Varmaan se toimii käytännössä, mutta toimiiko se teoriassa?

Varmaan se toimii käytännössä. Mutta toimiiko se teoriassa?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

1. Kamera

– Katos tätä. Aika hienon kuvan räppäsin meidän koirasta.

– Joo muuten, tosi vauhdikas on! Mutta miten sä otit sen kuvan?

– Ööö, siis miten niin miten? Mä vain painoin tästä tätä nappia.

– No sitä mä vähän veikkasinkin, että niin siinä on käynyt. Sä et taida tietää paljonkaan tuollaisen järkkärin mahdollisuuksista, vai mitä?

– Niin no, en mä varmaan kaikkea tiedä. Mutta eikö me just oltu samaa mieltä siitä, että Turrin kuva on tosi hyvä?

– Juu, ei siinä sinänsä mitään. Hienohan se on. Mutta eikö sun kuitenkin kannattaisi opetella vähän syvällisemmin sitä, miten tuollainen kallis värkki oikeasti toimii?

2. Kampanja

– Hienoa, että täällä brändityöryhmässä raivasitte aikaa!

– Eipä mitään, kiitos että tulit käymään. Mutta kun päivän agendalla on pitkä liuta aiheita, niin sukelletaanko suoraan asiaan, jos sopii.

– Ilman muuta sopii! Näytän tästä saman tien meidän kampanjan tulokset. Myynti kasvoi kaikissa myymälöissä keskimäärin 34 %. Aika hurjaa, vai mitä?

– No on kyllä aika muikeita tuloksia! Paljonko tuli katetta lisää?

– Tulihan sitä yli puoli miljoonaa parissa viikossa. Me ollaan tästä kyllä suoraan sanottuna aika ylpeitä.

– Kuulostaa hyvältä. Mutta oikeastaan me pyydettiin sut tänne sen takia, että toi teidän – kai sitä pitää sanoa markkinointimateriaaliksi – on herättänyt täällä melkoisesti keskustelua.

– Selvä. Mitä siitä? Sehän on ihan vain tommonen…, no siis räiskäle. Keltainen räjähdys ja tarjoushinta isolla siinä keskellä. Tilattiin pahvit suoraan painosta, kun meidän markkinointiosastolla oli jotain muuta kiirettä.

– No sepä se, että tässä meni nyt montakin asiaa pieleen. Ensinnäkään sehän ei noudata meidän brändiohjetta ollenkaan. Eevakin vähän pahoitti mielensä siitä, kun tilasitte ne kamat niin sanotusti hänen selkänsä takana.

– Okei, mä ymmärrän. Mutta ei kai niitä joulukampanjoita oikein voi lykätä tammikuullekaan, vai mitä? Ja kuten sanottu, aivan mahtava menekki tässä saatiin.

– Juu, mutta sä et nyt ihan tunnu ymmärtävän, että minkä takia meillä täällä firmassa on alun perinkään perustettu tämmöinen brändityöryhmä. Ei tämä nyt ole ihan noin suoraviivaista kuitenkaan.

3. Laihdutuskuuri

– Mä voin näyttää tästä kännykältä tätä mun painokäyrää. Kato, nyt on kymmenen kiloa lähtenyt puolessa vuodessa.

– Siltä näyttää. Mutta mehän sovittiin silloin keväällä vähän siitä, mikä meidän työnjako vois olla. Sitähän varten sä tänne meidän salille tulit, että halusit peeteen palveluja, eikö niin?

– Totta. Ei ole kyllä yhtään kaduttanut. Olen ollut näihin tuloksiin tosi tyytyväinen!

– Mahtavaa, mutta sitten yksi juttu: eikö me juurikin sovittu siitä, että sä et laskisi niitä kaloreita koko ajan?

– Niin, olihan siitä tietysti jotain puhetta. Eikö tää kuitenkin ole nyt mennyt justiinsa niin kuin pitikin? Paino on pudonnut ihan suunnitelman mukaan.

– Onhan se ihan hienoa. Silti mun on pakko muistuttaa, kumpi meistä on painonpudotuksen asiantuntija ja kumpi insinööri. Mä olen kumminkin alan influensseri. Ja ihminen on tosi mutkikas psykofyysinen kokonaisuus.

– Totta tietysti. Mä olen vain huomannut, että jos mä syön vähemmän kaloreita kuin mä kulutan, niin paino tulee alas ihan väkisinkin.

– Siltähän se tietysti saattaa maallikosta vaikuttaa. Mutta onko sulla mitään lähteitä tuon sun väitteen tueksi? Tosi moni painonhallintaa koko ikänsä tutkinut asiantuntija samaa mieltä siitä, että kaloreita ei pidä laskea.

– Mitä helkkarin lähteitä? Vaaka näyttää, että mun paino on…

– Sori, että keskeytän, mutta tuo on nyt just tollasta mutkikkaan asian yksinkertaistamista. Se ei vain toimi, usko nyt. Eikä yhden ihmisen kokemusta voi mitenkään yleistää.

Älä sorru selittämään, miten mutkikasta kaikki on. Asiakkaasi maksaa juuri siitä, että asiantuntija toimittaa hänelle yksinkertaisia ratkaisuja.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

7 kommenttia

  1. Ihan oikeassahan olet tuon painonpudotuksen suhteen. Juuri noin yksinkertaistahan se on. Tosin yksinkertainen voi olla käytännössä monelle vaikeaa.

    Miksi siis Painonvartijat (tekevät juuri kuten kuvaat) eivät pääsääntöisesti tuota pitkäkestoisia tuloksia ja Jonin opit joita kritisoit, tuottavat?

      1. Painonvartijat laittoi Suomessa lapun luukulle, kaippa se jostain kertoo? Vai olivatko asiakkaat niin hullaantuneita konseptiin että oppivat systeemin ja tekivät painonpudotuksen systeemin opittuaan omatoimisesti? (En usko)

        Kuten seuraavassa jutussa kerrottu, tuon aukon on ilmeisesti paikannut Fitfarm, osin Keventäjät. Myös Jonin firma taitaa olla asiakkaiden saadun palautteen (eurot) perusteella toimiva konsepti.

        https://www.talouselama.fi/uutiset/te/f371bc27-d6c5-3279-98e0-c0792ef5bdb5

        Fysiikan lait toimivat ja kaikki tietävät että olet aivan oikeassa tuossa kuluta enemmän kuin syöt niin laihdut. Olikohan jossain Suurin Pudottaja-ohjelmassa vuosia sitten kun joku herrasmies vei koko voiton sillä että joi päivät kossua vissyllä – tiesi tarkkaan lasketut kalorit 😀

        1. Katselin aiheesta brittidokumentin eilen illalla. Käyttäytymistieteilijä oli laatinut ovelan kokeen. Tulokset olivat karuja.

          Koehenkilöt arvioivat syömänsä kalorit pieleen niin, että päivässä heille kertyisi 300 kaloria enemmän kuin he luulivat.

          Siitä voi sitten näppärästi laskea, että tuota tahtia kertyy kilo ylimääräistä vyötärölle alle kuukaudessa.

          Kuten tieteilijä totesi, me ihmiset olemme surkeita arvioimaan tällaisia asioita.

          Muuten aivan samasta syystä autossa on nopeusmittari. Ihminen on huono arvioimaan nopeuttaan.

          Silti kukaan ei ala selittää, että autolla ajaminen on mutkikas juttu – vaikka se tietysti sitä on. Tai että ylinopeus on seurausta mutkikkaasta elämäntilanteesta ja jatkuvasta kiireestä ja seliseli.

          Sen sijaan jokainen joutuu tuijottamaan mittaria silmä kovana. Muuten alkaa putoilla muikeita laskuja poliisilta.

          1. Luolamiehen heuristiikathan siellä taustalla tämän taitavat vaikeaksi tehdä.
            Sama analogia pätee tietysti bisnekseenkin. Jos yrityksillä A ja B on sama lähtötilanne. Liikevaihtoa molemmilla 100 000€ ja tulos 1000€ tappiolla. Yritys A voi päästä nollatulokseen säästämällä tuon 1000€ jostain (A voi esimerkiksi kilpailuttaa sähkösopimukset tai irtisanomalla lehtitilauksensa kun taas B:n tapa saavuttaa nollatulos on myymällä enemmän tai nostamalla hintoja). Eihän se periaatteessa sen vaikeampaa ole, toiselle vaan toinen tapa voi olla vaikeampi kuin toiselle.

            Kuten sanottu, harvasta meistä on halpakauppiaiksi sillä se vaatii aidosti kurinalaisuutta, järjestelmällisyyttä ja seurantaa. Toisille on helpompi yrittää erottautua jotenkin muuten.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

TV anchor training for telling news
Jari Parantainen

Asiakkaasi kamera pimeänä? Laadi neuvotteluetiketti.

Videoneuvottelu on raivostuttava, jos joku pitää kameransa pimeänä. Miltä kasvonsa peittävä vastapuoli tuntuisi perinteisessä palaverissa? Tee asialle jotain. Lähetä neuvotteluetiketti etukäteen.

tarkistuslista-M
Jari Parantainen

Anna palautetta tapahtumajärjestäjän pikaoppaasta

Tapahtumajärjestäjän pikaopas on rakennettu kuuden tarkistuslistan ympärille. Yhteensä listoista löytyy 62 tärkeää tehtävää, joista moni unohtuu alan ammattilaisiltakin. Sivuja oppaassa on 30.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action