Etsi kirjoituksia
Close this search box.

Kirittäjä-palvelun tuotteistaminen johti 100-kertaiseen nopeuteen

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. jari.parantainen@noste.fi ✆ 050 5229 529

Lehdon Kirittäjä-palvelun tuotteistaminen oli vuoden 2019 tärkein projektini.

Lehto Group tunnisti rakennusalalle yleisen ongelman. Liikekiinteistön ostaja joutui usein odottamaan tarjoustaan useita kuukausia. Eikä siinä kaikki: monilta Lehdon kanssa kilpailevilta yrityksiltä saattaa kulua tarjouksen tekemiseen jopa puolitoista vuotta!

Hankkeen tuloksena syntyi projektimalli, jonka ansiosta toimitilan suunnittelutyö nopeutuu jopa satakertaiseksi perinteiseen tapaan verrattuna. Rakennus ehtii tuottaa jopa miljoonia euroja enemmän.

Oululainen asiakkaani Lehto Group Oyj myy talousohjattua rakentamista. Käytännössä se tarkoittaa ikeamaista periaatetta: ensin tilaaja päättää budjetin. Vasta sen jälkeen Lehto suunnittelee tuotteen (eli rakennuksen).

Toisin kuin luulisi, useimmat rakennusprojektit etenevät aivan nurinkurisessa järjestyksessä. Ensin suunnittelijat vääntävät piirustuksia kuukausitolkulla. Sitten ihmetellään kypärät kallellaan, että hupsis, eihän tällainen tönö mahdu budjettiin sitten millään!

Ikealla tuotteistaminen on bisneksen kovaa ydintä. Kalustejätti on tunnettu juuri siitä, että myymälähinnat ohjaavat suunnittelijoiden työtä. Jos keittiön kalusto saa maksaa tavaratalossa vain satasen veroineen, se tietenkin vaikuttaa koko suunnitteluprosessiin.

Summasta vähennetään ensin verot, logistiikan kulut, Ikean oma katetavoite jne. Lopulta jäljelle jää potti, joka on mahdollista käyttää kalujen varsinaiseen tuotantoon tehtaassa.

Suunnittelijan onkin mietittävä ratkaisunsa niin, että mahdollisimman laadukas kaluste syntyy juuri tuolla (järkyttävän pienellä) summalla.

Se on paljon vaikeampaa työtä kuin perinteinen ”luodaan mitä sattuu syntymään” -suunnittelu. Toisaalta juuri taitavat suunnittelijat rakastavat tiukkoja reunaehtoja.

Miksi toimitilasta tulee liian kallis? Perinteinen suunnittelu etenee aivan nurinkurisesti.
Perinteinen suunnittelu etenee aivan nurinkurisesti. Ensin tilaaja täyttää toiveiden tynnyrin. Sitten arkkitehdit ja insinöörit tekevät parhaansa – mutta ilman todellista vastuuta kustannuksista. Seuraavaksi ihmetellään kypärät kallellaan, miten se budjetti ylittyi taas näin reilusti. Lopuksi ongelmaa yritetään korjata ankaralla kilpailutuksella.

Kirittäjä-palvelun tuotteistaminen tähtäsi satakertaiseen nopeuteen

Lehto lanseerasi tänään uuden palvelukonseptinsa, joka on nimeltään Kirittäjä.* Se pusertaa 5 työpäivään suunnittelutyöt, joihin muut rakennusliikkeet käyttävät jopa 3–18 kuukautta.

Palvelun ytimessä on nytkin talousohjattu rakentaminen, kuinkas muutenkaan.

Mutta miten on mahdollista leikata suunnitteluaikaa noin uskomattoman paljon? Eikö se tarkoita armotonta säheltämistä ja sössimistä?

No nytpä tulemme palvelun tuotteistamisen ja etenkin lean-johtamisen ihmeelliseen maailmaan.

Leanin idea ei ole juosta kovempaa. Sen sijaan on tarkoitus kävellä lyhyempi matka.

Rakennusliikkeen perinteinen prosessi perustuu siihen, että lauma suunnittelijoita pakertaa jopa kymmenissä yhtäaikaisissa projekteissa pienissä pätkissä limittäin, lomittain ja peräkkäin.

Jos suunnittelijan työt siirtäisi aikajanalle, hänen yhteen projektiin käyttämänsä työaika näyttää viivakoodilta. Se siis koostuu lukemattomista peräkkäisistä, enintään muutaman tunnin pätkistä.

Miksi toimitilan lopullista hintaa täytyy odotella jopa vuosia? Se johtuu  pirstaleisesta työtavasta. Kirittäjä-palvelun tuotteistaminen tähtäsikin projektimallin täysremonttiin.
Perinteinen pirstaleinen työtapa on tehottomuuden huippu. Yksinkertaisetkin projektit venyvät kuukausiksi. Projektikaaviot alkavat näyttää villiintyneiltä viivakoodeilta.

Tähän ongelma tiivistyy. Kun muut suunnittelijat toimivat samoin, simppelikin projekti leviää jopa vuosien mittaiseksi pätkätöiden ketjuksi.

Lehto toimii toisin. Se kokoaa koko suunnittelutiiminsä yhteen paikkaan samaan aikaan. Ryhmä suunnittelee rakennuksen kertarutistuksena valmiiksi saakka yhden työviikon aikana.

Tässä tapauksessa ”valmis” tarkoittaa sitä, että rakennus suunnitellaan niin pitkälle, että sen sitova hinta on tiedossa. Suunnittelijan ei todellakaan tarvitse vielä aprikoida, montako pyyhekoukkua kuhunkin vessaan tarvitaan.

Ilman asiakasta homma menisi arpomiseksi

Tietysti myös tilaaja osallistuu Kirittäjä-projektiinsa, jotta suunnitteluryhmä ei ajaudu harhateille. Asiakas pääsee tykittämään palautetta useaan otteeseen Kirittäjä-viikon aikana.

Kun liikerakennus valmistuu jopa puolitoista vuotta entistä aikaisemmin, tietenkin uusi pytinki ehtii tahkota tilaajalleen jopa miljoonia euroja enemmän tuottoja.

Tähän Kirittäjä-palvelun tuotteistaminen lopulta tähtäsi. Lehdon asiakas tienaa enemmän rahaa – paljon enemmän. Se on aina mille tahansa b2b-palvelulle erinomainen lupaus, jota jokainen ratkaisumyynnin ammattilainen arvostaa.

Lehdon Kirittäjä-palvelun tuotteistaminen ei suinkaan pääty palvelun julkistukseen. Lehtimainos julkaistaan lähipäivinä kaikissa suurimmissa lehdissä. Vasta sitten näemme, onko nopeudelle todellista kysyntää.
Lehdon Kirittäjä on kulujen kurittaja ja saiturin suojapalvelu. Lehtimainos julkaistaan lähipäivinä kaikissa suurimmissa sanomalehdissämme. Hötkyileviä asiakkaita toppuuttelee toimitilabisneksen vetäjä Jaakko Heikkilä itse.

Jos asiakas on halunnut tarjouksen vaikkapa isosta marketista, perinteisesti hän on saanut odotella sitä jopa puolitoista vuotta – eli noin 500 päivää. Nyt hän saa Lehdolta sekä suunnitelmat että sitovan hinnan 5 työpäivässä.

Jos jopa 100 kertaa perinteistä vikkelämpi suunnitteluprojekti ei tuo Lehdolle kilpailuetua, sitten en enää ymmärrä mistään bisneksestä mitään.


* Kirittäjä-palvelun tuotteistaminen on ollut ilman muuta tämän vuoden tärkein projektini.

Tuotteistuksen tilasi Lehto Toimitilojen johtaja Jaakko Heikkilä, joka hymyilee tämän jutun otsikkokuvassa eturivissä toisena vasemmalta. Hän on ollut tuotteistusprojektin loputtoman energinen dynamo ja primus motor.

Palvelun tuotteistaminen on vaatinut lehtolaisilta massiivisen määrän päätöksiä, palvelukonseptin suunnittelutyötä, dokumentointia, testausta ja sisäistä koulutusta.

Aisaparinani on toiminut fiksu lean-konsultti Tommi Elomaa. Hän on entinen asiakkaani ajalta, jolloin hän pakersi johtajana LähiTapiolassa. Nykyisin hänkin on tällainen yksinyrittäjä, palkkapomo ja lean-keikkojen erikoismies.

Elämme jännittäviä aikoja. Vaikka konseptia on pilotoitu Lehdon asiakkaiden kanssa, vasta lähiviikkoina selviää, löytyykö nopeudelle kysyntää.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Turvan digiasiantuntijat, korvausasiantuntijat ja järjestelmäkehityksestä vastaavat paransivat asiakaskokemusta ja asiantuntijan arkea liinaamalla korvausprosessia.
Tommi Elomaa

Asiakaskokemus ja asiantuntijan arki paremmaksi

Turva liinasi korvausprosessiaan tavoitteena asiakaskokemuksen ja asiantuntijan arjen parantaminen. Digiasiantuntijat, korvausasiantuntijat ja järjestelmäkehityksestä vastaat kuvasivat nykytilan, tunnistivat hukat sekä työstivät konkreettisen kehittämisen suunnitelman.

Keuda kehittää prosesseja
Minna Elomaa

Kohti sujuvampaa toimintaa ja parempaa arkea​

Keudassa prosessien kehittäminen tarvitsi uuden lähdön. Tavoitteena oli saada ylätason prosessikartta päivitettyä sekä priorisoitua prosessitekemistä. Aiemmin tehdyn organisaatiomuutoksen myötä oli myös tarve luoda yhteisiä prosesseja eri toimipisteisiin.​