Koulutuspalautetta: ”Jari olisi voinut esitellä itsensä alussa”

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529
Tilaa hälytys

Liity Pölli tästä -blogin lukijoihin. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Copywritereiden salaseura paljastaa -koulutus 4.–5.2.2020 Vantaalla
Koulutus on tarkoitettu asiantuntijalle, joka haluaa säilyttää työpaikkansa. Robotti on armoton kilpailija. Kirjoitustaidoton päätyy työttömäksi vihannekseksi ensimmäisten joukossa.
KOULUTUS
Kymmenen sivun myyntiesitys -koulutus vantaalla 11.2.2020
Mikä tahansa myyntiesitys mahtuu 10 sivuun ilman, että ne ovat edes täyteen ahdettuja.
KOULUTUS

Vedin syksyn ensimmäisen Alennusmyynti kielletty -hinnoittelukoulutukseni syyskuun alussa. Kurssi ei mennyt hyvin.

Monet osallistujien antamat arvosanat jäivät alle tavallisen tason.

Jopa neljännes ryhmästä oli sitä mieltä, että etenimme liian hitaasti. Toisaalta yksi taas ajatteli päinvastaista. Hänen mielestään keskustelulle olisi pitänyt varata enemmän aikaa.

Erään kurssilaisen mielestä päivä lähti heti aamusta väärille urille. Hän nimittäin toivoi palautteessaan ytimekkäästi näin:

”Jari olisi voinut esitellä itsensä alussa.”

Hän on tietenkin aivan oikeassa. Semminkin kun se ei ollut edes vahinko. Aloin jo alkuvuodesta jättää esittäytymiseni väliin yhä useammin. Olen perustellut asiaa itselleni näin:

  1. Jos lähtisin kouluttautumaan, olisin hyvin tarkka, kenen jorinoita suostuisin kuuntelemaan kokonaisen päivän. Niinpä tutustuisin kouluttajan taustoihin etukäteen.
  2. Esittäytymiseni vie aikaa itse päivän aiheelta.
  3. Pidän itsestäni puhumista samalla tavalla itsekeskeisenä kuin vaikkapa monille niin rakkaita oman firman organisaatiokaavioita myyntiesityksen alussa.

Olen kuitenkin jo palauttanut käytäntöni perinteisemmäksi juuri tuon kommentin ansiosta. Nykyisin kerron taas esityksen aluksi minuutin tai pari siitä, kuka olen, mistä tulen ja mitä teen.

Onhan se selvää, että vain moukka jättää esittäytymättä. Niin kiire ei voi olla, että käytöstavat täytyisi karsia.

On aika itserakasta olettaa, että jokainen tutkisi jonkin satunnaisen konsultinretkun elämäkertaa illat pitkät etukäteen.

Tässä kaikki saamani kirjalliset palautteet sensuroimattomina jälleen kerran:

A. Kerro lyhyesti, millainen oli päivän anti

  • ”Out of the box, sain esim. muiden bisnesten hinnoitteluongelmista.”
  • ”Rohkeus korottaa hintoja lisääntyi.”
  • ”Hinnoitteluun käytännönläheiset ja ajatuksia herättävät esimerkit.”
  • ”Parasta oli ”Palvelun hinta // kaupat/v // kate””
  • ”Kirja.”
  • ”Ajatuksia hinnoitteluun.”
  • ”Kiteytetään hinnoittelu- ja myyntijuttuja.”

B. Koulutuksen sisältö (keskiarvo asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Vastasi ennakkoinformaatiota: 4,0 (yleisin vastaus: 4)
  • Sisällön kiinnostavuus ja hyödyllisyys: 4,3 (yleisin vastaus: 5)
  • Opitun hyödynnettävyys omiin tarpeisiin: 3,8 (yleisin vastaus: 3)
  • Teorian ja käytännön yhteensovittaminen: 4,0 (yleisin vastaus: 3)
  • Koulutusmateriaali: 4,1 (yleisin vastaus: 4)
  • Kokonaisarvioni kurssista: 4,1 (yleisin vastaus: 5)

C. Koulutuksen etenemisvauhti

  • Liian hidas: 3 osallistuja
  • Sopiva: 7 osallistujaa
  • Liian nopea: 1 osallistujaa

D. Kouluttaja Jari Parantainen (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: 4,4 (yleisin vastaus: 4)
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 4,5 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit kouluttajasta

  • ”Enemmän aikaa keskusteluille.”

E. Ratekoulutuksen palvelu  (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Koulutuksesta tiedottaminen 4,4 (yleisin vastaus: 4)
  • Yhteydenpito: 4,5 (yleisin vastaus: 5)
  • Palvelualttius ja ystävällisyys: 4,5 (yleisin vastaus: 5)

F. Oheispalvelut (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Ruokailut: 4,4 (yleisin vastaus: 4)
  • Koulutustilat: 4,5 (yleisin vastaus: 5)
  • Sijainti: 4,5 (yleisin vastaus: 4)

G. Mistä kuulit koulutuksesta?

  • Sähköposti 6 kpl
  • Kollega 1 kpl
  • Esimies 2 kpl

H. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • ”Kiinteistökauppa-esimerkkiin kului kauan aikaa.”
  • ”Välillä keskustelu harhautui aiheesta, mutta kouluttajan vaikea hallita.”
  • ”Vähemmän ohi aiheen höpinöitä kurssilaisten kanssa -> aika loppui asioiden osalta.”
  • ”Liikaa vapaata jaarittelua / keskustelua. Asiaosuus jäi melko lyhyeksi.”

I. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • ”Sama, mutta fokus vielä enemmän palveluprosessin hinnoitteluun. Vaikka ei ole leikkiä, olisi hyvä päästä pohtimaan omia haasteita.”
  • ”Jari olisi voinut esitellä itsensä alussa.”
Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sorcolorin hinnoittelu poikkeaa alan käytännöistä edukseen. Se jää kerralla mieleen.
Jari Parantainen

Sorcolorin hinnoittelu jää jokaiselle mieleen

Sorcolorin hinnoittelu on maalausliikkeelle poikkeuksellinen. Asuntonsa maalaamista pähkivän asiakkaan ei tarvitse pyytää myyjää edes arviokäynnille, koska urakan hinta on jo etukäteen tiedossa. Selkohinta helpottaa ostamista ja poistaa riskin tunnetta.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.