Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kilpailijan mainos hyötykäyttöön

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Pitsaketju käänsi paljon itseään isomman kilpailijan markkinoinnin kätevästi omaksi edukseen.

Pieni denveriläinen pitseria tarjosi kotiinkuljetusta ja käytti keltaisia sivuja liikkeensä mainostamiseen. Näin lähistöllä asuvat asiakkaat löysivät paikan nopeasti puhelinluettelosta.

Suuri pitsaketju Domino’s tuli paikkakunnalle ja avasi useita ravintoloita. Sen omaisuuden maksanut kokonaisen sivun mainos jätti muiden ilmoitukset varjoonsa. Pieni pitserian mainos löytyi vasta neljänneltä sivulta.

Perheyrityksen myynti alkoi kutistua uhkaavasti.

Yrittäjä ei kuitenkaan luovuttanut. Hän ilmoitti, että jokainen, joka toisi mukanaan puhelinluettelosta löytämänsä Domino’s-mainoksen, saisi kaksi pitsaa yhden hinnalla.

Pian asiakkaat olivat repineet irti kaikki suuren ketjun mainokset mukaansa – myös puhelinkopeista.

Domino’s tietenkin suuttui. Mutta sen täytyi silti maksaa mainoksesta vielä 11,5 kuukautta.

Saatat ajatella, että tuollaista voi tapahtua vain rapakon takana. Mutta kyllä myös Suomessa osataan.

Aikoinaan itähelsinkiläinen pizzeria mainosti ikkunakyltissään, että ”Rohkea ja voittamaton Viikinki syö meillä”.

Vastapäinen kebab-kioski teki nopeasti oman plakaatin: ”Meillä uskaltaa syödä kuka tahansa.”

Miten käännät kilpailijasi markkinoinnin omaksi hyödyksesi?

Lähde: Jeff Slutskyn esitys “Confessions Of A Street Fighter” National Association of Trailer Manufacturers -järjestön kokouksessa Los Angelesissa helmikuussa 2002 sekä Taloussanomat 28.2.2004

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Turun telakka ja turhat insinöörit

Pari vuotta sitten näytti siltä, että Suomen meriteollisuus on kanttuvei. Sitten syyskuussa 2014 saksalainen Mayer osti Turun telakan. Yhtäkkiä näkymät muuttuivat rajusti. Nyt turkulaiset hukkuvat tilauksiin.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Pitäisikö valita Sonera-simppeli?

Sain Soneralta kirjeen. Kapulaani olisi tarjolla entistä nopeampi nettiyhteys – ja vieläpä entiseen hintaan! Heti otsikon alle on präntätty pari pylvästä. Uutta nopeutta kuvaava palkki

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Kuusitoista yleisintä vastaväitettä

Olin eilen käynnistämässä uutta tuotteistusprojektia. Ei mennyt viittä minuuttia, kun ensimmäinen ryhmän jäsen syöksyi sakkorysään. Jokainen ”tämä ei onnistu, koska” -tyyppisen vastaväitteen esittäjä saa maksaa Nosteen

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action