Sellaista bisnestä ei ole olemassakaan, jota ei voisi tuotteistaa. Jos norjalainen rikollinen osaa konseptoida, pitäisi sen kaiken järjen mukaan onnistua myös suomalaiselta asiantuntijalta.

Perustuuko kilpailuetusi vankkaan asiantuntemukseesi? No hyvä, silloin se on aina konseptoitavissa myös tuotteeksi. Mutta on aivan luonnollista, jos ensimmäinen ajatuksesi kulkee jotenkin tähän tapaan:

"Tuotteistaminen kuulostaa tosi hyvältä ajatukselta. Harmi vain, että asiantuntemukseni on niin ainutlaatuista, ettei sitä ole mahdollista tuotteistaa."

Väitän kuitenkin, ettei mikään ole maailmassa niin ainutlaatuista tai valmista, ettei sitä muka voisi paketoida ja monistaa.

Naapurimaassamme Norjassa luettiin Nosteen Tuotteistajan pikaopas ennakkoluulottomasti jo aikoja sitten. Tulokset kirjaimellisesti räjäyttivät pankin.

Nimittäin vuonna 2004 norjalaiset ihmettelivät röyhkeitä ryöstöjä, joiden kohteena olivat arvokuljetukset, taidemuseot, pankit ja muut rahalaitokset. Naamioidut ryöstäjät käyttivät varsin hanakasti aseitaan työtehtävissään.

Sitten syyskuussa poliisi sai verekseltään kiinni kaksi ryöstäjää kesken rahankuljetusauton ryöstön Oslossa. Toinen miehistä kuului moottoripyöräjengiin ja toinen uusnatseihin.

(Rikoksen tutkintaa helpotti se, että lähistöllä pornoa purkittanut filmiryhmä oli vaihtanut joustavasti kuvaustensa aihetta kesken kaiken.)

Norjan poliisi huomasi mielenkiintoisen asian. Kiinni saatujen miesten keikka noudatti pitkälti samaa ammattimaista kaavaa kuin monet aikaisemmatkin rikokset. Syykin selvisi: roistot olivat lisenssoineet valmiiksi tuotteistetun ryöstöpaketin!

Tuntemattomaksi jääneet tuotteistajat tekivät ensin taustatyöt. He selvittävät kohteen turvajärjestelyt, aikataulut ja ympäristön riskit. Paketin tilaaja sai täydellisen ryöstöreseptin, joka sisälsi yksityiskohtaiset toimintaohjeet, osanottajaluettelon, varusteet ja pakoreitit.

Mikä hienointa, konsepti oli aina sovitettu ostajan taitojen ja kokemuksen mukaiseksi. Se todisti jälleen kerran sen, että tuotteistamisen tuloksena voi aivan hyvin syntyä asiakaskohtaisia ratkaisuja.

Norjan poliisi joutuikin vain toteamaan, että Oslon ryöstössä käytetyn kaltaisista valmiista "ryöstöpaketeista" oli tullut kuumaa kauppatavaraa alamaailman markkinoilla.

Myös tuotteen hinnoittelumenetelmä oli sovitettu kohderyhmän tarpeisiin. Etenkin aloittelevat asiakkaat olivat tietysti persaukisia. Siksi ryöstöpaketin myyjä sopi provisiosta niin, että hän sai palkkiokseen osan ryöstösaaliista.

Voisiko liiketoimintasi lähteä laajentumaan lisenssimallin tai franchising-bisneksen keinoin? Erityisesti asiantuntijapalvelujen markkinoilla on vielä paljon tilaa tuotteistetuille paketeille.

Lähde: HS 9.9.2004