Eikö paras markkinointi olisi sellaista, että asiakas tilaisi jo sen perusteella? Aika usein ostaminen on kuitenkin niin vaikeaa, että innokkaimmatkin väsyvät matkalle.

Operaattorini siirtää sähköpostini joukosta 50-100 roskaviestiä vuorokaudessa omaan kansioonsa. Tarkistin viimeksi pari päivää sitten runsaat 2 300 sellaista. Se on puuduttavaa hommaa.

Joukkoon oli valitettavasti taas eksynyt pari asiallistakin viestiä. Niiden lähettäjille naputtelin vastaukset ja anteeksipyynnöt viiveestä.

Taloussanomien takasivun peitti mainio sarjakuvan muotoon nikkaroitu mainos. Se kertoi NO SPAM service.com -nimisestä palvelusta.

Palvelu lupaa pysäyttää roskapostit jo ennen kuin ne pääsevät edes Nosteen palvelimelle. Lisäksi järjestelmän pitäisi toimia niin, etteivät asialliset viestit hyydy koskaan huomaamatta matkan varrelle.

YES! Loistavaa! Vihaan roskapostia. Tämän minä haluan! Nyt on tarjolla täsmäratkaisu (ainakin tämän) asiakkaan polttavaan ongelmaan.

Siispä viivana ostoksille. Verkkosivut näyttävät asiallisilta. Luen perustelut, miksi palvelun pitäisi toimia. Selitykset ovat aivan uskottavia. Painan tilaa palvelu -painiketta.

Eteeni aukeaa tilauslomake. Se kyselee ihan yhteystiedot tavalliseen tapaan.

Mutta sitten homma tökkää.

Mitä palvelu maksaa? Sitä ei sanota tilauslomakkeella.

Ehkä se löytyy jostain muualta. Palaan takaisin valikkoon. Sieltä löytyy kohta "palveluhinnasto".

Harmi vain, ettei hinnastossa ole hintoja.

Sivulla sanotaan vain, että hinnoittelu riippuu asiakkaan sähköpostilaatikoiden määrästä. Ja että nyt pitäisi ottaa yhteyttä yrityspalveluun ja pyytää tarjousta. Sen voi tehdä puhelimitse tai palautelomakkeella.

On sunnuntaiaamu, joten tuskinpa yrityspalvelusta kukaan vastaisi. Palautelomakkeelta ei löydy vaihtoehtoa, josta voisi valita viestin tyypiksi tarjouspyynnön. En tosin muutenkaan jaksaisi nähdä kovin paljon vaivaa. Ei asiani sentään niin oleellinen ole.

Asia tuli selväksi. Ostaminen ei siis onnistukaan. Tilata voi vain, jollei palvelun hinta satu kiinnostamaan.

Mikä hassuinta, sivuilta löytyy myös sinänsä hyödyllinen investointilaskin. Se osaa arvioida palvelun tuottamat säästöt. Laskimen on siis pakko tietää myös hinnat. Silti firma ei ole ymmärtänyt, uskaltanut tai halunnut näyttää niitä ostajaehdokkaille.

Näin ei pitäisi tietenkään koskaan käydä. Mutta jälleen kerran ostosmatka päättyi kuin kanan lento.  Kuumana käyvä asiakas yritti tilata.

Huhuu, täällä olisi rahaa tarjolla! Mutta investointi ei vain onnistu.

Taloussanomien hinnasto on sikäli erilainen, että sieltä löytyy hintoja. Lehden takasivu maksaa 9 000 euroa. Mainos teki tehtävänsä, mutta maksajan rahat valuivat viemäriin.

Oletko koskaan testannut, onko yritykseltäsi helppoa – tai edes mahdollista – ostaa? Vai onko tuotteesi / palvelusi tarkoitettu vain Huolettomat uhkapelurit ry:n kantajengille?