Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Millainen on hyvä nimi?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

New call-to-action

Tilaa hälytys

Vaani sinäkin Pölli tästä -blogia. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Alennusmyynti kielletty -hinnoittelukoulutus 9.3.2020 Helsingissä + striiminä
Helsingin seudun kauppakamari järjestää hinnoittelukoulutuksen, jossa et joudu tuijottamaan tylsiä hintajoustokäyriä niin, että silmäsi kuivuvat päähän. Pian kampeat katteesi kohdalleen neljässä vaiheessa.
KOULUTUS

Hyviä nimiä on vaikea kehittää demokraattisesti, koska kaikki luulevat olevansa nimiasiantuntijoita. Lopputuloksena on usein huono nimi, jota on vaikea suojata.

Millainen on hyvä tuotteen tai yrityksen nimi? Suurin osa yritysten, tuotteiden tai palvelujen nimistä kuluu yhteen viidestä ryhmästä:

  1. Nimi on joko suoraan tai mutkan kautta syntynyt yrittäjän nimestä. Suoraan omistajansa nimen mukaan nimettyjä yrityksiä ovat vaikkapa Porsche, Ford, Dell, Pöyry tai Vaisala*. Omistajansa nimestä johdettuja nimiä ovat esimerkiksi IKEA ja Adidas.
  2. Nimi on "vain" nimi alkujaankin. Tällaisia ovat esimerkiksi Alma ja Elisa. Aikaisemmin Nordea käytti nimeä Merita. Myös paikkojen nimet ovat suosittuja lähteitä, sellaisesta tuttu esimerkki on Outokumpu.
  3. Nimi tarkoittaa jotain. Esimerkkejä tällaisista nimistä ovat Suomen Asiakastieto, Bluebook, Teippitalo, Valmennuskeskus ja Verkkokauppa.com.
  4. Nimi on täysin keksitty. Sellaisia ovat esimerkiksi Distocraft, Itella ja Ixonos.
  5. Nimi on väännös jostain kantasanasta, kuten Nordea, Destia tai Talentum.

Lisäksi nimi voi tietysti olla yhdistelmä tai muunnos useista nimien perustyypeistä.

Usein nimen osana on paikan nimi, kuten vaikkapa tamperelaisilla yrityksillä tam-alkuliite (Tamfelt, Tamrock). Tosin jostain syystä ainakaan vientikauppaa käyvät helsinkiläiset yritykset eivät ole innostuneet matkimaan tamperelaisten käytäntöä.

Totta kai Nordea viittaa Pohjolaan ja entisen Tieliikelaitoksen nykyinen nimi Destia kohteeseen tai määränpäähän. Turvayhtiö Securitaksen nimen lähtökohta on latinan securus (tai siitä kehittynyt englannin sana security). Talentumin nimen kantasana on talent.

Toyotan Lexus-automerkin nimi on muunnos luxus-sanasta. Se on hyvä esimerkki väännöksestä, jossa alkuperäiseen sanaan liittyviä mielikuvia on siirtynyt kätevästi myös tuotteen nimeen.

Kaikissa näissä nimien perustyypeissä on hyvät ja huonot puolensa. Tyypillisesti tuotteistajat alkavat kuitenkin keksiä kakkosryhmään kuuluvia nimiä. Eli sellaisia, jotka tarkoittavat jotain. Se on huono päätös siksi, että tuollainen nimi on väistämättä myös monessa muussa käytössä.

Siksi suosittelenkin, että kenties sittenkin aloittaisit neljännestä tai viidennestä ryhmästä, eli osittain tai täysin keksitystä nimestä. Sellaiset antavat eniten vapauksia. Voit nimittäin itse päättää, millaiset mielikuvat haluat nimeen tartuttaa.

Tietysti vakiinnuttamiseen kuluu aikaa ja palaa rahaa. Mutta se saattaa silti kannattaa**, jos olet liikkeellä vakavissasi.

Jos haluat pelata varman päälle, valitse nimeksi täysin keksitty sana. Se on helpointa saada
rekisteröidyksi aukottomasti ikiomaksesi.

* Vaisalan historian mukaan yhtiön perustajan Vilho Väisälän (1889-1969) nimestä katosivat ä-kirjainten pisteet 1950-luvulla, kun Mittari Oy:n tilalle perustettiin uusi yhtiö Vaisala Oy. Pisteiden puuttuminen heijasti uuden yhtiön kansainvälistä strategiaa. Epävirallisemmin kyse oli ehkä myös siitä, että ä-pisteet puuttuivat vientikaupassa välttämättömistä telex-laitteista.

**Lue lisää nimien suunnittelusta kirjoittamastani kirjasta Tuotteistajan nimiopas. Se on myytävänä Talentumin verkkokaupassa.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

3 kommenttia

  1. Terve Jari,

    Loistavaa juttua näillä sivuilla, kiitos sinulle. Jää yliopiston markkinointikurssin anti aika vähäiseksi blogin sisältöön verrattuna. Käytännön elämässä jonkin markkinointiteorian keksijän muistaminen ei paljon asiakkaita tuo.

    y.o. tekstiin liittyen, olen harkinnut työyhteisöjen kehittämistä tarjoavan konsulttiyrityksen nimeksi Henkilöstökemia Oy. Mielestäni aika osuva ja luo maanläheisen mielikuvan. Mitä mieltä olet?

    Terv.
    Tobias

    1. Tobias,

      Kiitos viestistäsi. Nimi-ideasi on kerrassaan mainio! Mutta nyt kun olet sen tässä julkaissut, toimi nopeasti. Jos et ole jo niin tehnytkin, osta heti fi-domain Ficoralta. Ja rekisteröi samanniminen toiminimi kaupparekisteriin niin pian kuin pystyt.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Burana-pillereitä on saatavana myös punaisina.
Jari Parantainen

Miksei pilleri ole punainen?

Usein tuotteistaminen tarkoittaa juuri sitä, että tuotteen ulkoisilla ominaisuuksilla on mahdollista kasvattaa myyntiä. Miksi sitten lähes kaikki särkylääkkeet ovat edelleen valkoisia pillereitä? Toivottavasti lääketehdas ei ole kysynyt asiaa asiakkailtaan.

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta
Jari Parantainen

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta

Mistä tuotteistaminen kannattaa aloittaa? No, tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta tietenkin. Käänteinen marssijärjestys antaa projektille lentävän lähdön.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action