Search
Close this search box.

Pölli tästä -blogi

Kirjoitamme Pölli tästä -blogia jokaiselle asiantuntijalle ja insinöörille tärkeistä aiheista, kuten tuotteistaminen, hinnoittelu, ratkaisumyynti, sisältömarkkinointi, strategia ja johtaminen.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Asemointi
Jari Parantainen

Pölli tästä -lounaspaketti

Jos asiakkaat vuodesta toiseen haluavat varastaa hotellin aamiaiselta, eikö se ole selkeä vihje? Yrittäjän olisi helppo erottua, kun hän vastaisi tuohon ilmeisen polttavaan tarpeeseen. Napostelin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tuotteistaminen
Jari Parantainen

Pikalääkäri apteekin nurkassa

Yhdysvalloissa on syntynyt uusi bisnes perinteisten lääkäriasemien katveeseen. Uudet pikalääkäripalvelut tuottavat paljon perinteistä mallia tyytyväisempiä asiakkaita. Pikalääkäribisnes kasvaa USA:ssa kuin pullataikina. Apteekin nurkasta tai ostoskeskuksen

Jo pelkkä tieto mittauksesta sai lentorahdin pakkaajat muuttamaan käytöstään.
Johtaminen
Jari Parantainen

Johtaja saa juuri sitä, mitä hän mittaa

Lentoyhtiö huomasi, että työntekijät vilpittömästi luulivat hoitavansa tehtävänsä hyvin. Todellisuus oli jotain aivan muuta. Yksinkertainen mittaus muutti lentorahdin pakkaajien tuloksia merkittävästi. Vielä 1970-luvun alussa lentoyhtiöt

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Ratkaisumyynti
Jari Parantainen

Vihaatko sinäkin tyrkyttämistä?

Kouluttajat uskottelevat vuodesta toiseen, että hyvä myyjä soittelee ventovieraille ja taivuttelee heitä asiakkaiksi. Olisiko kuitenkin fiksumpaa huolehtia, että asiakas soittaisi ensin myyjälle? Satuin yleisön joukkoon,

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tuote- ja palveluideat
Jari Parantainen

Sukkia jokaiselle päivälle 24 vuodeksi

Suomalaisen insinöörin mieleen ei varmasti putkahtaisi koskaan, että parittomista sukista voisi rakentaa menestyvän bisneksen. Paljastan, kuinka pihalla keski-ikäinen suomalainen äijä voi olla. Kun luin ensimmäisen

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tuotteistaminen
Jari Parantainen

Insinööri ei myönnä mitään

Jos kehität palveluja, lue aikasi kuluksi käyttäytymistieteitä ja psykologiaa. Voit vaikuttaa asiakkaan ostokäytökseen monin keinoin, joita ostaja itse ei edes huomaa. Asiakas tulee kirjakauppaan. Ovensuussa

Koeaja Nissan Primera ennen juhannusta
Asemointi
Jari Parantainen

Kehu kilpailijasi kuoliaaksi

Voisitko kehua pahimmat kilpailijasi kuoliaaksi? Olisiko se niin poikkeavaa asiakaspalvelua, että nousisit ostajan mielessä ranking-listan kärkeen?

Englantilainen yritys tarjoaa rempparyhmiä, jotka koostuvat vain naisista.
Asemointi
Jari Parantainen

Vaihtoehto örisevälle remppareiskalle

Englantilainen yritys nimeltään A Woman’s Touch tarjoaa kuluttaja-asiakkaille remonttiryhmiä, jotka koostuvat nimenomaan vain naisista.

An old passenger aircraft on aviation waste.
Tuotteistaminen
Jari Parantainen

Lentoja, jotka eivät nouse maasta

Intialainen yrittäjä Bahadur Chand Gupta järjestää Delhissä Airbus 300 -lentoja ihmisille, jotka eivät ole matkalla mihinkään.

the Moscow Kremlin and the waterfront. Moscow. Russia
Tuotteistaminen
Jari Parantainen

Venäjän mafia tuotteistaa

Paketoi yhteen liittyvät palvelut sopivasti. Kokonaisuus helpottaa ostajan elämää kummasti, jos hän ei joudu keräilemään tarvitsemiaan osia sieltä täältä erikseen.

2021-02-06_09-42-47
Asiakaspalvelu
Jari Parantainen

Hyvitätkö – vai näytätkö keskaria?

Palvelu ei voi toimia täydellisesti koskaan. Epäonnistumiset ovat väistämättömiä. Ne olisivat käännettävissä riemuvoitoiksi. Silti isotkin yritykset kitsastelevat.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Yrittäminen
Jari Parantainen

Vältteletkö vaikeita kysymyksiä?

Yrittäjäksi aikovat ovat samanlaisia kuin kaikki muutkin. He yrittävät keksiä itselleen äkkiä katsoen järkevältä vaikuttavaa näennäispuuhastelua. Sen varjolla suuret päätökset on helppo lykätä hamaan huomiseen.

Ensimmäinen mikroaaltouuni oli tarkoitettu ammattikäyttöön
Tuote- ja palveluideat
Jari Parantainen

Kokin pahin vihollinen

Tuhlaatko rahaa tyhjänpäiväisiin markkinatutkimuksiin? Gallupeja on turha uskoa sokeasti, sillä asiakkaat vastaavat niihin mitä sattuu.

Miksei hiirenloukku käynyt kaupaksi?
Keittiöpsykologia
Jari Parantainen

Miksei hiirenloukku käynyt kaupaksi?

Hienompi ei läheskään aina ole parempi. Tunnetko todelliset syyt, joiden vuoksi asiakkaasi ostaa palvelujasi tai tuotteitasi? Entä mitkä asiat estävät häntä ostamasta?