Olen saanut parikymmentä vuotta työkseni puhua. Olen valmentanut, kouluttanut, myynyt sekä viestinyt strategiaa ja sen toimeenpanoa. Olen joutunut kohtaamaan myös vaikeita jopa kipeitäkin viestintähetkiä. Kun aihe on negatiivista, kuulijalla on kaikki aistit valppaana valmiiksi. Herättelyä ei tarvita. Kun minulta pyydettiin herättelevää keynote puheenvuoroa Linnan Business Turnajaisiin, pohdin, mistä innostava esitys koostuu? Esitystä rakentaessani kertasin oppeja Parantaisen Tuotepäällikön pelastuspakkauksesta. Tässä tuunattuna seitsemän vinkkiä siihen, kuinka kuulijat pidetään hereillä ja miten esitykseen saa extra iskua.
Kerro mikä mättää – jopa dramatisoi
Kun puhutaan ongelmasta suoraan, niin kuulijoita alkaa kiinnostamaan myös se, miten ongelma tulisi ratkaista. Mitä polttavamman ongelman ääressä ollaan, sitä herkemmin sinua kuunnellaan. Asialla täytyy olla merkitystä kuulijoille. Tiedä siis kenelle esität.
Ole jotain mieltä – älä jaarittele pitkään
Kerro, miten näet asian ja miten sen pitäisi olla. Joko sinun kanssa ollaan samaa mieltä tai saat hyvän keskustelun herätettyä. Jos kukaan ei ääneen uskalla esityksen aikana sanoa mitään, niin ainakin pidät mielenkiinnon yllä. Usein jälkikäteen kuulet, että oltiinkin eri mieltä. Hyvä edes näin!
Ole itse auktoriteetti tai jos et vielä ole, lainaa auktoriteettia
Mitä kokeneempi ja arvostetumpi olet, sitä helpommin sinua kuunnellaan. Jos et vielä omaa tarpeeksi kokemuksia (niitä kilometrien myötä toki aina tulee lisää), niin lainaa jotain gurua. Kerro myös, keneltä olet opit poiminut.
Puhu selkeää suomea – jos siis puhut suomeksi
Käytä sellaista kieltä, että kuulijan ei tarvitse olla oman alasi asiantuntija. Toimialan omat lyhenteet ja salakieli ei aukea kuitenkaan koko yleisölle. Voi olla, että koko esityksesi pihvi menee kuulijalta ohi. Jargonit kannattaa jättää toiseen tilanteeseen.
Käytä esimerkkejä
Innostava esitys sisältää aina esimerkkejä ja referenssejä. Ne ovat aina kiinnostavia eikä kukaan koskaan valita, että tulipa liikaa käytännönläheisiä esimerkkejä. Erityisesti, jos esimerkit koskevat sitä, miten minun ongelmani joku toinen on onnistuneesti ratkonut. Niitä on todella työlästä kerätä ja työstää esitykseen, mutta se kannattaa. Lue vinkit siitä, miten puserrat referenssitarinan asiakkaalta.
Ihmiseltä ihmiselle
Mitä esityksesi tarkoittaa juuri minulle tai Tapanille? Ole konkreettinen, miten minun tai hänen tilanteensa muuttuu paremmaksi.
Tarinan taikaa
Tilanteet ja tarinat muistetaan paremmin kuin pelkät kylmät faktat. Tarinoiden ei tarvitse olla ihmeellisiä, omista kokemuksista löytyy paljon ammennettavaa. Jos ne eivät riitä, asiakkaiden tilanteet, lehtijutut ja netti on täynnä tarinoita.
Ole oma itsesi, kun esiinnyt. Ei tarvitse olla kukaan muu!