Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kurittomat asiakkaat

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Autan insinöörejä tuotteistamaan osaamisensa helposti ostettaviksi palvelupaketeiksi. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529

Fiksu kodinkonekauppias varmisti varsin yksinkertaisella keinolla, ettei asiakas harhautunut kilpailijan liikkeeseen.

Autoni tankki alkoi olla tyhjä. Totesin, että kauppareissulla olisi viisainta poiketa myös huoltoasemalla, ettei seuraavan päivän asiakaskäynti jää vain haaveeksi.

Sorruin kuitenkin ostamaan jotain sellaista, joka pakotti suoraan kotiin. Tankkaamiset saivat sittenkin jäädä seuraavaan aamuun.

Mikä sai minut ohittamaan huoltoaseman?

No matkaani tarttunut jäätelöpaketti tietenkin. En halunnut, että se ehtii sulaa ennen aikojaan.

Eräs kekseliäs yrittäjä on käyttänyt vastaavaa ”pakotetta” menestyksekkäästi hyväkseen.

Indianassa Fort Wayne -nimisessä kaupungissa noin miljoonan dollarin vuosimyyntiin yltävä kodinkonekauppias huomasi, että hyvin usein ostajat käyttivät jopa tunnin hänen myyntimiehensä aikaa.

He kyselivät yksityiskohtaisia tietoja laitteiden ominaisuuksista ja tinkivät hinnoista. Mutta lopulta he usein sanoivat vielä harkitsevansa asiaa.

Kauppias kyllä arvasi, mitä ”harkinta” tarkoitti. Tietysti kävijät suuntasivat suoraan paljon mainostavaan,  edulliseen kilpailijan putiikkiin.

Niinpä yrittäjä täytti pakastimensa jäätelöllä. Hän ojensi aina maksuttoman paketin asiakkaalle, kun tämä oli lähdössä liikkeestä.

Nyt ostajaehdokas ei voinut enää jatkaa kierrostaan. Sen sijaan hänen oli mentävä suoraan kotiinsa, jotta jäätelö ei olisi sulanut.

Wall Street Journalin mukaan kodinkoneliikkeen myynti lisääntyi 11 prosenttia ensimmäisen vuoden aikana.

Miten lukitset kerran puheillesi saapuneen asiakkaan niin, ettei hänen kannata enää jatkaa ostoskierrostaan?

Lähde: Jeff Slutskyn esitys “Confessions Of A Street Fighter” National Association of Trailer Manufacturers -järjestön kokouksessa Los Angelesissa helmikuussa 2002
Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Koulutuspalautetta:
Jari Parantainen

Koulutuspalautetta: ”Tutut liikaa äänessä”

Tiistaina Vantaalle kokoontui kanssani seitsemäntoista innokasta ammattilaista pähkimään napakan myyntiesityksen anatomiaa. Tilaisuuden järjesti jo tuttuun tapaan Ratekoulutus. Mitä tarkoitan napakalla? Kurssin nimi toivottavasti kertoo olennaisen:

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.