Onko syksyn strategia- tai toiminnansuunnittelukierros tehty? Nousiko toiminnan tehokkuus ja kannattavuuden parantaminen työlistalle? Yhdeksi toimenpiteeksi olisi varsin tarpeellista sisällyttää myös palveluvalikoiman läpikäynti. Vastaako se päivitettyä strategiaa? Tukeeko nykyinen palveluvalikoima kilpailijoista erottumista riittävästi? Vai onko se muovautunut ajelehtimisteorian mukaisesti vuosien saatossa sattumalta?
Palveluvalikoimalla on yllättävänkin suuri vaikutus toiminnan tehokkuuteen ja kannattavuuteen.
- Mihin palveluihin myynnin aika ja energia suunnataan?
- Mitä palveluita markkinoidaan?
- Mitä kehitetään edelleen?
Palveluvalikoimassa saattaa olla palveluita, joita ollaan räätälöity asiakkaalle, ja mitkä ovat jääneet vahingossa jatkamaan elämäänsä. Vaikka kukaan ei enää vastaa eikä ylläpidä niitä. Tästä seurauksena on ollut palveluvalikoiman rähmettyminen.
Tunnetko kaikki palvelusi ja niiden tarkoituksen?
Onko palveluvalikoimasi tilanne seuraava:
- Kukaan ei oikein tiedä ja tunne kaikkia yrityksesi palveluita, kenelle ne tarkoitettu ja mitä asiakkaasi ongelmaa ne ratkovat.
- Palveluiden ylläpito on jäänyt jälkeen. Myyntimateriaalit ovat päivittämättä ja hinnat tarkastettu koska ties. Jos joku asiakas onnistuu palvelua vahingossa ostamaan, niin palvelun tuottamistavasta tai sen kannattavuudesta ei ole kenelläkään varmuutta.
- Osassa palveluista volyymit jäävät niin pieneksi, että niiden pyöritys ei yksinkertaisesti ole kannattavaa.
Olemassa oleva palveluvalikoima vie huomaamatta aikaa ja vaivaa. Turhien karsinta voisikin olla järkevää.
Jääkö asiakkaasi ostopäätös roikkumaan?
Rähmettynyt tai liian laaja valikoima saattaa aiheuttaa asiakkaalle valintahalvauksen. Se voi olla todellinen ongelma. Palveluvalikoimassasi on useista samankaltaisia ratkaisuja tai teknisesti variaatiosta on tehty oma tuotteensa. Vaihtoehtoja on yksinkertaisesti liian monta, niin että asiakkaan ostopäätös vaikeutuu ja jää tekemättä.
Onko palveluiden myynti ja markkinointi vaikeaa?
Palveluiden myyminen tai markkinointi ei ole helppoa. Verkkosivuille napakan ja selkeän palveluvalikoiman rakentaminen on työn ja tuskan takana. Ja usein siitä onkin luovuttu – kysy lisää tai pyydä tarjous – koetaan helpommaksi tavaksi ratkoa tuotteistamisen ongelma. Tämä ratkaisutapa kannustaa asiakkaan siirtymään kilpailijoiden sivuston pariin, mistä selkeät hinnat ja tuotekuvaukset löytyvät. Ja takaisin ei asiakas palaa lisätietoja kyselemään. Lue tuotteistajan vinkit verkkosivu-uudistukseen.
Myyjien osaamisen varmistaminen on myös työlästä, jos palveluvalikoima on laaja tai jos vaihtuvuus myynnissä on suurta. Myyjien ponnistelut ja palkitseminen voi kohdistua vääriin palveluihin yrityksen kannalta, jos palvelun rooli asiakkaan ostopolulla tai sen kannattavuus ei ole tiedossa.
Rähmettynyt palveluvalikoima lisää myös markkinoinnin ja viestinnän kulmakerrointa.
- Kuka on oikea asiakas millekin palvelulle?
- Missä kanavissa tulisi viestiä niin, että asiakas ja viesti kohtaavat?
- Mikä on kunkin palvelun rooli asiakkaan ostopolulla eli minkälainen huumekauppiaan polku asiakkaalle on rakennettu?
Tarkista strategian toimeenpanon yhteydessä missä kunnossa palveluvalikoimasi on. Onko asiakkaan helppo ostaa? Ja keskittyykö yrityksesi myymään oikeita palveluita oikealla hinnalla?
Tutustu myös asiakasprojekteihimme
Tavoitteellista kasvua ja tehokkuutta tuotteistamalla – Kir-Fix Oy
Kir-Fix Oy kaipasi ulkopuolista apua selkeyttämään myynnin tekemistä, jotta yrityksen kasvutavoitteet saavutettaisiin. Myyntitiimin kanssa kuvasimme myymälän ja verkkokaupan yksityisasiakkaiden asiakasryhmät ja tuotevalikoiman. Näistä priorisoimme kolme pääasiakasryhmää, joiden auttamiseksi laadimme selkeän suunnitelman verkkosivujen, viestinnän sisältöjen ja palveluvalikoiman kehittämiseen sekä myynnin toimenpiteisiin tukemaan asetettuja myynnin tavoitteita. Lue lisää Kir-Fix:n projektista.
Selkeä palveluvalikoima helpottamaan myyntiä ja verkkosivu-uudistusta - Emergy Oy
Emergy Oy tarvitsi apua palveluvalikoiman selkeyttämiseen helpottamaan myyntiä ja tukemaan verkkosivu-uudistusta. Selkeytimme kohderyhmät, ostopolut sekä laadimme etenemissuunnitelman palveluiden kehittämiseen. Lue lisää Emergy:n projektista.
Sisäiset palvelut selkeiksi ja tasalaatuisiksi – Orion
Orion Pharman R&D:n hallinnollisen assistenttitiimin tavoitteena oli selkeyttää sisäisiä palveluita. Kolmessa työpajassa kiteytettiin palvelusisällöt valituille palveluille sekä koottiin kehitystoimenpiteet jatkokehittämiseen. Lue lisää Orionin projektista.
Noste-umpihanki™-projektissa päivität tuotevalikoimasi niin, että kokonaisuus on linjassa yrityksesi tavoitteiden kanssa.
Tarkastelet palveluvalikoimaasi eri näkökulmista. Kolmen työpajan lopputuloksena saat selkeän näkemyksen asiakasryhmistäsi ja suunnitelman kehittämiseen. Lue lisää Umpihangesta.
Kuva Nancy Hughes, Unsplash
Yksi vastaus
Tuo on kyllä niin totta