Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kuka on lempikirjailijasi?

Picture of Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Päivi Siltala esitti tämän blogin keskusteluketjussa kysymyksen:

”Hei Jari,
Kuka on lempikirjailijasi?”

Vastaus olikin yllättävän vaikea keksiä. En osaa sanoa sitäkään, mikä olisi lempivärini. Tai lempibändini. Lempiruokiakin on niin monta. Samoin hurmaavia koirarotuja.

Suosikkielokuvaohjaaja on poikkeus, sen osaisin nimetä. Tai no, aika tasavahvoja vaihtoehtoja on muutama. Vahvuutensa kullakin.

Päädyin etsimään ratkaisua insinöörimäisesti, kuinkas muuten.

Kirjoitin lokakuussa RFM-analyysistä, jonka avulla suoramarkkinoijat laskevat asiakkuuksien arvoja. Entä jos soveltaisin samaa periaatetta lempikirjailijan selvittämiseen?

Pisteytys määräytyisi edelleen kertolaskusta R x F x M, mutta nyt tekijät poikkeaisivat hiukan alkuperäisistä:

Recency = Kuinka kauan sitten viimeksi luin kirjailijan kirjan?

Frequency = Kuinka usein olen lukenut kirjailijan opuksia tai palannut niihin uudestaan?

Monetary = Kuinka paljon olen käyttänyt rahaa kirjailijan teoksiin?

Tässäkin tapauksessa tuon kolmannen tekijän voisi vaihtaa myös V:ksi näin:

Value = Kuinka paljon kirjailija on vaikuttanut ajatteluuni – tai jopa käytökseeni?

Päädyin tulokseen, joka oli hiukan yllätys itsellenikin. Lempikirjailijani on näköjään Seth Godin.

Vaikkapa romaaninrustaajat eivät näin laskettuna pärjää, koska en ole sitten poikavuosien lukenut yhtään kaunokirjallista teosta kahdesti.

Kun tuotteistat kartoituksia ja analyysejä, joudut usein pisteyttämään epämääräisiä suureita – joskus jopa tunteita. Pura ne mitattaviksi tekijöiksi.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pelko on ostamisen suurimpia esteitä
Riikka Nurmi

Ostaminen pelottaa? 5 keinoa ostamisen riskin poistamiseen

Ostamiseen liittyy aina riski – ja siksi myös pelko. Tuotteistuksen tehtävänä on purkaa nämä pelot. Tässä viisi konkreettista keinoa, joilla teet ostopäätöksestä helpomman ja turvallisemman.

Asiakasreferenssin pyytäminen kannattaa tehdä helpoksi ja viedä osaksi prosessia.
Tommi Elomaa

10 syytä puristaa asiakasreferenssi

Referenssien pyytäminen koetaan vaikeaksi tai jopa noloksi. Miksi sinun kannattaisi aina puristaa referenssiasiakkaalta? Miten pyydät sen niin, että se on helppoa itselle ja asiakkaalle?

Miten erottautua kilpailijoista
Tommi Elomaa

Miten erottautua kilpailijoista?

Palvelun on pakko erottua kilpailijoista. Tavallinen tapa on erilaistua ominaisuuksilla tai hyödyillä, mutta vähän parempi harvoin riittää. Pohdi, voisitko ryhtyä vastakohdaksi?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.