TM-merkki vaikuttaa maagisesti

TM-merkki yllätti ainakin tämän tuotteistajan

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

New call-to-action

Tilaa hälytys

Vaani sinäkin Pölli tästä -blogia. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Alennusmyynti kielletty -hinnoittelukoulutus 9.3.2020 Helsingissä + striiminä
Helsingin seudun kauppakamari järjestää hinnoittelukoulutuksen, jossa et joudu tuijottamaan tylsiä hintajoustokäyriä niin, että silmäsi kuivuvat päähän. Pian kampeat katteesi kohdalleen neljässä vaiheessa.
KOULUTUS

TM-merkki (™) on lainsuojaton. Samoin R-merkki (®). Tavaramerkkilaki ei sano kummastakaan juuri mitään. Mutta onko kirpun kokoisilla symboleilla vaikutusta asiakkaittesi käytökseen? Päätin testata asian. Tulokset vetivät hiljaiseksi.

Patentti- ja rekisterihallitus (PRH) ohjeistaa tavaramerkkien omistajia hyvin lyhyesti – ja ®-merkkien käytöstä. Tiivistän siitäkin vielä:

  • Laki ei sano symboleista juuri mitään.
  • Rekisteröidyn tavaramerkin yhteydessä kannattaa käyttää R-merkkiä.
  • Toisaalta R-merkki ei ole hyvä idea, jos tavaramerkkiä ei ole virallisesti rekisteröity.
  • TM-merkki on käytettävissä silloinkin, kun tavaramerkkiä ei ole virallisesti rekisteröity (tai rekisteröinti on vasta vireillä).

Olen jo kauan sitten todennut, että ainakin TM-merkki kannattaa lätkäistä paikoilleen saman tien, kun uusi nimi on vakiintunut käyttöön.

Entä koska nimi sitten vakiintuu?

Joskus aikaisemmin olin sitä mieltä, että siihen kuluu jopa tunti. Mutta nykyisin väittäisin, että nimi saattaa hyvinkin vakiintua muutamassa minuutissa. Elämä on lyhyt.

Se pykälistä. Mutta tuotteistuksen idea on tahkota enemmän rahaa. Onko noilla kärpäsenpaskan kokoisilla merkeillä jotain kaupallista merkitystä?

Meneekö tuote tai palvelu paremmin kaupaksi, jos sen nimen perässä tököttää ärrä tai teeämmä?

Päätin testata asian.

Pölli tästä™ testaa: TM-merkki vastaan R-merkki

Jokainen kunnon testi alkaa hypoteesista. Sitten testi osoittaa arvauksen oikeaksi tai vääräksi.

Hypoteesini oli tällainen:

  1. R-merkki houkuttaa asiakkaita eniten, koska se on arvokkain. Nimi on jaksettava rekisteröidä, ja siitä on vielä maksettavakin.
  2. TM-merkki vokottelee asiakkaita toiseksi parhaiten.
  3. Tuote vaikuttaa helposti arvottomalta, jos sen nimessä ei ole kumpaakaan symbolia.

Tietysti jo alun perin oletin, että joku ylipäätään huomaa moisia mitättömiä ripellyksiä muun tekstin seassa. Lisäksi hänen täytyy vielä tietää – tai ainakin luulla tietävänsä – edes suunnilleen, mitä merkit tarkoittavat. Muuten on vaikea kuvitella, että symbolit vaikuttaisivat mitenkään eri tavalla.

Testimenetelmä: AB-testi Googlen avulla

Seuraavaksi piti valita testimenetelmä. Päätin pyytää apua meidän jokaisen parhaalta ystävältä, joka on tietenkin Google.

Laadin erilaisia mainosversioita, joita Google näyttää hakutulostensa yhteydessä. Tein kustakin mainoksesta kolme eri versiota näin:

  1. Ensimmäisessä mainoksessa oli mukana R-merkki.
  2. Toisessa mainoksessa oli mukana TM-merkki.
  3. Kolmannessa mainoksessa ei ollut kumpaakaan merkkiä.

Mainokset näyttivät käytännössä tältä:

Testin ensimmäisessä mainosversiossa on mukana R-merkki.
Ensimmäisessä mainosversiossa on mukana R-merkki.
Testin toisessa mainosversiossa on mukana TM-merkki.
Toiseen mainosversioon sisältyy TM-merkki.
Testin kolmannesta mainosversiosta puuttuvat sekä R-merkki että TM-merkki. Tätä kutsun nakuversioksi.
Testin kolmannesta mainosversiosta puuttuvat sekä R-merkki että TM-merkki. Tätä kutsun nakuversioksi.

Mainokset ovat siis muuten täysin identtisiä. Vain jompikumpi tavaramerkin symboli on mukana tai sitten ei. Tuota kolmatta, karsittua vaihtoehtoa kutsun nakuversioksi.

Hupaisaa sinänsä, että eihän symbolilla ole näissä mainoksissa edes mitään merkitystä.

Palvelun tuotteistaminen tuskin olisi rekisteröitävissä miksikään nimeksi missään tapauksessa. Siltä puuttuvat muutenkin hyvän nimen ominaisuudet.

Täräytin testin käyntiin tammikuun alussa 2020. Pysäytin testin hiukan alle 4 viikkoa myöhemmin tammikuun 26. päivänä. Sinä aikana mainosversiot näkyivät Googlen käyttäjille yhteensä hiukan yli 10 000 kertaa. Jokainen mainosversio putkahti esiin likimain yhtä usein.

Testin tulokset: TM-merkki yllätti ainakin tämän tuotteistajan

Niinhän siinä taas kerran kävi, että hypoteesini osoittautui vääräksi.

  • TM-merkki oli testin ylivoimainen voittaja. Se sai hakukoneen käyttäjät klikkaamaan mainosta yli 220 % useammin kuin nakuversiota.
  • TM-versio oli myös 103 % tehokkaampi kuin R-versio.
  • R-versiokin sentään voitti nakuversion 58 prosentilla.

Sen verran hypoteesini osui oikeaan, että nakuversio jäi viimeiseksi. Sen karvas tappio oli selvempi kuin olisin ikinä uskonut.

Testini ei tietenkään todistanut sitä, että tm-merkki sinänsä myisi vaikkapa miljoonien arvoisen paperikoneen. Tässä tapauksessa mainokseni aiheena oli vain mitätön, ilmainen tuotteistajan käsikirja.

Oppaan ainoa hinta oli lopulta se, että Pölli tästä -blogiin päätynyt asiantuntija suostui antamaan sähköpostiosoitteensa.

Mutta sen testi joka tapauksessa osoitti, että ainakin tylsää julkaisua markkinoivan viestin tehoa tm-symboli kasvatti selvästi.

Kun merkistä ei mitään haittaakaan ole, suosittelisin kyllä käyttämään sitä varmuuden vuoksi aina.

Sellaisen hankalan kysymyksen testini tietenkin herättää, että jos tavaramerkki on jo rekisteröity, pitäisikö silti käyttää sen kanssa vain tavallaan vähemmän arvokasta TM-merkkiä.

Hyvin tuotteistettu palvelu ansaitsee arvoisensa nimen. TM-merkki kasvattaa tuotteesi tai palvelusi uskottavuutta entisestään.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

5 kommenttia

  1. Hassu ajatus: Voisiko TM -merkin suosio liittyä alitajuisesti Tekniikan Maailma -lehteen?

    Ainakin itse olen sitä ikäluokkaa että ”TM Testivoittaja” on aika kova laadun tae. Toki ymmärrän että esimerkin Trademark -symboli ei mitenkään edes yritä viitata Tekniikan Maailma -lehteen, mutta silti se vain pyörähtää mieleen.

  2. Eihän tuo ole lainkaan hassu ajatus! Voin hyvin kuvitella, että TM-lyhenne puree erityisesti miehiin. Eikä tämä ole mikään sovinistilausunto, vaan kylmää faktaa: TM:n tilaajissa on hyvin vähän naisia.

    Olen muuten juuri hyvä esimerkki Tekniikan Maailman kanta-asiakkaasta. Tilaukseni on jatkunut jo yli 40 vuotta jotakuinkin katkotta. Se on ilman muuta pisin asiakassuhteeni minkään myyjän kanssa.

  3. Minulle TM-merkintä luo mielikuvan loppuun ajatellusta tuotekokonaisuudesta, eikä niinkään tuotemerkin suojauksesta. R-merkinnän luomat mielikuvat taasen liittyvät pelkästään suojaukseen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Burana-pillereitä on saatavana myös punaisina.
Jari Parantainen

Miksei pilleri ole punainen?

Usein tuotteistaminen tarkoittaa juuri sitä, että tuotteen ulkoisilla ominaisuuksilla on mahdollista kasvattaa myyntiä. Miksi sitten lähes kaikki särkylääkkeet ovat edelleen valkoisia pillereitä? Toivottavasti lääketehdas ei ole kysynyt asiaa asiakkailtaan.

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta
Jari Parantainen

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta

Mistä tuotteistaminen kannattaa aloittaa? No, tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta tietenkin. Käänteinen marssijärjestys antaa projektille lentävän lähdön.

Sorcolorin hinnoittelu poikkeaa alan käytännöistä edukseen. Se jää kerralla mieleen.
Jari Parantainen

Sorcolorin hinnoittelu jää jokaiselle mieleen

Sorcolorin hinnoittelu on maalausliikkeelle poikkeuksellinen. Asuntonsa maalaamista pähkivän asiakkaan ei tarvitse pyytää myyjää edes arviokäynnille, koska urakan hinta on jo etukäteen tiedossa. Selkohinta helpottaa ostamista ja poistaa riskin tunnetta.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action