Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Mitä strategia tarkoittaa?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Johtaja repäisee takataskusta strategia-sanan useimmiten silloin, kun hän ei ymmärrä firmansa strategiasta tuon taivaallista.

Olen vuosikausia yrittänyt selvittää, mitä strategia-sana tarkoittaa. Kirjahyllyyni on kertynyt aiheesta eepos jos toinenkin. En kuitenkaan ole tullut niistä hullua hurskaammaksi.

Joitain strategia-käsitteen tunnusmerkkejä olen kuitenkin hahmottanut:

1. Strategia tarkoittaa kallista. Näin on ainakin aina silloin, kun joku aikoo antaa strategisia neuvoja tai konsultoi yrityksen strategiaa. Se tarkoittaa samaa kuin että "lähetämme pöyristyttävän suolaisia laskuja" tai "yritys saa todella maksaa mielipiteistämme itsensä kipeäksi".

2. Strategia tarkoittaa tappioita. Jos joku sanoo, että "investointi on strateginen", se tarkoittaa, että "aiomme lapioida omistajien rahaa ikkunasta ulos niin paljon kuin ehdimme". Tällainen strateginen investointi oli aikanaan esimerkiksi Soneran kuuluisa miljardisijoitus saksalaiseen UMTS-toimilupaan. Tuoreempi esimerkki strategisesta investoinnista oli StoraEnson vielä kalliimpi satsaus USA:n paperitehtaisiinsa.

3. Strategia tarkoittaa tärkeää. Jos joku tekee strategisia päätöksiä, se tarkoittaa, että hänelle maksetaan järjettömän suurta palkkaa ja bonuksia. Tai ainakin hän saa enemmän kuin operatiivisissa tehtävissä tuhertavat kollegansa. Se on sikäli hassua, että operatiivinen taas tarkoittanee samaa kuin käytännön liiketoiminta. Mutta operatiivinen työ ei siis liene kovin tärkeää, koska siitä ei makseta yhtä paljon kuin strategisesta työstä.

4. Strategia tarkoittaa epäselvää. Kun joku alkaa kysellä kiusallisia kysymyksiä, varminta on nuijia hänet strategiapuheilla hiljaiseksi: "kyseessä on strateginen kokonaisuus, johon liittyy laajempia näkökohtia". Se tarkoittaa käytännössä, että "firmamme johdolla ei ole harmaata aavistusta, mitä helkkaria tässä pitäisi tehdä seuraavaksi".

5. Strategia tarkoittaa salaista. Jos jokin johtajan sössimä afääri ei kestä päivänvaloa, hän alkaa kutsua sitä strategiseksi. Silloin on helppo todeta, että "se on sen suuruusluokan strateginen kysymys, ettei tämä ole oikea aika tai paikka aiheen tarkempaan käsittelyyn". Tosin on tietysti aika vaikea keksiä, miten salainen strategia soveltuu yrityksen johtamiseen.

Aikanaan kokeilin aina joskus – ihan silkkaa uteliaisuuttani – kysyä seminaarien osallistujilta, mitä "strateginen" oikein tarkoittaa. Mutta koska en halua ahdistella viattomia ihmisiä, olen lopettanut moisen työpaikkakiusaamisen jo vuosia sitten.

Huomaatko viljeleväsi yhä useammin strategia-sanaa? Oletko ihan varma, että tiedät enää lainkaan, mitä oikeastaan olet tekemässä?

6 kommenttia

  1. tuollaistahan strategiahopina taitaa enimmakseen olla, tosin on selvapaisia poikkeuksiakin.

    Jack Wells kiteyttaa strategian minusta aika hyvin:

    Pick up general direction and implement like hell.

    1. Hyvä lainaus, kiitos!

      Me suomalaiset olemme kovia suunnittelemaan kuoliaaksi mitä tahansa. Mutta moni ansaitsee yksityiskohtien pyörittelyllä leipänsä. Ei ihme, että kaikki strategiaksi nimetty kuulostaa heti tosi epäilyttävältä.

  2. Aiettä kutitti paitsi nauruhermoa, myös älynystyröitä! Kiitos Jari!

    Jos saa esittää biisitoiveita DJ:lle, niin olispa komiaa saada joskus tämmöinen samanlainen pläjäys käsitteestä Brändi 😀

  3. Strategia tarkoittaa joukkoa valintoja, jotka kertovat mitä ja miten tehdään ja mitä ei.

    Esimerkiksi kustannussäästöt tai operatiivisen tehokkuuden parantamienn eivät ole strategisia toimia, koska niihin ei sisölly valintaa. Jos on mahdollista tehdä joku juttu eurolla, niin ei se ole uskottavaa, että joku valitsisi saman homman tekemisen kahdella eurolla. Kustannuksia kannattaa aina karsia, jos kyseessä on paras tuotto käytetylle työajalle.

    Kasvu ei myöskään ole mikään valinta itsessään, koska kovin harva firma päättää olla kasvamatta. Jarikin varmasti pyrkii kasvattamaan voittoa aina kun siihen tulee hyvä tilaisuus.

    Strategisen valinnan pitää myös olla hidas muuttaa, muutenhan on kyse vain taktisesta peliliikkeestä. Jos firma vaihtaa ja muokkaa strategista suuntaa sinne tänne joka vuosi, niin se kertoo ettei mitään strategiaa ole.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.