Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Käytä TM-merkkiä heti

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Mikä ero on TM- ja R-tavaramerkkisymboleilla? Miten niitä kannattaisi hyödyntää käytännössä?

Jos olet keksinyt tuotteellesi tai palvelullesi nimen, ryhdy heti käyttämään sen yhteydessä Trademark-symbolia™. Siihen et tarvitse mitään erityistä lupaa.

Patentti- ja rekisterihallituksen verkkosivut sanovat asiasta seuraavasti:

Tavaramerkkilaissa ei säädellä ®- ja ™ -merkkien käytöstä. Mutta oikeuskäytännössä on katsottu, että ®-merkkiä tulisi käyttää vain rekisteröityjen merkkien yhteydessä.

Eli jos tavaramerkkiä ei ole rekisteröity Suomessa tai EU:n alueella, ®-merkkiä ei ole syytä käyttää.

Sen sijaan ™–merkkiä voi käyttää vaikkei tavaramerkkiä olisikaan rekisteröity (esimerkiksi vakiintuneen tavaramerkin tunnuksena tai silloin kun tavaramerkkihakemus on vireillä).

TM-merkki ei anna mitään ylimääräistä suojaa muuten, mutta se on kuitenkin vakiintuneen tavaramerkin tunnus. Sikäli se kannattaa ottaa käyttöön heti, kun tavaramerkki alkaa tuntua vakiintuneelta.

Jos minulta kysytään, tavaramerkki alkaa tuntua vakiintuneelta viimeistään noin tunnin kuluttua nimen keksimisestä.

Jos sitten haluat tiukempaa suojaa tavaramerkillesi, rekisteröi se PRH:n tavaramerkkirekisteriin. Rekisteröi ensin ainakin nimi (tai sanamerkki, kuten virkamies sanoo). Se maksaa vain 165 euroa, jolla saat nimen kolmeen tavaramerkkiluokkaan.

Logon tai liikemerkin rekisteröiminen on sitten vielä lisäksi oma, erillinen prosessinsa, joka maksaa sekin 165 euroa. Eli jos haluat rekisteröidä sekä tuotteesi nimen että sen logon, joudut rekisteröimään saman asian käytännössä kahteen kertaan.

Ota huomioon, että tavaramerkin rekisteröinti on tosi pitkäpiimäistä puuhaa. Alle puolen vuoden ei yleensä tapahdu mitään.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

3 kommenttia

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

tarkistuslista-M
Jari Parantainen

Anna palautetta tapahtumajärjestäjän pikaoppaasta

Tapahtumajärjestäjän pikaopas on rakennettu kuuden tarkistuslistan ympärille. Yhteensä listoista löytyy 62 tärkeää tehtävää, joista moni unohtuu alan ammattilaisiltakin. Sivuja oppaassa on 30.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action