Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Mikä ero on TM- ja R-tavaramerkkisymboleilla? Miten niitä kannattaisi hyödyntää käytännössä?

Jos olet keksinyt tuotteellesi tai palvelullesi nimen, ryhdy heti käyttämään sen yhteydessä Trademark-symbolia™. Siihen et tarvitse mitään erityistä lupaa.

Patentti- ja rekisterihallituksen verkkosivut sanovat asiasta seuraavasti:

Tavaramerkkilaissa ei säädellä ®- ja ™ -merkkien käytöstä. Mutta oikeuskäytännössä on katsottu, että ®-merkkiä tulisi käyttää vain rekisteröityjen merkkien yhteydessä.

Eli jos tavaramerkkiä ei ole rekisteröity Suomessa tai EU:n alueella, ®-merkkiä ei ole syytä käyttää.

Sen sijaan ™–merkkiä voi käyttää vaikkei tavaramerkkiä olisikaan rekisteröity (esimerkiksi vakiintuneen tavaramerkin tunnuksena tai silloin kun tavaramerkkihakemus on vireillä).

TM-merkki ei anna mitään ylimääräistä suojaa muuten, mutta se on kuitenkin vakiintuneen tavaramerkin tunnus. Sikäli se kannattaa ottaa käyttöön heti, kun tavaramerkki alkaa tuntua vakiintuneelta.

Jos minulta kysytään, tavaramerkki alkaa tuntua vakiintuneelta viimeistään noin tunnin kuluttua nimen keksimisestä.

Jos sitten haluat tiukempaa suojaa tavaramerkillesi, rekisteröi se PRH:n tavaramerkkirekisteriin. Rekisteröi ensin ainakin nimi (tai sanamerkki, kuten virkamies sanoo). Se maksaa vain 165 euroa, jolla saat nimen kolmeen tavaramerkkiluokkaan.

Logon tai liikemerkin rekisteröiminen on sitten vielä lisäksi oma, erillinen prosessinsa, joka maksaa sekin 165 euroa. Eli jos haluat rekisteröidä sekä tuotteesi nimen että sen logon, joudut rekisteröimään saman asian käytännössä kahteen kertaan.

Ota huomioon, että tavaramerkin rekisteröinti on tosi pitkäpiimäistä puuhaa. Alle puolen vuoden ei yleensä tapahdu mitään.

3 vastausta

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Verkkosivun musta aukko_Noste
Tommi Elomaa

Onko verkkosivuillasi musta aukko?

Onko verkkosivuillasi musta-aukko? Onko yrityksesi yhteys- tai info-postilaatikko hiljainen? Voi hyvin olla, että pieni muutos herättää sen henkiin.

Pölli ruotsalaisilta
Tommi Elomaa

Pölli ruotsalaisilta

Sunnuntaina luulin konsultin onnenpäivän koettaneen. Sähköpostiini kilahti viesti: ”Is this your next Project?” Valitettavasti kyse ei ollut tilauksesta, vaan ruotsalaisen Extrem Skin mainoksesta. Mutta viesti

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tommi Elomaa

Mikä on ollut paras varastamasi idea?

Pölli Tästä- blogimme täyttää tänään vuosia. Jo 15 vuotta tämä ideavarkaiden apaja on ollut vapaata riistaa kaikille katiskasta kalastaville. Kirjoituksia on hyvän matkaa toista tuhatta ja aiheet ovat käsitelleet kaikkea. Siis ihan kaikkea. Mutta mikä on ollut kaikkien aikojen paras postaus?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.