Mitä sissimarkkinointi tarkoittaa?

Sissimarkkinointi tarkoittaa muutakin kuin oivaltavia mainoksia

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Sissimarkkinoinnin määritelmä näyttää riippuvan täysin siitä, keneltä sitä kysyy. Tämä näkyi selvästi, kun pyysin Twitter-kansalta vinkkejä tuoreista sissimarkkinoinnin esimerkeistä. Mutta käsitteen isän Jay Conrad Levinsonin (1933–2013) määritelmä kertoo kyllä selkeästi, mitä sissimarkkinointi tarkoittaa.

Kävin vetämässä joulukuun alussa Kauppakamarin koulutuksen, jonka aiheena oli sissimarkkinointi. Sain eräältä osallistujalta tällaista palautetta:

”Asiantunteva ja sujuvasanainen luennoitsija, mut caset ja nostetut esimerkit olivat vanhoja, yli 15 vuoden takaa. Mielenkiintoisia toki sinänsä, mutta tämä(kin) aihe paljon mennyt eteenpäin ja mielelläni olisin enemmän kuullut tuoreempia caseja.”

Ajattelin nolona, että olen tässä(kin) asiassa pudonnut kehityksen kärryiltä.

Toisaalta seuraan kyllä tiettyjä aiheita tarkasti juuri siksi, että nappaan hanakasti kaikki hyvät esimerkit koulutusteni aineistoksi. Sissimarkkinointi on tietysti* sellainen toimiala, jota kyttään herkeämättä.

(* Miten niin ”tietysti”? Kaikille sivistymättömille moukille tiedoksi, että Sissimarkkinointi oli ensimmäinen kirjani.)

Päätinkin tarkistaa, missä sissimarkkinointi nykyään menee. Kysyin twitteristeiltä, olisiko heillä kertoa esimerkkejä tuoreista sissikampanjoista.

Onko sissimarkkinointi tosiaan uudistunut niin, etten enää edes tunnista sitä? Päätiin kysyä asiaa Twitterissä. Vastauksista löytyi kyllä pari mainiota sissi-iskua. Mutta samalla näkyi, miten monenlaisia käsityksiä ihmisillä on siitä, mitä sissimarkkinointi tarkoittaa.
Onko sissimarkkinointi tosiaan uudistunut niin, etten enää edes tunnista sitä? Päätiin kysyä asiaa Twitterissä. Vastauksista löytyi kyllä pari mainiota sissi-iskua. Mutta samalla näkyi, miten monenlaisia käsityksiä ihmisillä on siitä, mitä sissimarkkinointi tarkoittaa.

Millaisia sissimarkkinoinnin esimerkkejä sain vastaukseksi?

Sain muutamassa tunnissa mahtavan kokoelman esimerkkejä siitä, miten sissimarkkinointi puksuttaa nykyisin. Erityisesti yksi listan kampanjoista edustaa mielestäni sissimarkkinointia puhtaimmillaan.

Ehdotukset ovat tässä satunnaisessa järjestyksessä. Suluissa on vinkin antajan nimi ja linkki hänen alkuperäiseen twiittiinsä.

Osa ehdotuksista on toki spekulaatiota. Kukaan meistä tuskin tietää, oliko Teslan Cybertruck-lanseerauksen tarkoituskin mennä pieleen vai ei.

Elon Musk on muutenkin epeli, joka osaa käyttää maksutonta julkisuutta taitavasti hyväkseen. Hän ei tarvitse mainontaa tai muuta maksullista markkinointia, koska tiedotusvälineet ja sosiaalinen media huolehtivat sekä Teslan että SpaceX:n tempausten levittämisestä yrittäjän puolesta.

Mitä sissimarkkinointi ei tarkoita?

Mutta ovatko Muskin masinoimat tapahtumat hyviä esimerkkejä sissimarkkinoinnista?

No, eiväthän ne kyllä sitä ole.

Sissimarkkinoinnin konsepti sai alkunsa nimenomaan rahattomien yrittäjien tarpeista. Siksi on vaikea ajatella, että vaikkapa Teslan urheiluauton paiskaaminen avaruuteen olisi sissimarkkinointia. Se sentään maksoi kymmeniä miljoonia taaloja.

Listasta näkyy muutenkin selvästi, miten sissimarkkinointi ja muuten vain nokkela markkinointi menevät sekaisin.

Finlaysonin vastuuttomat lakanat -kampanja on siitä hyvä esimerkki.

Finlaysonin vastuuton pussilakanasetti on ilman muuta nerokas markkinointikonsepti, jonka taustalla on kontrastiperiaate. Toisin sanottuna viesti perustuu konkreettiseen ja herättävään vertailuun. Mutta muuten on vaikea keksiä, miksi esimerkiksi Hesarin etusivulle sijoitetut mainokset olisivat juuri sissimarkkinointia.
Finlaysonin vastuuton pussilakanasetti on ilman muuta nerokas markkinointikonsepti, jonka taustalla on kontrastiperiaate. Toisin sanottuna viesti perustuu konkreettiseen ja herättävään vertailuun. Mutta muuten on vaikea keksiä, miksi esimerkiksi Hesarin etusivulle sijoitetut mainokset olisivat juuri sissimarkkinointia.

Jukka Kurttila & kumppanit osaavat kyllä rakentaa fiksusti puheenaiheita kerta toisensa jälkeen. Silti on vaikea keksiä, miksi kallis mediakampanja olisi juuri sissimarkkinointia.

Sissimarkkinointi ei tarkoita sitäkään, että joku osaa kirjoittaa omaperäistä tai vitsikästä tekstiä – niin harvinaista ja hienoa kuin se onkin. Listalla on monta esimerkkiä taitavasta copywriter-työstä, kuten @dbrand, Nopeet.fi ja Valco.fi.

Myös Varusteleka on tunnettu riemukkaista tuotekuvauksistaan, joista on kertynyt jo monta kertaa Mainonnan eettisen neuvoston mussutusta. Tällekin listalle Varusteleka päätyi uiskentelemalla virkistävästi vastavirtaan. Kun monet yritykset polkevat hintojaan ja tuhoavat katteitaan mustana perjantaina, Varusteleka päätti toimia toisin.

Myös räppäri Heikki Kuulan väärennetty linnan kutsu ansaitsee kunniamaininnan juuri anarkistisesta asenteestaan.

Hyvä sissimarkkinointi perustuu usein siihen, että se sorkkii pyhiä asioita ja herättää tunteita.

Presidentin pippalot on juuri sellainen pystyynkuollut instituutio, jonka härnääminen soveltuu sissikäyttöön aivan erinomaisesti.

Tätä sissimarkkinointi tarkoittaa parhaimmillaan

Mielestäni yksi listan kampanjoista solahtaa sissimarkkinointi-kategoriaan täydellisesti:

  1. Markkinoija käytti rahan sijasta mielikuvitusta, aikaa ja vaivaa.
  2. Keinot olivat epätyypillisiä.
  3. Etukäteen hirvitti, mutta jälkikäteen nauratti.
  4. Sissi ei sortunut hinkkaamaan kampanjastaan virheetöntä.
  5. Kampanja ylitti tiedotusvälineiden julkaisukynnyksen.
  6. Sissimarkkinointi johti haluttuun tulokseen.

Listan viimeinen kohta on tietysti oleellinen. Sissimarkkinointi voi olla vaikka kuinka oivaltavaa sinänsä. Mutta usein jo tavoite jää epäselväksi – tuloksista puhumattakaan. Tässä tapauksessa sekä tavoite että tulos olivat pässinselviä.

Voittaja: Julius Repo työnhaussa

Mielestäni kauppatieteiden ylioppilas Julius Repo edustaa sissimarkkinoijan arkkityyppiä kaikkein parhaiten. Vinkin hänen kampanjastaan lähetti Heli Katajamäki.

Vuonna 2012 tämä (silloin 21-vuotias) opiskelija halusi löytää kesätöitä. Hän äkkäsi jostain valokuvan, jossa joku seisoi kyltin kanssa USA:ssa.

Nuori mies osoitti heti oikeaa sissiasennetta jo siinäkin mielessä, että hän pölli idean surutta. Pian hän sisseili Helsingin rautatieasemalla oman plakaattinsa kanssa.

Tätä sissimarkkinointi tarkoittaa puhtaimmillaan. Ilta-Sanomat nosti 21-vuotiaan kauppatieteiden ylioppilaan sissikampanjan lehden sivuille vuonna 2012. Julius Repo kertoi jutussa, että etukäteen operaatio jännitti ihan sikana. Se onkin usein hyvän sissimarkkinoinnin tärkempiä tunnusmerkkejä.
Tätä sissimarkkinointi tarkoittaa puhtaimmillaan. Ilta-Sanomat nosti 21-vuotiaan kauppatieteiden ylioppilaan sissikampanjan lehden sivuille vuonna 2012. Julius Repo kertoi jutussa, että etukäteen operaatio jännitti ihan sikana. Se onkin usein hyvän sissimarkkinoinnin tunnusmerkki. (Kuva Ari-Veikko Peltonen / Ilta-Sanomat)

Juliuksen kampanjasta tuli Ilta-Sanomien päivän kommentoiduin juttu.

Sissimarkkinoinnin budjetti oli pyöreät nolla euroa. Mikä tärkeintä, myös kesätyöpaikka löytyi. Miekkonen päätyi OP-Pohjolan leipiin.

Julius oli hereillä ja kommentoi keskusteluamme Twitterissä:

Julius kommentoi Twitterissä asiaa, joka erottaa todelliset oikeat sissimarkkinoijat aikojista. Usein sissimarkkinoinnin koulutus valuu hukkaan siksi, että tieto muuttuu erittäin huonosti toiminnaksi. Se johtuu siitä, että hyvä sissimarkkinointi pelottaa lähes aina.
Julius kommentoi Twitterissä asiaa, joka erottaa oikeat sissimarkkinoijat aikojista. Usein myös sissimarkkinoinnin koulutus valuu aivan hukkaan siksi, että tieto muuttuu erittäin huonosti toiminnaksi. Se johtuu siitä, että hyvä sissimarkkinointi pelottaa lähes aina.

Toki tämäkin esimerkki on pian kahdeksan vuotta vanha. Mutta en ole koskaan ymmärtänyt, miksi erinomainen näyte, periaate tai kampanja muuttuisi yhtäkkiä huonoksi jonkin ”parasta ennen” -päiväyksen jälkeen.

Sissimarkkinointi tarkoittaa epätyypillisiä markkinoinnin keinoja, jotka tuottavat maksimituloksia minimipanoksin.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

Yksi kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Noste-energiapakkaus aiheuttaa riippuvuutta

Tiedemiehet selvittivät tuomareiden puolueettomuutta. Koehenkilöiden työ oli arvioida vankien ehdonalaista vankeutta koskevia hakemuksia. Tuomari käytti kunkin tapauksen tutkimiseen keskimäärin 6 minuuttia. Tyypillinen ratkaisu oli kieltävä.

Avoin kirje opetusneuvos Jorma Aholalle
Jari Parantainen

Jorma-ohjelma ei purrut

Avoin kirje on sinänsä tehokas ilmoitusmuoto. Sen useimmat lukevat, toisin kuin vastaavan kokoista mainosta.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action