Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Jorma-ohjelma ei purrut

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Vuonna 2005 firmani Noste Oy:n puhelinvaihteessa kävi kiihtyvä sutina. Sinne soitteli ihmisiä, joita kiinnosti Noste-ohjelma.

Kyse oli monivuotisesta aikuiskoulutuksen konseptista, jonka opetusministeriö oli polkaissut käyntiin. Temppu oli ällistyttävä, koska myös oma putkani on aina toiminut koulutusbisneksessä.

Otin yhteyttä ohjelman pomoon, joka oli opetusneuvos Jorma Ahola. Hän ei ottanut reklamaatioitani kuuleviin korviinsa.

Ajattelin, että ehkä julkisuus auttaisi Jormaa muuttamaan mieltään. Niinpä laadin avoimen kirjeen. Julkaisin sen Helsingin Sanomissa.

Avoin kirje opetusneuvos Jorma Aholalle
Julkaisin opetusneuvos Jorma Aholalle osoittamani avoimen kirjeen Hesarissa marraskuussa 2005. Klikkaa ilmoitus täysikokoiseksi.

Ilmoitus oli noin neljännessivun kokoinen, joten se tietysti maksoi mansikoita. Mutta valitettavasti tuloksena oli vain suutari.

Hesari teki aiheesta jutun, mutta eipä juuri muuta. Ahola selitteli asiaa parhain päin. Noste-ohjelma jyräsi entiseen tapaansa.

Aholan puolustus oli se, ettei Noste-ohjelma ole yritys. Se nyt vain muuten meni sekaisin yrityksen kanssa.

OPM:n budjetti oli miljardeja. Heillä olisi varaa ja aikaa käydä oikeutta maailman tappiin. Oli siis vain tyydyttävä koulukiusatun osaan.

Noste-ohjelma oli onneksi määräaikainen. Riesa loppui vuonna 2009. Mutta kuusi vuotta häiriköintiä oli aivan tarpeeksi.

Avoin kirje on sinänsä tehokas ilmoitusmuoto. Sen useimmat lukevat, toisin kuin vastaavan kokoista mainosta.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Selkopuhe voitti asiantuntijan jorinan

Rooger Doodley pohti Neuromarketing-blogissaan jo kauan sitten, miksi Donald Trumpin viesti tuntuu uppoavan äänestäjiin. Uusimmassa tekstissään (Trump Surprise: Four Neuromarketing Takeaways from the 2016 Election) hän käy läpi muutamia

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Onko tässä kaikkien aikojen paras myyntiesitys?

Monikin tuttavani on viime aikoina viitannut kirjoitukseen, jossa Andy Raskin -niminen konsultti analysoi parasta koskaan näkemäänsä myyntiesitystä. Juttua on peukuttanut jo yli kolmetoistatuhatta lukijaa, joten

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Koulutuspalaute: ”Alussa jutusteltiin vähän turhia”

Toissapäivänä jännitti tavallista enemmän. Koulutuksen aihe oli nimittäin aivan uusi: ”Näin rakennat ärhäkän myyntiesityksen”. Tunnelma oli tiivis, koska 30 hengen luokkaamme ilmestyi 29 innokasta opiskelijaa. Kouluttajiakin

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action