Search
Close this search box.
Ohjelmistorobotti vei työni. Olen siitä niiiin iloinen!

Mitä ohjelmistorobotin tuotteistaminen tarkoittaa käytännössä?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. jari.parantainen@noste.fi ✆ 050 5229 529

Ohjelmistorobotin tuotteistaminen tuli entistä tärkeämmäksi, kun MOST Digital Oy alkoi rekrytoida jälleenmyyjiä ulkomailta. Kumppaneiden on selvittävä teknisen tuotteen myymisestä pitkälti omin voimin. Ne siis tarvitsevat helposti ostettavia ja myytäviä paketteja.

MOST Digital Oy on kotimainen kasvuyritys, jonka tuote on OIVA-ohjelmistorobotti™. Toki MOST Digital on konseptoinut robottejaan ja palvelujaan jo vuosikausia. Muuten liiketoiminta ei olisi mitenkään pystynyt kasvamaan niin vauhdikkaasti.

Mutta kun jakelutie alkaa venyä moniportaiseksi, tuotteistaminen muuttuu entistä tärkeämmäksi.

Hyvät jälleenmyyjät tietävät arvonsa. Heillä on varaa valikoida salkkuunsa sellaiset päämiehet, jotka tarjoavat hyvää katetta tuottavia selkeitä paketteja, joita on helppo ostaa ja myydä.

Niinpä kaikki toimittajat – kuten ohjelmistotalot – joutuvat kilpailemaan parhaista kanavakumppaneista.

MOST Digital Oy:n tuotekehityksestä vastaava johtaja Tiia Mäkiranta otti yhteyttä huhtikuun alussa 2021. Muutamaa viikkoa myöhemmin käynnistimme kaksi peräkkäistä Noste-safari-projektia.

Ensimmäisen hankkeen tavoitteena oli OIVA-jälleenmyyjäohjelman tuotteistaminen. Heti sen perään jatkoimme itse robottisovelluksen paketoinnilla.

Tämä kirjoitus käsittelee tämän jälkimmäisen hankkeen vaiheita ja tuloksia. Julkaisen myöhemmin jatko-osan, jonka aiheena on tuon jälleenmyyjäohjelman tuotteistaminen. Se muistutti kevyen franchising-konseptin rakentamista.

Molemmat tuotteistukset esiteltiin ensimmäisille ulkomaisille jälleenmyyjille 24 työpäivää myöhemmin toukokuussa 2021.

Mikä on ohjelmistorobotti?

Ohjelmistorobotti on sovellus, joka osaa käyttää tietojärjestelmiä samalla tavalla kuin ihminenkin niitä käyttäisi. Ohjelmisto voi esimerkiksi ”näpytellä” virtuaalisesti Exceliä tai CRM-sovellusta samalla tavalla kuin kuka tahansa meistä nakkisormillaan – se vain sujuu paljon nopeammin ja virheettömästi.

Ohjelmistorobotti eroaa perinteisestä it-sovelluksesta niin, että se enimmäkseen käyttää muita sovelluksia.

Ohjelmistorobotti sopiikin maniosti erilaisten tylsien ja usein toistuvien rutiinihommien automatisointiin. Tyypillinen esimerkki siitä on viikko- tai kuukausiraportin kokoaminen.

Nykyisin kallispalkkainen työntekijä tai johtaja saattaa kerätä omin kätösin samoja lähtötietoja eri järjestelmistä ja kopioida niitä aina samaan raporttipohjaan. Sen jälkeen hän lähettää lopputuloksen aina samoille vastaanottajille. Operaatio toistuu kuukausittain tai jopa viikoittain, uudelleen ja uudelleen.

Juuri tällaiset toimihenkilöportaan paskaduunit ovat robotin lempipuuhia.

Robotti rouskuttaa mielellään isoja datamassoja. Se kerää tiedot eri järjestelmistä, jotka eivät muuten juttele keskenään. Se ahkeroi 24 tuntia vuorokaudessa myös viikonloppuisin. Se ei sitä paitsi tee näppäilyvirheitä, kuten meillä ihmisillä on tapana.

MOST Digitalin perustaja ja toimitusjohtaja Olli Ainasvuori tokaisikin jossain katselmuksessamme osuvasti, että data ei kestä ihmisen kosketusta. Se menee siitä aina pilalle.

Ohjelmistorobotiikka ei ole aivan uusi asia, mutta toimiala on nyt todella lyömässä läpi. Siitä yksi esimerkki on MOST Digitalin rakas kilpailija.

Romanialainen UiPath oli vielä muutamia vuosia sitten pieni nakkiputka. Se listautui kuukausi sitten New Yorkin pörssiin, jossa sen markkina-arvo on nyt 36 miljardia dollaria (18.6.2021).

Tosin näin tuotteistajan näkökulmasta ohjelmistorobotin tuotteistaminen on jäänyt UiPathilta pahasti kesken. Tai ehkä en vain löytänyt heidän tuotteidensa hintoja. Päädyin tällaiselle asiakkaidenkarkotussivulle:


Tällaiset "juttele myyjän kanssa" -lomakkeet hätävät tehokkaasti miljoonia ostohaluisia asiakkaita vuosittain. Jos UiPath-sovelluksen tuotteistus olisi kunnossa, jostain löytyisi selkeä hinnasto.
Tällaiset ”juttele myyjän kanssa” -lomakkeet hätävät tehokkaasti miljoonia ostohaluisia asiakkaita vuosittain. Jos UiPath-sovelluksen tuotteistus olisi kunnossa, jostain löytyisi selkeä hinnasto.

Tuotteistaminen tarkoittaa konkreettisia asioita

Tuotteistusprojekti tähtää siihen, että keskinkertainenkin (jälleen)myyjä osaa kertoa asiakkailleen tuotteensa idean, hyödyt, hinnan ja toimituksen sisällön.

Kuten moni koulutusteni ja projektieni traumatisoitunut uhri tietää, tuotteistaminen kannattaa aloittaa aina kymmensivuisesta (tai oikeastaan kymmenosaisesta) myyntiesityksestä. Se sisältää myyjälle tärkeät perusasiat:

  1. Mikä on asiakkaan ongelma?
  2. Mikä on törkeä (tai edes jämerä) lupauksemme?
  3. Mitä konkreettisesti ottaen olemme myymässä?
  4. Mitä hyötyä tuotteesta on?
  5. Miten tuotteen toimitusvaiheet etenevät?
  6. Mitä tuote maksaa?
  7. Miksi ostaisit juuri meiltä?
  8. Millaisen takuun tarjoamme?
  9. Millaisia referenssejä meillä on?
  10. Millaisia toimia ehdotamme seuraavaksi?

Kun myyntiesitys on kunnossa, sen perusteella on helppo edetä muihin myyjän työtä helpottaviin tuotteistuksen osiin. Niitä ovat esimerkiksi

  1. Esite
  2. Hinnasto
  3. Kysymyksiä & vastauksia -pläjäys
  4. Tuotesivut netissä
  5. Mainokset somessa ja muissa kanavissa

Juttelemme nyt vasta tuotteistuksen lupausvaiheesta, eli niistä osista, jotka ovat oleellisia myynti- ja markkinointivaiheessa.

Toki täydellinen tuotteistus sisältää myös lunastus- eli toimitusvaiheen dokumentit kuten työohjeet ja viestimallit. Niiden viilaamiseen värvään yleensä taitavan lean-konsultin. Ehdoton suosikkini tehtävään on vauhdittaja Tommi Elomaa (Vauhdittajat).

Noste-safari-projekti on kuitenkin tarkoitettu vain lupausvaiheen rakentamiseen.

Näytän seuraavaksi kaikki tuotokset siinä mallissaan, jollaisina ne toimitin MOST Digitalille projektimme päätteeksi. Ne ovat sikäli kaikki luonnoksia, että suomenkieliset versiot on seuraavaksi käännetty esimerkiksi saksaksi. Se tarkoittaa aina vääjäämättä hienosäätöjä sisältöihin.

Myös kaikki hinnat ovat vain omia heittojani – niiden ei ole tarkoituskaan olla loppullisia tai virallisia lukemia tässä vaiheessa.

Koska kukaan ei maksa näissä projekteissa mainostoimistotöistä, kaikki materiaalit ovat vain suoraviivaisen epätaiteellisia versioita. Lisäksi olen taittanut ne tylysti Keynotella, joka on Applen PowerPointia vastaava esitysohjelmisto.

Käyttämässäni quick & dirty -lähestymisessä on puolensa. Materiaalien jatkomuokkauksiin ei tarvita graafikon osaamista tai Adoben InDesignia tai muuta taitto-ohjelmistoa.

Tuotesivut toteutin Wixin avulla. Se on tällaisissa tehtävissä ylivoimaisen helppo ja nopea. Sivusto syntyy parissa tunnissa, kun tekstit ja kuvat löytyvät jo myyntiesityksestä, esitteestä tai kysymyksiä & vastauksia -listasta.

OIVA-robotti-mainos

Usein hahmottelen ensimmäiseksi yhden sivun yksinkertaisen mainoksen. Sen idea on vain tiviistää viesti sellaiseen muotoon, että siitä on helppo tehdä versiota erilaisiin tarpeisiin, kuten dokumenttien etusivuiksi.


OIVA-ohjelmistorobotti, MAINOS, sivu 1/1: OIVA-ohjelmistorobotin tehtävä on hoitaa monenlaisia paskahommia ihmisten puolesta. Näin kalliit asiantuntijat voivat keskittyä rutiinitöiden sijaan töihin, joissa heidän osaamisensa todella on tarpeen.
OIVA-ohjelmistorobotti, MAINOS, sivu 1/1: OIVA-ohjelmistorobotin tehtävä on hoitaa monenlaisia paskahommia ihmisten puolesta. Näin kalliit asiantuntijat voivat keskittyä rutiinitöiden sijaan töihin, joissa heidän osaamisensa todella on tarpeen.

OIVA-robotti-esite

Esitteen taitoin nelisivuiseksi. Se sisältää aika paljon tekstiä. Mutta tehtäväni on tällaisessa projektissa tuottaa sisältöä käytettäväksi muissakin yhteyksissä, joten en edes yrittänyt tuottaa puolityhjiä sivuja.


OIVA-ohjelmistorobotti, ESITE, sivu 1/4: Esitteen etusivulla toistuu mainoksen teema.
OIVA-ohjelmistorobotti, ESITE, sivu 1/4: Esitteen etusivulla toistuu mainoksen teema.

OIVA-ohjelmistorobotti, ESITE, sivu 2/4: Tässä yhdelle sivulle on tiivistetty seitsemän tylsää rutiinihommaa, jotka ohjelmistorobotti hoitaisi ihmistä edullisemmin ja laadukkaammin.
OIVA-ohjelmistorobotti, ESITE, sivu 2/4: Tässä yhdelle sivulle on tiivistetty seitsemän tylsää rutiinihommaa, jotka ohjelmistorobotti hoitaisi ihmistä edullisemmin ja laadukkaammin.

OIVA-ohjelmistorobotti, ESITE, sivu 3/4: Esitteen kolmas sivu kertoo, miten ripeästi asiakas saa robottinsa. Toimitusaika on ripeydessään jotain aivan muuta kuin mihin perinteisten it-projektien ostajat ovat tottuneet. Lisäksi sivulta löytyy vertailu henkilötyön ja robotin tuntihinnoista.
OIVA-ohjelmistorobotti, ESITE, sivu 3/4: Esitteen kolmas sivu kertoo, miten ripeästi asiakas saa robottinsa. Toimitusaika on ripeydessään jotain aivan muuta kuin mihin perinteisten it-projektien ostajat ovat tottuneet. Lisäksi sivulta löytyy vertailu henkilötyön ja robotin tuntihinnoista.

OIVA-ohjelmistorobotti, ESITE, sivu 4/4: Esitteen takasivu kertaa tärkemmät hyödyt ja ohjaa mahdolliset ostajaehdokkaat suoraan myyntijohtaja Tuomas Asikaisen hellään huomaan.
OIVA-ohjelmistorobotti, ESITE, sivu 4/4: Esitteen takasivu kertaa tärkemmät hyödyt ja ohjaa mahdolliset ostajaehdokkaat suoraan myyntijohtaja Tuomas Asikaisen hellään huomaan.

Kysymyksiä & vastauksia OIVA-ohjelmistorobotista

Monet sinänsä helpolta vaikuttavat asiakkaiden kysymykset ovat yllättävän vaikeita vastattavia – ainakin jos tilanteesta pitäisi selvitä uskottavasti ja änkyttämättä.

Myyjät pitävät kysymyksiä & vastauksia -tyyppistä dokumenttia usein tuotteistusprojektin hyödyllisimpänä työkaluna.

Kokonaisuus vain täytyy laatia niin, listasta todella löytyvät myös hankalat tapaukset. Vastaukset on silti pidettävänä napakoina, jotta niitä kukaan jaksaisi lukea tai kuunnella.


OIVA-ohjelmistorobotti, Q&A, sivu 1: Kysymyksiä & vastauksia OIVA Roboteista -pläjäys sisältää 16 asiakkaiden usein kysymää kysymystä ja napakat vastaukset.
OIVA-ohjelmistorobotti, Q&A, sivu 1: Kysymyksiä & vastauksia OIVA Roboteista -pläjäys sisältää 16 asiakkaiden usein kysymää kysymystä ja napakat vastaukset.

Tässä kaikki kysymykset ovat asiakkaiden näkökulmasta laadittuja. Mutta usein kannattaa naputella vastaava kokoelma oman henkilökunnan kysymyksistä. Siitä on tuotteen sisäisessä markkinoinnissa apua.

Sisäiseen käyttöön tarkoitetut kysymykset voivat olla esimerkiksi tällaisia:

  • Miksi ylipäätään kehitimme tällaisen tuotepaketin?
  • Kenelle tuote on erityisesti suunnattu?
  • Kenelle tuotetta ei kannata myydä?
  • Muuttaako uusi tuote jotenkin minun työtäni?
  • Onko tuotteen myynnillä vaikutusta tulospalkkoihin?
  • Mistä tuotteen hinnat on revitty?
  • Saako hinnoista antaa alennuksia? Missä tilanteessa?
  • Millaista koulutusta uudesta tuotteesta saamme?

OIVA-robotti-hinnasto

Hinnasto oli tässä vaiheessa vielä hyvin alustava. Mutta usein jo hinnaston rakenteessa riittää pohtimista.

Käytin tässä tuotteistajalle tyypillistä tapaa, eli turasin robotista heti neljä erilaista versiota. Näin kaikille niille on annettavissa selkeä kiintohinta.

Lisäsin taulukkoon robotin rivit säästöpotentiaalista siksi, että näin jokainen ostaja näkee heti, miten mitättömiä hinnat ovat hyötyihin nähden.

OIVA-ohjelmistorobotti, HINNASTO, sivu 1/1. Hinnat ovat tässä vain itse keksimiäni arvauksia, jotka tuskin etenevät sellaisenaan asiakkaiden käyttöön.
OIVA-ohjelmistorobotti, HINNASTO, sivu 1/1. Hinnat ovat tässä vain itse keksimiäni arvauksia, jotka tuskin etenevät sellaisenaan asiakkaiden käyttöön.

Tungin ehdolle myös leasingversion. Se tarkoittaisi käytännössä vain sitä, että ohjelmistorobotin käyttöönottoprojektin kulut on jaettu sopimuskauden kuukausieriin. Se on sitten toinen asia, tuleeko sellaista versiota todellisuudessa koskaan myyntiin.

Myös ohjelmistorobotin tuotteistaminen kannattaa aloittaa myyntiesityksestä

Myyntiesityksestä rakensin kaksiosaisen. Ensin tulee intro, jonka ideana on käydä läpi, millaiset ongelmat yleistyvät niin, että ohjelmistoroboteista tulee jatkuvasti houkuttavampia. Jos nämä ovat asiakkaalle jo tuttuja juttuja, silloin myyjä voi syksyä suoraan osaan 2. Se käy läpi ohjelmistorobotin hyödyt, hinnat ja ostoprosessin.

Myyntiesityksen osa 1: Millaiset trendit kasvattavat robottien suosiota?


OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTISESITYS, osa 1, sivu 1: Robottien suosio kasvaa kolmesta syystä. Ensinnäkin asiakkaat ovat tottuneet yhä nopeammin reagoivaan palveluun. Toiseksi monet prosessit alkavat olla niin riippuvaista datasta, ettei liiketoiminta enää kestä käsityöstä johtuvia naputteluvirheitä. Kolmanneksi on selvää, että pula taitavista työntekijöistä pahenee.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 1, sivu 1: Robottien suosio kasvaa kolmesta syystä. Ensinnäkin asiakkaat ovat tottuneet yhä nopeammin reagoivaan palveluun. Toiseksi monet prosessit alkavat olla niin riippuvaista datasta, ettei liiketoiminta enää kestä käsityöstä johtuvia naputteluvirheitä. Kolmanneksi on selvää, että pula taitavista työntekijöistä pahenee.

MYYNTISESITYS, osa 1, sivu 2: Ensimmäisen trendin käsittely alkaa tästä.
MYYNTISESITYS, osa 1, sivu 2: Ensimmäisen trendin käsittely alkaa tästä.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTISESITYS, osa 1, sivu 3: Esimerkki tutkimuksesta, jonka mukaan pienikin asiakaspalvelun viive romahduttaa tilauksen todennäköisyyden.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 1, sivu 3: Esimerkki tutkimuksesta, jonka mukaan pienikin asiakaspalvelun viive romahduttaa tilauksen todennäköisyyden.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTISESITYS, osa 1, sivu 4
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTISESITYS, osa 1, sivu 4

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTISESITYS, osa 1, sivu 5
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTISESITYS, osa 1, sivu 5

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTISESITYS, osa 1, sivu 6. Ainakin kaikki yli 40-vuotiaat siistejä sisätöitä tehneet muistavat vielä, millaista oli taistella ainaisia paperiröykkiöitä vastaan.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 1, sivu 6. Ainakin kaikki yli 40-vuotiaat siistejä sisätöitä tehneet muistavat vielä, millaista oli taistella ainaisia paperiröykkiöitä vastaan.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTISESITYS, osa 1, sivu 7: Digitalisaation ideana oli siirtää paperityöt sähköisiksi. Tulos vain ei ollut aivan toivottu. Nyt erilliset tietojärjestelmät vaativat valtavat määrät käsityöläisiä, jotka siirtävät tietoja järjestelmistä toiseen.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 1, sivu 7: Digitalisaation ideana oli siirtää paperityöt sähköisiksi. Tulos vain ei ollut aivan toivottu. Nyt erilliset tietojärjestelmät vaativat valtavat määrät käsityöläisiä, jotka siirtävät tietoja järjestelmistä toiseen.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTISESITYS, osa 1, sivu 8: Tutkimuksen mukaan yksinkertaiseenkin Excel-taulukkoon tulee virheitä 18–40 % todennäköisyydellä. Mutkikkaaseen tulee vähintään yksi virhe väkisinkin.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 1, sivu 8: Tutkimuksen mukaan yksinkertaiseenkin Excel-taulukkoon tulee virheitä 18–40 % todennäköisyydellä. Mutkikkaaseen tulee vähintään yksi virhe väkisinkin.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTISESITYS, osa 1, sivu 9. Mikä on 1–10-100-sääntö?
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 1, sivu 9. Mikä on 1–10-100-sääntö?

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTISESITYS, osa 1, sivu 10: Sääntö sanoo, että jos datan syöttäminen maksaa euron, tiedon tarkastaminen & korjaaminen maksaa kympin. Mutta jos virhe pääsee läpi esimerkiksi tuotantoon, silloin se johtaa vähintään satasen kuluihin.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 1, sivu 10: Sääntö sanoo, että jos datan syöttäminen maksaa euron, tiedon tarkastaminen & korjaaminen maksaa kympin. Mutta jos virhe pääsee läpi esimerkiksi tuotantoon, silloin se johtaa vähintään satasen kuluihin.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTISESITYS, osa 1, sivu 11. MOST Digitalin perustaja ja toimitusjohtaja Olli Ainasvuori tokaisi jossain katselmuksessamme osuvasti, että data ei kestä ihmisen kosketusta. Se menee siitä aina pilalle.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 1, sivu 11. MOST Digitalin perustaja ja toimitusjohtaja Olli Ainasvuori tokaisi jossain katselmuksessamme osuvasti, että data ei kestä ihmisen kosketusta. Se menee siitä aina pilalle.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTISESITYS, osa 1, sivu 12: Pula osaavista työntekijöistä pahenee vuosi vuodelta.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 1, sivu 12: Pula osaavista työntekijöistä pahenee vuosi vuodelta.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTISESITYS, osa 1, sivu 13: Työyhteisöt jakautuvat kahtia. Toiset yrittävät reagoida ja korjata virheitään. Tuloksena on näivettävä zombiekierre. Ennakoivat yhteisöt sen sijaan kasvattavat kilpailuetuaan jatkuvasti.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 1, sivu 13: Työyhteisöt jakautuvat kahtia. Toiset yrittävät reagoida ja korjata virheitään. Tuloksena on näivettävä zombiekierre. Ennakoivat yhteisöt sen sijaan kasvattavat kilpailuetuaan jatkuvasti.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTISESITYS, osa 1, sivu 14: Kasa työuupumusta ja loppuunpalamista koskevia uutisleikkeitä (animaationa).
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 1, sivu 14: Kasa työuupumusta ja loppuunpalamista koskevia uutisleikkeitä (animaationa).

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTISESITYS, osa 1, sivu 15. Trendejä käsittelevä intro-osuus loppuu tähän.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 1, sivu 15. Trendejä käsittelevä intro-osuus loppuu tähän.

Myytiesityksen osa 2: Miksi ostaisit OIVA-ohjelmistorobotin?

Myös ohjelmistorobotin tuotteistaminen kannattaa aloittaa ongelmasta. Varsinainen esitys alkaakin vertailusta perinteisiin it-projekteihin. Nehän tunnetusti menevät pieleen lähes aina. Aikataulut ja budjetit paukkuvat sekä yrityksissä että julkishallinnon hankkeissa.


OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 1: Perinteinen it-projekti on järkyttävän kallis ja hidas tapa vastata (työ)markkinan muutoksiin.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 1: Perinteinen it-projekti on järkyttävän kallis ja hidas tapa vastata (työ)markkinan muutoksiin.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 2: Miksi ohjelmistorobotti on usein paljon tuottavampi ratkaisu kuin perinteinen it-projekti?
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 2: Miksi ohjelmistorobotti on usein paljon tuottavampi ratkaisu kuin perinteinen it-projekti?

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 3: Kilpailevat ohjelmistorobotit näyttävät usein petollisen edullisilta, koska hinta sisältää käytännössä vain ohjelmistolisenssin. Pinnan alla vaanii silti joukko kuluja, jotka on tavalla tai toisella maksettava joka tapauksessa. Lisäksi ohjelmointityö on tehtävä itse tai ostettava jostain.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 3: Kilpailevat ohjelmistorobotit näyttävät usein petollisen edullisilta, koska hinta sisältää käytännössä vain ohjelmistolisenssin. Pinnan alla vaanii silti joukko kuluja, jotka on tavalla tai toisella maksettava joka tapauksessa. Lisäksi ohjelmointityö on tehtävä itse tai ostettava jostain.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 4: MOST Digitalin toimitus sisältää täydellisen, käyttövalmiiksi ohjelmoidun robotin. Myös kaikki robotin hallinnointipalvelut ja työkalut sisältyvät hintaan. Lisäksi avoimen lähdekoodin ylläpitoon käyvät mitkä tahansa yleiset (ja usein ilmaiset) työvälineet.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 4: MOST Digitalin toimitus sisältää täydellisen, käyttövalmiiksi ohjelmoidun robotin. Myös kaikki robotin hallinnointipalvelut ja työkalut sisältyvät hintaan. Lisäksi avoimen lähdekoodin ylläpitoon käyvät mitkä tahansa yleiset (ja usein ilmaiset) työvälineet.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 5: Tämä on "mikä se on" -lokerointisivu, joka usein unohtuu myyntiesityksistä kokonaan, koska asia on myyjälle niin itsestään selvä. Viimeistään tässä vaiheessa kannattaa kertoa, mitä OIVA-robotti käytännössä tarkoittaa. Se on datakeskuksessa ahkeroiva ohjelmisto.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 5: Tämä on ”mikä se on” -lokerointisivu, joka usein unohtuu myyntiesityksistä kokonaan, koska asia on myyjälle niin itsestään selvä. Viimeistään tässä vaiheessa kannattaa kertoa, mitä OIVA-robotti käytännössä tarkoittaa. Se on datakeskuksessa ahkeroiva ohjelmisto.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 6: Mutta eikö robotti ole uhka omalle työpaikalleni? Tämä on esimerkki härkää sarvista -sivusta, jonka tarkoitus on käsitellä tavallisimpia ennakkoluuloja ja pelkoja niin, että kuulijat pystyvät ylipäätään keskittymään esityksen seuraaviin osuuksiin.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 6: Mutta eikö robotti ole uhka omalle työpaikalleni? Tämä on esimerkki härkää sarvista -sivusta, jonka tarkoitus on käsitellä tavallisimpia ennakkoluuloja ja pelkoja niin, että kuulijat pystyvät ylipäätään keskittymään esityksen seuraaviin osuuksiin.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 7: Robotti tarkoitaa toimistolle samaa kuin kaivinkone louhokselle.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 7: Robotti tarkoitaa toimistolle samaa kuin kaivinkone louhokselle.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 8: Käsiteltävän datan määrä kasvaa räjähdysmäisesti. Toimistotyössäkään ei ole mitään mahdollisuutta peruuttaa lapion varteen huhkimaan. Ne ajat ovat jo menneet.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 8: Käsiteltävän datan määrä kasvaa räjähdysmäisesti. Toimistotyössäkään ei ole mitään mahdollisuutta peruuttaa lapion varteen huhkimaan. Ne ajat ovat jo menneet.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 9, kansilehti. Nyt on käsitelty ongelmat, on vihdoin aika käsitellä ratkaisua.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 9, kansilehti. Nyt on käsitelty ongelmat, on vihdoin aika käsitellä ratkaisua.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 10: OIVA-robotti rakastaa toimiston tyyppillisiä tylsiä rutiinitehtäviä. Se sitä paitsi rakastaa niitä 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 10: OIVA-robotti rakastaa toimiston tyyppillisiä tylsiä rutiinitehtäviä. Se sitä paitsi rakastaa niitä 24 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 11: Tässä laskemme sekä keskihintaisen toimihenkilön että OIVA-robotin kuukausikustannuksen.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 11: Tässä laskemme sekä keskihintaisen toimihenkilön että OIVA-robotin kuukausikustannuksen.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 12: Toimihenkilön tuntihinnaksi tulee 33 euroa, kun OIVA-robotin kustannus on vain 42 senttiä tunnissa. Yhden työtunnin hinnalla saa siis 79 robottituntia. Eikä siinä vielä kaikki: robotti on monissa tehtävissä tuhansia kertoja ihmistä nopeampi.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 12: Toimihenkilön tuntihinnaksi tulee 33 euroa, kun OIVA-robotin kustannus on vain 42 senttiä tunnissa. Yhden työtunnin hinnalla saa siis 79 robottituntia. Eikä siinä vielä kaikki: robotti on monissa tehtävissä tuhansia kertoja ihmistä nopeampi.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 13: Hinnasto on identtinen erillisen hinnastoluonnoksen kanssa. Tässäkin hinnat ovat vain itse keksimiäni lukuja, lopulliset taksat voivat olla jotain aivan muuta.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 13: Hinnasto on identtinen erillisen hinnastoluonnoksen kanssa. Tässäkin hinnat ovat vain itse keksimiäni lukuja, lopulliset taksat voivat olla jotain aivan muuta.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 14 :OIVA-toimitus etenee neljässä vaiheessa hyvin ripeästi. Asiakkaan omaa aikaa kuluu koko prosessisa vain 5 tuntia. Perinteisessä ohjelmistoprojektissa ei saada edes projektiryhmän ensimmäistä kokousta sovituksi niin nopeasti.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 14 :OIVA-toimitus etenee neljässä vaiheessa hyvin ripeästi. Asiakkaan omaa aikaa kuluu koko prosessisa vain 5 tuntia. Perinteisessä ohjelmistoprojektissa ei saada edes projektiryhmän ensimmäistä kokousta sovituksi niin nopeasti.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 14: Tässä on vuorossa pelkojenpoistosivu. Se vastaa kysymykseen, miksi asiakas uskaltaisi tilata robottinsa juuri MOST Digital Oy:ltä.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 14: Tässä on vuorossa pelkojenpoistosivu. Se vastaa kysymykseen, miksi asiakas uskaltaisi tilata robottinsa juuri MOST Digital Oy:ltä.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 15: Tästä hypätään erillisiin referenssiesityksiin, joissa käydään läpi asiakkaan kanssa mahdollisimman samankaltaisen organisaation kokemuksia.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 15: Tästä hypätään erillisiin referenssiesityksiin, joissa käydään läpi asiakkaan kanssa mahdollisimman samankaltaisen organisaation kokemuksia.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 16: Toisinaan kannattaa muistuttaa tilaajaa myös siitä, että hän on ryhtymässä edelläkävijäksi. Ohjelmistorobotin ostajalle kertyy kokemusta, jolle on kasvava kysyntä.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 16: Toisinaan kannattaa muistuttaa tilaajaa myös siitä, että hän on ryhtymässä edelläkävijäksi. Ohjelmistorobotin ostajalle kertyy kokemusta, jolle on kasvava kysyntä.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 17: Ennen varsinaista projektia kannattaa kartoittaa tilanne. MOST Digitalin Kellokalle-kartoitus™ selvittää, löytyykö organisaation tehtävistä kannattavasti automatisoitavia osuuksia.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 17: Ennen varsinaista projektia kannattaa kartoittaa tilanne. MOST Digitalin Kellokalle-kartoitus™ selvittää, löytyykö organisaation tehtävistä kannattavasti automatisoitavia osuuksia.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 18: Nyt on aika ehdottaa konkreettisia jatkotoimia. Myyjän tehtävä on kysyä, löytyisikö Kellokalle-kartoitukselle aikaa. Siihen kuluu vain 45 + 30 minuuttia yhteensä.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 18: Nyt on aika ehdottaa konkreettisia jatkotoimia. Myyjän tehtävä on kysyä, löytyisikö Kellokalle-kartoitukselle aikaa. Siihen kuluu vain 45 + 30 minuuttia yhteensä.

OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 19: Lopuksi yhteystiedot siltä varalta, että esitysmateriaali lähtee kiertoon ilman myyjää.
OIVA-ohjelmistorobotti, MYYNTIESITYS, osa 2, sivu 19: Lopuksi yhteystiedot siltä varalta, että esitysmateriaali lähtee kiertoon ilman myyjää.

Ohjelmistorobotin tuotteistaminen eteni maaliin 22 päivässä

Noste-safari-projektin virtuaalisen aloituskokouksen pidimme torstaina 22. huhtikuuta 2021. Sekä OIVA-ohjelmistorobotin että OIVA-jälleenmyyjäohjelman saksaksi käännetyt materiaalit esiteltiin jälleenmyyjälle keskiviikkona 26. toukokuuta.

Hankkeemme eteni siis maaliinsa 24 työpäivässä.

Napakka aikataulumme kertoo siitä, että projektiryhmä ei todellakaan sortunut saivartelemaan värisävyistä tai ryhtynyt säätämään pikseleiden paikkoja – se oli mahtavaa!

Koska Noste-safari on luonteeltaan vikkelä avaimet käteen -toimitus, MOST Digital Oy:n nelihenkisen projektiryhmän tarvitsi osallistua rutistuksemme aikana yhteensä vain viiteen kaksituntiseen etäkatselmukseen.

Keneltä voit kysyä OIVA-robotista ja sen tuotteistusprojektista lisää?

MOST Digital Oy:n projektiryhmän jäsenet yhteystietoineen löytyvät tästä:

Olli Ainasvuori
CEO
olli.ainasvuori@mostdigital.fi
linkedin.com/in/olli-ainasvuori
+358 40 7186 632

Olli Ainasvuori
CEO
olli.ainasvuori@mostdigital.fi
linkedin.com/in/olli-ainasvuori
+358 40 7186 632


Tiia Mäkiranta
COO and Head of Product Development
tiia.makiranta@mostdigital.fi
linkedin.com/in/tiia-mäkiranta
+358 40 5927 048

Tiia Mäkiranta
COO and Head of Product Development
tiia.makiranta@mostdigital.fi
linkedin.com/in/tiia-mäkiranta
+358 40 5927 048


Tuomas Asikainen
Head of Sales & Marketing
tuomas.asikainen@mostdigital.fi
linkedin.com/in/asikainen-tuomas
+358 44 5513 442

Tuomas Asikainen
Head of Sales & Marketing
tuomas.asikainen@mostdigital.fi
linkedin.com/in/asikainen-tuomas
+358 44 5513 442


Maria Vuontisvaara
Head of Consulting and Partnerships
maria.vuontisvaara@mostdigital.fi
linkedin.com/in/maria-vuontisvaara
+358 40 0602 939

Maria Vuontisvaara
Head of Consulting and Partnerships
maria.vuontisvaara@mostdigital.fi
linkedin.com/in/maria-vuontisvaara
+358 40 0602 939

Hyvät jälleenmyyjät tietävät arvonsa. Heillä on varaa valikoida salkkuunsa sellaiset päämiehet, jotka tarjoavat hyvää katetta tuottavia selkeitä paketteja, joita on helppo ostaa ja myydä. Tuotteistaminen onkin käytännössä pakollinen tuotekehityksen vaihe viimeistään silloin, kun jakelutiehen tulee yksikin porras lisää.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Wilhelmiina Palvelut tuotteisti myyntitarinan asiakaskohtaamisiin
Riikka Nurmi

Myyntitarina asiakaskohtaamisiin​

Uusi Wilhelmiina Tenhola palvelukoti kaipasi parannusta täyttöön. Selkeytimme yhdessä kohderyhmät ja palveluvalikoiman sekä tuotteistimme myyntitarinan ensimmäisiin asiakaskohtaamisiin.