Lähetä viesti

Koulutuspalautetta: ”Jari olisi voinut esitellä itsensä alussa”

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action
Tilaa hälytys

Vaani sinäkin Pölli tästä -blogia. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Palvelun tuotteistaminen -koulutus 20.4.2020 Turussa
Tuotteistamisen idea on tehdä ostamisesta helpompaa ja palvelun toimittamisesta kannattavaa. Samalla se tarkoittaa, että työstä tulee paljon mukavampaa. Koulutuksen järjestää Intoo.
KOULUTUS

Vedin syksyn ensimmäisen Alennusmyynti kielletty -hinnoittelukoulutukseni syyskuun alussa. Kurssi ei mennyt hyvin.

Monet osallistujien antamat arvosanat jäivät alle tavallisen tason.

Jopa neljännes ryhmästä oli sitä mieltä, että etenimme liian hitaasti. Toisaalta yksi taas ajatteli päinvastaista. Hänen mielestään keskustelulle olisi pitänyt varata enemmän aikaa.

Erään kurssilaisen mielestä päivä lähti heti aamusta väärille urille. Hän nimittäin toivoi palautteessaan ytimekkäästi näin:

”Jari olisi voinut esitellä itsensä alussa.”

Hän on tietenkin aivan oikeassa. Semminkin kun se ei ollut edes vahinko. Aloin jo alkuvuodesta jättää esittäytymiseni väliin yhä useammin. Olen perustellut asiaa itselleni näin:

  1. Jos lähtisin kouluttautumaan, olisin hyvin tarkka, kenen jorinoita suostuisin kuuntelemaan kokonaisen päivän. Niinpä tutustuisin kouluttajan taustoihin etukäteen.
  2. Esittäytymiseni vie aikaa itse päivän aiheelta.
  3. Pidän itsestäni puhumista samalla tavalla itsekeskeisenä kuin vaikkapa monille niin rakkaita oman firman organisaatiokaavioita myyntiesityksen alussa.

Olen kuitenkin jo palauttanut käytäntöni perinteisemmäksi juuri tuon kommentin ansiosta. Nykyisin kerron taas esityksen aluksi minuutin tai pari siitä, kuka olen, mistä tulen ja mitä teen.

Onhan se selvää, että vain moukka jättää esittäytymättä. Niin kiire ei voi olla, että käytöstavat täytyisi karsia.

On aika itserakasta olettaa, että jokainen tutkisi jonkin satunnaisen konsultinretkun elämäkertaa illat pitkät etukäteen.

Tässä kaikki saamani kirjalliset palautteet sensuroimattomina jälleen kerran:

A. Kerro lyhyesti, millainen oli päivän anti

  • ”Out of the box, sain esim. muiden bisnesten hinnoitteluongelmista.”
  • ”Rohkeus korottaa hintoja lisääntyi.”
  • ”Hinnoitteluun käytännönläheiset ja ajatuksia herättävät esimerkit.”
  • ”Parasta oli ”Palvelun hinta // kaupat/v // kate””
  • ”Kirja.”
  • ”Ajatuksia hinnoitteluun.”
  • ”Kiteytetään hinnoittelu- ja myyntijuttuja.”

B. Koulutuksen sisältö (keskiarvo asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Vastasi ennakkoinformaatiota: 4,0 (yleisin vastaus: 4)
  • Sisällön kiinnostavuus ja hyödyllisyys: 4,3 (yleisin vastaus: 5)
  • Opitun hyödynnettävyys omiin tarpeisiin: 3,8 (yleisin vastaus: 3)
  • Teorian ja käytännön yhteensovittaminen: 4,0 (yleisin vastaus: 3)
  • Koulutusmateriaali: 4,1 (yleisin vastaus: 4)
  • Kokonaisarvioni kurssista: 4,1 (yleisin vastaus: 5)

C. Koulutuksen etenemisvauhti

  • Liian hidas: 3 osallistuja
  • Sopiva: 7 osallistujaa
  • Liian nopea: 1 osallistujaa

D. Kouluttaja Jari Parantainen (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Aiheen hallinta ja asiantuntevuus: 4,4 (yleisin vastaus: 4)
  • Kouluttajataidot ja opetustyyli: 4,5 (yleisin vastaus: 5)

Kommentit kouluttajasta

  • ”Enemmän aikaa keskusteluille.”

E. Ratekoulutuksen palvelu  (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Koulutuksesta tiedottaminen 4,4 (yleisin vastaus: 4)
  • Yhteydenpito: 4,5 (yleisin vastaus: 5)
  • Palvelualttius ja ystävällisyys: 4,5 (yleisin vastaus: 5)

F. Oheispalvelut (asteikolla 1–5, 1=huono, 5=erinomainen)

  • Ruokailut: 4,4 (yleisin vastaus: 4)
  • Koulutustilat: 4,5 (yleisin vastaus: 5)
  • Sijainti: 4,5 (yleisin vastaus: 4)

G. Mistä kuulit koulutuksesta?

  • Sähköposti 6 kpl
  • Kollega 1 kpl
  • Esimies 2 kpl

H. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • ”Kiinteistökauppa-esimerkkiin kului kauan aikaa.”
  • ”Välillä keskustelu harhautui aiheesta, mutta kouluttajan vaikea hallita.”
  • ”Vähemmän ohi aiheen höpinöitä kurssilaisten kanssa -> aika loppui asioiden osalta.”
  • ”Liikaa vapaata jaarittelua / keskustelua. Asiaosuus jäi melko lyhyeksi.”

I. Muut huomiot / mitä aiheita enemmän / vähemmän?

  • ”Sama, mutta fokus vielä enemmän palveluprosessin hinnoitteluun. Vaikka ei ole leikkiä, olisi hyvä päästä pohtimaan omia haasteita.”
  • ”Jari olisi voinut esitellä itsensä alussa.”
Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi.
New call-to-action
Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sairaanhoitajan pieni palkka ei johdu arvostuksen puutteesta tai ilkeästä työnantajasta.
Jari Parantainen

Sairaanhoitajan palkka on hänen oma päätöksensä

Sairaanhoitajan palkka ei ole huono siksi, että hänen ammattinsa kärsisi arvostuksen puutteesta. Työnantajan tehtäviin taas ei kuulu huolehtia hoitajien sosiaaliturvasta. Sen sijaan sairaanhoitajan palkka on seurausta hänen omista päätöksistään, kuten jokaisen asiantuntijan liksa.

K-kauppiaan mahdollinen riistohinnoittelu oli houkutellut toimittajat luokseen.
Jari Parantainen

Riistohinnoittelu on mainettaan parempi asia

Ilta-Sanomien jutun aiheena oli K-kauppiaan (ehkä) harjoittama riistohinnoittelu, vaikka tuota ikävää termiä ei tekstissä mainittukaan. Mutta mitä tuo haukkumanimi oikeastaan tarkoittaa? Onko se edes paha asia?

Burana-pillereitä on saatavana myös punaisina.
Jari Parantainen

Miksei pilleri ole punainen?

Usein tuotteistaminen tarkoittaa juuri sitä, että tuotteen ulkoisilla ominaisuuksilla on mahdollista kasvattaa myyntiä. Miksi sitten lähes kaikki särkylääkkeet ovat edelleen valkoisia pillereitä? Toivottavasti lääketehdas ei ole kysynyt asiaa asiakkailtaan.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action