Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kilpailijan auto katolleen

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529
Tilaa hälytys

Liity Pölli tästä -blogin lukijoihin. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Copywritereiden salaseura paljastaa -koulutus 4.–5.2.2020 Vantaalla
Koulutus on tarkoitettu asiantuntijalle, joka haluaa säilyttää työpaikkansa. Robotti on armoton kilpailija. Kirjoitustaidoton päätyy työttömäksi vihannekseksi ensimmäisten joukossa.
KOULUTUS
Kymmenen sivun myyntiesitys -koulutus vantaalla 11.2.2020
Mikä tahansa myyntiesitys mahtuu 10 sivuun ilman, että ne ovat edes täyteen ahdettuja.
KOULUTUS

Mikä kumma oli tapahtumamarkkinointiin erikoistuneen Elämystaikureiden (eli myöhemmin konkurssiin menneen Louderin) menestyksen salaisuus?

Pohdin tätä kysymystä kuutisen vuotta sitten, kun putiikin omistaneet veljekset Juha Aalto ja Timo Aalto olivat asiakkaitani. Kun kuuntelin heidän tarinoitaan, ainakin yksi syy kävi ilmeiseksi.

Johtajat ostivat tapahtumia, koska se oli heistä hauskaa.

Elämystaikurit järjesti uuden automallin lanseerauksen. Tilaajaa – ja hänen jälleenmyyjiään – riemastutti tilaisuuden ohjelmassa erityisesti yksi kohta. He saisivat katsella, miten kilpailijan auto vedettäisiin livenä katolleen ja romuksi.

Tapaus palasi mieleeni, kun olimme tuotteistamassa Finnair Flight Academyn (FFA) palveluja runsas vuosi sitten. Yhtiö on Finnairin voittoa tuottava tytäryhtiö, joka kouluttaa myös kymmenien muiden lentoyhtiöiden lentäjiä.

Finnairin edellinen, vuonna 2009 eronnut toimitusjohtaja Jukka Hienonen ymmärsi selvästi PR:n merkityksen.

Hienonen oli kutsunut sadan suurimman yrityksen johtajat FFA:n lentosimulaattoriin. Siellä he saisivat kokeilla, miltä tuntuu lentää isoa matkustajakonetta.

Lienee selvää, että isojen pörssiyhtiöiden pomot ovat maailman kiireisintä väkeä. Ei heillä ole aikaa moiseen joutavaan pelleilyyn.

Toisin kävi. Jokainen Hienosen kutsuma johtaja saapui paikalle. Rakennuksen parkkipaikka täyttyi kerta toisensa jälkeen isoista limusiineista kuljettajineen.

Kun kuulin tämän tarinan, tajusin, että tämän selvemmin bisnesmahdollisuus ei voi ilmoitella itsestään. Se suorastaan puri peruuksiin!

Jokaisen yritysasiakkaan päässä vaanii kahdenlaisia motiiveja: julkisia ja yksityisiä.

Julkiset motiivit ovat niitä virallisia syitä, joilla hän perustelee päätöksensä muille. Ne liittyvät rahaan, hyötyihin ja jopa epäitsekkäältä näyttäviin päämääriin.

Yksityiset motiivit sen sijaan ovat itsekkäitä ja tunnepohjaisia. Niitä kukaan ei kehtaa sanoa ääneen. Mutta ne vaikuttavat silti – ja paljon.

Hävittäjäkoneita miljardeilla shoppaileva suomalainen kenraali ei voi sanoa ääneen, että amerikkalaisten Hornetit nyt vain olivat mageampia värkkejä kuin vaihtoehtoiset neukkuromut.

Hittituotteen resepti on siis selvä. Parhaimmillaan se yhdistää täydellisesti sekä ostajan yksityiset että julkiset motiivit.

Päätimme siis kokeilla, voisiko finnairilaisten simulaattorilentoja myydä yritysasiakkaille. Nimittäin jokainen johtaja kärsii nykyisin vakavasta ongelmasta.

Asiakastilaisuuksien no show -prosentti kasvaa jatkuvasti. Jopa yli puolet mukaan ilmoittautuneista jättää saapumatta – eikä edes viitsi ilmoittaa siitä etukäteen.

Tilanne on hankala. Saunaillat menivät muodista jo aikoja sitten. Laivalle lähtevät vain ilmaista viinaa kärkkyvät. Golfkisat vievät liikaa aikaa perheeltä.

Nyt meillä on Jukka Hienosen ansiosta tiedossa, että lentosimulaattori vetoaa ainakin isoihin pikkupoikiin todella tehokkaasti. Palvelumme täytyisi vain rakentaa niin, että se tarjoaa myös vedenpitävän julkisen motiivin.

Yhdistimmekin simulaattorilennot ja bisneskoulutuksen. Kokeneilla piloteilla on kerrottavanaan roppakaupalla vinkkejä, joista on johtajalle käytännön hyötyä.

Esimerkiksi lentäjien kehittämät tarkistuslistat ovat yksinkertaisia, mutta merkillisen tehokkaita johtamisen välineitä.

Palvelumme nimi on Noste-iltalento. Se on kahdeksan hengen koulutus, joka kestää runsaat neljä tuntia. Session aikana jokainen osallistuja pääsee myös ison matkustajakoneen ohjaimiin.

Testimarkkinointimme käynnistyy näinä päivinä. Syksyn aikana selviää, tuliko palvelusta hitti vai floppi.

Rakenna tuotteesi niin, että se vetoaa sekä julkisiin että yksityisiin motiiveihin.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

10 kommenttia

  1. Jos kerta lätkävalmentajat myyvät ajatuksiaan firmoille aina vaan vuodesta toiseen, miksi ei se onnistuisi lentäjiltä?! Vaikuttaa äkkiä mietittynä toimivalta. Onnea koemarkkinointiinne!

    1. Amerikoista tiedämme ainakin sen, että hävittäjälentäjien pitämät AfterBurner-seminaarit myyvät oikein hyvin vuodesta toiseen.

      (Rapakon takana puhujapalkkiot ovat näköjään hiukan eri luokkaa kuin Suomessa. AfterBurner-puhuja maksaa kymppitonnista kahteen.)

      Hauska yksityiskohta: esiintyjät ovat aina pukeutuneena hävittäjälentäjän asuun.

      Mutta on tässä vakavampikin puolensa. Lentäjillä ei ole varaa virheisiin – tai muuten alkaa viikatemies viuhtoa.

      Lentoyhtiöiden on siis pakko miettiä jatkuvasti, miten hoitaa arkiset rutiinit niin, etteivät pienet lipsahdukset kasaudu lopulta isoksi katastrofiksi. Oppeja on helppo soveltaa myös vähemmän hengenvaarallisiin bisneksiin.

  2. Aika moneen ajanhallintajärjestelmäänkin on sisällytetty tuo tarkistuslista. Nimikkeeltään se on työlista, mutta periaate on sama. Pomodorossa sen avulla lasketaan 25 minuuttisia ja joku GTD lähtee siitä, että asiat priorisoidaan ja sitten toteutetaan tai delegoidaan.

    Mutta tälläisen matti meikäläisen kertomana asioiden painoarvo on täysin erilainen kuin esim. DC11 kapteenin kertomana.

    Kari…

    P.S. Ja kyllähän minäkin ajelisin simulaattorilla jos olisi mahdollista 🙂

    1. Kari, osut jälleen naulan kantaan! Sillä on ärsyttävän suuri merkitys, kuka asian kertoo.

      Tehdäänkö niin, että lähdet kanssamme MD11-simulaattoriin? Olet nimittäin ilman muuta ansainnut palkinnon monista hyvistä kommenteistasi tässä blogissa.

      Buukkaa kalenteristasi maanantai 20. elokuuta klo 18:00-23:00. Odotamme sinua silloin Vantaalla FFA:n vastaanotossa osoitteessa Pyhtäänkorventie 11-13.

      Lähetän tarkempia lisätietoja tuosta kaikkien aikojen toisesta Noste-iltalennosta sähköpostiisi.

  3. Mä nään tässä lentäjien tarkastuslistajutussa vielä yhden ulottuvuuden. Eli se lista on ainakin toistaiseksi paperilla ja kynällä toimiva. Eli sitä ei käytetä i-padilla tai millään muullakaan ”epävarmalla” laitteella.

    Sama yksinkertaisuus toimii markkinoinnissa. Käsinkirjoitettu kirje oikeaan aikaan oikealle ihmiselle tuo rahaa lompakkoon paremmin, kuin haalia tykkääjiä feispuukkiin.

    1. Näinhän se usein on, että vanha kunnon painettu (ja laminoitu) paperinpala on joissain tapauksissa edelleen toimivin vaihtoehto.

      Sen oppii tosi nopeasti jokainen vaikkapa kartat kotiinsa jättänyt. Kun älypuhelimen verkko- ja/tai gps-yhteys hyytyy tuikituntemattomassa paikassa, lirissä ollaan!

      Tosin moderneissa matkustajakoneissa monet tarkistuslistat käsitellään (sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt) jo kuvaruudulla.

  4. Jari: Minä kiitän ja kunnioitan. Ja kalenterin on varattu paaaaaaaaljon aikaa 20.8.

    Kommentointi on muuten helppoa, kun asiat on esitetty niin että insinöörikin ymmärtää ne.

    1. Mainiota, tervetuloa mukaan!

      Kouluttajinamme toimivat FFA:n koulutustoiminnasta vastaava pomo Tero Arra ja kouluttajakapteeni Heikki Kallio.

      Terokin on tittelistään huolimatta kaikkea muuta kuin kuiva byrokraatti. Paitsi kokenut liikennelentäjä, hän on myös vanha (eikun kokenut) Hornet-kuski Puolustusvoimista.

      Näkemisiin puolentoista viikon kuluttua Vantaalla!

  5. Isoista pikkupojista tuli mieleen sanonta ampua tykilllä, ajaa veturia ja niineespäin. Vaikka tykistössä palvelleena olen nähnyt, kun porsas lähtee putkesta, niin en vetässyt langasta (olin viestivässy). Voisikohan noita VR;n poistuvia diisseleitä ajaa jossain? Toimivina kuulema poistuvat.

    Vetoaisiko tuollainen asiakastapahtuma?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta
Jari Parantainen

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta

Mistä tuotteistaminen kannattaa aloittaa? No, tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta tietenkin. Käänteinen marssijärjestys antaa projektille lentävän lähdön.

Sorcolorin hinnoittelu poikkeaa alan käytännöistä edukseen. Se jää kerralla mieleen.
Jari Parantainen

Sorcolorin hinnoittelu jää jokaiselle mieleen

Sorcolorin hinnoittelu on maalausliikkeelle poikkeuksellinen. Asuntonsa maalaamista pähkivän asiakkaan ei tarvitse pyytää myyjää edes arviokäynnille, koska urakan hinta on jo etukäteen tiedossa. Selkohinta helpottaa ostamista ja poistaa riskin tunnetta.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.