Etsi kirjoituksia
Close this search box.

Pölli ruotsalaisilta

Tommi Elomaa
Tommi Elomaa
Olen valmentanut kymmeniä yrityksiä tuotteistamaan palveluitaan ja nopeuttamaan työnkulkujaan. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen, hinnoittelu ja toimitusten sujuvoittaminen. [email protected] ✆ 040 589 9848

Sunnuntaina luulin konsultin onnenpäivän koettaneen. Sähköpostiini kilahti viesti: ”Is this your next Project?” Valitettavasti kyse ei ollut tilauksesta, vaan ruotsalaisen Extrem Skin mainoksesta. Mutta viesti muistutti siitä, että kyseinen årelainen suksitehdas on nerokkaasti tuotteistanut käsityöleiman.

Testivoiton vetovoima

Ensimmäinen kosketukseni Extrem Skin kanssa oli, kun muutama vuosi sitten olin sovittamassa ostohousuja jalkaan hankkiakseni uudet laskettelusukset.  Ajatus suksimallista ei ollut vielä kirkas, ja siksi selailin lehtipisteessä mm. Åka Skidor– lehteä. Siinä oli testattu ns. All Mountain- suksia ja voittajaksi oli selvinnyt Extrem Project 100. Arvio oli mykistävä ”Nämä ovat parhaat sukset, joilla testaajamme ovat koskaan laskeneet”.

Nehän oli saatava. Niitä vain ei päässyt Suomessa missään kokeilemaan ja hinta oli korkeahko. Kyse kuitenkin käsityönä Åressa tehtävistä pienistä eristä. Seuraavana talvena Norjassa törmäsin Extrem:in testipisteeseen ja pääsin laskemaan suksilla tunnin ajan. Ai että, kun olivat hyvät. Olin oman elämäni Alberto Tomba rinnettä viilettäessäni. Mutta hinta edelleen oli korkeahko. Huhtikuussa sitten sainkin Extrem:ltä ilahduttavan viestin: ”Kauden loppuvarasto myydään 40% alennuksella”. Ei muuta kuin kassan kautta.

Kuva olisi mukava yllätys?

Suksien mukana tuli jotain erikoista. Mukana oli nimittäin karikatyyrinen tarranaama. Naaman alla luki: Minä tein suksesi.

Extreme Skins suksien mukana tuli tarra – Adde Sixtensson teki suksesi

Käsityö ei siis ollut pelkkää sanahelinää, vaan jokainen suksipari oli jonkun oikean hepun omin kätösin tekemä. Siis ainakin siinä määrin, kuin suksi nykyään voi käsityötä olla.  Extremin sivuilta selvisi, että vastaava tarrakuva löytyi kaikista suksia valmistavista hepuista ja parin mukana lähtee aina tieto siitä, kuka parin on tehnyt. Minun sukseni olivat siis Adden tekemät.

Jälleennäkeminen

Viime talvena oli vuorossa liikuttava jälleen näkeminen.

Olimme käymässä hiihtolomalla Åressa ja Slalombackenin ala-asemalla oli Extremin demo-piste. Suksin oitis paikalle kysymään, onkos Adde paikalla. Ja sieltähän kaveri löytyi. Otin sukset jalasta ja kysyin häneltä, että tunteeko hän ne? Kaveri oli heti mukana jutussa ja kertoi toki muistavansa, miten hän parhaalla asiantuntemuksellaan teki juuri minun parini. Otettiin kuvakin muistoksi kohtaamisesta ja Adde toivotti tervetulleeksi heidän tehtaalleen, joka on hiukan keskustan ulkopuolella.  Harmiksemme olimme jo lähdössä kotiin päin seuraavana päivänä ja visiitti täytyi jättää tulevaisuuteen.

Kysyin Addelta, onko naamojen käytöllä ollut jotain vaikutusta. Hän totesi sillä olevan kolmekin positiivista vaikutusta

  1. Jokainen suhtautuu laatuun suurella vastuuntunnolla. Koristaahan heidän naamavärkkinsä jokaista suksiparia. Vähän kuin allekirjoitus, mutta vielä enemmän.
  2. Se vahvistaa asiakkaille mielikuvaa siitä, että heidän suksensa ovat käsityötä. Käsityöimagossa on kaksi hyvää puolta. Kaikki ymmärtävät, että käsityö maksaa ja käsityönä voidaan tehdä pienempiä sarjoja. Siksi suksien hintakin on kalliimpi, kuin perus-Salomonin tai Rossignolin.
  3. Ja se tekee heistä asiakkaiden mielessä sympaattisia toimijoita. Samaistuttavia mukavia kavereita.

Extrem käyttääkin hyväkseen taas psykologisia vipuja

Mitä niukemmin jotain on tarjolla, sitä haluttavampaa se on. Pienet sarjat takaavat sen, että Extremejä ei tule vastaan jokaisessa ankkurihississä. Luksusta ei ole tarjolla kaikille. 

Toiseksi naamakuvat luovat pienen tunnesiteen suksen valmistajaan. Kaikenlainen tuttuus lämmittää mieltä ja sitoo meitä brändiin. Ostaja ikään kuin tuntee henkilökohtaisesti suksiensa valmistajan. Ostajat välittävät yksittäisistä ihmisistä, joilla on nimi, kasvot ja tarina.

Extrem näyttää tässä yhden tavan tuoda kasvot ja nimi massatuotteisiin. Ja haluaisin ainakin uskoa siihen, että tarina on aito. Minullahan ei nimittäin ole mitään keinoa varmistaa, että juuri Adde teki sukseni. Päätän vain uskoa sen.

Kehen tässä maailmassa voi luottaa, jollei suksikauppiaaseen?

Bisnespäättäjälle suksitehtailijan esimerkki osoittaa, kuinka helppoa loppujen lopuksi on vahvistaa käsityöimagoa. Parhaat ideat ovat aina pöllittyjä, joten tämä kannattaa kopioida nopsaan.

Yksi vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Mihin miinaan palvelusi myyntiputki pysähtyy
Tommi Elomaa

Mihin miinaan palvelusi myyntiputki kosahtaa?

Tuotteistajan miinakenttä kiteyttää, mistä tuotteistamisessa on kyse. Testaa ja tunnista myyntiputkesi miinat, joihin palvelusi myynti kosahtaa ja miten tuotteistamalla voit helpottaa asiakkaan ostamista.

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Hyvä myyntikirje monistaa tuotteistajan puhetta
Riikka Nurmi

Hyvä myyntikirje monistaa tuotteistajan puhetta

Millainen on hyvä myyntikirje tuotteistajan näkökulmasta? Miten siitä voisi saada vielä ostohaluja herättävämmän? Millaisia faktoja laiskanpulskea ja virheinvestointia pelkäävä ostaja tarvitsisi ostopäätöksensä tueksi?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.