Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Windowsia päänsärkyyn

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529
Tilaa hälytys

Liity Pölli tästä -blogin lukijoihin. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Copywritereiden salaseura paljastaa -koulutus 4.–5.2.2020 Vantaalla
Koulutus on tarkoitettu asiantuntijalle, joka haluaa säilyttää työpaikkansa. Robotti on armoton kilpailija. Kirjoitustaidoton päätyy työttömäksi vihannekseksi ensimmäisten joukossa.
KOULUTUS
Kymmenen sivun myyntiesitys -koulutus vantaalla 11.2.2020
Mikä tahansa myyntiesitys mahtuu 10 sivuun ilman, että ne ovat edes täyteen ahdettuja.
KOULUTUS

Ihmiset päättelevät silmillään. He uskovat näkemäänsä. Kuva-arvoituksesi saattaa varmistaa vain sen, että asiakkaasi ohittavat markkinointisi kokonaan.

Jos ovelle koputtanut rahankerääjä oli hyvältä näyttävä nainen, lahjoitusten määrä kasvoi 50-135 prosenttia. Tulos selvisi Pohjois-Carolinassa tehdyssä tutkimuksessa.

Ei liene yllätys, että portailla hymyilevän yllätysvieraan ulkonäkö vaikutti eniten miehiin.

Sveitsin vanhin suklaamerkki on Cailler. Sen omistaa maailman suurin elintarvikeyhtiö Nestlé, joka ryssi tuotteen pakkausuudistuksen vuonna 2006.

Ranskalaisen huippuarkkitehdin Jean Nouvelin suunnittelma muovilaatikko oli aivan hienon näköinen. Mutta se ei kelvannut sen enempää asiakkaille, kauppiaille kuin ympäristöjärjestöillekään. Seikkailu maksoi 30 miljoonaa euroa.

Miksi pakkaus ei toiminut?

Tärkein syy lienee se, ettei laatikko näyttänyt suklaarasialta. Se olisi voinut sisältää vaikka kosmetiikkaa.

Mainosmiehen mielestä on edelleen hauskaa markkinoida tuottoisia sijoituskohteita korkokengän kuvalla. Jossain vaiheessa tietoverkkojen markkinoijat ostivat kuvaustensa rekvisiitan kalastusliikkeistä.

On tietysti selvää, että markkinoijat yrittävät erottua. Siksi he käyttävät kuva-arvoituksia ja vitsikkäitä vertauksia. Mutta hyvä tarkoitus kääntyy helposti itseään vastaan.

Ihmisillä on kiire. Tuhannet markkinoijat pommittavat heitä viesteillään. Olemme myös mestareita päättelemään asioita todella pinnallisin perustein.

Vuonna 2006 julkaistun kanadalaistutkimuksen mukaan verkkosivusi löytänyt vierailija päättää sekunnin kahdeskymmenesosassa, kannattaako
sivujasi tutkia tarkemmin. Jos ei, hän jatkaa matkaansa muualle.

Asiakkaasi mielestä siis asiat ovat niin kuin ne näyttävät olevan. Siksi kannattaa miettiä, pitäisikö markkinointisi mennä hyvin suoraan asiaan. Ehkä kikkailu kannattaisi jättää muiden huoleksi.

"Halpakaupan pitää olla halpakaupan näköinen."

– Tokmann-kauppaketjun vetäjä Kyösti Kakkonen (Taloussanomat 8.11.2005)

Muistan hyvin, miten joitain vuosia sitten luulin kallista ilmoituskampanjaa jonkin huoltamoketjun laatimaksi. Kuvassa seisoi haalareihin pukeutunut heppu vararenkaan kanssa. Vasta viikkoja myöhemmin satuin tutkimaan mainosta tarkemmin. Se myikin teleoperaattorin palveluja.

Microsoftin kampanja syksyltä 1998 on legendaarinen. Silloin yhtiö markkinoi uusinta käyttöjärjestelmäänsä.

Näyttävissä ulkomainoksissa esiintyi purutablettiputki, jonka kyljessä luki: "Windows 98. Ehkäisee päänsärkyä. Helppokäyttöinen, tehokas ja varma käyttöjärjestelmä."

Pian apteekit kautta maan saivat selittää uutta särkylääkettä kyseleville asiakkaille, että kyseessä on väärinkäsitys. Eräskin epäuskoinen iäkäs rouva lähti ulos tarkistamaan tuotteen nimen mainostaulusta. Sitten hän palasi takaisin tiskille ja tivasi farmaseutilta Windowsia (Kauppalehti 5.11.1998).

Jos naistenlehden kannessa ei ole naisen kuvaa, irtonumeromyynti saattaa puoliintua. Toisaalta tietokonelehden kannessa on oltava teknisiä värkkejä. Näkeekö asiakkaasi silmänräpäyksessä, että markkinointisi on tarkoitettu hänelle?

Lähde: Toward an Understanding of the Economics of Charity: Evidence from a Field Experiment, September 2005

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Kuusitoista yleisintä vastaväitettä

Olin eilen käynnistämässä uutta tuotteistusprojektia. Ei mennyt viittä minuuttia, kun ensimmäinen ryhmän jäsen syöksyi sakkorysään. Jokainen ”tämä ei onnistu, koska” -tyyppisen vastaväitteen esittäjä saa maksaa Nosteen

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.