Olen saanut paljon kannustavia viestejä yrittäjäsiskoilta ja veljiltä eilisten, nimikaapparin arjesta kertovien postausteni ansiosta. Monilla on vastaavia kokemuksia, miten tylysti isot organisaatiot saattavat simputtaa pienyrittäjiä.
Kuten jossain kommenteissa olen ohimennen kertonut, tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun joku yrittää napata Noste-nimen.
Edellisen kerran vastaavaa yritti eräs valtion omistama, suuri kiinteistösijoitusyhtiö vuonna 2007. Se ominut Noste-nimen käyttöönsä luvatta.
Otin firmaan yhteyttä ja ilmoitin, ettei homma vetele. Sillä kertaa vastassa oli onneksi järkeviä ammattilaisia.
Muutamien neuvottelukierrosten jälkeen teimme sopimuksen. Annoin kiinteistöyhtiölle tilapäisen Noste-nimen käyttöoikeuden. Mutten tietenkään ilmaiseksi.
Kirjasimme sopimukseen nelinumeroisen summan, jonka tuo nimikaappari maksoi Nosteelle joka kuukausi.
Diilimme oli voimassa vuoden. Sen jälkeen nimen käyttöoikeus päättyi. Yhtiö vaihtoi vuokraamansa nimen toiseen juuri niin kuin pitikin.
Reagoi nimikaappauukseen heti. Reklamoi sähköpostitse tai muuten kirjallisesti. Jos vastapuoli suostuu neuvotteluun, tarjoa pakoteitä ja kompromisseja – mutta älä ilmaiseksi.
4 vastausta
Tulee tästä mieleen Jockan pitkä vääntö Etuovi-nimestä…missä vaiheessa se nyt lieneekään.
Minulla on vastaavanlaisia kokemuksia artistinimien kohdalla. Pyöritin taannoin pientä riippumatonta levy-yhtiötä, jonka rosteriin kuuluu Fun-niminen mökäryhmä.
Monen vuoden duunin, parin äänilevyn ja lukuisien kiertueiden koti- ja ulkomaassa jälkeen huomasimme internetin kautta, että joku amerikkalainen kolmikko oli päätynyt samaiseen nimeen.
Otimme toki (sekä bändin, että levy-yhtiön taholta) yhteyttä kyseiseen pumppuun, joka koostui parin kohtalaista suosiota nauttineen bändin jäsenistöstä, joten kaikki mahdollisuudet melko suureen näkyvyyteen olivat olemassa. Esitimme asiamme asiallisesti. Meillä oli jakelu Yhdysvalloissa ja bändi oli käynyt maassa soittamassakin ja oli aikomuksissa palata rikospaikalle, joten edes maantieteellinen välimatka ei ollut lieventävä asianhaara.
Pienen radiohiljaisuuden jälkeen saimme vihdoin vastauksen. Bändin management oli päättänyt ettei ala säätämään kanssamme ja muuttivat bändin nimen kirjoitusasun muotoon ”fun.”, eli pieni alkukirjain ja piste perässä. Olimme ratkaisuun ihan tyytyväisiä.
Sinänsä keississä ei ollut mitään mielenkiintoista, mutta sattuipa käymään viime vuonna, että fun. (siis nämä amerikkalaiset, ei meidän edustamamme bändi) breikkasikin isosti. Ensin bändin biisi oli Chevyn isosti esillä olleessa mainoksessa ja sitä kautta kaikkialla. Asun itse nykyisin jenkeissä ja täällä ei bändin musiikilta ole voinut välttyä mitenkään. Kävivät taannoin Suomessakin soittamassa loppuunmyydylle Circus-yökerholle.
Vaikka emme tästä varsinaisesti kaupallista hyötyä saaneetkaan (toki varmasti jonkin verran on Fun-yhtyeen levyjä myyty erehdyksen kautta fun.-levyinä), mutta saan kyllä suurta tyydytystä aina kun näen bändin nimen ja tiedän olleeni vaikuttamassa sen muuttamiseen.
Mutta tässäkin siis opetuksena, että meidän todellakin kannatti aloittaa yhteydenpito mielummin ajoissa kuin myöhään, koska jos alkaisimme avautumaan aiheesta nyt kun fun. on jo maailmanmaineessa, veikkasin että jäisimme melkoisen juristiarmeijan jyräämäksi, kun vastapuolella on melkoisen paljon hävittävää ja meillä resurssit olemattomat.
Kiitos Tommi, tämä oli aivan mainio tarina!