Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Katkelma nimikaapparin arjesta, palaveri 4

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Toimituspäällikkö Erja marssii päätoimittaja Ilkan juttusille.

Ilkka: No mikä nyt mättää, oliko ruuhkaa?

Erja: Viestinnän Laura tuolta kyseli, että miten me on mietitty nämä sähköisen puolen osoitteet ja tunnarit.

Ilkka: Mikä siinä nyt on niin vaikeaa? Noste-nimi käyttöön vaan joka paikkaan.

Erja: Niin, mutta kun nyt meillä on lehden nimi Noste, mutta verkkotunnus onkin nosteessa piste fi. Sitten toimituksen meiliosoite on kuitenkin soste piste fi. Twitteriinkin pitäisi keksiä jokin järkevä tunnus.

Ilkka: Niin, so what?

Erja: No sitä vaan, että eihän näissä ole nyt mitään linjaa. Miten joku meidän lukija pysyy kärryillä, mitä osoitetta pitäis käyttää missäkin tilanteessa?

Ilkka: Joo ymmärrän, toi on varmaan tosi tärkeää. Mutta älkää häiritkö nyt, mulla on tässä yks kiireinen juttu. Kyllä te jotain keksitte!

Valitse organisaatiollesi, tuotteellesi tai palvelullesi nimi, joka on vapaa kaikissa sähköisissä kanavissa.

Lähde: Kärpänen katossa.

SOSTE-sääntöjen 2 §: Järjestön toiminnan tarkoitus on rakentaa oikeudenmukaista ja vastuullista yhteiskuntaa.

19 vastausta

  1. Hmmm… heillehän voisi ehdottaa: nesteessa.fi osoitetta. Sehän lienee vapaana 🙂

    En voinut tälle ilkikuriselle viestille yhtään mitään 🙂

    1. Samaa mieltä, tunnus kuvaisi hyvin SOSTEen tilannetta.

      SOSTE on sitä mieltä, ettei se enää voi vaihtaa lehtensä nimeä.

      Itse luulen kuitenkin, että se halua sitä vaihtaa. Johdonmukaisuuden laki estää sen. Kasvot menisivät.

      Mutta kuten sanottu, lehden nimi saattaa kuitenkin vielä muuttua. Mitä pidemmälle SOSTE asian kanssa jatkaa, sitä kalliimmaksi takinkääntö tulee.

  2. Tsemppiä! Mahtavaa, että ovat itse oikein erikseen päättäneet valita linjattomuuden sekaannuksen ja riidankin uhalla.

    1. Jokainen vähänkään yritysten nimiprojekteissa mukana ollut olisi tajunnut, että tuollainen nimisotku ei toimi käytännön arkitöissä – ei sitten alkuunkaan.

      Sitä paitsi on ihan selvää, että tämä pelleily oli mahdollista juuri siksi, että Noste on pieni nakkiputka.

      Vai voiko joku kuvitella, että SOSTE olisi uskaltanut napannut lehtensä nimen vaikkapa Soneralta? Eihän SOSTE nimittäin ole mikään teleoperaattori, joten toimialat eivät tietenkään menisi sekaisin.

      Sonera-lehden verkko-osoitteeksi olisi sitten valittu sonerassa.fi ja Twitter-tunnukseksi @sonerassa. Kun soneralaiset olisivat alkaneet ihmetellä tempausta, yhdistyksen juristi olisi lähettänyt sinne tiedoksi muutamia otteita nimilaista.

  3. Tämähän voisi jo kiinnostaa valtamedioita? Itsehän olin joskus taannoin ”kapinakenraalina” Pendoliinojen ongelmien esiintuomisessa niin Kauppalehdessä kuin telkkarissakin. Ei kuin urku auki!

    1. Ainakin muita yrittäjiä tilanne kiinnostaa. Olen saanut jo mukavan määrän kannustusviestejä. Kaikki ovat yhtä mieltä: eikun sitkeästi vastarintaan vain!

      Pienyrittäjiä on näköjään mukava mopottaa aina, kun tilaisuus aukeaa. Monella tuntuu olevan vastaavia kokemuksia.

  4. Sonera-vertaus on kyllä osuva. Ei SOSTE tietenkään olisi Sonera-lehteä ja sonerassa.fi:tä ja @sonerassa-Twitter-tiliä halunnut ja voinut valita. Mutta pientä Noste Oy:tä kelpaa tökkiä kyllä!

  5. Kiva kun toit tämän julkisesti esille!

    Veikkaanpa, että tulevaisuudessa tämänkaltaisia riitoja ratkotaan yhä suuremmassa määrin blogeissa ja foorumeilla juristien ja oikeuslaitoksen sijaan.

    Minusta se on oikein mukava tapa ratkoa erimielisyydet. Jos toinen osapuoli on käyttäytynyt törkeästi, ilkeästi tai röyhkeästi, niin asian tuominen julkisuuteen on ihan toimiva tapa etsiä ratkaisua.

    Ensinnäkin, firmoilla (tai muillakaan tahoilla) on aika vähän kannustimia luoda itsestään kuvaa törkeästi, ilkeästi tai röyhkeästi käyttäytyvinä. Jos huono käytös tuodaan helposti ja nopeasti muiden ihmisten tietoisuuteen, kannustetaan kaikkia osapuolia käyttäytymään sivistyneesti ja kiltisti muita kohtaan.

    Toiseksi, jos joku taho on oikeasti ihan tyhmä ja käyttäytyy jatkuvasti huonosti muita kohtaan, on koko yhteiskunnan kannalta arvokasta, että tämä saatetaan muiden tietoon. Näin ihmiset voivat paremmin arvioida, kannattaako kyseisen tahon kanssa tehdä yhteistyötä vai ei.

    1. Riippumatta siitä, miten tässä tapauksessa käy, netti on antanut yksityisille ihmisille ja pienyrittäjille mahtavan vivun. Monet isojen talojen elämästä vieraantuneet organisaatioelukat eivät ole vieläkään täysin hoksanneet, miten asetelmat ovat muuttuneet.

  6. Noste on yleisnimi, joten on ihan hyvä, että tavaramerkkiä tulkitaan suppeasti tässä tapauksessa. Eri asia olisi, jos firman nimi olisi esim. Flickr. Eli hyvä, että lehdellä on oikeus käyttää sanaa nimenään, vaikka se ei tässä tapauksessa järkevää olekaan.

    1. Lienemme samaa mieltä, että nimilaki sallii paljon sellaista, missä ei ole mitään käytännön järkeä.

      Sitä en tosin ymmärrä, mitä hyvää siinä on, että joku saa vehdata jo varatun nimen kanssa. Niiden toisiinsa sekoittumisesta kärsivät lopulta kaikki.

      Käyttämättömiä nimiä on vapaana käytännössä ääretön määrä. Eikö siis kannattaisi poimia itselle jokin niistä?

  7. Noste Oy voisi ruveta julkaisemaan omaa digilehteä ja jakaa twitterissä samoilla hashtageilla kuin @nosteessa. Olettaen, että he oppivat twitterin ”salat” ja löytävät risuaidan näppäimistöltään.

    Pitäähän yrityksellä olla kuitenkin oikeus nimikkolehden julkaisuun, eikös?

    1. Humoristisempaa olisi se, että Noste Oy alkaisi julkaista asiakaslehteään nimellä Soste vedoten samoihin porsaanreikiin.

      1. Kiitos Samuli, tämä olisi aika hauska vaihtoehto!

        Ehkä sitten jossain vaiheessa voisin käydä vaihtokauppaa. Saisin SOSTEEn julkaiseman Noste-lehden itselleni ja he puolestaan SOSTE-lehtensä Nosteelta.

    2. Lehtu, luit ajatuksiani! Olen suunnitellut Noste-lehteä jo kauan. Nyt se vihdoin etenee käytäntöön. Lisäksi olen jättänyt tavaramerkkihakemuksen sanamerkistä ”Noste-lehti”.

  8. Tämä juttusarja tuli mieleeni tänään kun törmäsin aina yhtä antoisalla Suomi24-foorumilla mielenkiintoiseen neuvoon. Kyseessä oli keskustelu, jossa yrittäjä kysyi neuvoja, miten tulee toimia kun haluaa luoda palvelun jonka toteutukseen toinen yritys omistaa patentin.

    Yhden venkoilijan neuvona oli:
    ”…Älä kerro kilpailijalle, mitä teet, äläkä kysy heiltä pantentista. Jos kysyt niin he varmasti pyytävät rahaa tai kieltävät sinua tekemästä kilpailevaa palvelua. Patentti on tahallaan kirjoitettu laajakis niin, ettei ole selvää, mikä rikkoo sitä ja mikä ei.

    Jos kilpailija ottaa sinuun yhteyttä patenttirikkomuksesta, älä selittele. Vastaa yhdellä lauseella, että he ovat erehtyneet. Älä perustele äläkä ryhdy kirjeenvaihtoon. Vasta kun saat hasteen, tarvitsee reagoida enemmin. Jos kilpailijasi on pieni firma, heillä ei varaa eikä aikaa lähteä oikeuteen…”

    Lienevät hakeneet neuvoa tässä sinun nimitapauksessakin tuolta laatufoorumilta? Taitaa olla tavanomaista, että aina pitää hieman venkoilla ja koijata jos vain mahdollista?

    Linkki keskusteluketjuun: https://j.mp/YDPoCq

    1. Kiitos Olli, aika tutulta tuo kuulostaa. SOSTEen porukka on tosiaan tainnut ammentaa oppinsa Suoli24:stä.

      Itse olen päätynyt jo aikoja sitten siihen, ettei tahallaan kannata kokeilla, lähteekö toinen käräjöimään. Sama juttu verottajan kanssa: en todellakaan halua testata, missä rajat kulkevat. Bisneksessä riittää aivan tarpeeksi esimerkiksi kysyntään liittyvää epävarmuutta muutenkin.

      Samasta syystä en itse kokeilisi nimen kaappaamista. Se vasta kalliiksi käy, jos vastapuoli kuitenkin sattuu voittamaan ja nimi on lopulta vaihdettava.

      No, nyt olen kuitenkin jättänyt PRH:lle väitteen (eli reklamaation). Siitäkin piti maksaa yli 200 euroa PRH:lle itselleen, että he suostuvat arvioimaan omia toimiaan. Kiitos SOSTE, tämä on todella hyödyllistä hommaa!

      Epäilen kyllä, että viranomainen on aika nihkeä myöntämään, että tuli kenties töpättyä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Hyötynen joukon jatkoksi

Viikko sitten heitin puhekeikan Microsoftin kumppanitilaisuudessa. Ennen esitystäni katselimme pätkän videota. Rainalla esiintyi Soneran asiantuntija, jonka sukunimi oli Hyötynen. Heppu pisti silmääni, sillä vuosia sitten

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Jari Parantainen

Tappotuomio tuntuu hyvältä

Päälliköksi kutsutaan ihmistä, joka tekee asioita oikein. Johtaja sen sijaan tekee oikeita asioita. Jämerän johtajan esimerkkiä näytti tällä kertaa Jason Fried. Fried on kokoonsa nähden

Avoin kirje opetusneuvos Jorma Aholalle
Jari Parantainen

Jorma-ohjelma ei purrut

Avoin kirje on sinänsä tehokas ilmoitusmuoto. Sen useimmat lukevat, toisin kuin vastaavan kokoista mainosta.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.