Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Korvaa ominaisuudet hyödyillä

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Varsin yksinkertaiset muutokset saattavat kasvattaa markkinointiviestin tehoa kymmenkertaiseksi. Usein riittäisi, että alat puhua hyödyistä tuoteominaisuuksien sijaan.

Muotoiltuja tyynyjä valmistava yritys kertoi mainoksissaan tuotteensa kaksi tärkeintä hyötyä:

  1. Tyynyn avulla nukut paremmin.
  2. Olosi on nukkuessasi mukavampi.

Mutta kun tyynyt eivät menneet kaupaksi kovin hyvin, mainostaja soitti sadalle tyynyn ostaneelle ja kysyi, miksi nämä olivat ostaneet.

Yli puolet ostajista kertoi syyksi niskasäryn. Toinen puoli oli päätynyt ostamaan tyynyn lääkkeeksi unettomuutensa tai puolisonsa kuorsaamiseen. Näitä etuja mainokset eivät kuitenkaan maininneet lainkaan.

Havaintojen perusteella mainostaja kirjoitti tyynytarjouksensa uudelleen. Koska 52 prosenttia osti ankaran niskakivun vuoksi, säryn lievittämisestä tuli nyt tärkein hyöty.

Myynti kasvoi yli kymmenkertaiseksi.

Mainostaja otti yhteyttä myös niihin asiakkaisiin, jotka olivat soittaneet tilausnumeroon, mutta eivät lopulta tilanneet tai olivat palauttaneet ostamansa tyynyn. Osoittautui, että soittajilla oli ollut mainoksen herättämiä kysymyksiä, joihin he eivät olleet saaneet puhelimessa tyydyttäviä vastauksia.

Tyynynsä palauttaneet puolestaan kertoivat, että heidän niskasärkynsä oli vain pahentunut uuden tyynyn takia.

Mainoksen kirjoittaja jalosti tekstiä siten, että se oli vähemmän hämmentävä. Samalla se kuittasi monia asiakkaita askarruttaneet epäilyt tuotteen toimivuudesta.

Valmistaja myös liitti tyynypakkaukseen viestin. Siinä kerrottiin ostajalle, että niskasärky saattaisi lisääntyä muutamien ensimmäisten päivien aikana. Niska ei vain ollut vielä tottunut uuden tyynyn muotoon. Mutta sen jälkeen tilanne muuttuisi miellyttävämmäksi.

Myynti kasvoi jälleen nopeasti. Palautukset puolestaan vähenivät merkittävästi.

Kerrotko varmasti hyödyistä, joilla on asiakkaalle merkitystä? Vai jauhatko yhä vain tuoteominaisuuksista?

Lähde: Web Copy That Sells, Maria Veloso 2005

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Kuusitoista yleisintä vastaväitettä

Olin eilen käynnistämässä uutta tuotteistusprojektia. Ei mennyt viittä minuuttia, kun ensimmäinen ryhmän jäsen syöksyi sakkorysään. Jokainen ”tämä ei onnistu, koska” -tyyppisen vastaväitteen esittäjä saa maksaa Nosteen

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.