Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Posetiivari ymmärsi, että hyvä tarina kasvattaa palvelun arvoa.

Eräänä päivänä posetiivari alkoi vinguttaa soitintaan tunnetun italialaisen säveltäjän Pietro Mascagnin (1863-1945) ikkunan alla. Eikä kadulta kiirinyt mitä tahansa musiikkia, vaan nimenomaan Mascagnin oopperan Cavalleria Rusticanan säveliä.

(Tuo vuonna 1890 ensiesityksensä saanut ooppera on tuttu monille Kummisetä III:n dramaattisista loppukohtauksista.)

Ikävä kyllä tempo oli vain noin puolet oikeasta. Niinpä ärsyyntynyt säveltäjä ryntäsi kadulle.

"Olen Mascagni", hän ilmoitti posetiivarille. "Antakaa, kun näytän, miten tätä musiikkia soitetaan oikein."

Tuohtuneena hän veivasi posetiivia reippaasti muutaman kammen kierroksen ja palasi sitten asuntoonsa.

Seuravana päivänä Mascagni yllättyi ikävästi. Kadulta kuului jälleen hänen oopperansa säveliä. Edelleen musiikki laahasi järjettömän hitaasti eteenpäin.

Mascagni kurkisti ikkunasta. Hän huomasi, että posetiivari oli hiukan muuttanut rutiinejaan. Hän lisännyt rekvisiittaansa uuden mainoksen.

Kilvessä luki "MASCAGNIN OPPILAS".

Palvelusi arvo ei ole välttämättä kiinni vain teknisestä suorituksestasi. Asiakkaan näkökulmasta hyvä tarina tai mielikuva saattaa olla paljon oleellisempi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli ruotsalaisilta
Tommi Elomaa

Pölli ruotsalaisilta

Sunnuntaina luulin konsultin onnenpäivän koettaneen. Sähköpostiini kilahti viesti: ”Is this your next Project?” Valitettavasti kyse ei ollut tilauksesta, vaan ruotsalaisen Extrem Skin mainoksesta. Mutta viesti

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tommi Elomaa

Mikä on ollut paras varastamasi idea?

Pölli Tästä- blogimme täyttää tänään vuosia. Jo 15 vuotta tämä ideavarkaiden apaja on ollut vapaata riistaa kaikille katiskasta kalastaville. Kirjoituksia on hyvän matkaa toista tuhatta ja aiheet ovat käsitelleet kaikkea. Siis ihan kaikkea. Mutta mikä on ollut kaikkien aikojen paras postaus?

Asiakaspoistuman vähentäminen
Tommi Elomaa

Voisiko asiakkaan lähdön estää psykologialla?

Asiakkaita ei tietenkään kannata estää lähtemästä väkisin. Mutta fiksulla suunnittelulla asiakas lähdön sijaan voi ostaa jopa lisää. Törmäsin nerokkaaseen manipulaatioon, joka käytti onnistuneesti mestarimyyjien kahta psykologista vipua. Oma lähtöni pysähtyi kuin seinään.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.