Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Mikä se nimi olikaan?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Nimiprojektin tulos on useimmiten mitätöntä tuubaa. Markkinoija selittää vikkelästi, että hyvät vaihtoehdot ovat jo loppuneet. Todellisuudessa syy piilee hänen pelkuruudessaan.

Tuotteita ja yrityksiä on aivan liikaa. Niille kaikille pitäisi keksiä nimet. Eikä mitä tahansa merkkijonoa, vaan jotain mieleenpainuvaa. Rohkeimmat haaveilevat jopa sellaisesta nimestä, että se jo yksin lisäisi myyntiä.

Käytännössä ideariihten tulokset ovat säälittäviä turauksia.

Missään muissa hankkeissa markkinointijohtaja ei tyytyisi yhtä surkeaan työhön. Hän ei ymmärrä, että nimellä voisi tehdä ihmeitä.

Tavallisesti nimitalkoiden osallistujat selittävät, ettei heiltä kerta kaikkiaan irronnut hyviä ideoita. Ja että kaikki hyvät nimet oli jo varattu. Minkä sille mahtaa, että projekti käynnistyi sata vuotta liian myöhään.

Tavallaan se on aivan totta. Mutta ongelma ei ole se, että vaihtoehdot olisivat loppuneet. Kyse on jälleen kerran silkasta pelkuruudesta.

Jopa aivan loistavia nimiä olisi maailma pullollaan. Ne tarttuisivat kerralla mieleen. Ne herättäisivät tunteita.

Mutta kun jokin asia todella herättää tunteita, silloin se väistämättä jakaa asiakaskunnan kahtia. Se on hinta, jota ylivoimainen enemmistö yritysten käytävillä luikkivista hiirulaisista ei kerta kaikkiaan kestä.

USA:ssa toimii insinöörivetoinen yritys, jonka nimi on The Big Ass Fan Company.

Kyllä, se todella myy isopersetuulettimia tai -puhaltimia kiinteistöjen ilmanvaihtojärjestelmiin. Värkkien halkaisija on suurimmillaan yli 7 metriä.

Firma aloitti vuonna 1999. Alkuperäinen nimi oli karmaisevan puiseva HVLS Fan Company. Mutta kun jokainen uuden puhaltimen ostanut asiakas puhui isopersetuulettimesta, vuonna 2002 mukaan tullut markkinointiheppu* Bill Buell päätti ristiä yhtiön uudestaan.

Buell osui napakymppiin. Eihän kukaan voi unohtaa tuollaista nimeä, jos sen vain on kerran jossain nähnyt. Liikevaihto kasvoi rajusti. Se ohitti kymmenen miljoonan taalan rajapyykin jo neljäntenä vuonna.

Pulju on myynyt ja asentanut kymmenessä vuodessa hurjat 35 000 puhallinta kymmeniin eri tarkoituksiin ympäri maailmaa.

No selvähän se, että nimi herättää tunteita puolesta ja vastaan. Palautetta tulee enemmän kuin riittävästi. Firman verkkosivut ovatkin olleet ajoittain lujilla: parhaimmillaan hittejä on tullut lähes 18 miljoonaa yhdessä päivässä.

Paskantärkeät pönöttäjät tietenkin tuhisevat: ”En koskaan voisi ostaa teiltä mitään, koska nimenne on niin mauton, ala-arvoinen ja vastoin kaikkia arvojani.”

Toisaalta monet ovat a) riemuissaan provokaatiosta  ja b) erittäin tyytyväisiä, että rajoja rikkova nimi saa nutturapäät raivoihinsa.

Lue itse, millaisia mielipiteitä yleisöltä ja asiakkailta irtoaa. The Big Ass Fan Company julkaisee palautteet verkkosivuillaan.

Vaihteenhoitaja Melissa Chesser kertoi vuonna 2004 julkaistussa lehtijutussa työstään. Hänellä oli tapana vastata puhelimeen tietenkin firman nimellä. Usein hän ei muuta ehtinytkään, kun soittaja alkoi jo nauraa.

Mieleenpainuvia nimiä riittäisi vaikka kuinka. Pelkurin itsesensuuri rajoittaa valikoiman murto-osaan kaikista vaihtoehdoista.

* Bill Buellin käyntikorttiin on painettu titteliksi ”The Marketing Guy”.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

10 kommenttia

  1. Osuit taas otsassa olevan naulan kantaan. Lempikiroilujani asiakkaiden parissa on ”pyhän vakuuttavuuden säilyttämiseen” liittyvät uskomukset. Mitä tai mikä se edes on??? Haluaako kaikki olla harmaita, tyylikkäitä vakuutuslaitoksia, vaikka myisi hedelmäsmoothieita? Kyllä näitä Soneroita riittää tässä maassa jo yli tarpeiden.

    Pidin 90-luvulla Novoon kuuluvaa tietokoneliikettä Turussa ja saimme myyntiin sen aikaisiin koneisiin nähden hirmutykit, IBM:n paksukoppaiset R52 tmv. tyhjänpäiväisen nimen omaavat mallit. Ne myivät ihan ok ja niiden myynnistä myyjät saivat hyvät lisäprovikat.

    Eräänä aamuna leikin hieman wordillä, ja tein koneiden yhteyteen uudet kyltit. Nimesin ne Paksu-Bertoiksi, kirjasinkoolla 88. Megahertzioksennukset vaihdoin Rolls Royce -termeihin tyyliin: teho: riittävä kaikkeen, jne. Nimesin siinä samalla myös muut myynnissä olleet tietokonemallit saman linja mukaiseksi. Siellä oli Kirjanpito-Kaisaa ja Peli Pelotonta.

    Ja kyllä kannatti. Myimme Paksu-Bertta -mallit Suomesta loppuun, ja myimme niitä lopulta niin paljon enemmän kuin muut, että IBM:n hemmojen oli pakko tulla katsomaan mitä helvettiä siellä Turussa puuhataan. Kaksi vuotta koneiden myynnin jälkeen jotkut vielä kysyivät Paksu-Berttojen perään kaihoisasti.

    Ei nimi miestä pahenna, päinvastoin.

    1. Kiitos kaimaseni, esimerkkisi on loistava!

      Yksi konkreettinen näyte paskahousujen mietteistä on nimi, jota olen ehdottanut monta kertaa eri yhteyksissä. Se on niinkin järisyttävä kuin Enkeli.

      Suomalaisen korporaatioelukan kantti ei riitä noin raivoisan ”rohkean” nimen käyttämiseen. Ties vaikka jumalainen salama iskisi päähän, jos hän sortuisi moiseen rienaukseen!

      Ei sillä, että tuo nimiehdotus näin irrallisena vaikuttaisi mitenkään erityiseltä. Mutta tiettyihin tilanteisiin se olisi sopinut (firman nimen kanssa yhdistettynä) kuin nenä päähän.

      Kun markkinoijan rohkeus ei riitä edes Enkeliin, siinä ei auta itku ei rukous. Hän saa juuri ansaitsemansa myyntitulokset.

  2. Perustin kaverin kanssa -99 avoimen yhtiön, jonka nimivalinta ei mennyt ehkä ihan putkeen… tai meni, vaikea sanoa. Mietittiin nimeä firmalle niin kaveri sanoi, että hänellä olisi valmiina osoite backeye.net (slangia backeye=persereikä). Tuntui hyvältä ajatukselta olla uusmedia-alan persereikä, joten nimeksi tuli Backeye avoin yhtiö. Myöhemmin kun tehtiin Compaqille alihankintaa niin kysäisin varmuuden vuoksi heiltä, että sopiiko jos käytän heidän nimeään referenssinä. Vastaus oli, että se sopii heti sen jälkeen kun olemme vaihtaneet nimeämme, Compaq ei halua julkisesti olla yhteistyössä persereiän kanssa. Pimennossa he kyllä häärivät persereiän parissa kolme vuotta 🙂

    1. Janne, puhut kyllä asiaa!

      Hiukan vastaava esimerkki oli softafirmamme Bittipaja Oy, jota pyöritimme 1990-luvun jälkipuoliskon. Kävi vähän samalla tavalla kuin teidän tapauksessanne. Isojen firmojen pomojen mielestä ei kuulostanut kovin kaksiselta kertoa, että heidän järjestelmiään hoiteli nakkiputkalta kuulostava firma. Niinpä olimme selkärangattomia ja vaihdoimme nimen muka komeammalta kalskahtavaksi Business Robotics Oy:ksi.

      En kuitenkaan enää nykyisin lähtisi vaihtamaan niemeä pelkkien itsetunto-ongelmien vuoksi. Päinvastoin markkinoisin Bittipajaa Suomen pienimpänä (ja ainoana epätäydellisenä) it-firmana.

      Esimerkiksi Marimekko on niin älytön nimi, että jos omistajien veri olisi yhtään vapissut, se olisi takuulla mennyt vaihtoon jo monta kertaa menneinä vuosikymmeninä.

  3. Tolla Big Ass Fanissa on muutenkin hiukkasen seurattu aikaa. Siellä on nätisti tuotu yhteisöllisyyttä sivuille mukaan. Ja sivut on kiva sekoitus asiallista ja asiattomuutta.

  4. Moi ja kiitos taas Jari hyvästä kirjoituksesta! Seuraan blogiasi säännöllisesti hiljaa takavasemmalta, mutta tähän väliin on pakko huikata (ja tietysti samalla mainostaa omaansa) terkkuja Nirppanokalta. Vuosi sitten otin toiminimen, ja ihmettelin suuresti kun näinkin herkullinen fi-domain oli vapaana. Markkinointi ei ole kummoista, mutta arvaappa vaan jäänkö asiakkaan mieleen kun hän on yhdenkin kerran Nirppanokkaan törmännyt 🙂

    Eli kyllä niitä hyviä nimiä todellakin piisaa!

  5. Mainiota Päivi. Minulla on melkein samanlainen tarina…

    Olen hirrrrvittävän huono ihmisten nimien kanssa…ja joskus siitä seuraa nolojakin tilanteita. Mietiskelin kerran, että kuinka saisin itseni leimattua ihmisten mieleen?! Jos minä en muista kaikkien tapaamieni ihmisten nimiä, niin kuinka he muka muistaisivat minut.

    Vastaus olikin yllättävän lähellä..vanhempani ovat ristineet minut Heidiksi…ja sukunimi on Moilanen…josta keksin olla virallinen HooMoilanen. Näin olen esitellyt itseni virallisissa ja ei niin niin virallisissa yhteyksissä. Noin 98 % ihmisistä hymyilee nimelleni (ja varmaan myös säälii), mutta ainakin jään mieleen.

    Nyt olen ylpeä HooMoilanen-toiminimen vetäjä. Mitä kaikkea tästä voikaan saada aikaiseksi! Uskottavaa tai ei, aina ei pidä olla niin vakavaa. 🙂

  6. Terve,

    Kirjoitit Jari aikaisemmin:
    ”markkinoisin Bittipajaa Suomen pienimpänä (ja ainoana epätäydellisenä) it-firmana.”

    Olen rekisteröinyt nimen Tmi bittipaja.fi. Verkkotunnuksen bittipaja.fi

    Tarkoituksena on tarjota pääsääntöisesti palveluita mikroyrityksille. Minulla on tähän liittyen 2 kysymystä:

    1) Onko nimi huono tähän tarkoitukseen varsinkin, kun ajattelin rakentaa nimestä brändin.

    2) Mitä mieltä olet sissimarkkinoinnin näkökulmasta käyttää jo valmiiksi linkitettyä verkkotunnusta ja nimeä?

    1. Jussi,

      Olen hiukan jäävi arvioimaan Bittipaja-nimeä, kun se on itselleni liian rakas. Olihan se kuitenkin ensimmäisen yritykseni tunnus. En itse olla ajattelematta, että se on pieni yritys. Sellainen Bittipaja aikanaan oli.

      Mutta noin muuten olen sitä mieltä, ettei nimi firmaa pahenna. Kaikki riippuu siitä, millaisen mielikuvan haluat (ja jaksat) Bittipajalle rakentaa. Ei kai mikään periaatteessa estä sitä, että nimi yhdistyisi tuhannen it-huippuammattilaisen organisaatioon?

      Toisaalta pienen yrityksen mielikuva saattaisi olla nykyisin hyvinkin tehokas. Monet meistä ovat kyllästyneet isoihin, kasvottomiin organisaatiokoneisiin. Päinvastainen houkuttaa yhä useampia.

      Kuten olen tainnut pariin kertaan mainita, esimerkiksi Marimekko on nimenä sellainen, että tuskin se on alun perin kuulostanut mitenkään hohdokkaalta. Mutta kun firman vetäjänä (ja suunnittelijoina) on ehtinyt työskennellä montakin alansa gurua, yritys on saanut vuodesta toiseen kokoonsa nähden aivan suhteettomasti julkisuutta ja ilmaista mainosta. Sitä paitsi nimi on kuitenkin erottuva ja itsevarma.

      On muuten vaikea kuvitella, että mies olisi antanut yritykselleen moista nimeä.

      Luulen, että bittipaja.fi-muodosta saattaa olla joskus hyötyä. Onhan siihen sisäänrakennettuna kehoitus naputella osoite verkkoselaimeen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Koulutuspalaute: Pyyhepino jäi ihmetyttämään

Kävin toissailtana vetämässä kolmituntisen sissimarkkinointikoulutuksen Tuusulan Onnelassa. Käsiäänestyksen perusteella selvä enemmistö yleisöstä oli yrittäjiä. Tilaisuuden järjestäjä Keuke tietää luultavasti tarkan pääluvun. Mutta veikkaisin, että se osui johonkin 150–200

Sivistyneen konsultin sissimarkkinointi
Jari Parantainen

Sivistyneen konsultin sissimarkkinointi

Lotta on toimittaja. Hän aikoo kirjoittaa jutun, jonka aiheena on sissimarkkinointi – tai niin ainakin päättelin hänen listaamistaan esimerkeistä. Lupasin jatkaa luetteloa muutamalla näytteellä. Sissin keinot näyttävät usein

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Noste-energiapakkaus aiheuttaa riippuvuutta

Tiedemiehet selvittivät tuomareiden puolueettomuutta. Koehenkilöiden työ oli arvioida vankien ehdonalaista vankeutta koskevia hakemuksia. Tuomari käytti kunkin tapauksen tutkimiseen keskimäärin 6 minuuttia. Tyypillinen ratkaisu oli kieltävä.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.