Search
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Saako rahalla lisää myyntiä?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Aloittavat yrittäjät hakevat usein rahoitusta nimenomaan myyntinsä käynnistämiseksi. Mutta paranevatko myyntitulokset muka siksi, että firman kassassa on enemmän käteistä?

Kuten tunnettua, ihmiset ovat mestareita pettämään itseään. Se pätee myös yrittäjiin.

Myyntitöitä ei voi aloittaa juuri nyt, koska a) joulu on tulossa, b) tammikuussa kukaan ei ole töissä, c) hiihtolomat painavat päälle, d) Keski-Euroopan messukausi alkaa, e) pääsiäinen rikkoo viikkorytmin tai f) näin lähellä juhannusta ei enää kannata.

Heinäkuussa ei tietenkään voi myydä. Elokuussa on odoteltava, että kotimaiset asiakkaat palaisivat töihin. Ja silloin puolestaan keskieurooppalaiset asiakkaat jo karkaavat kesälaitumilleen. Pian alkaa suuryritysten budjettikausi, jolloin ostajia on turha häiritä. Talvirenkaatkin olisi ehdittävä vaihtaa jossain välissä. Seuraa pikkujoulukausi. Ja sitten onkin taas joulu.

Koska kauppa ei käy, siihen on oltava jokin syy. Firman vetäjä tekee kehäpäätelmän. Kassa on liian ohut. Hän alkaa haaveilla rahoituksesta. Jos yrityksellä olisi paljon hilloa tilillä, myynti varmaan saataisiin aivan toisenlaiseen iskuun. Syyt ja seuraukset alkavat mennä sekaisin.

Jostain syystä rahoitus ei kuitenkaan tunnu ratkaisevan myynnin ongelmia juuri koskaan.

Päinvastoin, muualta kuin aidosta myyntityöstä kertynyt raha hämärtää tosiasiat. Tilille ilmestynyt käteinen antaa jatkoaikaa. Taas on mahdollista suunnitella valmisteluja myyntityöhön ryhtymisen aloittamiseksi.

Erittäin harvoin yrittäjä suostuu marssimaan peilin eteen. Siinä hänen kuitenkin tulisi töllistellä todellista syyllistä. Kauppa ei käy, koska hän itse ei halua, uskalla tai osaa myydä.

Teoriassa olisi mahdollista, että yrittäjä on huono myyjä, mutta hänen alaisensa ovat silti hyviä. Käytännössä näin käy harvoin. Jos firman toimitusjohtaja – eli ykkösmyyjä – ei osaa hommiaan, ei hän yleensä osaa motivoida muitakaan myyntitöihin.

Totta puhuen kokeneet riskirahoittajat näkevät tilanteen aika helposti. Silloin rahoitus ei ratkaise myyntiongelmia siitä yksinkertaisesta syystä, ettei sijoittaja suostu sijoittamaan.

Siksi suosittelen, että jollet ole aidosti valmis opettelemaan ja rakastamaan kauppalopon duunia, älä perusta kansainvälisille markkinoille tähtäävää kasvuyritystä.

Jos kuitenkin päätät yrittää, valmistaudu arkistoimaan nykyinen leppoisa elämäntapasi. Seuraavat viisi tai kymmenen vuottasi kuluvat seuraavien ja sitä seuraavien rahoituskierrosten valmisteluhommissa maailman eri lentokentillä. Se vasta raskasta myyntityötä onkin.

Jos myynti ei vedä, tilanne paranee aika harvoin käteisellä. Huippumyyjät kun ovat huippukalliita. Etsi rahoituksen sijaan ongelman todellinen syy ja ratkaise ensin se.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Euro olisi paras innovaatioseteli

Elinkeinoministerimme Olli Rehn on nero. Hän on keksinyt eurolle paremman vaihtoehdon. Se on nimeltään innovaatioseteli. Tarkoitus on potkia vauhtia pienten ja keskisuurten yritysten innovaatiotoimintaan. Niiden pitäisi

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Nyhtökauran hinnoittelu meni pieleen

Hesari kertoi nyhtökaurayrittäjä Maija Itkosesta pari päivää sitten (17.9.2016). Lehti ylisti tuotetta estotta: ”HARMAANRUSKEASTA hakkeluksesta on tullut Suomessa tänä vuonna myyttinen elintarvike, jota jahdataan suu vaahdoten kaupasta toiseen.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.