Palvelun tuotteistaminen -käsikirja

Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.

Pakerratko insinöörien esimiehenä? Olet heittäytynyt vaativaan tehtävään. Ammattilaisesi eivät ole mikään helppoja johdettavia.

He rakastavat ongelmien ratkomista. Se on sinänsä arvokas asia. Mutta toisin kuin moni maallikko luulee, insinöörien rautaista osaamista on usein tuskaisen vaikea myydä.

Tuotteistamisen tarkoitus on tehdä ostamisesta helppoa. Tämä selkokielinen käsikirja kertoo, miten pääset laskuttamaan työntekijöittesi osaamisesta enemmän rahaa. Samalla johtajan työsi muuttuu vähemmän stressaavaksi.

Miksi uhraisit aikaasi käsikirjan lukemiseen?
Jari Parantainen
Käsikirjan kirjoittaja on Suomen kokenein tuotteistaja

DI Jari Parantainen on tuotteistanut insinöörien palveluja yli 20 vuotta. Hänen vuonna 2007 ilmestynyt Tuotteistaminen-kirjansa on kestohitti. Siitä on myynnissä nykyisin jo seitsemäs painos.

Lataa käsikirja maksutta

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Yli 2 000 kollegaasi on ladannut tämän oppaan

Toki voisin kehua omia turauksiani hamaan tappiin. Mielipiteeni ei kuitenkaan ole puolen palaneen puupennin arvoinen*. 

Tarkkaile siis mieluummin, mitä oppaan jo lukeneet kollegasi kertovat kokemuksistaan vaikkapa somessa. Ohessa esimerkki lukijani lausunnosta helmikuulta 2020.

Parhaimmillaan Palvelun tuotteistaminen -kirjan on ladannut yhden päivän aikana yli 300 asiantuntijaa, pomoa tai yrittäjää. En ole heitä siihen pakottanut tai lahjonut.

* Nuorisolle tiedoksi, että penni oli vielä viime vuosituhannella aivan tavallinen suomalainen rahayksikkö. Siltä ajalta kieleemme on vakiintunut sellaisia tunnettuja sanontoja, kuten ”pomoni on säälittävä penninvenyttäjä, jolla ei ole muka varaa ostaa meille edes puolen päivän tuotteistuskoulutusta”.

Oppaan kirjoittaja on Suomen kokenein tuotteistaja

DI Jari Parantainen on tuotteistanut insinöörien palveluja yli 20 vuotta. Hänen vuonna 2007 ilmestynyt Tuotteistaminen-kirjansa on kestohitti. Siitä on myynnissä nykyisin jo seitsemäs painos.

Nyt voit kuitenkin ladata Jarin kokonaan uudelleen kirjoittamat konkreettiset tuotteistusohjeet maksutta. Saat lentävän lähdön. Pääset pian laskuttamaan insinööriesi työstä enemmän kate-euroja.

Suomen kokenein tuotteistaja
Jari Parantainen

Löydät kirjasta vastaukset tärkeisiin kysymyksiin

Raivaa insinööriesi myyntityön 3 pahinta vihollista

Oppaasta löydät selityksen sille, miten asiantuntijatyön sitkeät viholliset heikentävät organisaatiotasi ja nakertavat tulostasi. Tietenkin saat niihin myös vastalääkettä, jotta menestyisit työssäsi entistäkin paremmin.
1
Tiedon taakka

Mitä viisaampi insinöörisi on, sitä enemmän tiedon taakka vaivaa häntä. Se tekee asiakkaasi elämästä yhtä helvettiä.

2
Kennedy-kooma

Näyttääkö asiakaskäynnille ajautunut insinöörisi panikoivalta peuralta auton ajovaloissa? Se johtuu ns. räätälin kirouksesta.

3
Aloiteanemia

Aloiteanemia on piilevä näivetystauti. Se on erityisen vaarallinen siksi, ettei se paljon ilmoittele itsestään.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Vältä virheet. Hyödynnä satojen tuotteistusprojektien opit.

Yli satasivuinen e-kirja kuvaa vaihe vaiheelta, miten tuotteistat käytännössä. Opit perustuvat satojen tuotteistusprojektien kokemuksiin suomalaisissa insinööritaloissa.

Teorian osuus on puserrettu todella napakaksi niin, että pääset heti käärimään hihat. Et joudu keksimään pyörää uudestaan. Testatut käytännöt säästävät aikaasi jopa kuukausia.

Esimerkki aidosta tuotteistusprojektista

Kirja purkaa todellisen tuotteistusprojektin vaiheet ja tärkeimmät tulokset. Esimerkkinä toimii espoolaisen Document House Oy:n kartoituspalvelu DH Shokki vuodelta 2017. 

Nyt pääset kurkistamaan kulissien taakse ja kopioimaan mallisuoritusta estoitta. Lopputulos näyttää jälkikäteen itsestään selvältä. Mutta siihen tarvittiin monta hikistä sessiota ja vaikeita päätöksiä.

Näin ohjeet aukeavat aivan eri tavalla kuin pelkkä teoria koskaan. Pääset vertaamaan kirjan neuvoja konkreettisen tuotteistushankkeen tuloksiin.

Tuloksena on palvelutuote, joka on helppo ostaa ja myydä. Sen avulla osoitat ostajaehdokkaalle, että ymmärrät hänen bisnestään. Raivaat ostamisen esteitä. Insinöörisi saavat tilaisuuden näyttää osaamisensa.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Hävetti. Naputtelin e-kirjan.

Oletko sinäkin kyllästynyt huijaustarkoituksessa kirjoitettuihin pilipali-oppaisiin?

Toisinaan sorrun lataamaan ilmaisen e-kirjan tai oppaan jostain kutkuttavasta aiheesta. Lähes poikkeuksetta sähköpostiini lässähtää sivutolkulla tyhjänpäiväistä paskanjauhantaa. Surkea kieli kruunaa pettymyksen.

Tupituore Palvelun tuotteistaminen -kirjani on eri maata. Jos jaksaisin, voisin kiikuttaa sen kustantajalle. Se päätyisi kolmessa kuukaudessa kirjakaupan uutuushyllyyn. Hinnaksi tulisi ainakin 35 euroa.

Hakkasin yli 100-sivuisen e-pläjäyksen silkasta häpeästä. Nimittäin Tuotteistaminen-teokseni ehti jo teini-ikään. Oli todellakin vihoviimeinen hetki modernisoida tuotteistajan virallinen ohjesääntö.

Palvelun tuotteistaminen -käsikirja

Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.

Kun olet paketoinut osaamisen sopiviksi palvelutuotteiksi, jälkikäteen ihmettelet, miten ihmeessä tulitte edes toimeen insinööritalojen perinteisellä tavalla.

Stressi ja virheet vähenevät. Työkuorma hellittää. Liiketoimintasi ennustettavuus paranee, vaikka suhdanteet heittelevät. Myös markkinointiin löytyy selkeä näkökulma. Insinöörisi viihtyvät työssään paremmin. Uudet työntekijät yltävät nopeammin tuottaviksi.

Miksi uhraisit aikaasi käsikirjan lukemiseen?

Lataa käsikirja maksutta

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen