Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

New call-to-action

Tilaa hälytys

Vaani sinäkin Pölli tästä -blogia. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Käynnistä hittitehdas -koulutus 3.3.2020 Vantaalla
Useimmat suomalaiset asiantuntijat eivät onnistu tuotteistamaan edes tärkeintä palvelutuotettaan. Entä jos palveluja onkin seitsemän tai kolme tusinaa? Pitäisikö vain nostaa kädet ja todeta, että improvisoidaan niin kuin aina ennenkin?
KOULUTUS

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan!

Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki tosiaan näyttää pilvenpiirtäjältä verrattuna vanhaan rupunopeuteen.

Sonera-tarjouskirje mainostaa nopeampaa nettiä nykyisen hinnalla. Pylväistä päätellen vauhtia tulisi roimasti lisää. (Klikkaa kuva täysikokoiseksi)
Sonera-tarjouskirje mainostaa nopeampaa nettiä nykyisen hinnalla. Pylväistä päätellen vauhtia tulisi roimasti lisää. (Klikkaa kuva täysikokoiseksi)

Eikun päivittämään. Kirjauduin Sonera-omasivuille (nimi kirjoitettu tahallaan niin oikein kuin se on mahdollista).

Sonera-liittymäni tilastot näyttävät hämmentävältä. Tekstiviesteistä on kertynyt 4,29 euron veloitus, vaikka niiden pitäisi kai sisältyä pakettiin. Dataa on kulunut 0,6 gigatavua jostain määrästä, joka ei taida selvitä kaaviosta.
Sonera-liittymäni tilastot näyttävät hämmentävältä. Tekstiviesteistä on kertynyt 4,29 euron veloitus, vaikka niiden pitäisi kai sisältyä pakettiin. Dataa on kulunut 0,6 gigatavua jostain määrästä, joka ei taida selvitä kaaviosta.

Jaahas, nykyisestä paketista näyttää olevan aika pieni osa käytössä. Puhetta on kulunut vain 156 minuuttia, kun maksan 1200 minuutista. Tekstareita olen lähettänyt vain yhden. Vielä olisi 499 kpl käytettävissä.

Onneksi meillä huippumenestyvillä konsulenteilla on varaa pieneen hävikkiin. Seteleitä putoilee taskuista muutenkin aina, kun liikun kodin ulkopuolella.

Tilastossa on kuitenkin pari hämmentävää kohtaa.

Ensinnäkin nettiyhteyden kohdalla lukee ”300 Mbit/s”. Kai tuosta on pääteltävä, että liittymäni nykyinen nopeus on jo kaksinkertainen tarjouskirjeen 150 megabittiin verrattuna.

Dataa olen käyttänyt 0,6 gigatavua jostain määrästä, joka ei käy kaaviosta selville. Ilmeisesti se on mitätön määrä, koska ympyrämittarin kehälle ei ole tarttunut sinistä väriä lainkaan.

Lisäksi hintaerittelyssä tekstiviestien kohdalle on kirjattu 4,29 euroa, vaikka olen käyttänyt pakettini tekstarivarannoista vasta 0,2 prosenttia.

No, ehkä meidän tavisten ei kannattaisi takertua jokaiseen yksityiskohtaan. Sivun alareunasta pääsin sitten joka tapauksessa katsomaan, millaisia päivityksiä olisi tarjolla.

Taulukosta päätellen liittymäni nopeus on jo 150 megabittiä sekunnissa! Onko kirjeen tarjous tullut aivan väärään osoitteeseen? Vaihtoehtoisista liittymistä ei pistä silmään mitään sellaista, mikä antaisi aihetta päivityksiin.
Taulukosta päätellen liittymäni nopeus on jo 150 megabittiä sekunnissa! Onko kirjeen tarjous tullut aivan väärään osoitteeseen? Vaihtoehtoisista liittymistä ei pistä silmään mitään sellaista, mikä antaisi aihetta päivityksiin.

Nyt näyttääkin siltä, että nettinopeuteni on jo 150-megabittinen. Kirjeen mukaan se olisi vain 21–50 megabittiä sekunnissa. Entä edellisen sivun 300 megabittiä/s, mihin se sitten viittasi?

Lisäksi kohdasta ”3 Gt” voisi päätellä, että datapakettini sisältäisi 3 gigatavua kuukaudessa. Edellisen sivun mittarista pitäisi siis olla 20 prosenttia sinisenä, jos olen jo käyttänyt paketistani 0,6 gigatavua.

Kirje mainosti, että hintani säilyisi ennallaan. Yhtä selvää downgrade-vaihtoehtoa lukuunottamatta kaikki tarjolla olevat liittymät ovat kuitenkin kalliimpia kuin nykyinen pakettini.

Hauska yksityiskohta tuokin, että Super-paketin puheaika on ilmoitettu minuuteissa. Muissa se on taas jostain syystä kerrottu tunteina.

Alkuperäinen viesti horisee myös jostain Liikkuva Netti Etu Plus* -hommasta. Mikähän se sitten mahtaa olla? Onko se jokin lisäpalvelu vai onko se osa jo nykyistä pakettia?

Kirjeeseen logon alle präntätty  iskulause näyttää olevan ”Enemmän elämää”.

Jatkoajalle olisi tosiaan tarvetta, jotta ehtisin murtaa edes osan soneralaisten salakirjoituksista ennen kuolemaani.

Tämäpä tästä. Ehkä nykyinen liittymäni olikin ihan hyvä.

Sonera suosittelee sivuillaan Simppeli-liittymää lapsille. Voisiko sellaisen saada myös meille aikuisille?

* Mikä kumman kielenraiskaajarobotti siellä Soneralla kehittelee näitä ns. tuotenimiä?

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

13 kommenttia

  1. Olet valikoitunut tarjouksen saajaksi virheellisesti, koska tuo tarjous on tarkoitettu Soneran yksityisasiakkaille, joilla ei ole Sopiva-liittymää. Sopiva-liittymään vaihdon jälkeen he saavat erillisen data-simmin (Liikkuva Netti Etu Plus) alennetulla hinnalla.

    Sinulla on jo käytössä verkon maksiminopeus, joka on joillakin alueilla 300 Mbit/s. Tekstiviestisaldoa olet saattanut kerryttää esim. ulkomailla tai tilaamalla ratikkalippuja. Simppeli-liittymää ei myydä yrityksille.

    1. Kiitos Esa, tuo tekstarisaldon salaisuus selvisikin tästä saman tien!

      Mutta ovat soneralaiset(kin) melkoisen sopan keittäneet. Jo suomennoksesi kertoo, ettei tavallinen tallaaja voi pysyä enää kärryillä.

  2. Onkohan Soneralla nyt jokin kirjeidenpommituskausi menossa. Sain eilen Soneralta postia liittyen kotimme nettiliittymään. Kirje aiheutti lievää hämmennystä sekä epäuskoista kiukunsekaista naurua. Kirje alkaa sanoilla ”Parannamme laajakaistapalveluasi”.

    Kirjessä selvisi, että Sonera lopettaa nykyisen ADSL-yhteyden yllättäen ja pyytämättä toukokuun lopussa ja korvaa sen 4G-yhteydellä, joka paperilla on toki nopeampi. Tosin nykyinenkin vauhti on tähän asti ollut riittävä. Samalla kuukausihinta nousee 5€. Henkilökohtaisesti koen ADSL:n varmatoimisempana verrattuna mobiililaajakaistoihin, ja 4G:n nopeuslupaukset mainosmiesten haihatteluna, mutta saatan toki tässä kohtaa olla muutosvastarintainen seniili.
    Mutta ihan hirveää parannusta en asiassa itse havainnut.

    1. Koska olen pelkuriraukka ja varmistelija, olen tietenkin varustautunut sekä ADSL- että 4G-liittymillä.

      Toki asun keskellä korpea Espoossa (kilometrin päässä Länsiväylästä pohjoiseen). Joten tänne ei saa ADSL-piuhaa, jonka läpi tulisi yli 12 megabittiä sekunnissa. Näin siis vuonna 2016 Suomessa.

      Niinpä 4G-yhteys on paljon nopeampi. Kaistaa riittää käytännössä aina yli 30 megabittiä suuntaansa. Joskus hyvillä radiokeleillä vauhti nousee 40 megabittiin.

  3. Hei Jari,
    olen Tuija SoneraPartiosta ja törmäsin tähän blogiisi selatessani nettiä. Tässä heti alkuun vähän lisätietoa meidän toiminnasta: https://bit.ly/1nhIdDW .

    Ymmärrän, että tämä tuntui hämmentävältä. Meni nimittäin tovi itselläkin, kun pähkäilin asiaa :-). Esa tuossa yllä ihan oikeilla jäljillä.

    Omien Sivujen kuvakaappausten tietojen mukaan olet meidän yritysasiakkaamme ja käytössäsi on Sopiva Pro -liittymä M-paketilla. Sen paketit ovat, kuten tuossa Omien Sivujen kuvakaappauksessa kerrotaan. Tuolla liittymällä surffaat jo verkon parhaalla kapasiteetilla!

    Kirje on tosiaan lähtenyt meidän kuluttaja-asiakkaille, joilla ei ole vielä Sonera Sopiva -liittymää käytössä. Veikkaan, että tässä on kyse siitä, että sinulla on meillä myös henkilötunnuksellasi auki liittymä, jota kirje koskee ja jonka yhteystiedoissa on syystä tai toisesta yrityksen yhteystiedot.

    Kirjautumalla omille sivuille tuolla henkilötunnuksesi alla olevalla liittymällä, pääset päivittämään sen Sopiva -liittymäksi.

    Yritysasiakkaana suosittelen ottamaan käyttöön myös Yritysportaalin, joka tarjoaa Omia Sivuja enemmän mahdollisuuksia y-tunnuksella olevien liittymien hallintaan. Tässä lisätietoja Yritysportaalista: https://bit.ly/1qTrNng. Portaalin saat vastuuhenkilönä käyttöösi em. linkin takaa.

    Jos veikkaukseni meni pieleen tai haluat varmistua vielä asiasta, niin asiakaspalvelu auttaa sinua mielellään esimerkiksi Twitterissä joko @Sonera_B2B tai @Sonera_palvelu .

    Ystävällisin terveisin
    [email protected]

    1. Tuija, kiitos ohjeistasi!

      Kertaisitko kuitenkin vielä selvyyden vuoksi, miksi päivittäisin liittymääni millään tavalla, jos surffaan jo verkon parhaalla kapasiteetilla.

      1. Hei,
        surffaat tuolla blogikirjoituksessa mainitulla yrityksen nimissä olevalla liittymällä jo 4G nopeudella.

        Tämä päivityskirje koskee siis kuluttajaliittymää, joka on henkilötunnuksesi alla. Liittymän numero ei käy ilmi kirjeestä, mistä laitoinkin palautetta meillä jo eteenpäin; olisi aika tavalla selkeämpää, jos numero olisi mainittu siinä!

        Oliko se henkilötunnuksesi alla oleva liittymä käytössä ? Jos se on esimerkiksi uudessa älykännykässä, niin suosittelen päivittämään sen uuteen valikoimaan –> käyttökokemus paranee ja data kulkee sukkelammin.

        Selvensikö tämä yhtään? Autan mielelläni selvittämään tämän asian niin pitkälle kuin tässä vain voin.

        Jos tarvitsee tarkistella asiakastietoja tai tehdä jotain muutoksia meillä, niin käännythän esimerkiksi Twitterissä joko kuluttaja-asiakaspalvelun tai yritysasiakaspalvelun puoleen, niin kollegat sieltä auttaa sinua!

        [email protected]

        1. Joskus olen jo ihan puolesta vuoksi tahallani tyhmä. Mutta nyt ei ole kyse siitä. Onhan melkoinen sotku. Luovutan.

          Päättelen, että siellä Soneran päässä teitä ilmeisesti riivaa pahanlaatuinen tiedon taakka.

          Toisin sanottuna asiat ovat teille niin selviä, että ette kykene näkemään alkuunkaan, miten hämmentävältä termioksennuksenne vaikuttaa täällä asiakkaan puolella.

          Vuosia sitten eräs operaattorin asiakaspalvelujohtaja hämmästeli, miten moni asiakas ei tiennyt puhelimensa tyyppiä. He kertoivat vain soittavansa nokialaisella, jos kaikki tiesivät sitäkään.

          1. Hei,
            apua, enkö osaa ilmaista nyt itseäni selkeästi? Yritän vielä! Haluan auttaa koska tämä tosiaan vaikuttaa epäselvältä ja asiaa helpottaisi, jos kirjeessä olisi mainittu numero, jota se koskee.

            050-alkuinen numero, jolla kirjauduit Omille Sivuille on, kuten kuvakaappauskin kertoo, Sopiva Pro -liittymä M-paketilla. Liittymän omistaa yritys. Saamasi kirje ei koske tätä liittymää.

            Kirje, jonka olet saanut, on kuluttaja-asiakkaille lähetetty kirje.

            Veikkaan siis, että olet meillä asiakkaana myös henkilötunnuksellasi. Sinulla on tuon 050-alkuisen numeron lisäksi siis todennäköisesti kuluttaja-asiakkaan liittymä, jonka yhteystietoihin/laskutusosoitteeksi on päivitetty yrityksen nimi ja osoite. Se voisi selittää, miksi kuluttaja-liittymää koskeva kirje on tullut yrityksen nimellä.

            Kollegat kuluttaja-aspan Twitterissä voivat auttaa sinua selvittämään tämän omissa nimissäsi olevan liittymän tilanteen. Sopiiko tämä sinulle?

            [email protected]

          2. Anteeksi Tuija, moitteeni ei ollut lainkaan sinulle suunnattu. Selität tilanteen ihan ansiokkaasti.

            Narisenkin tässä siitä, millaisen sopan tuotehallinnastanne vastaavat ihmiset ovat osanneet keittää.

            Toki ymmärrän, että tämä nykyinen kokonaisuus on luultavasti perua jos jonkinlaisista historiallisista käänteistä ja jäänteistä.

            Joka tapauksessa nyt olisi palvelukehityksenne aika pitää pieni tuumaustauko ja miettiä, miten raivata tuoteviidakkoanne ihmisen ymmärrettäväksi.

  4. Hei vielä,
    kiitos tarkennuksesta!

    Olet oikeassa. Ymmärrän hyvinkin, että tällä hetkellä meidän tarjooma voi vielä vaikuttaa hieman sekavalta, varsinkin jos on asiakkaana sekä yritys- että kuluttajasegmentissä.

    Sen verran voin sanoa, että selkeyttäminen ja yksinkertaistaminen on meillä tapetilla ja työn alla kautta linjan digitalisaation buustaamana. Uskon, että tämä näkyy pian asiakkaidenkin suuntaan.

    Kiitos sinulle vielä arvokkaasta palautteesta. Olen vienyt sitä eteenpäin ja sieltä palvelukehityksen suunnastakin on ehkä täällä blogissa jo käyty.

    Jos tarvit apua, niin tiedät, mistä meidät löytää :-). Mukavaa loppuviikkoa!

    [email protected]

  5. Mielenkiintoista on tämä markkinointi. Lupaus 300 Mbit/s nopeudesta menee väkisin valehtel… liioitteluksi, koska käsittääkseni teoreettinenkin maksimi on 260 Mbit/s ja sekin ainoastaan siinä harvinaisessa tilanteessa, että verkon ainoa käyttäjä on aivan maston vieressä.

    100 Mbit/s on sekin harvojen herkkua Kehä ykkösen ulkopuolella, se kun vaatii alle kilometrin suoran yhteyden tukiasemaan – ja taaskaan ei saa olla naapuri linjalla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta
Jari Parantainen

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta

Mistä tuotteistaminen kannattaa aloittaa? No, tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta tietenkin. Käänteinen marssijärjestys antaa projektille lentävän lähdön.

Sorcolorin hinnoittelu poikkeaa alan käytännöistä edukseen. Se jää kerralla mieleen.
Jari Parantainen

Sorcolorin hinnoittelu jää jokaiselle mieleen

Sorcolorin hinnoittelu on maalausliikkeelle poikkeuksellinen. Asuntonsa maalaamista pähkivän asiakkaan ei tarvitse pyytää myyjää edes arviokäynnille, koska urakan hinta on jo etukäteen tiedossa. Selkohinta helpottaa ostamista ja poistaa riskin tunnetta.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action