Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kuinka Noste selätti Goljatin?

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Olen saanut paljon kannustavia viestejä yrittäjäsiskoilta ja veljiltä eilisten, nimikaapparin arjesta kertovien postausteni ansiosta. Monilla on vastaavia kokemuksia, miten tylysti isot organisaatiot saattavat simputtaa pienyrittäjiä.

Kuten jossain kommenteissa olen ohimennen kertonut, tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun joku yrittää napata Noste-nimen.

Edellisen kerran vastaavaa yritti eräs valtion omistama, suuri kiinteistösijoitusyhtiö vuonna 2007. Se ominut Noste-nimen käyttöönsä luvatta.

Otin firmaan yhteyttä ja ilmoitin, ettei homma vetele. Sillä kertaa vastassa oli onneksi järkeviä ammattilaisia.

Muutamien neuvottelukierrosten jälkeen teimme sopimuksen. Annoin kiinteistöyhtiölle tilapäisen Noste-nimen käyttöoikeuden. Mutten tietenkään ilmaiseksi.

Kirjasimme sopimukseen nelinumeroisen summan, jonka tuo nimikaappari maksoi Nosteelle joka kuukausi.

Diilimme oli voimassa vuoden. Sen jälkeen nimen käyttöoikeus päättyi. Yhtiö vaihtoi vuokraamansa nimen toiseen juuri niin kuin pitikin.

Reagoi nimikaappauukseen heti. Reklamoi sähköpostitse tai muuten kirjallisesti. Jos vastapuoli suostuu neuvotteluun, tarjoa pakoteitä ja kompromisseja –  mutta älä ilmaiseksi.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

4 kommenttia

  1. Tulee tästä mieleen Jockan pitkä vääntö Etuovi-nimestä…missä vaiheessa se nyt lieneekään.

  2. Minulla on vastaavanlaisia kokemuksia artistinimien kohdalla. Pyöritin taannoin pientä riippumatonta levy-yhtiötä, jonka rosteriin kuuluu Fun-niminen mökäryhmä.

    Monen vuoden duunin, parin äänilevyn ja lukuisien kiertueiden koti- ja ulkomaassa jälkeen huomasimme internetin kautta, että joku amerikkalainen kolmikko oli päätynyt samaiseen nimeen.

    Otimme toki (sekä bändin, että levy-yhtiön taholta) yhteyttä kyseiseen pumppuun, joka koostui parin kohtalaista suosiota nauttineen bändin jäsenistöstä, joten kaikki mahdollisuudet melko suureen näkyvyyteen olivat olemassa. Esitimme asiamme asiallisesti. Meillä oli jakelu Yhdysvalloissa ja bändi oli käynyt maassa soittamassakin ja oli aikomuksissa palata rikospaikalle, joten edes maantieteellinen välimatka ei ollut lieventävä asianhaara.

    Pienen radiohiljaisuuden jälkeen saimme vihdoin vastauksen. Bändin management oli päättänyt ettei ala säätämään kanssamme ja muuttivat bändin nimen kirjoitusasun muotoon ”fun.”, eli pieni alkukirjain ja piste perässä. Olimme ratkaisuun ihan tyytyväisiä.

    Sinänsä keississä ei ollut mitään mielenkiintoista, mutta sattuipa käymään viime vuonna, että fun. (siis nämä amerikkalaiset, ei meidän edustamamme bändi) breikkasikin isosti. Ensin bändin biisi oli Chevyn isosti esillä olleessa mainoksessa ja sitä kautta kaikkialla. Asun itse nykyisin jenkeissä ja täällä ei bändin musiikilta ole voinut välttyä mitenkään. Kävivät taannoin Suomessakin soittamassa loppuunmyydylle Circus-yökerholle.

    Vaikka emme tästä varsinaisesti kaupallista hyötyä saaneetkaan (toki varmasti jonkin verran on Fun-yhtyeen levyjä myyty erehdyksen kautta fun.-levyinä), mutta saan kyllä suurta tyydytystä aina kun näen bändin nimen ja tiedän olleeni vaikuttamassa sen muuttamiseen.

    1. Mutta tässäkin siis opetuksena, että meidän todellakin kannatti aloittaa yhteydenpito mielummin ajoissa kuin myöhään, koska jos alkaisimme avautumaan aiheesta nyt kun fun. on jo maailmanmaineessa, veikkasin että jäisimme melkoisen juristiarmeijan jyräämäksi, kun vastapuolella on melkoisen paljon hävittävää ja meillä resurssit olemattomat.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Euro olisi paras innovaatioseteli

Elinkeinoministerimme Olli Rehn on nero. Hän on keksinyt eurolle paremman vaihtoehdon. Se on nimeltään innovaatioseteli. Tarkoitus on potkia vauhtia pienten ja keskisuurten yritysten innovaatiotoimintaan. Niiden pitäisi

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Nyhtökauran hinnoittelu meni pieleen

Hesari kertoi nyhtökaurayrittäjä Maija Itkosesta pari päivää sitten (17.9.2016). Lehti ylisti tuotetta estotta: ”HARMAANRUSKEASTA hakkeluksesta on tullut Suomessa tänä vuonna myyttinen elintarvike, jota jahdataan suu vaahdoten kaupasta toiseen.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Suomalaiset eivät uskalla polttaa veneitään

The Washington Post (17.8.2016) kirjoitti tutkimuksesta, jonka mukaan varasuunnitelmista saattaa olla haittaa. Koehenkilöt suoriutuivat tehtävistään muita huonommin, jos heillä oli käytettävissään jokin heittoistuin epäonnistumisen varalta. Tiedehenkilöt

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action