Vai sen sortin merimies
Datakeskuksen tärkein markkinointiviesti meni perille ilman, että sitä oli tarpeen erikseen edes mainita. Miten se oli mahdollista? Asiakas osti projektiohjelmiston. Sovellus oli monipuolinen ja fiksu.
Kirjoitamme Pölli tästä -blogia jokaiselle asiantuntijalle ja insinöörille tärkeistä aiheista, kuten tuotteistaminen, hinnoittelu, ratkaisumyynti, sisältömarkkinointi, strategia ja johtaminen.
Datakeskuksen tärkein markkinointiviesti meni perille ilman, että sitä oli tarpeen erikseen edes mainita. Miten se oli mahdollista? Asiakas osti projektiohjelmiston. Sovellus oli monipuolinen ja fiksu.
Eikö paras markkinointi olisi sellaista, että asiakas tilaisi jo sen perusteella? Aika usein ostaminen on kuitenkin niin vaikeaa, että innokkaimmatkin väsyvät matkalle. Operaattorini siirtää sähköpostini
Tietysti osaat oman bisneksesi. Tunnet myös kilpailijoidesi metkut. Oletko jo alkanut pitää alasi perusasioita niin itsestään selvinä, ettet muista mainita niistä asiakkaille? Olin kerran tuotteistamassa
Kilpailijoista poikkeava hinnoitteluperiaate saattaa uudistaa tutunkin tuotteen yllättävän mielenkiintoiseksi. Lisäksi hintasi on aina vahva viesti sinänsä. Suomen Silmäoptikkojen liitto teetti selvityksen. Sen mukaan lähes puolet
Suomalainen markkinoija saattaa hylätä hyvän idean siksi, että sitä on jo kokeiltu Australiassa. Siinä ei ole mitään järkeä, sillä ideat ovat vapaata riistaa. Niitä ei
Asiantuntijat kuvittelevat sitkeästi sen riittävän, että he tekevät työnsä hyvin. Muttei se yksin auta mitään, jos ne hyvin tehdyt työt ovat kuitenkin vääriä töitä. Katselin
Palvelusi työohjeilla ei ole paljon merkitystä, jos niitä ei noudata kukaan. Sikäli on aivan yhdentekevää, miten hyvin tuotteistat palvelusi, jos asiantuntijasi elävät kuin pellossa. Palvelujohtajan
Kysy asiantuntijalta, mitä hänen palvelunsa maksaa. Jos hän ei osaa sanoa sitä siltä seisomalta, todennäköisesti tuotteistus on vielä kesken. Pyysin tarjousta suorakirjeen postituksesta. Useiden kierrosten
Älä heittäydy epätoivoiseksi, vaikka asiakkaat tuntuisivat toimivan vastoin tahtoasi. Et ole vain vielä keksinyt sopivia kannustimia, jotka ohjaisivat heitä oikeaan suuntaan. Osallistuuko asiakas palvelusi toimitusvaiheeseen?
Yleensä asiantuntijat alkavat tuotteistaa jotain mahdollisimman mutkikasta. Kuitenkin parhaiten menestyvät konseptit ovat lähes aina jotain hyvin yksinkertaista – ainakin asiakkaan näkökulmasta. Juttelin hiljattain erään pörssiyhtiön
Oletko asiantuntija? Jos et, ehkä sellaiseksi kannattaisi vähitellen ryhtyä. Muuten päädyt lähivuosina työttömäksi. Aloitan seminaariesitykseni usein tieteellisellä tutkimuksella. Pyydän kaikkia asiantuntijoita viittaamaan. Yleisö on siinä
Asiakas ei suinkaan aina osaa itsekään sanoa, miksei hän uskalla ostaa. Siksi tuotteistajalta saattaa jäädä huomaamatta joukko selkeitä myynnin esteitä. Ne olisivat kuitenkin varsin helposti
Ranskalaisen junayhtiön tuotteistajat ovat miettineet matkustajan henkistä matkanopeutta perinteisen teknisen näkökulman sijaan. Ranskalainen junayhtiö SNCF käynnisti internet-pohjaisen lipunvarausjärjestelmänsä alkuvuodesta 2006. Tietyillä pikajunilla kauas ja kovaa
Suomestakin löytyy onneksi yrittäjiä, jotka uskaltavat rajata asiakaskuntansa rohkeasti. Tulokset puhuvat puolestaan. Mainitsin pyörälenkillä ystävälleni, että olin saanut tilauksen kotimaiselta vaateketjulta nimeltään Mr. Big. Se
Jos asiakkaat vuodesta toiseen haluavat varastaa hotellin aamiaiselta, eikö se ole selkeä vihje? Yrittäjän olisi helppo erottua, kun hän vastaisi tuohon ilmeisen polttavaan tarpeeseen. Napostelin