omaan työhön. Rohkaisua räväkkyyteen ja vieläpä hyvine perusteluineen. Hyvä ja selkeä esiintyjä, ei alkanut haukotuttaa edes lounaan jälkeen.”
  • ”Mielenkiintoinen ja kattava koulutus!”
  • ”Näkökulmia aikaisemmin tuttuihinkin aiheisiin eri suunnista.”
  • ”Tsekkilistat, formaatit, reset, mittaaminen = konkreettiset työkalut.”
  • ”Ideoita ja rohkeutta yrittää sisällyttää niitä nykyiseen markkinointitapaan
  • ”Hyviä juttuja rohkeammasta lähestymistavasta markkinointiteksteihin.”
  • ”Ole kameli, älä dromedaari. Konkretisoi. Poista ostoesteet.”
  • ”Ole rohkeampi, tavoittele kamelia.”
  • ”Johdatus myyvän tekstin tekemiseen.”
  • ”Sain ideoita omaan työhöni ja käytännön vinkkejä. Referenssit suora puhe. Kohinan läpäiseminen.”
  • ”Tekstien ’kiteytys’työkalut, otsikkojen merkitys.”
  • ”Asiat tulivat tärkeämmäksi. Osaa keskittyä esim. formaattiin, referensseihin jne.”
  • ”Konkreettisia ideoita oman markkinoinnin parantamiseksi ja ajattelun avartuminen.”

B. Koulutuksen sisältö (keskiarvo asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Vastasi ennakkoinformaatiota: 4,6 (yleisin vastaus: 5)
  • Sisällön kiinnostavuus ja hyödyllisyys: 4,5 (yleisin vastaus: 4)
  • Opitun hyödynnettävyys omiin tarpeisiin: 4,1 (yleisin vastaus: 4)
  • Teorian ja käytännön yhteensovittaminen: 4,4 (yleisin vastaus: 4)
  • Koulutusmateriaali: 4,1 (yleisin vastaus: 4)
  • Kokonaisarvioni kurssista: 4,5 (yleisin vastaus: 4)

Kommentit koulutuksen sisällöstä

  • ”Kaiken kaikkiaan oikein hyvä sisältö, opin paljon!”
  • ”Hirveästi en tiennyt, mitä odottaa koulutukselta, mutta en pettynyt.”
  • ”Kiitos inspiroivasta koulutussetistä! Käytäntö painottuu. Tutkimuksia ja teorioihin viittaamista voisi olla enemmänkin, mutta käytäntöähän täältä tultiin hakemaan, että kun jotakin kehitettävää pitää keksiä niin siinä.”
  • ”Kiinnostavia näkökulmia, kaikki ei ihan sovellettavissa omaan työhön, mutta moni asia kyllä.”
  • ”Jari on viihdyttävä ja äärettömän vakuuttava. Paljon opittuja esimerkkejä.”
  • ”Mielenkiintoinen sisältö. Herätti miettimään asioita oman firman kannalta. Jos oma lähtökohta olisi erilainen (olisi taustaa alalta) olisin varmasti saanut irti vielä enemmän.”
  • ”Sujuvaa tiedon siirtoa eteenpäin, jopa hyvää ’viihdettä’.”
  • ”Kiitos :)”

C. Koulutuksen etenemisvauhti

  • Liian hidas: 0 osallistuja
  • Sopiva: 18 osallistujaa
  • Liian nopea: 0 osallistujaa

D. Kouluttaja Jari Parantainen (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: 4,9 (yleisin vastaus: 5)
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 4,9 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit kouluttajasta

  • ”Aina yhtä inspiroiva.”
  • ”Jaksoi seurata koko ajan :)”
  • ”Tuttu tyyli.”
  • ”Innostava ja värikäs.”
  • ”Vakuuttava!”
  • ”Jaria on miellyttävä seurata ja kuunnella.”
  • ”Asiantuntevuus välittyy.”
  • ”Viihdyttävä, hyviä esimerkkejä.”

E. Ratekoulutuksen palvelu  (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Koulutuksesta tiedottaminen 4,6 (yleisin vastaus: 5)
  • Yhteydenpito: 4,7 (yleisin vastaus: 5)
  • Palvelualttius ja ystävällisyys: 4,6 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit Ratekoulutuksen palvelusta

  • ”Eipä hirveästi ole sanottavaa. Neutraali.”

F. Oheispalvelut (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Ruokailut: 4,6 (yleisin vastaus: 5)
  • Koulutustilat: 3,7 (yleisin vastaus: 5)
  • Sijainti: 4,1 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit oheispalveluista

  • ”Naisten vessassa varattu vessa ei näytä punaista – pitää kurkkia, näkyykö kenkiä.”
  • ”Ikkuna olis kiva.”
  • ”Sijainti oli hyvä.”
  • ”Keskusta (Hki) olisi ollut itselle parempi, mutta tämäkin oli hyvä!”
  • ”Huono seinäkello koulutustilassa :)”
  • ”Ikkuna olisi voinut olla kiva.”
  • ”Ikkunallinen tila olisi ollut kiva, ei välttämätön.”
  • ”Onhan tuolta pohjoisesta matkaa, mutta ei haittaa.”
  • ”Hyvät oheispalvelut. Pienenä miinuksena: -tilassa ei ikkunaa – ei pääse junalla.”

G. Mistä kuulit koulutuksesta?

  • Sähköposti 9 kpl
  • Netti 5 kpl
  • Esimies 4 kpl

H. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • ”Hieman turhan paljon kuluttajabisnestä. Keskustelu fonteista, kanavista ym. turhasta kokonaan pois. Voi korvata yhdellä lauseella: strategia ensin.”
  • ”Ehkä vieläkin enemmän rohkeiden ratkaisujen perusteluun.”
  • ”Odotin ehkä enemmän tekstiesimerkkejä. Mutta ei niitä nyt sinänsä tarvittu.”
  • ”Kiffeli runsaasti esillä. Hyvä esimerkki, mutta muitakin voisi näyttää rinnalla – vaikka soveltaminen eri aloille mahdollista juu. :)”
  • ”Kuvien ’puhuttelevuus’, millainen kuva tehoaa?”
  • ”Oli hauskat 2 päivää!”

I. Muut huomiot kurssin kehittämiseksi

  • ”Joku omalla viiteryhmälle räätälöity koulutus, jossa ideat pursuilemaan ja käytännön vinkkejä -> uusi koulutettavien ryhmä -coutsataan toimareita.”
  • ”Ajankohtaiset esimerkit ja ilmiöt (joita koulutuksessa käsiteltiinkin) ovat parhaita.”
  • ”Mietin, olisiko hyödyllistä jos jokaisen osallistujan kanssa miettisi kahden kesken esim. 10 min. miten oppeja voidaa soveltaa ko. osallistujan organisaatioon? Tämä voi nolla tosin hankalaa organisoida, mutta voisi olla hyödyllinen lisä. Mutta koulutus antoi joka tapauksessa hyvät eväät soveltaa oppimaansa omassa organisaatiossa ja antoi paljon mietittävää ja ideoita. Kiitos tästä siis paljon! :)”
  • ”Hinnoittelu, Tuotteistaminen ja tämä käyty. Mitä ostaa seuraavaksi? (livekoulutusta)”

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Näin myyjä manipuloi sinua
Jari Parantainen

Myyjä manipuloi sinua vähän väliä

Kyllä meistä jokainen on nähnyt, miten myyjä manipuloi kylmän rauhallisesti. Hän ei todellakaan ajattele muuta kuin omaa etuaan – ja sitäkin härskin lyhytnäköisesti. Silti Myyjä manipuloi -koulutukseni nimi polttaa päreitä joka vuosi.