Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Hesarin tuplarooli ihmetyttää

Picture of Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Helsingin Sanomat julkaisi 8. heinäkuuta näyttävän jutun, jonka otsikko oli ”Konsultin tuplarooli ihmetyttää”.

Sitra oli tilannut konsulttiyhtiö Accenturelta selvityksen siitä, mikä olisi paras vaihtoehto suomalaiseksi potilastietojärjestelmäksi. Yllättäen Accenture oli päätynyt ohjelmistoon, jota se itse myy.

Juttu oli mielestäni hupaisa siksi, että Hesarilla on aivan vastaava rooliongelma. Se  on harrastanut tuotteensa järjestelmällistä piilomainontaa jo pitkään.

Lehden tiedesivulla on julkaistu keväästä saakka otteita sveitsiläisen Rolf Dobellin kirjasta Selkeän ajattelun taito.

Hassua asiassa on se, että Dobellin teoksen suomenkielinen versio on Hesarin itsensä kustantama. Juttusarjan – tai täsmällisemmin sanottuna tekstimainossarjan – otsikko onkin tilanteeseen sopivasti Harhaa vain!

Valtakunnan ykköslehti harrastaa sivuillaan tekstimainontaa viikosta toiseen. Harhaa vain -mainossarja on naamioitu näyttämään toimitukselliselta aineistolta. Oheinen leike on tämän viikon tiistain lehdestä (31.7.2012).

Journalistin ohjeet toteavat asian mielestäni riittävän selkeästi:

” Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava.”

Mitkä mahtavat olla ne journalistiset perusteet, jotka oikeuttavat moiset tuotenäytteet? Se ei mielestäni muuta asiaa, että kunkin otteen loppuun on painettu maininta kytköksestä.

Tekstit näyttävät joka tapauksessa ilmiselvästi toimitukselliselta aineistolta.

Mikään muu kirjankustantaja ei saisi vastaavaa juttusarjaansa Helsingin Sanomien sivuille – ei ilmaiseksi, eikä maksullisena ilmoituksena.

Lehtihenkilö heristelee herkästi sormea muille, muttei näe malkaa omassa silmässään.

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Tuotteistaminen ennen verkkosivu-uudistusta
Riikka Nurmi

Tuotteistajan vinkit verkkosivu-uudistukseen

Tuotteistaminen varmistaa verkkosivu-uudistuksessa, että verkkosivustosi ja markkinointiviestisi puhuttelevat asiakasta ja saat enemmän kauppaa. Millaisilla laseilla omaa palveluvalikoimaa ja verkkosivua kannattaisi tarkastella ennen uudistusta?

Sakkojen tuotteistaminen
Tommi Elomaa

Kannattaisiko sakot tuotteistaa?

Matkailijan matka katkesi koneesta poistamiseen Pariisissa. Avoimeksi jää, millainen lasku tuosta lankeaa – jos lankeaa. Olisiko sakkojen tuotteistuksella mitään vaikutusta?

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.