Etsi kirjoituksia
Close this search box.

Firmasi studioprojekti käynnistyy nyt. Tässä 6 vaihtoehtoa.

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Vieläkö joku asiantuntija tai myyjä tosiaan kuvittelee, että hän voisi pärjätä ilman laadukkaita videoyhteyksiä ja nettilähetyksiä? Ei helkkari, nyt herätys! Studioprojekti on polkaistava käyntiin ja sassiin.

Päätin kesällä, etten tarjoa perinteisiä lähikoulutuksia tai konsultointia neuvotteluhuoneissa enää lainkaan. Vastaisuudessa palvelen asiakkaitani vain videon välityksellä.

Mutta toisin kuin moni kuvittelee, se ei oikeastaan johdu koronasta.

Toki epidemia on vaikuttanut. Moni yrittäjä, johtaja ja asiantuntija on joutunut miettimään, miten hoitaa asiakassuhteita etänä. Silti näen lähes päivittäin, miten fiksutkin ihmiset venkoilevat vääjäämätöntä vastaan.

”Ei näitä tärkeitä tapaamisia voi hoitaa jonkin paskan videoneuvottelun avulla. Mä vihaan sitä.”

Olen kuullut nämä periaatteessa aivan vastaavat valitukset monta kertaa tässä vuosien mittaan.

  • Verkkokaupassa ei tietenkään voi myydä autoja, asunnoista nyt puhumattakaan.
  • Ihmiset eivät ikinä luovu rakkaasta kotiin kannetusta aamulehdestään.
  • Google on vain hakukone. Kyllä mainostoimistoa tarvitaan tulevaisuudessakin.
  • Kuka hullu haluaisi muka tuijottaa netissä, kun muut pelaavat jotain älytöntä peliä?

Niin siinä vain käy, että lähivuosina bisnestapaamiset naamatusten vähenevät rajusti. Sori siitä, mutta se on karu totuus.

Pohjimmiltaan muutos johtuu siitä, että ihmislihan ja -luun liikuttelu on todella tyyristä puuhaa. Koronakriisi on vain auttanut monia pomoja huomaamaan sen.

Kysehän ei ole siitä, etteikö perinteinen lähikontakti saattaisi olla edelleen tehokkain tapa vaikuttaa muihin ihmisiin. Mutta sen hyötysuhde on toinen asia.

Kyllä, etäneuvottelu saattaa tosiaan olla esimerkiksi 20 prosenttia perinteistä tapaamista tehottomampi. Mutta entä jos myyjä ehtii hoitaa tuplamäärän asiakkaita etänä?

Tulokset kasvavat vääjämättä –  ja rajusti.

Miksi perinteinen koulutus jää kakkoseksi?

Entäs koulutukset sitten? Se nyt on ainakin selvää, että kyllä ihmiset koota kuuntelemaan luentoja tai turaamaan ryhmätöitä jonnekin porukalla.

Väärin.

Ystäväni on kokenut Oracle-tietokantakonsultti. Perinteisesti hänen kaltaisensa kalliit asiantuntijat on lähetetty vaikkapa kerran vuodessa rapakon taakse mahtavaan softatalon järjestämään konferenssiin.

Kerran muutamia vuosia sitten kävikin niin, että ystäväni ja muutamat hänen kollegansa seurasivat suoria seminaariesityksiä yökaudet yhdessä täällä Suomessa.

Oliko se heistä kivaa? No ei taatusti yhtä kivaa kuin seikkailu Kaliforniassa.

Mutta entä työnantajan näkökulma?

Epäilemättä jotain menetettiin, kun gurut eivät päässeet tapaamaan päämiehen asiantuntijoita tai ulkomaisia vertaisiaan nenätysten.

Toisaalta USA:n reissu olisi maksanut kymppitonneja jo suorina kuluina – puhumattakaan menetetystä laskutuksesta.

En sitä paitsi olisi verkottumisestakaan niin varma.

Olen nähnyt monta kertaa sekä koti- että ulkomaisissa seminaareissa, miten suomalaiset asiantuntijat häärivät visusti vain omassa porukassaan.

Olenkin aika saletti, että etäkonferenssi tuotti selvästi enemmän tuloksia jokaista työnantajan siihen sijoittamaa euroa kohden.

Tämä on sitä kauan kaivattua asiantuntijatyön tuottavuuden kasvua käytännössä.

Siksi kelloa ei voi kääntää enää vastapäivään. Etäpalaverit, virtuaaliset myyntitapaamiset ja webinaarimuotoiset koulutukset tästä vain lisääntyvät.

Mistä etätapaamisen vaikuttavuus syntyy?

Sekä fyysisten että sähköisten kohtaamisten laatu ja teho muodostuu näin:

Vaikuttavuus = Esiintymistaito x Sisältö x Esitystekniikka

Hieno yhtälöni tarkoittaa käytännössä tätä:

  1. Jos asiantuntijasi, johtajasi tai myyjäsi ei osaa esiintyä, paraskaan sisältö ei johda huipputuloksiin, olivat välineet millaiset tahansa.
  2. Jos sisältö on silkkaa sontaa, on aivan sama, miten karismaattiset suupaltit hienoja järjestelmiä hyödyntävät.
  3. Jos esitys- tai videotekniikka on surkeaa, asiakkaittesi tai yleisösi huomio kiinnittyy vain siihen. Paraskaan huippuesiintyjien vetämä sisältö ei silloin välity.

Jos siis todella haluat vaikuttaa asiakkaisiin, joudut investoimaan

  1. Työntekijöittesi vuorovaikutustaitoihin
  2. Myyvään selkosisältöön
  3. Laadukkaaseen elävään kuvaan

Olen viime aikoina suorastaan järkyttynyt siitä, miten löperösti hienotkin firmat suhtautuvat listan kolmanteen kohtaan.

Huipputekniikkaa myyvän yhtiön johtaja saattaa aivan pokkana todeta ennen videoneuvottelua, ettei hänen kallispalkkaisilla asiantuntijoillaan ole kuulokkeita käytettävissään!

Yksikään asiakkaani ei näytä hankkineen työntekijöilleen valaisimia, kunnon kameroita tai mikrofoneja. Kenellekään ei näytä olevan varaa edes puoli-ilmaiseen taustaan, joka peittäisi kotitoimiston seinää vasten kasatut rojukasat.

Kyse on muutaman satasen satsauksesta. Rahasta tämä ei todellakaan ole kiinni.

Mutta ei, suomalaiset huippuasiantuntijat osallistuvat nyt etäpalavereihin, -koulutuksiin ja -katselmuksiin varustautuneina kuin pahaiset persaukiset amatöörit.

Tämä on niin totinen paikka, että joudun siteeraamaan jopa demaripääministeriämme Sanna Marinia:

”Eikö teitä hävetä?”

Saa siinä firman brändiosasto yrittää parhaansa, kun samaan aikaan asiakkaat tuijottelevat päivät pitkät myyjien nenäkarvoja, homeisia hirvenpäitä, kuolleita käkikelloja ja kellastuneita mappikasoja – sikäli kuin saavat kuvasta mitään selvää.

Tilanne on aivan vastaava kuin jos myyjäreiskat reissaisivat asiakkaidensa luokse likaisilla autonromuilla reikäisissä vaatteissa, räkä poskella, parta ajamatta ja löyhkäisivät viinalta & valkosipulilta.

Studioprojekti on välttämätön

On siis täysin selvää, että yrityksesi studioprojekti käynnistyy pian. Muuten asiantuntijasi jäävät fiksumpien kilpailijoiden jalkoihin.

Kyse onkin vain siitä, miten kunnianhimoinen hankkeestasi tulee.

Aika vaatimatonkin satsaus parantaa asemiasi jo hurjasti.

Törmäsin aikoinaan yhdysvaltalaiseen pieneen firmaan nimeltään Live Streaming Pros. Se on erikoistunut suunnittelemaan ja rakentamaan yrittäjille pieniä, mutta laadukkaita studioita.

Yritys on kehitellyt myyntityönsä tueksi varsin käyttökelpoisen neliportaisen asteikon, joka kuvaa studiotekniikan tasoa.

Tapani mukaan pöllin idean ja muokkasin sitä suomalaisiin oloihin. Koska insinöörin mielestä enemmän on tietenkin aina parempi, ymppäsin asteikolle saman tien pari pykälää lisää. Niitä kertyi siis yhteensä kuusi.

Asteikon nimen valitsin törkeän itsekeskeisesti, se on tietenkin Parantaisen studioasteikko.

Parantaisen studioasteikko: Firmasi studioprojekti on luokiteltavissa johonkin näistä kuudesta tasosta. Tähtää ainakin tasolle kaksi tai kolme.
Parantaisen studioasteikko: Firmasi studioprojekti on luokiteltavissa johonkin näistä kuudesta tasosta. Mielestäni jokaiselle asiantuntijalle ja myyjälle pitäisi hankkia ainakin toisen tai kolmannen tason työvälineet videokuvan hyödyntämiseksi.

Käyn seuraavaksi läpi, mitä mikin asteikon kuudesta tasosta tarkoittaa konkreettisesti. Käsittelen ne edullisimmasta kalleimpaan, kuten taulukossakin.

Taso 1: Taskustudio

Yksinkertaisin elävän kuvan lähetysjärjestelmä löytyy taskustasi.

Kaiva älypuhelimesi esiin, ota etupuolen kamera käyttöön ja striimaa videota. Voit osallistua sillä videoneuvotteluun, myyntipalaveriin tai webinaariin saman tien.

Se nyt on selvää, että kuva saattaa täristä, valaistus on mitä sattuu ja äänikin ehkä häipyy välillä. Mutta vielä joitain vuosia sitten tämäkin olisi ollut ällistyttävä saavutus.

Jos maltat käyttää puhelimesi mukana tullutta kuuloke–mikrofoni-yhdistelmää, se auttaa jo paljon.

Joka tapauksessa vanha asfalttiviidakon laki pitää paikkansa: se kamera on paras kamera, joka ei ole unohtunut jonnekin toimiston hyllyyn. Matkapuhelin on aina mukana.

Taso 2: Reppustudio

Toinen taso tarkoittaa lisävarusteilla pimpattua matkapuhelinta. Nyt käytössä on myös

  1. ulkoinen mikrofoni
  2. tärinän poistava gimbaali tai jalusta
  3. Kuvausvalaisin

Lisäksi matkapuhelimiin on saatavana jo näppäriä ohjelmistoja, kuten Switcher Studio. Sillä voit tehdä asioita, joita varten tarvittiin vielä melko hiljattain linja-auton kokoinen lähetysyksikkö. Tämä ei sitä paitsi ole kovin kaukaa haettu vertauskuva, kuten seuraava twiitti kertoo.

Tuplaamon Pasin kommentti selittää sen, miksi YLEn kirjeenvaihtajilla on nykyisin usein Applen valkoiset kuulokkeet korvillaan. Olin aprikoinut asiaa jo jonkin aikaa. He siis käyttävät juuri Switcher Studiota.
Tuplaamon Pasin kommentti selittää sen, miksi YLEn kirjeenvaihtajilla on nykyisin usein Applen valkoiset kuulokkeet korvillaan. Olin aprikoinut asiaa jo jonkin aikaa. He siis käyttävät juuri Switcher Studiota.

Tällä tasolla puhelimen oma langaton nettiliitäntä saattaa vielä hyvin riittää lähetyskanavaksi – semminkin jos satut kökkimään 5G-tukiaseman tuntumassa. Mutta kuten tunnettua, langattoman datayhteyden todellinen kaistanleveys saattaa vaihdella rajusti.

Taso 3: Neuvottelustudio

Kolmannen tason studio on se kokoonpano, jollaista jokaisen pitäisi käyttää videoneuvotteluissaan. Siis vähintään. Se jo tehostaisi vuorovaikutusta huimasti.

Pystytä studiosi rauhalliseen nurkkaan toimistolle tai kotitoimistoosi. Tyypilliseen kokoonpanoon kuuluvat

  1. Kannettava tietokone
  2. Kuvausvalaisin
  3. Ulkoinen mikrofoni
  4. Ulkoinen kamera + jalusta
  5. Siisti tausta

Myös läppärin oma kamera usein riittäisi muuten, mutta sitten se pitäisi nostaa pöytätasoa korkeammalle. Muuten lasinen kyklooppi tirkistelee omistajansa sieraimia ja huoneen kattoa typerästi alaviistosta.

Suosittelenkin, että hankit erillisen USB-piuhalla varustetun kameran. Jos käytössä ei ole läppärin näyttöä isompaa ulkoista monitoria, kameralle kannattaa hankkia erillinen (pöytä)jalusta.

Toinen vaihtoehto on kasata läppärin alle kirjoja niin, että sen kamera nousee kasvojesi tasalle. Siinä tapauksessa on viisainta hankkia myös erillinen näppäimistö.

Myös kuvausvalaisin on saatava vähintään kasvojen korkeudelle. Vielä parempi olisi, jos valo tulisi jommaltakummalta sivulta yläviistosta. Siksi myös kuvausvalaisimelle kannattaa hankkia oma jalusta.

Valaistuksen laatukaan ei ole aivan yhdentekevä. Hanki sellainen valaisin, jonka värilämpötila vastaa ympäristösi muita valoja.

Kaikkein hankalin tilanne on se, että sekoitat ”tavallisia” lämmintä valoa tuottavia valaisimia, koleaa loisteputkien loimotusta, ikkunasta kajastavaa päivänvaloa ja vielä kuvausvalaisimesi valoa.

Sellaista kameraa ei ole olemassakaan, joka selviää tällaisesta sotkusta kunniallisesti.

Osa kuvasta on jää väkisin kellertäväksi tai jopa vihertäväksi. Lopulta naamasi näyttää siltä kuin Putin olisi ujuttanut teekuppiisi hyppysellisen hermomyrkkyä.

Siisti tausta tarkoittaa, ettei selkäsi takaa saa pursua roinaa tai likapyykkejä. En siihenkään luottaisi liiaksi, että kaikki ovat niin ihastuneita sisustusmakuusi, vaikka huoneesi muuten järjestyksessä olisikin.

Kaikkein fiksuinta olisi ostaa kokoontaittuva pahvinen taustalevy, jonka avulla peität ei-toivotut näkymät. Coloro Oy:ltä järjestyy Etätyötausta hintaan 79 euroa kotiin kuljetettuna.

Kameran kuvakulmaa on tietenkin rajattava niin, ettei se yllä Etätyötaustan ulkopuolelle.

Jos olisin tärkeä pomo tärkeässä firmassa, tilaisin yritykseni logolla ja sopivan rauhallisella taustakuvalla varustetut Etätyötaustat saman tien kerralla koko porukalle. Investointi olisi hyötyynsä nähden mitätön.

Kaikki kolmostason studioon tarvittavat osat löytyvät kaupasta vielä selvästi alle tonnin kokonaishintaan. Sen verran jokaiselta ammattilaiselta putoilee vahingossa perstaskusta muutenkin joka viikko.

Taso 4: Webinaaristudio

Neljännellä tasolla käytetään jo työasemaa tai tehokasta läppäriä. Mikrofoni on tietysti ulkoinen. Valaisimia saattaa olla useita.

Mutta nyt kuvioon tulee mukaan tärkeä uusi osa, joka on nimeltään videomikseri. Silloin studioprojekti tähtää jo selvästi tavallista etätyöpistettä edistyneempään tulokseen.

Nelostason kokoonpanolla on jo mahdollista striimata nettiin varsin ammattimaista suoraa lähetystä.

Videomikseri yhdistää kamerasi kuvaan esimerkiksi logon tai kanavatunnuksen, erilaisia kuvatekstejä, kuvaa kuvassa, PowerPoint-esityksiä, ennalta nauhoitettuja osuuksia jne.

Kamera kannattaa tässä vaiheessa päivittää niin, että se käyttää USB:n sijaan HDMI-liitäntää. Silloin se voi olla myös ”oikea” kamera, eli pieni pokkari tai jopa täysiverinen järjestelmäkamera.

Videomikserin avulla on mahdollista käyttää myös useita kameroita niin, että kuvakulma on vaihdettavissa lennosta.

Sama koskee äänilähteitä. Niitäkin voi olla useita, ja yleensä videomikserillä voi säätää myös eri kanavien äänenvoimakkuuksia.

Videomikseri voi olla täysin ohjelmistopohjainen. Esimerkkejä sellaisista sovelluksista ovat OBS, Wirecast tai mimoLive.

Vaihtoehtoisesti on saatavissa myös fyysisiä laitteita. Keveimmillään sellainen on esimerkiksi Blackmagic ATEM Mini, jonka yhdestä versiosta kirjoitin taannoin (Webinaarin formaatti on hanurista – näin rakennat paremman shown).

Videomikseriin liittyy usein myös lähetyksen tallennusmahdollisuus.

Ohjelmistopohjaisissa sovelluksissa se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että lähetyksestä säilötään kopio työasemasi kiintolevylle. Fyysisiin miksereihin taas on mahdollista kytkeä ulkoisia kiintolevyjä tai varsinaisia videotallentimia.

Tässä studiossa nettiliityntä on jo luultavasti kiinteä. Nimenomaan ulos menevää kaistaa pitäisi riittää ainakin kymmeniä megabittejä sekunnissa.

Normaalistihan operaattorit myyvät juuri päinvastoin toimivia liittymiä, jossa vastaanottava suunta on nopea ja lähetys hidas. Yhteyden huippunopeus ei sinänsä ratkaise, vaan pienin jatkuva nopeus nettiin päin. Alle 10 megabittiin sekunnissa keskimäärin jäävä bittivirta alkaa pudota riskirajoille.

Nelostason studion budjettiin kannattaa varata muutamia tuhansia euroja. Sillä saa jo niin laadukasta jälkeä, että vain fanaattisimmilla on mitään syytä investoida enempää. Useimmat voivatkin lopettaa lukemisen tähän.

Taso 5: Soolostudio

Viides taso on tavallaan erikoistapaus. Se tuottaa jo hyvinkin laadukasta kuvaa, mutta lisäksi se onnistuu a) hyvin ahtaissa tiloissa ja b) ilman henkilökuntaa. Voit nauhoittaa siellä myös podcasteja.

Esiintyjän apuna ei siis tarvitse olla esimerkiksi tekniikasta tai lähetyksen miksaamisesta vastaavia ihmisiä erikseen.

Tähän esimerkiksi oman firmani muutamia vuosia sitten käynnistynyt studioprojekti on tähdännyt. Olen joutunut ottamaan huomioon asioita, joita apuvoimin miehitetyssä, tilavassa paikassa rakennetussa studiossa ei tarvitse pohtia pätkän vertaa.

  1. Monien ammattitason videolaitteiden, kameroiden ja jopa valaisinten sisäänrakennetut puhaltimet tuottavat kerta kaikkiaan liikaa meteliä. Niitä ei voi sijoittaa heti esiintyjän tuntumaan ilman erikoisjärjestelyjä.
  2. Pieni tila on usein muutenkin akustisesti hankala. Se kannattaa vuorata käytännössä kaiuttomaksi.
  3. Kun esiintyjän apuna ei ole muita, monia laitteita on pystyttävä kauko-ohjaamaan.
  4. Tietenkin esiintyjän on itse kyettävä valvomaan myös lähetyksen laatua.
  5. Esiintyjän on voitava ohjata lähetystä miltei sokkona – muuhun ei riitä aikaa. Hiirellä tähtäilyn sijaan kannattaa käyttää erillisillä mekaanisilla painikkeilla ja liukusäätimillä ohjattavia laitteita ja makroja.
  6. Kaikki studion laitteet kytkeytyvät päälle ja pois yhdestä painikkeesta, jota myös bilekytkimeksi kutsun. Se säästää hermoja.

Nämä saattavat kuulostaa mitättömiltä yksityiskohdilta. Mutta voin nyt vuosien kokemuksesta kertoa, että niissä riittää pähkittävää.

Soolostudio on ilman muuta varustettu teleprompterilla. Sen ei tarvitse tarkoittaa vain perinteistä rullaavaa tekstinäyttöä. Kirjoitan joskus myöhemmin lisää, mitä tällä tarkoitan.

Soolotason studioprojekti tähtää myös siihen, ettei lähetys katkea missään tilanteessa. Toimintoja kannattaa silloin hajauttaa erillisille laitteille niin, ettei vaikkapa esiintyjän työaseman tilttaaminen ole vielä mikään katastrofi.

Esimerkiksi videosignaalin striimaus verkkoon vaatii kohtalaisen paljon prosessorivoimaa. Erillinen striimauslaite on yleensä luotettavampi kuin työasemassa kaiken muun sälän seassa pyörivä ohjelmisto.

Studiosta löytyy vihreä tai sininen tausta niin, että se on korvattavissa videomikserin tuottamalla virtuaalitaustalla.

Viitostason studiossa on nopea kuituliittymä niin, että tavaraa sinkoilee eetterneetteriin ainakin sadan megabitin huippunopeudella. Lisäksi kannattaa harkita langattomia varayhteyksiä.

Mielestäni tällä tasolla kannattaa varautua myös lyhyisiin sähkökatkoihin. Kriittisten laitteiden sähkönsyöttö on siis varmistettava katkottomilla, akkuvarmistetuilla virtalähteillä.

Viitostasolle yltävä studioprojekti maksaa jo viisinumeroisia summia.

Taso 6: Tuotantostudio

Tässä hienoimmassa versiossa on käytettävissä tilaa ainakin kymmeniä neliöitä ja mielellään useita huoneita.

Studioon mahtuu haastateltavia ilman, että kaikki istuvat kuin sillit suolassa. Esiintyjien ei tarvitse kökkiä paikoillaan, he voivat jopa tepastella ympäriinsä jonkin verran.

Isoon studioon on mahdollista rakentaa myös vihreillä seinillä tai taustakankailla varustettuja kuvauspaikkoja. Niiden avulla videolähetykseen voidaan liittää virtuaalisia taustoja ja tiloja.

Ohjaamo on rakennettu erilleen esitystilasta. Myös kuumana käyvät videoprosessorit ja tallentimet saavat puhkua kaikessa rauhassa omassa eriössään.

Ohjaaja voi kulloinkin valita useista kuvakulmista haluamansa. Se tarkoittaa, että kameroita on useita. Ne tuottavat 4K- tai 6K-tasoista kuvaa, vaikka varsinainen nettilähetys olisikin skaalattu alaspäin Full HD:ksi.

Kameroiden suuntaa, zoomia ja tarkennusta on mahdollista kauko-ohjata ohjaamosta joystickin avulla.

Alun perin kodin viihdelaitteisiin tarkoitetut HDMI-kaapelit eivät enää kuulu tähän ympäristöön. Sen sijaan laitteet on varustettu ammattilaisten käyttämillä SDI- tai NDI-liitännöillä. Videosignaali saattaa siirtyä myös valokuitua pitkin jo studion sisällä.

Viimeistään tässä vaiheessa kaikki kaapeloinnit on nostettu studion lattioilta erillisten putkitelineiden varaan katonrajaan. Myös valaisimet kiinnitetään niihin.

Mikrofonit ovat langattomia, ja niiden radioyhteydet toimivat hankalissakin oloissa.

Tällainen studio on miehitetty niin, että esiintyjällä on ainakin yksi apulainen hoitamassa tekniikkaa. Jos heitä on kaksi tai kolme, aina parempi.

Kuutostaso kilpailee oikean tv-studion kanssa. Nyt studioprojekti maksaa jo muutamista kymppitonneista yli sataantuhanteen euroon. Tosin talousjohtajan tuskaa on mahdollista lievittää niin, että tekniikka on hankittu leasing-sopimuksella.

Suoraan lähetykseen tähtäävä studioprojekti vaatii tehoa

Se täytyy nyt vielä muistuttaa, että videoiden nauhoittaminen on yksinkertaisempaa kuin edes alkeellisen suoran nettilähetyksen tuottaminen.

Jos haluat tallenteen, marssit vain kameran eteen ja painat punaisella merkittyä nappia.

Striimaaminen on vaikeampaa, koska kaiken on onnistuttava siinä hetkessä. Se vaatii usein enemmän prosessointivoimaa.

Esimerkiksi laadukkaan 4K-tasoisen virtuaalitaustan pyörittäminen tosiaikaisesti on aivan toinen juttu kuin sellaisen lisääminen tallenteelle jälkikäteen.

Äänestäkin on helpompi esimerkiksi poistaa kohinaa tai säätää äänentasoja nauhoituksen jälkeen kuin lähetyksen aikana.

Suoria lähetyksiä varten rakennettu studio pystyy tuottamaan myös tallenteita helposti. Mutta nauhoituksiin aivan hyvin riittävä kalusto ei välttämättä pysty striimamaan nettiin yhtään mitään.

Jos siis haluat molemmat, kannattaa tähdätä heti kokoonpanoon, joka selviää suorista lähetyksistä.

Millainen studioprojekti sopii yrityksellesi?

Joudut joka tapauksessa nikkaroimaan asiantuntijoittesi videoyhteydet kuntoon. Muuten jäät kilpailijoiden jalkoihin. Seuraavaksi pitääkin vain päättää, millainen studioprojekti sopii tarpeisiisi parhaiten.

Itse lähtisin vähintään kakkos- tai kolmostasosta.

Huomaa, että vielä kolmostason kokoonpano mahtuu matkallekin mukaan – ainakin Etätyötaustaa lukuunottamatta. Läppärin lisäksi ei siis tarvitse vielä pakata kilokaupalla kilkkeitä mukaan.

Jos taas aiot vetää webinaareja ammattimaisesti tai nauhoittaa laadukkaita YouTube-videoita, silloin minimivaatimuksena on nelostason studio.

Hifistelevät yksinyrittäjät etenevät kanssani viitostasolle.

Jos taas aiot kilpailla oikeiden tv-lähetysten sarjassa, kyseessä on jo kuutoskaliberin studioprojekti.

Puleeraat firmasi brändiä aivan turhaan, jos työntekijäsi vaikuttavat videoneuvotteluissa ja webinaareissa suttuisilta amatööreiltä.

4 vastausta

  1. Tämä on kaima todellakin loistava artikkeli. Olisiko mahdollista täydentää vielä jotain tietoa lähettävän nettiyhteyden varmentamiseen tarvittavista laitteista /softista? Muistelen että itse käytät pariakin eri yhteyttä.

    1. Kiitos kannustavasta palautteestasi! ?

      Kaikkein näppärin käyttää softaa nimeltä Speedify.

      Sen avulla voit niputtaa vaikkapa kaksi tai kolme 4G-mobiiliyhteyttä niin, että ne näyttävät koneesi kannalta yhdeltä huippunopealta yhteydeltä.

      Itse käytin Speedifyita ennen kuin sain vihdoin valokuituliittymän.

      Ostin 4G-liittymät kolmelta eri operaattorilta (Sonera, DNA ja Elisa). Näin varmistin sen, että vaikka yhden operaattorin yhteys menisi pimeäksi, data liikkuisi silti.

      Lisäksi asensin taloni katolle pari suunta-antennia niin, että sain lähistön tukiasemiin (ainakin lähes) suoran näköyhteyden. Se tosin ehkä meni jo liioittelun puolelle.

      Joka tapauksessa yhdistelmä toimi mainiosti. Speedifyn kautta pääsin usein reilusti yli sadan megabitin nopeuksiin. Kaiken kukkuraksi softa (ja palvelu) on melkein puoli-ilmainen.

      Mikään ei tietenkään estä käyttämässä samaa softaa vaikkapa kuituyhteyden varmistamiseen vielä (eri operaattorin) mobiilyhteyden avulla.

      Speedifyta käyttävään koneeseesi tarvitset tietenkin niin monta Ethernet-liitäntää kuin käytössäsi on datayhteyksiä. Itse ostin joitain tällaisia parikymppiä maksavia USB-liitäntään tulevia Ethernet-pulikoita.

  2. Kaiuttimista ei tässä ollut mitään mainintaa?

    Mikä on hyvä tapa kuulla yleisön äänet esim. tasolla 3: Neuvottelustudio?

    Vai piisaako tähän käyttöön vaikka joka toisesta neukkarista löytyvä Jabran neuvottelupuhelin?

    1. Kaiuttimista en ole maininnut siksi, että mielestäni niitä ei voi studiossa käyttää. Se johtuu siitä, että mikrofonit nappaavat samassa tilassa sijaitsevista kaiuttimista tulevan äänen väistämättä.

      Pahimmassa tapauksessa ääni lähtee kiertämään. Jos taas kierto on estetty viiveellä, usein ”etäpuhuja” kuulee oman äänensä sinun mikrofonisi kautta kaikuna.

      Neuvottelupuhelimetkin ovat aina kompromisseja tästä samasta syystä. Viisainta olisi siis käyttää aina kuulokkeita ja mikrofonia niin, että jokainen istuu omassa tilassaan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Reputatko kananmunatestin
Tommi Elomaa

Reputatko kananmunatestin?

Elätkö siinä harhassa, että teidän palvelunne on uniikki myös asiakkaidenne mielessä? Kananmunatesti paljastaa höttöpuheen armotta.

Vinkit kriisijohtamiseen
Minna Elomaa

Nesteestä nosteeseen – TOP 10 vinkit kriisijohtamiseen

Tuotteistuksen kolme vaihetta on lupaus, lunastus ja paikkaus. Paikkausvaiheeseen päästään, jos jotain menee pieleen. Kokosin omista kokemuksistani vuosien varrelta kriisitilanteen haltuunottoon vinkit, joita olen arjessa

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.