Search
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kilpailijan mainos hyötykäyttöön

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Pitsaketju käänsi paljon itseään isomman kilpailijan markkinoinnin kätevästi omaksi edukseen.

Pieni denveriläinen pitseria tarjosi kotiinkuljetusta ja käytti keltaisia sivuja liikkeensä mainostamiseen. Näin lähistöllä asuvat asiakkaat löysivät paikan nopeasti puhelinluettelosta.

Suuri pitsaketju Domino’s tuli paikkakunnalle ja avasi useita ravintoloita. Sen omaisuuden maksanut kokonaisen sivun mainos jätti muiden ilmoitukset varjoonsa. Pieni pitserian mainos löytyi vasta neljänneltä sivulta.

Perheyrityksen myynti alkoi kutistua uhkaavasti.

Yrittäjä ei kuitenkaan luovuttanut. Hän ilmoitti, että jokainen, joka toisi mukanaan puhelinluettelosta löytämänsä Domino’s-mainoksen, saisi kaksi pitsaa yhden hinnalla.

Pian asiakkaat olivat repineet irti kaikki suuren ketjun mainokset mukaansa – myös puhelinkopeista.

Domino’s tietenkin suuttui. Mutta sen täytyi silti maksaa mainoksesta vielä 11,5 kuukautta.

Saatat ajatella, että tuollaista voi tapahtua vain rapakon takana. Mutta kyllä myös Suomessa osataan.

Aikoinaan itähelsinkiläinen pizzeria mainosti ikkunakyltissään, että ”Rohkea ja voittamaton Viikinki syö meillä”.

Vastapäinen kebab-kioski teki nopeasti oman plakaatin: ”Meillä uskaltaa syödä kuka tahansa.”

Miten käännät kilpailijasi markkinoinnin omaksi hyödyksesi?

Lähde: Jeff Slutskyn esitys “Confessions Of A Street Fighter” National Association of Trailer Manufacturers -järjestön kokouksessa Los Angelesissa helmikuussa 2002 sekä Taloussanomat 28.2.2004

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.