Pitsaketju käänsi paljon itseään isomman kilpailijan markkinoinnin kätevästi omaksi edukseen.
Pieni denveriläinen pitseria tarjosi kotiinkuljetusta ja käytti keltaisia sivuja liikkeensä mainostamiseen. Näin lähistöllä asuvat asiakkaat löysivät paikan nopeasti puhelinluettelosta.
Suuri pitsaketju Domino’s tuli paikkakunnalle ja avasi useita ravintoloita. Sen omaisuuden maksanut kokonaisen sivun mainos jätti muiden ilmoitukset varjoonsa. Pieni pitserian mainos löytyi vasta neljänneltä sivulta.
Perheyrityksen myynti alkoi kutistua uhkaavasti.
Yrittäjä ei kuitenkaan luovuttanut. Hän ilmoitti, että jokainen, joka toisi mukanaan puhelinluettelosta löytämänsä Domino’s-mainoksen, saisi kaksi pitsaa yhden hinnalla.
Pian asiakkaat olivat repineet irti kaikki suuren ketjun mainokset mukaansa – myös puhelinkopeista.
Domino’s tietenkin suuttui. Mutta sen täytyi silti maksaa mainoksesta vielä 11,5 kuukautta.
Saatat ajatella, että tuollaista voi tapahtua vain rapakon takana. Mutta kyllä myös Suomessa osataan.
Aikoinaan itähelsinkiläinen pizzeria mainosti ikkunakyltissään, että ”Rohkea ja voittamaton Viikinki syö meillä”.
Vastapäinen kebab-kioski teki nopeasti oman plakaatin: ”Meillä uskaltaa syödä kuka tahansa.”
Miten käännät kilpailijasi markkinoinnin omaksi hyödyksesi?
Lähde: Jeff Slutskyn esitys “Confessions Of A Street Fighter” National Association of Trailer Manufacturers -järjestön kokouksessa Los Angelesissa helmikuussa 2002 sekä Taloussanomat 28.2.2004